Gå til innhold

Skuffet over svigerforeldre.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at det er umulig for en voksen person å forestille seg at deres forelder i full jobb ikke nødvendigvis har allverdens tid og overskudd til å være barnevakt og avlaster på fast basis?

Anonymkode: c7e6f...ed8

Ja det tror jeg absolutt. Det er ganske vanlig at besteforeldre hjelper til, og ønsker det selv. Ikke hele tiden, men i hvert innimellom.

Anonymkode: cfe44...58f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette kan du gjerne være ærlig om til dine barn, slik at de vet hva som venter dem.

Behøves ikke, dette forstår oppegående folk helt av seg selv 😊

Anonymkode: a5614...076

• Liker 3
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 20.11):

Samme her, bare at det er mine foreldre det gjelder, og ikke mannens. Og det som irriterer meg mest, er at de snakker til alle om hvor viktig familie er. Og hvor viktig det er å prioritere og være med barnebarna for å få ett forhold til de.

Kun fasade.

De tar aldri initiativ, eller kontakt om ikke vi serverer de på sølvfat. 

Anonymkode: 5c833...3e9

Har vi samme svigerforeldre? 😂

Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

Jeg tror rett og slett folk er forskjellige. Enkelt og greit. Noen elsker å være sammen med barn mens andre liker det ikke. Selv er jeg nærmest vokst opp hos mormor, var med henne på ferier med bobilen, hytta i 4uker i strekk osv. Farmor så jeg aldri. Mormor som er over 80 og skantende helse er jeg hos minst en gang i uka. Handler for henne, kjører til legen, vasker leiligheten.. You name it.  Farmor og skranter, men hun har jeg aldri bygget en relasjon til så hun gidder jeg ikke hjelpe. Ingen andre heller hjelper henne. 

I dag er min mor i full jobb, har enda 2 hjemmeboende barn selv, men likevell er hun 100% bestemor. Ut i parken i snøstorm etter jobb med barnet mitt? Null problem. 
Barnets farmor derimot har ikke tid. Eller ønsker ikke. Man har tid til det man vil. 

Kanskje det er noe med datters barn VS sønns barn? Alle jeg kjenner har bedre relasjon til morssiden enn farssiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 23.19):

Et hus er mye å vedlikeholde og man blir ikke akkurat sprekere. Innen få år kommer det til å være en ekstra byrde for ungene. Eldre mennesker får holde seg til leilighet.

Anonymkode: 86e41...f81

Det finnes de som jobber med sånne ting, de blir brukt av de som ikke er så handy selv, de som ikke har tid osv. Håndverkere kalles det, og de har både kunnskap og verktøy til det som skal gjøres. 

Anonymkode: 1882b...4aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 12/11/2023 at 10:37 PM, Amossa said:

Besteforeldregenerasjonen i dag har opplevd både oppgangs- og nedgangstider.  Det er vi som har banet vei for at du skulle få
-  1 års permisjon med lønn da du ble forelder.  Selv hadde jeg 3 mnd.  
-  barnehage til barnet ditt  Selv måtte vi levere barna våre til dagmammaer som vi ikke visste kvaliteten på.  
-  rett til 10 dager hjemme ved barns sykdom.  Fantes ikke noe sånt da jeg ble mor. -  fars omsorgspermisjon.  Fantes ikke for min generasjon.

Hva med dagens generasjon foreldre?  Hva kjemper de for?  Sannheten er at de fleste av dem ikke kjemper for andre enn dem selv.  Og enda beskyldes min generasjon, vi som nå er 70, å ha vokst opp i oppgangstider.  Det er ganske frekt, vil jeg si.  Men kanskje mest historieløst.  

Før det første så er det veeeldig lett å kaste seg på den der "vi kjempet for at.." selv om jeg stiller meg skeptisk til at hver og en som sier dette faktisk gjorde så mye personlig. Å videre skrive at millenials er frekke og historieløse blir bare dumt. Da evner man ikke å se lengre enn egen nesetipp.

Miljø, kvinners/homofiles/innvandreres rettigheter for å nevne noe, er ting "vi kjemper for". Dessertgenerasjonen har satt oss på kurs rett mot stupet grunnet sitt enorme forbruk. Vi, for ikke å snakke om våre barn kommer til å stå i dette livet ut..pfft, historieløst du..

Vedr. alle permene og barnehagetid som du skriver om. Så hadde jeg en mor uten utdannelse som var hjemmeværende i 10 år, så ikke mye behov der gitt. Pappa jobbet i klesbutikk og hadde en Bachelor. De bodde i flott hus med hage i Oslo-området som de kjøpte da de var 27 år. Mannen og jeg har begge Mastergrader, jobber 100%, hadde aldri sjangs til å ta over huset til mine foreldre som nå er verdt 12 mill. Vi hadde knapt nok råd til 2 uker ulønnet perm for å få ting til å gå opp. Vi kjøpte oss rekkehus i Drammen da vi var 33, for Oslo hadde vi ikke råd til å bo i. 

Ingen tvil om at vi er første generasjon som får det tyngre enn forrige generasjon, dessverre vil våre barn igjen få det enda tyngre enn oss. Boomers nådde nok høydepunktet. 

Anonymkode: 2f416...907

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mamma  har hatt barn i hus i 40år av sitt liv. Hun hadde 7 flotte barnebarn. At hun var en sliten kvinne, som skulle få lov å få litt fri fra barnebråk og støy ser jeg ikke på annet enn fornuftig.  Vi var der max en til to ganger i mnd. Og spurte alltid om hun orket. Hun orket fordi vi ikke rant ned døra hennes hele tiden. Og med besøk av de andre, som var ser ca like mye, hadde hun gjerne barnebarn besøk 6 dager i mnd. Det må da være mer enn nok  for en sliten bestemor som har hatt barn i hus i 40år.

Når hun endelig har bare seg selv å tenke på,  i det daglige. Hun kom på besøk ti ganger i året  til jul og grillfest på sommeren. 

Mine barn har vel ikke vært på besøk hos henne alene, mee enn jeg kan telle på to hender i hele deres liv.  Alikevel hadde de fin kontakt med,  selv om hun ikke var endel av daglig livet

Anonymkode: f2ee1...eaa

1-2 ganger i måneden er ganske jevnt med besøk gjennom året. Det er i hvertfall oftere enn mine barn ser sine besteforeldre.

Mine svigerforeldre var veldig opptatt av å få barnebarn. Men i praksis sees vi til jul og bursdag, selv om de bor 10 minutter unna. Mine foreldre er stort sett opptatt av seg og sitt liv. De bor på en annen kant av landet, og det er ikke hvert år de kommer innom på besøk.

Jeg har vokst opp med uttrykket «it takes a village». Derfor hadde jeg kanskje forventet litt mer involvering? Sånn som det er nå så føles det egentlig ganske ensomt.

Anonymkode: b41dd...a9b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Behøves ikke, dette forstår oppegående folk helt av seg selv 😊

Anonymkode: a5614...076

Hvis du leser denne tråden her, pluss hundre andre lignende tråder på kg, så ser du at oppegående folk absolutt ikke skjønner dette av seg selv! Eller mener du at de fleste foreldre ikke er oppegående?

Og hvorfor gidder du ikke være ærlig med dine barn om hva de kan forvente seg? Du mener de skal være tankelesere? God kommunikasjon er nøkkelen til det meste, DET er noe oppegående folk vet!

Tipper du er en av disse kjerringene som kommer til å sitte potte sur om noen år fordi barna maser på deg og du ikke «orker» å være bestemor. Da kan du takke deg selv.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du leser denne tråden her, pluss hundre andre lignende tråder på kg, så ser du at oppegående folk absolutt ikke skjønner dette av seg selv! Eller mener du at de fleste foreldre ikke er oppegående?

Og hvorfor gidder du ikke være ærlig med dine barn om hva de kan forvente seg? Du mener de skal være tankelesere? God kommunikasjon er nøkkelen til det meste, DET er noe oppegående folk vet!

Tipper du er en av disse kjerringene som kommer til å sitte potte sur om noen år fordi barna maser på deg og du ikke «orker» å være bestemor. Da kan du takke deg selv.

Så utrolig sur og bitter du er - men det blir nok sånn når man forventer at andre skal stå på pinne for en. Jeg har oppegående barn som helt av seg selv forstår at besteforeldre ikke automatisk er ekstraforeldre, men egne individer med ønsker og behov. I familien min hjelper vi til når vi kan og vil, og det fungerer kjempefint for alle sammen. Selvsentrerte folk som tror at universet spinner rundt dem har vi heldigvis ikke i familien, men jeg ser jo at din familie har minst en slik :)

Anonymkode: 90773...238

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så utrolig sur og bitter du er - men det blir nok sånn når man forventer at andre skal stå på pinne for en. Jeg har oppegående barn som helt av seg selv forstår at besteforeldre ikke automatisk er ekstraforeldre, men egne individer med ønsker og behov. I familien min hjelper vi til når vi kan og vil, og det fungerer kjempefint for alle sammen. Selvsentrerte folk som tror at universet spinner rundt dem har vi heldigvis ikke i familien, men jeg ser jo at din familie har minst en slik :)

Du kan jo ikke vite hva barna dine egentlig mener, du bare antar. Kan jo hende barna dine også sitter i barselsgrupper og sier seg enige i at besteforeldre har minimal relasjon med barna. Jeg går heller ikke rundt å klager til mine foreldre, men jeg tenker mitt og svarer ærlig i situasjoner hvor besteforeldreinvolvering kommer opp.

Anonymkode: 07341...ac0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har foreldre og svigerforeldre som har stilt opp fra dag en som besteforeldre, så jeg er overhodet ikke bitter eller sur. Jeg er veldig fornøyd og takknemlig for all hjelp. 
Jeg reagerer på at du ikke gidder å snakke skikkelig med barna dine og advare dem om at du ikke har tenkt å stille opp som bestemor.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har foreldre og svigerforeldre som har stilt opp fra dag en som besteforeldre, så jeg er overhodet ikke bitter eller sur. Jeg er veldig fornøyd og takknemlig for all hjelp. 
Jeg reagerer på at du ikke gidder å snakke skikkelig med barna dine og advare dem om at du ikke har tenkt å stille opp som bestemor.

Du er jo ikke helt riktig skrudd sammen. Du overfører dine forventninger til andre - og sånn er ikke verden eller alle mennesker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er jo ikke helt riktig skrudd sammen. Du overfører dine forventninger til andre - og sånn er ikke verden eller alle mennesker.

I alle dager for et svar. Det er helt normalt at besteforeldre ønsker å være involvert med sine barnebarn.

• Nyttig 1
Skrevet

Mine foreldre er slik du beskriver, og bor 20 min unna. Barna har aldri blitt invitert på besøk til mine foreldre uten av mannen min og jeg også var med.

Barna våre har et nært forhold til svigers. Når jeg ble syk mens mannen var på jobbreise kom svigermor med fly fra en annen kant av landet, for å hjelpe. Barna er der en liten uke alene om sommeren. Svigers passer barna med glede en kveld og de tar barna med på kino og teater. Mine foreldre ville aldri gjort dette. 

Anonymkode: b6958...42e

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

I alle dager for et svar. Det er helt normalt at besteforeldre ønsker å være involvert med sine barnebarn.

Nå må du slutte, DU har lov til å ha ditt syn på hvordan ting er eller skal være, også må andre få ha sitt syn. Det betyr ikke at du har rett - det betyr bare at du har en av flere mulige meninger. Folk er forskjellige, og du sitter ikke med fasiten på hva som er rett eller galt. Å forvente gratis barnevakt fordi man har satt unger til verden mener JEG er feil, og det har jeg også lov til :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 23.19):

Et hus er mye å vedlikeholde og man blir ikke akkurat sprekere. Innen få år kommer det til å være en ekstra byrde for ungene. Eldre mennesker får holde seg til leilighet.

Anonymkode: 86e41...f81

Så hjelpen skal bare gå en vei? Ungene skal ikke hjelpe de eldre, mens de eldre derimot skal hjelpe med avlastning?

Anonymkode: c7e35...30b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 9.19):

Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre.  Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel.

Anonymkode: 07341...ac0

Er det ikke nok at besteforeldrene kommer hjem til dere for å bli kjent med barna? Må de sitte barnevakt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg var mye hos besteforeldre da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Gjerne en uke i strekk hos bestemor på sommeren, sammen med to kusiner. Men, bestemor var ikke sammen med oss. Hun laget mat til oss, men var ellers opptatt med sitt, mens vi løpte ute og lekte og underholdt oss selv hele dagene. Jeg tror det er den store forskjellen mot barnepass i dag. Det forventes et helt annet nivå, der dagene skal fylles med aktiviteter som krever all oppmerksomhet fra besteforeldre. 

Anonymkode: 0c956...442

Det var helt annerledes når jeg vokste opp: færre mennesker, de fleste kjente hverandre, det var tryggere å bare slippe barn ut og la de leke. Nå får man nok politiet pg barnevernet på døra hvis man gjør slik det ble gjort før. Pga mye trafikk finnes det ikke så mange stedet barn bare kan sykle avgårde heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så hjelpen skal bare gå en vei? Ungene skal ikke hjelpe de eldre, mens de eldre derimot skal hjelpe med avlastning?

Dette var det motsatte TS skrev. Foreldrene fikk hjelp, men etter hvert som de trakk seg unna etter at barna kom, så har de også fått mindre hjelp etter hvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå må du slutte, DU har lov til å ha ditt syn på hvordan ting er eller skal være, også må andre få ha sitt syn. Det betyr ikke at du har rett - det betyr bare at du har en av flere mulige meninger. Folk er forskjellige, og du sitter ikke med fasiten på hva som er rett eller galt. Å forvente gratis barnevakt fordi man har satt unger til verden mener JEG er feil, og det har jeg også lov til :)

Nei, det ER faktisk helt normalt at besteforeldre er involvert med barnebarn hvis de tidligere har uttrykt st de ønsker det. Hvis de oppfører seg helt annerledes er det naturlig å tenke at de oppfører seg merkelig - hvorfor si noe som ikke i det hele tatt stemmer med hva de har tenkt å gjøre??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...