got2go Skrevet 12. desember 2023 #81 Skrevet 12. desember 2023 Amossa skrev (12 timer siden): Ikke rart dagens unge kalles generasjon Klage. Det får man virkelig bekreftet ved å lese i denne tråden! Ja, besteforeldre velger forskjellig. Man kan gjerne være skuffet, men noen tar valg andre ikke kan forstå. Synes ikke at du har rett til å si i fra, som du uttrykte det, ts. Svigerforeldrene din har ikke gjort noe galt!? En annen ting jeg undret meg på, er hva deres salg av leilighet har med dette å gjøre? Helt enig! Dagens småbarnsforeldre nærmest forlanger jo at besteforeldre skal ofre alt og stille opp konstant. 2 2
got2go Skrevet 12. desember 2023 #82 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å kjøpe et hus i en alder av 70 år er jo en egoistisk handling. Anonymkode: 86e41...f81 Så lenge de ikke forlanger hjelp til huset så er det ikke det nei. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #83 Skrevet 12. desember 2023 got2go skrev (6 minutter siden): Helt enig! Dagens småbarnsforeldre nærmest forlanger jo at besteforeldre skal ofre alt og stille opp konstant. Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre. Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel. Anonymkode: 07341...ac0 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #84 Skrevet 12. desember 2023 Anonymus Notarius skrev (11 timer siden): Jeg tror faktisk at begge disse perspektivene har gode poeng. Dagens eldre er ofte annerledes enn tidligere generasjoners eldre - de er mer individualistiske og mindre familieorienterte enn deres foreldre var. Samtidig er dagens barn også ofte langt mer krevende enn barn var for en generasjon eller to siden. De krever mer underholdning/stimuli og har færre grenser. Kombinasjonen av disse - mindre familieorienterte besteforeldre og mer krevende unger - tror jeg er en viktig forklaring dersom besteforeldre er mindre involverte enn forventa. Meg du siterer øverst: Det er helt riktig at begge generasjoner har endret seg. Personlig har jeg "greie" barn. De er rolige og har en gammeldags oppdragelse og de har vært nødt til å aktivisere seg selv. Men det er jo ekstra styr med små barn, det har jeg full forståelse for, men disse barna blir jo større. Det er jo litt underlig, hvor liten interessen for barnebarna er/har vært. Jeg har vært mamma i 25 år. Mine foreldre har aldri sett noen av mine gå i 17.mai tog, de har aldri vært med på en skoleavslutning. De sitter ikke barnevakt ( og det er helt greit) De dukker knapt nok opp i bursdager. Droppet konfirmasjonen til det ene barnet, fordi de hadde viktigere planer. Når en av besteforeldrene giftet seg i sommer, var ikke barnebarna invitert. De ønsket ikke barn i bryllupet sitt. Men alle barnebarna, bortsett fra ei på 11 år, er i aldersgruppen 18-30 år. De/vi er rett og slett ikke på prioriteringslisten. Anonymkode: 161bd...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #85 Skrevet 12. desember 2023 Jeg hadde blitt skuffet og lei meg om våre foreldre brått ikke hadde tid eller lyst til å være med oss. Ikke bare barnebarna, men oss også. Her har vi heldigvis besteforeldre som syns det er koselig å være sammen med oss, både med og uten barna. Og liker å investere tid til barnebarna. 15.åringen er innom besteforeldrene (de som bor i samme by) hver eneste uke, og vet at hun kommer til å stille opp for de når de blir gamle. Dette hadde jo ikke skjedd om de ikke med glede brukte tid med henne i oppveksten. Vi drar på ferie sammen alle sammen, eller de har med barnebarna på tur uten oss voksne. Alle besteforeldrene er fortsatt i full jobb, men de har fra barna var små møtt de omtrent hver uke. Ikke fordi vi trenger barnevakt hver uke, men fordi de har villet bli kjent med barnebarna sine, samt hatt lyst til å hjelpe oss når det f.eks har vært travelt på jobb for oss. Noe vi har satt stor pris på. Så glad for at vi har foreldre som setter pris på familien, og som ser verdien av å bruke tid sammen. Anonymkode: c62ab...2f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #86 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre. Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel. Anonymkode: 07341...ac0 Rent statistisk tar du feil. Besteforeldre er mye mer sammen med barnebarna i dag enn for 30 eller 60 år siden. De henter i barnehage og reiser på familieferie. Ja, vi har opplevd oppgangstider. Det sier vel bare at ting var dårligere før, mindre økonomisk frihet. Jeg hevder ikke at vi har hatt det hardt. Men vi har tatt vare på våre barn. Jeg skjønner ikke at foreldre i dag jobber seg i hjel, arbeidstiden er ikke blitt lengre. Dere har bl.a fått mer permisjon. Tiden er hektisk når man har barn, derfor er det godt å nå kunne prioritere det jeg ikke rakk da. Det er ennå en del år til vi skal slutte å jobbe. Vi skal også ta oss tid til å besøke og bistå foreldre. Anonymkode: 2006a...b99 1 1
Guggen79 Skrevet 12. desember 2023 #87 Skrevet 12. desember 2023 20 minutter siden, got2go said: Helt enig! Dagens småbarnsforeldre nærmest forlanger jo at besteforeldre skal ofre alt og stille opp konstant. Det hadde vært hyggelig med besøk oftere enn 4 ganger i året, når de tross alt bare bor 10 minutter unna. 4
Goodtimes Skrevet 12. desember 2023 #88 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å kjøpe et hus i en alder av 70 år er jo en egoistisk handling. Anonymkode: 86e41...f81 Nei, det er det definitivt ikke. Foreldrene mine gikk fra leilighet til hus da de har blitt besteforeldre til 4 unger. De ønska mer plass og hage slik at de kunne ha flere på besøk/overnatting samtidig. Veldig egoistisk gitt! 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #89 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rent statistisk tar du feil. Besteforeldre er mye mer sammen med barnebarna i dag enn for 30 eller 60 år siden. De henter i barnehage og reiser på familieferie. Ja, vi har opplevd oppgangstider. Det sier vel bare at ting var dårligere før, mindre økonomisk frihet. Jeg hevder ikke at vi har hatt det hardt. Men vi har tatt vare på våre barn. Jeg skjønner ikke at foreldre i dag jobber seg i hjel, arbeidstiden er ikke blitt lengre. Dere har bl.a fått mer permisjon. Tiden er hektisk når man har barn, derfor er det godt å nå kunne prioritere det jeg ikke rakk da. Det er ennå en del år til vi skal slutte å jobbe. Vi skal også ta oss tid til å besøke og bistå foreldre. Anonymkode: 2006a...b99 Det stemmer ikke. Vi er flust av folk i denne tråden som kan bekrefte at de færreste har foreldre som stiller opp. Jeg har hatt barnehagebarn i 6 år, og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett barn bli hentet av besteforeldrene sine. Dere hadde en mye lettere foreldrerolle før. Kjørte cry it out på barna, det var mye mindre oppfølging på fritidsaktiviteter, mange barn var nøkkelbarn fra ung alder og barna ble sent mye mer ut for å leke alene. Kravene til å være foreldre er så uendelig mye høyere nå. Ja, vi har fått permisjon nå, men igjen er arbeidslivet mye tøffere enn før og krever mer utdanning. Hus er dyrere slik at foreldre ikke kan gå ned i stilling. Før var det mye lettere å jobbe deltid når barna var små og likevel få det til å gå rundt økonomisk. Det er bare å sjekke statistisken. På 80 tallet var kun 30% av småbarnsmødre i fulltidsjobb. Anonymkode: 07341...ac0 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #90 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meg du siterer øverst: Det er helt riktig at begge generasjoner har endret seg. Personlig har jeg "greie" barn. De er rolige og har en gammeldags oppdragelse og de har vært nødt til å aktivisere seg selv. Men det er jo ekstra styr med små barn, det har jeg full forståelse for, men disse barna blir jo større. Det er jo litt underlig, hvor liten interessen for barnebarna er/har vært. Jeg har vært mamma i 25 år. Mine foreldre har aldri sett noen av mine gå i 17.mai tog, de har aldri vært med på en skoleavslutning. De sitter ikke barnevakt ( og det er helt greit) De dukker knapt nok opp i bursdager. Droppet konfirmasjonen til det ene barnet, fordi de hadde viktigere planer. Når en av besteforeldrene giftet seg i sommer, var ikke barnebarna invitert. De ønsket ikke barn i bryllupet sitt. Men alle barnebarna, bortsett fra ei på 11 år, er i aldersgruppen 18-30 år. De/vi er rett og slett ikke på prioriteringslisten. Anonymkode: 161bd...ce5 Er det vanlig at besteforeldre er med på skoleavslutning? Det har ikke en gang falt meg inn. Forsåvidt heller aldri foreslått av våre barn. Hvis det er i arbeidstiden er det uansett uaktuelt. Vi feirer 17.mai med våre venner, og har gjort det siden det var slutt å følge egne barn. En hyggelig tradisjon som jeg ikke har vurdert å endre for å reise på besøk til barn og barnebarn. Jeg synes det må være greit å invitere bare egne barn/svigerbarn til selskap. Det blir kanskje stort nok. Jeg synes vi er mye sammen med våre barn, med og uten barnebarn. Men når jeg leser forventningene mange har, skjønner jeg at vi som er besteforeldre skal prioritere det over alt annet. Anonymkode: 2006a...b99 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #91 Skrevet 12. desember 2023 Hva med å ta en prat med dem? Mine foreldre var lik. Her sa jeg rett ut at nå hadde de "mistet" 2 sett barnebarn allerede pga. manglende interesse. Jeg er yngst, så hvis dere vil ha kontakt med dem når barna blir voksen så må dere begynne å interessere dere for dem nå som de er små. Det fungerte faktisk. Mine foreldre har nå ett godt forhold til mine nå voksne barn. Mine svigerforeldre er eldre, bor i nabolaget, og passet faktisk ikke noen av mine barn før de var ca 5 år gamle. Da tok jeg en mer forsiktig prat og sa at nå bør de steppe litt opp og være litt mer sammen med dem. Hvis ikke kommer de ikke til å ta kontakt med dere når barna blir eldre og dere ønsker det. Det fungerte faktisk. I dag er det besteforeldre som trenger hjelp/bistand av barnebarna og det får de. Tror ofte besteforeldre ikke helt tenker igjennom konsekvensen av manglende oppfølging av barnebarn og trenger en påminnelse. Bruk tid på dem når de er små og litt slitsomme også, ellers kommer de ikke på besøk til den når de blir eldre. Lykke til Anonymkode: f4617...657
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #92 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer ikke. Vi er flust av folk i denne tråden som kan bekrefte at de færreste har foreldre som stiller opp. Jeg har hatt barnehagebarn i 6 år, og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett barn bli hentet av besteforeldrene sine. Dere hadde en mye lettere foreldrerolle før. Kjørte cry it out på barna, det var mye mindre oppfølging på fritidsaktiviteter, mange barn var nøkkelbarn fra ung alder og barna ble sent mye mer ut for å leke alene. Kravene til å være foreldre er så uendelig mye høyere nå. Ja, vi har fått permisjon nå, men igjen er arbeidslivet mye tøffere enn før og krever mer utdanning. Hus er dyrere slik at foreldre ikke kan gå ned i stilling. Før var det mye lettere å jobbe deltid når barna var små og likevel få det til å gå rundt økonomisk. Det er bare å sjekke statistisken. På 80 tallet var kun 30% av småbarnsmødre i fulltidsjobb. Anonymkode: 07341...ac0 Jeg regner med at statistikker presentert av SSB har bredere grunnlag enn en tråd på kg. Men dere velger da selv hva slags foreldre dere vil være. Det er dere som mener at man følge opp barn på fritidsaktiviteter. Det er dere som mener at barn ikke kan leke alene eller være ute. Hvis det er for slitsomt, kutt ned på hva du mener skal gjøres. Ikke krev at andre som har tatt sin tørn skal hjelpe deg. Jeg var nøkkelbarn, ingen SFO tilgjengelig. Vi gikk hjem fra skolen og klarte oss fint. Mine barn har vært innom SFO, men foretrakk fra 2. Klasse å heller gå hjem. Det gikk også bra. Deres barn er foreløpig i barnehage og SFO, men de finner nok sin løsning. Anonymkode: 2006a...b99 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #93 Skrevet 12. desember 2023 Det er vel en grunn til at utrykket "ok boomer" finnes, fordi det ikke er mulig å diskutere med boomere. De er så egosentriske at de ikke klarer å se hva de selv har fått og hvordan de selv fremstår. Anonymkode: 07341...ac0 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #94 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det vanlig at besteforeldre er med på skoleavslutning? Det har ikke en gang falt meg inn. Forsåvidt heller aldri foreslått av våre barn. Hvis det er i arbeidstiden er det uansett uaktuelt. Det er ikke uvanlig at besteforeldre er med, spesielt ved overganger fra barnehage til skole, 7-10klasse eller vgs. De avslutningene er stort sett på kvelden. Vi feirer 17.mai med våre venner, og har gjort det siden det var slutt å følge egne barn. En hyggelig tradisjon som jeg ikke har vurdert å endre for å reise på besøk til barn og barnebarn. Jeg synes det må være greit å invitere bare egne barn/svigerbarn til selskap. Det blir kanskje stort nok. Igjen, det handler om prioritering. Det er helt greit å prioritere sånn, men da må man forvente at det går begge veier. Ingen grunn til at barnebarna skal invitere, når det er deres tur, når det ikke er en relasjon. Jeg synes vi er mye sammen med våre barn, med og uten barnebarn. Men når jeg leser forventningene mange har, skjønner jeg at vi som er besteforeldre skal prioritere det over alt annet. Alle har rett til å prioritere det som er viktigst for seg. Vi opplever at vi aldri blir prioritert. Vi er ikke sammen. inviterer vi, er det noe annet som er viktigere. Det er helt ok. Vi har lært oss til å leve med det og har vårt liv. Vi sitter ikke å venter på at besteforeldre skal få tid. Jeg er glad de er friske og raske og aktivt kan ha sitt liv. Men resultatet er at barna mine kjenner dem ikke og besteforeldrene klarer ikke å starte en samtale, når de blir sittende alene med barnebarna. Barnebarna føler det hele er kleint. Jeg syns det er trist med tanke på hva slags forhold jeg hadde til egne besteforeldre. Heldigvis har vi hatt deltagende svigerforeldre. De har heller ikke sittet barnevakt. Det er ikke det dette handler om, men deltagelse i barn og barnebarns liv. Anonymkode: 2006a...b99 Anonymkode: 161bd...ce5 1
Aristoteles Skrevet 12. desember 2023 #95 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel en grunn til at utrykket "ok boomer" finnes, fordi det ikke er mulig å diskutere med boomere. De er så egosentriske at de ikke klarer å se hva de selv har fått og hvordan de selv fremstår. Anonymkode: 07341...ac0 På den andre siden ble millenials (og det er vel hovedsaklig de som er dagens foreldre) kåret til generasjon me-me-me av Times Magazine i 2014. Det er vel en grunn til det også 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #96 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg regner med at statistikker presentert av SSB har bredere grunnlag enn en tråd på kg. Men dere velger da selv hva slags foreldre dere vil være. Det er dere som mener at man følge opp barn på fritidsaktiviteter. Det er dere som mener at barn ikke kan leke alene eller være ute. Hvis det er for slitsomt, kutt ned på hva du mener skal gjøres. Ikke krev at andre som har tatt sin tørn skal hjelpe deg. Jeg var nøkkelbarn, ingen SFO tilgjengelig. Vi gikk hjem fra skolen og klarte oss fint. Mine barn har vært innom SFO, men foretrakk fra 2. Klasse å heller gå hjem. Det gikk også bra. Deres barn er foreløpig i barnehage og SFO, men de finner nok sin løsning. Anonymkode: 2006a...b99 Problemet er at slike undersøkelser spør besteforeldrene og ikke foreldrene. Fordi jeg tipper hadde noen spurt mine svigerforeldre eller foreldre om de har et godt forhold til barna så hadde de sagt ja. Mine foreldre skryter hele tiden av hvor mye de ser barnebarna til folk vi kjenner, men folk blir sjokkerte når jeg sier vi faktisk ikke har sett de på 6 måneder eller at det er 1 år siden de kom på besøk til oss. Anonymkode: 07341...ac0 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #97 Skrevet 12. desember 2023 got2go skrev (41 minutter siden): Helt enig! Dagens småbarnsforeldre nærmest forlanger jo at besteforeldre skal ofre alt og stille opp konstant. Man forlanger vel ikke noe som helst, men det er en stor forskjell på besteforeldre før og nå. Jeg er 30, og mine foreldre var knapt hjemme med syke barn, da var det besteforeldre som passet. 8 ukers ferie om sommeren? Ikke noe problem, besteforeldrene tok barna. Mine besteforeldre stilte alltid opp, og vi hadde et kjempegodt forhold til alle sammen. Mine foreldre er av samme ulla, og stiller opp like mye uansett om det er behov eller ikke, men jeg ser at det ofte er unntaket blant dagens besteforeldre. "Klagingen" fra de som ikke har disse foreldrene handler nok ikke like mye om å forlange noe, men at de har et bilde fra da de selv var små, også ble ikke realiteten sånn da de selv fikk barn. Anonymkode: 75b8b...9ca 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #98 Skrevet 12. desember 2023 Aristoteles skrev (1 minutt siden): På den andre siden ble millenials (og det er vel hovedsaklig de som er dagens foreldre) kåret til generasjon me-me-me av Times Magazine i 2014. Det er vel en grunn til det også Millennials som er generasjonen som er foreldre nå eier en utrolig lite i forhold til tidligere generasjoner. Millennials må jobbe mye hardere enn foreldrene for å oppnå ting som hus og økonomisk frihet. Det er nok heller boomere som ikke setter pris på alt de har samtidig som de trekker stigen opp etter seg. Anonymkode: 07341...ac0 3 4
got2go Skrevet 12. desember 2023 #99 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre. Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel. Anonymkode: 07341...ac0 Oss boomere? Jeg er 33 år og småbarnsmamma 😂 1
Aristoteles Skrevet 12. desember 2023 #100 Skrevet 12. desember 2023 Jeg var en del hos min mormor og hadde et kjempegodt forhold til henne. Men! Hun trengte ikke varte meg opp, leke med meg osv. Jeg tok del i husarbeidet og utearbeidet (de hadde gård) og når bestemor var opptatt med noe, så var jeg ute på egenhånd. Dagens barn må underholdes, de har aldri tatt i en støvsuger, og de er langt mer arbeid - gjennomsnittlig, selv om det selvsagt finnes unntak. De er uselvstendige, rett og slett. Og holder ikke ut å kjede seg ett sekund. Så besteforeldre før hadde nok barnebarna mer, men det var ikke like mye arbeid med dem som det er nå. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå