Gå til innhold

Skuffet over svigerforeldre.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Besteforeldregenerasjonen i dag er annerledes. De har vokst opp i oppgangstid, har vært vant til å realisere seg selv og det fortsetter de med. Mange besteforeldre i dag, er i full jobb og flere mente de måtte ofre seg, når barna var små. Nå er det deres tur. For min del er det greit. Jeg lever mitt liv og de lever sitt. Konsekvensen av det er at barna gidder ikke lenger besøke dem. De har ingen relasjon. Vi slipper heller ikke det vi har i hendene for å hjelpe dem med hus, hage og div. Man høster det man sår. 

Anonymkode: 161bd...ce5

• Liker 17
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Amossa skrev (3 minutter siden):

Er det noe galt med valget deres?  Er det nødvendig å forklare, som om det er galt?  Forstår heller ikke denne tankegangen om generasjonen før dem igjen, som om det har noe å si?  
Jeg har sett dette debattert før på KG, så nå er det nok ikke lenge til dere unge begynner med å true om ikke å komme på besøk når foreldrene blir gamle.  Man prioriterer og beslutter, og det må man ha respekt for.  

Nei, ikke nødvendigvis galt. Man kan jo tenke sitt om at boomer-generasjonen er en av de mer selvsentrerte generasjonene, men det er helt greit å ikke like barn. Derimot så kan det være en mulig forklaring på hvorfor mange som er oppvokst av den generasjonen husker tilbake på lange somre med besteforeldre og faste dager de ble hentet fra barnehage og skole, men ikke kan gi egne barn den samme opplevelsen av involverte besteforeldre.

Anonymkode: 3bd0f...f9a

• Liker 6
Skrevet

Gud bedre så glad jeg er at jeg ikke har barnebarn. Da kan jeg prioritere voksenliv framfor småbarnsliv uten dette hylekoret av dere forsmådde småbarnsmødre. Jeg har jammen meg hatt nok av barneteater, lekeparker, kaninutstillinger,  plaskebasseng, gelé og pølser, barnepulker, svømme- og turnhaller, barne-tv, kortspill, legobygging, stigesspill, plastelina, fram og tilbake til barnehagen, snørr, oppkast, sutring, gøyale leker i uendelig repetisjonsrekker, de samme sangene, karneval, bleieskift, juletrefester… Nok nå. 

Anonymkode: a2d74...a26

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvordan er barna deres da? Godt oppdratt? God bordskikk? Lette å legge? Vant til å leke litt alene? Ikke masete og kranglete? Ikke utestemme inne? Greie å ha med på f.eks kafe og butikk? Hører etter når de blir snakket til? Sover i egen seng, ikke vant til å samsove med mamma og pappa til de begynner på skolen?

Spør bare fordi dagens småbarn er oppdratt litt anderledes enn forrige generasjons småbarn.  

Uansett, så bør man selvfølgelig være sammen og finne på ting flere generasjoner sammen. Så trist at de ikke vil komme på besøk/invitere dere på besøk/dra på hytta med dere osv. Det hørtes ikke bra ut.

Jeg har passet ulike barn i helger som krever full oppmerksomhet hele sin våkne tid. Som ikke kan bygge lego alene en halvtime, tegne eller noe. Det er veldig uvant for min generasjon.

Anonymkode: fe3cb...903

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Amossa skrev (49 minutter siden):

Ikke rart dagens unge kalles generasjon Klage.  Det får man virkelig bekreftet ved å lese i denne tråden!

Ja, besteforeldre velger forskjellig.  Man kan gjerne være skuffet, men noen tar valg andre ikke kan forstå.  Synes ikke at du har rett til å si i fra, som du uttrykte det, ts.   Svigerforeldrene din har ikke gjort noe galt!?  En annen ting jeg undret meg på, er hva deres salg av leilighet har med dette å gjøre?

Klage? det må være lov å være skuffet når noen ikke vill være en del av livet vårt? 

Å gå fra leilighet til hus er vel ikke helt normalt når man er 70 år og begynner å kjenne på årene.. tankene bak det er at «håper ikke de forventer at vi skal stille opp med hjelp av vedlikehold» for det har de ikke fortjent. 

Anonymkode: 08309...fc2

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen sine foreldre gledet seg stort til å bli farmor og farfar.. de er typisk bursdag besteforeldre blitt. Kan fint gå 3 mnd mellom hver gang vi møtes. Til og begynne med inviterte vi (jeg😅) de og inviterte oss til de. Men ga opp etter barn nr 2 og nå ses vi knapt. Vet mannen også er skuffet, de kjenner ikke barna, de har ingen relasjon. Trodde virkelig de kom til å ville være mer involvert i barnebarn (og også egne barn) sitt liv. Vi har alltid hatt et åpent hus og har ingen grunn til at de ikke skulle føle seg velkommen hit. 

Vi feirer julaften sammen, de kommer til oss og jeg er velkommen og høflig men synes det er vanskelig og føre en samtale med de. Jeg vil verken fortelle om mitt liv eller hva som skjer i barna sitt liv, synes de ikke har rett til å få vite når de har meldt seg ut. 

Gamle ønsker de tydeligvis å bli alene. Av en eller annen grunn har de også valgt å selge leiligheten og kjøpe hus i en alder av snart 70 år. Vi trengte hjelp en gang fordi vi hadde 1 bil i minus og fikk ikke låne en av bilene de har. Synes forholde er blitt overfladisk.. og de er ganske egoistiske, noe dagenes besteforeldre kanskje er? De selv snakker om at de var hele sommeren og mange helger hos sine besteforeldre fordi foreldrene jobbet og har masse gode minne med det.. men har selv ikke tid til å se sine egne barnebarn nesten hele sommeren.. for hytta der skal de vist bare være alene. 

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget. Er bare skuffa, og kanskje jeg egentlig vil fikse det? Si ifra… men samtidig ikke, for dette har de valgt selv. 

Jeg skjønner at dere er skuffa over at besteforeldrene ikke involverer seg så mye som de gav inntrykk av at de skulle. Men det utheva avsnittet skjønner jeg ikke helt. Er du så bitter at du mener de ikke har rett til vite noe om livet deres? Det synes jeg er en voldsom reaksjon. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så ille at de har kjøpt seg hus som 70-åringer. Det er da ingen lov mot det? Skjønner godt at mange eldre har lyst til å bo i hus, ha noe å henge fingrene i framfor å bo i en såkalt "lettstelt" leilighet der man bare ender opp med å sitte og glo i stua.

Dere kan nok ikke gjøre noe med hvor mye tid svigerforeldrene dine vil bruke med barnebarna. Men jeg kan i alle fall si ganske sikkert at bitterhet og avvising trolig vil føre til at de blir enda fjernere enn før. Så hvis du vil legge til rette for et bedre forhold mellom dem og barnebarna (som du fortsatt vil, eller?), så er du positiv og inkluderende når dere er sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man får ikke endret folk, men jeg syns det er rart du mener det er vanskelig å føre en samtale for de fortjener ikke vite noe om barnas liv. Hvorfor inviterer dere dem på julaften? 

Anonymkode: 96b26...2fc

Fordi de forventer det. Og de er hyggelige mennesker. Og ikke invitere ville jo vært å kaste de ut fra livene våre.. det vil vi ikke. VI vil ha de i livene våre.. de vil bare ikke prioritere oss og vår relasjon. 

• Liker 4
Skrevet

Samme type svigerforeldre her.. egoistiske og klarer ikke se lengre enn sin egen navle..  alt handler om oppussing, venner, reiser (med venner) og hobbyer.. 

Anonymkode: d9a1f...9f3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme type svigerforeldre her.. egoistiske og klarer ikke se lengre enn sin egen navle..  alt handler om oppussing, venner, reiser (med venner) og hobbyer.. 

Anonymkode: d9a1f...9f3

Det er jo nå de har anledning til å prioritere seg selv, være aktive med det de liker, men det unner du dem ikke. Du vil ha barnevakt slik at du kan prioritere deg selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan begynne med å fortelle om deg selv og barna, neste gang dere møtes. Så sier du at dere må finne en dag/helg det passer at barna kommer på besøk til dem, for det har barna veldig lyst til. Si at de har lyst til å være der alene med sin bestemor og bestefar. Hvis du ikke prøver så blir det ikke bedre. 
Ellers kjenner jeg meg ikke igjen, har tydeligvis vært veldig heldig med mine foreldre og mannens foreldre.

Anonymkode: cfe44...58f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de forventer det. Og de er hyggelige mennesker. Og ikke invitere ville jo vært å kaste de ut fra livene våre.. det vil vi ikke. VI vil ha de i livene våre.. de vil bare ikke prioritere oss og vår relasjon. 

Det hørtes ikke slik ut basert på innlegget ditt. Derfor jeg ikke koblet det. Om dere vil ha dem i livet, send bilder, ring, skap en relasjon til barna - i det minste snakk om dem på juleaften. Det kan jo være de føler det er en rar relasjon mellom dere også. Hvis man vil noe, som å ha dem i livet, må man være det større mennesket. Skap stolthet; skap glede; skap nysgjerrighet. «Per hilser fra fotballkamp, skåret et mål». 

Anonymkode: 96b26...2fc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gud bedre så glad jeg er at jeg ikke har barnebarn. Da kan jeg prioritere voksenliv framfor småbarnsliv uten dette hylekoret av dere forsmådde småbarnsmødre. Jeg har jammen meg hatt nok av barneteater, lekeparker, kaninutstillinger,  plaskebasseng, gelé og pølser, barnepulker, svømme- og turnhaller, barne-tv, kortspill, legobygging, stigesspill, plastelina, fram og tilbake til barnehagen, snørr, oppkast, sutring, gøyale leker i uendelig repetisjonsrekker, de samme sangene, karneval, bleieskift, juletrefester… Nok nå. 

Hvis du faktisk har barn, og ikke bare er et troll, så er dette er løgn du forteller deg selv. Kanskje har du fortalt den så mange ganger at du nå med stolthet identifiserer deg med de ærlig talt,  triste meningene du spyr ut her. 

Anonymkode: 729b4...187

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke nødvendigvis galt. Man kan jo tenke sitt om at boomer-generasjonen er en av de mer selvsentrerte generasjonene, men det er helt greit å ikke like barn. Derimot så kan det være en mulig forklaring på hvorfor mange som er oppvokst av den generasjonen husker tilbake på lange somre med besteforeldre og faste dager de ble hentet fra barnehage og skole, men ikke kan gi egne barn den samme opplevelsen av involverte besteforeldre.

Dere unge har krav og forventninger som dere ikke har rett til å ha.  Vi eldre har ingen forpliktelser overfor barna våre når de er blitt voksne.  Det vi gjør for dem og barnebarna er valg vi gjør, og ikke noe er en selvfølge.  Selv er jeg 70 år, og tar mine valg. 

Har heldigvis ikke barn som forventer noe som helst.  De klarer seg godt selv.  Ei heller bryr de seg om hvordan jeg og mannen bruker penger.  

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo nå de har anledning til å prioritere seg selv, være aktive med det de liker, men det unner du dem ikke. Du vil ha barnevakt slik at du kan prioritere deg selv. 

Det var ikke jeg som skrev det innlegget du sitere...men mine svigers er slik du beskriver... og joda vi unner de det. Håper jo vi også kan leve livet når vi blir eldre...men..det er jo ikke snakk om å ha barnebarn på besøk/ overnatting hver helg. Her ser de svigers kanskje 1 gang i mnd...og helst hente de sp sent som mulig..og komme med de hjem hit sp tidlig på morgenen...der er som de ikke klarer helt å finne på noe med de...

Mannen min har ikke noe godt forhold til de( pga oppførsel til foreldrene hans) så vi har egentlig driti litt i de og tar ting som det kommer. Men det kommer jo en tid der barnebarna ikke vil være hos de lenger.. Ikke gidde å besøke de etc..

Mens so his bestemor...de kommer de til å besøke henne om hun så kommer på gamlehjem. For de har spesielt bånd.

• Liker 2
Skrevet

Ikke mine svigers.. her er de topp. Om de kunne så hadde de tatt over barna våres helt 😅. Spesielt bestemor.. 

Vi sender dem av gårde til dem hver blidige ferie eller langhelg når vi har mulighet. Høstferie, jul, vinterferie, påske, sommer. Altså får de være alene med dem før vi foreldre kommer også. 

Når det gjelder økonomi, så gir de oss lang over det som er normalt. De hjalp oss med egenkapital både når vi kjøpte første leilighet og senere hus. De kjøpte til og med bil til 350 tusen til oss! 

De er ikke noe rik, lever normalt liv, de har selv lån å betale ned på, men hjelper oss så mye de kan. 

Jeg skjemmes egentlig over hvor mye de bidrar og hjelper oss. 

Men når det er sagt så er vi en veldig sammensveiset familie. Vi, svigers og svigerinna med sin familie hjelper hverandre med alt og er der for hverandre uansett hva det er. 

Min fsmilie er også nær hverandre, men ikke på langt nær som de her. Så jeg er veldig glad vi har dem! 😀

Anonymkode: 7d8f9...108

• Liker 1
  • Hjerte 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Besteforeldregenerasjonen i dag er annerledes. De har vokst opp i oppgangstid, har vært vant til å realisere seg selv og det fortsetter de med. Mange besteforeldre i dag, er i full jobb og flere mente de måtte ofre seg, når barna var små. Nå er det deres tur. For min del er det greit. Jeg lever mitt liv og de lever sitt. Konsekvensen av det er at barna gidder ikke lenger besøke dem. De har ingen relasjon. Vi slipper heller ikke det vi har i hendene for å hjelpe dem med hus, hage og div. Man høster det man sår. 

Anonymkode: 161bd...ce5

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan er barna deres da? Godt oppdratt? God bordskikk? Lette å legge? Vant til å leke litt alene? Ikke masete og kranglete? Ikke utestemme inne? Greie å ha med på f.eks kafe og butikk? Hører etter når de blir snakket til? Sover i egen seng, ikke vant til å samsove med mamma og pappa til de begynner på skolen?

Spør bare fordi dagens småbarn er oppdratt litt anderledes enn forrige generasjons småbarn.  

Uansett, så bør man selvfølgelig være sammen og finne på ting flere generasjoner sammen. Så trist at de ikke vil komme på besøk/invitere dere på besøk/dra på hytta med dere osv. Det hørtes ikke bra ut.

Jeg har passet ulike barn i helger som krever full oppmerksomhet hele sin våkne tid. Som ikke kan bygge lego alene en halvtime, tegne eller noe. Det er veldig uvant for min generasjon.

Anonymkode: fe3cb...903

Jeg tror faktisk at begge disse perspektivene har gode poeng. Dagens eldre er ofte annerledes enn tidligere generasjoners eldre - de er mer individualistiske og mindre familieorienterte enn deres foreldre var. Samtidig er dagens barn også ofte langt mer krevende enn barn var for en generasjon eller to siden. De krever mer underholdning/stimuli og har færre grenser. Kombinasjonen av disse - mindre familieorienterte besteforeldre og mer krevende unger - tror jeg er en viktig forklaring dersom besteforeldre er mindre involverte enn forventa.

Skrevet

Hvor gamle er disse besteforeldrene? Om jeg blir bestemor om 8 år, den samme alderen som jeg selv fikk barn, så har jeg selvrealisert meg i mange år før det. Og blir da 50 år. Da hadde jeg kunne hjelper til med barnebarn uten at det går utover min tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vel. Nå er ikke besteforeldrene hjemmeværende. De må jobbe til de er 70. Rull inn

Anonymkode: 9a8f4...472

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du faktisk har barn, og ikke bare er et troll, så er dette er løgn du forteller deg selv. Kanskje har du fortalt den så mange ganger at du nå med stolthet identifiserer deg med de ærlig talt,  triste meningene du spyr ut her. 

Anonymkode: 729b4...187

Du forsto visst lite nå.  I en fase i livet, når barna våre er ca. 18-25, så har de heldige av oss en sånn "pause".  Ingen matpakker som skal lages, ingen treningsklær å vaske, foreldremøter osv.  Det kjennes uendelig godt å slippe så mange forpliktelser som man hadde.  Den nye friheten gjør at vi får bedre tid og ofte også bedre økonomi.  Drømmer man hadde kan realiseres. 

Så blir man kanskje besteforeldre senere.  Og da gjør man kanskje nye valg :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Likte du virkelig ingenting av dette? Jeg er en av de småbarnsmødre som klager men jeg elsker all det du nevner (kanskje ikke oppkast da). Problemet er egentlig at jeg hadde lyst at mine barn skulle få samme relasjon og minner som jeg fikk med mine besteforeldre. I tillegg så lovte jo besteforeldre på begge sider gull og grønne skoger og ønsket seg barnebarn.  Det hadde også vært fint med litt avlastning men hvis det er slik den generasjonen tenker så nei takk, vil ikke at barna mine blir passet av folk som føler avsky for dem...

Anonymkode: df933...064

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...