Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

VXL100 skrev (25 minutter siden):

Veldig gripende serie, var noen tårer som rant må jeg innrømme. Snakk om å ha lite flaks i livet, og hvordan enkelte som kanskje ikke er ressurssterke i blir behandlet av systemet. Det er her det store problemet ligger, hvordan alle møter slike som ikke har fått samme utgangspunkt som oss andre. Staten i alle ledd har sviktet her, og som Tore så fint sa det; hadde de byttet ut den Nav ansatte med en barnehageansatte så hadde de identifisert problemet med en gang. 

Det er vondt at det skal være så lite rom i systemet at de kan ta en telefon, og selv skjønne at det her mangler noen enkle basis kunnskaper. Her står alle etater til stryk. Jeg vet det var mye ræva barnehjem tidligere, men at det var så mye i nyere tid er sjokkerende. Bare at en i en rapport fra barnehjemmet beskrives vedkommende i en rapport slik; han er bare en haug med daukjøtt. Da skjønner du at det også var plass for pedofile nattvakter. 

Avsporingen med Kongo synes jeg er teit, fordi det kan ikke sammenlignes med situasjonen French satt i Kongo og denne her. Her snakker vi om noen som bare mer eller mindre kan sette seg på flyet og komme seg hjem, men som er blakke. Kongogutta satt under helt andre forhold, og rettssaken mot dem var ikke akkurat rettferdig eller etter noen standard vi kan akseptere. 

Jeg ser at Spleisen er på godt over en million kroner nå, det unner jeg familien virkelig. Det eneste lyspunktet i hans liv er at det ser ut til at fant seg en solstråle i kona, og at det faktisk er ekte kjærlighet han fant. Det var vel den eneste gangen livet har vært på hans side. 

 

Så enig, systemet må bli bedre. Som advokaten sa, og også i min jobb med utviklingshemmede, en beskjed er ikke overlevert før den er forstått. Han har jo ikke forutsetningene til å skjønne disse brevene med vedtak fra det offentlige, 

Så tenker jeg vi bør bli flinkere med norske barn, som ikke får rettighetene sine i utlandet, i dette tilfellet skolegang. 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant80 skrev (8 timer siden):

Utrolig at noen som har sittet å sett denne serien er kritisk. Viser jo bare hvor hjerterå enkelte er. Å selvsagt finner man jo enkelte av de her.

Når det er sagt så savnet jeg mer informasjon om den finansielle situasjon han var i,og hva som gjør at han endte opp med bare 13900 utbetalt. Jeg forsto ikke dette med at han benytter seg av flere banker for å få utbetalt pengene. Med hans uføretrygd på 20k? Hvordan kan den spises helt ned til ca 14k utbetalt?? 

Jeg kjenner en person i samme situasjon. Gift,har barn. Har rundt 18 eller 19k utbetalt. Hører og med til historien at han klarer seg godt med dette. Lever ikke kongelig,men har så mye at de kan ha råd til å reise litt samtidig som de har en hushjelp.

Nå sies det at han er udugelig med penger. Men fakta er jo fakta selv rundt regnet 14000kr er det greit mulig å leve med på Filippinene. Dette vet jeg veldig godt,med familje der osv. Har familjemedlemmer med en sekretær stilling som gir 22000 pesos i måneden,som er gift med en fabrikk arbeider som gir 18000 pesos i måneden. Altså 40 000 pesos,som er rundt halvparten av det Bamsen får utbetalt. De har også flere barn,alle går i skole. Bamsen bor også på landsbygden som er vesentlig billigere en f.eks Cebu city eller andre større byer på Filippinene

Så endel ubesvarte spørsmål for min del. Men synes det er supert at de nå har samlet inn såpass med penger. Helt fantastisk. Godt å vite at endel Nordmenn har et hjerte. Forøvrig en veldig bra serie. All honør til Tore Strømøy

Antar at han også mistet ung ufør delen av trygds, den får man ikke med seg til utlandet. Men skjønner ikke heller hvorfor han får så lite utbetalt. Må ha med skatten å gjøre.
Vet om folk som bor i Thailand på fast basis, der de betaler advokat der for å ta seg av skattespørsmålet. Får dermed tilbakebetalt for mye betalt skatt til Norge hvert år, som overstiger langt det de betaler i advokatutgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

domimik skrev (7 timer siden):

jeg BEGRIPER ikke hvordan han ikke klarer seg med 14k i et slumområde når gutten hans ikke går på skole engang. Hva bruker han penger på som gjør at han ikke kan kjøpe mat og spare 500kr mnd til flybillett? 

Det blir nevn at familien har levd "på avbetaling" i Norge tidligere. Dermed kan det ligge masse gjeld på lur.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et lite land som Norge er det ganske mye som går galt, vi ser jo hvor mange liv som NAV ødelegger hvert år.

Men så fort Norge kan sole seg i glansen utenfor landet sitt så sitter milliardene løse.. 🙈

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett gjennom hele dokumentaren og kan ikke skjønne hvorfor noen ikke føler medfølelse for denne mannen.
Tross alt har den norske staten begått grove overtramp ved at de plasserte han på barnehjem hvor han ble banket opp og seksuelt misbrukt. En ødelagt barndom. Han ble også grovt mobbet på skolen uten at noen gjorde grep.
Ingen av de ansvarlige har noen gang blitt straffet for dette. Det er blitt henlagt. Istedet ble denne stakkars mannen avspist med en generell erstatningssum på latterlige 725.000,-.  
Jeg håper han får inn millioner fra spleis. Det fortjener han. Selv om han skulle sløse de bort. I det minste får han se svart på hvitt i kroner og øre hvor mange tusener som heier og støtter han. Og myndighetene får se hvor mange som engasjerer seg i slike saker. Dessverre er det alltid penger som får folk til å våkne. 
Du kan leve godt for 13000 kr på Filippinene? Vel. For noen. Men medisiner der er dyrt. Et lite sykehusopphold kan ruinere deg der. Og vi vet ikke om han har gjeld. Men vet at han må betale endel (73 $ per/mnd) overstay på visumet sitt som kun varer i ett år. 11 år med overstay blir dyrt..
 

Endret av Skravlekaspar
.
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ti T Usen skrev (43 minutter siden):

Det katastrofale her er jo advokaten som anbefalte familien å flykte til Fillipinene.  Det er jo nettopp sånne tilfeller vi har barnevern til. Gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet, og faren burde nok blitt satt under vergemål. 

Men at UD, ambassader, NAV, kommuner og alskens instanser skal forventes å oppsøke mennesker som roter til alt dem har, synes jeg er for mye forlangt. 

Tore Strømøy er jo en poserende  værhane. Gir bredsider til alle som har fulgt regelverket bare for å fremstå som godheten selv. Til slutt blir han selv stoppet av NRK's etiske regelverk.

NAV er stort nok om vi ikke skal håndtere alle skjebner med skjønn. 

 

Hva gir deg kompetanse til å si at gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet? Og at far burde bli satt under vergemål? 

Det er kjekt å sitte på sin høye hest å alltid vite best....

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (13 minutter siden):

Hva gir deg kompetanse til å si at gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet? Og at far burde bli satt under vergemål? 

Det er kjekt å sitte på sin høye hest å alltid vite best....

Ja, for gutten har jo tross alt en mor som er glad i han. Å nei vent…hun liker ikke å spise norsk potet. At hun insisterer på ris må jo være en moduskandidat for omsorgssvikt…

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (22 minutter siden):

Hva gir deg kompetanse til å si at gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet? Og at far burde bli satt under vergemål? 

Det er kjekt å sitte på sin høye hest å alltid vite best....

Far er åpenbart ikke istand til å ta vare på seg selv og egne interesser. Han har jo misforstått/oversett gjentagende info fra ulike instanser. Mulig mor er kapabel til å ta vare på barnet. I tilfelle så er det jo ingen sak. Mange barn på filipinene som har dårlig råd. 

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (12 minutter siden):

Far er åpenbart ikke istand til å ta vare på seg selv og egne interesser. Han har jo misforstått/oversett gjentagende info fra ulike instanser. Mulig mor er kapabel til å ta vare på barnet. I tilfelle så er det jo ingen sak. Mange barn på filipinene som har dårlig råd. 

Går jo an å forsøke å se litt bak alle disse misforståelsene. Denne mannen er nedbrutt av den norske staten, da er det på sin plass at han får støtte til å få stablet et noenlunde verdig liv på beina igjen.

Ikke så lett for et lite barn å utdanne seg selv til å bli en oppegående, kunnskapsrik borger når storsamfunnet plasserer deg i en bolig hvor du blir voldtatt jevnlig og fellesskolen ikke anstrenger seg nevneverdig for å gi deg basis utdannelse.

Her virker det som at mor absolutt er kapabel til å ta vare på barnet, det viser jo også søle tidligere uttalelser fra myndighetspersoner. Men det betyr vel ikke at barnefar skal fornedres og plages i hele sin levetid.

Endret av keops
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (53 minutter siden):

Ja, for gutten har jo tross alt en mor som er glad i han. Å nei vent…hun liker ikke å spise norsk potet. At hun insisterer på ris må jo være en moduskandidat for omsorgssvikt…

Akkurat dette reagerte jeg på også . At far lager en scene på føden pga maten . Har blitt servert mye på sykehus som ikke akkurat var min favorittrett , men som voksen oppegående person spiser man det man får servert . Det er jo ikke en restaurant . Å hvis far absolutt ville servere henne ris , kunne han ringt  nærmeste take away å skaffet favorittrett selv . Sånn vi andre på norske sykehus må gjøre hvis dagens meny ikke faller i smak . Katastrofe at advokaten anbefalte de å rømme , isteden for å bistå de i et samarbeid med barnevern . De trengte ( og trenger ) jo helt klart veiledning . Mulig gutten hadde hatt et bedre utgangspunkt hvis de hadde fått ( tatt imot ) veiledning / hjelp på et tidligere tidspunkt . 

  • Liker 33
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Har sett gjennom hele dokumentaren og kan ikke skjønne hvorfor noen ikke føler medfølelse for denne mannen.
Tross alt har den norske staten begått grove overtramp ved at de plasserte han på barnehjem hvor han ble banket opp og seksuelt misbrukt. En ødelagt barndom. Han ble også grovt mobbet på skolen uten at noen gjorde grep.
Ingen av de ansvarlige har noen gang blitt straffet for dette. Det er blitt henlagt. Istedet ble denne stakkars mannen avspist med en generell erstatningssum på latterlige 725.000,-.  
Jeg håper han får inn millioner fra spleis. Det fortjener han. Selv om han skulle sløse de bort. I det minste får han se svart på hvitt i kroner og øre hvor mange tusener som heier og støtter han. Og myndighetene får se hvor mange som engasjerer seg i slike saker. Dessverre er det alltid penger som får folk til å våkne. 
Du kan leve godt for 13000 kr på Filippinene? Vel. For noen. Men medisiner der er dyrt. Et lite sykehusopphold kan ruinere deg der. Og vi vet ikke om han har gjeld. Men vet at han må betale endel (73 $ per/mnd) overstay på visumet sitt som kun varer i ett år. 11 år med overstay blir dyrt..
 

De fleste har vel empati for hva denne mannen har gått gjennom og opplevd i barndom og oppvekst . Men at de klarer å rettferdiggjøre det å ta egen sønn ut av skolen,  viser jo en uendelig trist sosial arv .  Reagerer på at sønnens drop ut fra skolen såvidt ble nevnt i en bisetning . Også av faren selv . Det ble ikke nevnt i en eneste  gang i en av de tusen mailene , såvidt jeg klarte registrere . Det burde jo stått øverst i varslingene begge veier . Både i Navs varslinger om far , og i fars varslinger til nav . At de manglet skolepenger til gutten . Hadde det blitt belyst på et tidligere tidspunkt kunne det i det minste blitt opprettet en spleis som gjaldt skolepenger . Vil tro at gutten med norsk pass , har visse rettigheter til at norske myndigheter dekker hans skolegang i det minste . 

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ti T Usen skrev (1 time siden):

Far er åpenbart ikke istand til å ta vare på seg selv og egne interesser. Han har jo misforstått/oversett gjentagende info fra ulike instanser. Mulig mor er kapabel til å ta vare på barnet. I tilfelle så er det jo ingen sak. Mange barn på filipinene som har dårlig råd. 

Enig . Mor virker ressurssterk og oppegående og en snill og trygg mamma . Men i Norge hadde det nok blitt stilt krav til at hun fokuserte på guttens oppvekst og tilværelse , å ikke mannens tydelige misbruk / disfunksjon . Vil de til Norge,  må de jo innrette seg etter norske krav / regler og myndigheter . Å ikke minst norsk sykehusmat . Syns far virker en smule tilbakestående . Å ja , det er VELDIG synd i han . Men det er også veldig synd i de som må leve rundt og i hans disfunksjon . 

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (10 timer siden):

Gutten er norsk, født i Norge.

Gutten er født i Norge av phillipinsk mor, ergo norsk og phillipinsk  

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (11 timer siden):

Der var målet oppgradert igjen til halvannen million. Jaja, håper i hvert fall de får veiledning i hvordan de skal håndtere disse pengene, og får kjøpt seg en ordentlig bolig. 

Sånn jeg oppfatter faren , trenger han økonomisk verge . Trenger ikke bli umyndiggjort for å få hjelp med økonomi . Men ville vært veldig synd hvis andres penger / spleis bare ble kastet bort / misbrukt . Et krav for å få utbetalt spleis ( med et så tydelig anstrengt forhold til penger / rettigheter ) burde være økonomisk veiledning / verge . Tenker ikke her på at faren ikke «fortjener « hver bidige krone.  men at gutten trenger sikkerhet og oppfølging , for å sikre han en solid utdanning og voksenliv . Faren kommer jo uansett ikke til å leve lenge med sin tydelig skadelige livsstil / helsetilstand . 

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ti T Usen skrev (2 timer siden):

Det katastrofale her er jo advokaten som anbefalte familien å flykte til Fillipinene.  Det er jo nettopp sånne tilfeller vi har barnevern til. Gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet, og faren burde nok blitt satt under vergemål. 

Men at UD, ambassader, NAV, kommuner og alskens instanser skal forventes å oppsøke mennesker som roter til alt dem har, synes jeg er for mye forlangt. 

Tore Strømøy er jo en poserende  værhane. Gir bredsider til alle som har fulgt regelverket bare for å fremstå som godheten selv. Til slutt blir han selv stoppet av NRK's etiske regelverk.

NAV er stort nok om vi ikke skal håndtere alle skjebner med skjønn. 

 

Du glemmer helt at gutten har en mor som ikke er tilbakestående og som fint kan ta seg av barnet selv. Hvorfor skal barnevernet ta fra henne barnet fordi far er ressurssvak? Mor kunne vært økonomisk verge for far.

  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (2 timer siden):

Det katastrofale her er jo advokaten som anbefalte familien å flykte til Fillipinene.  Det er jo nettopp sånne tilfeller vi har barnevern til. Gutten burde blitt tatt hånd om av barnevernet, og faren burde nok blitt satt under vergemål. 

Men at UD, ambassader, NAV, kommuner og alskens instanser skal forventes å oppsøke mennesker som roter til alt dem har, synes jeg er for mye forlangt. 

Tore Strømøy er jo en poserende  værhane. Gir bredsider til alle som har fulgt regelverket bare for å fremstå som godheten selv. Til slutt blir han selv stoppet av NRK's etiske regelverk.

NAV er stort nok om vi ikke skal håndtere alle skjebner med skjønn. 

 

🎯

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (4 minutter siden):

Du glemmer helt at gutten har en mor som ikke er tilbakestående og som fint kan ta seg av barnet selv. Hvorfor skal barnevernet ta fra henne barnet fordi far er ressurssvak? Mor kunne vært økonomisk verge for far.

Uten å forstå språket og byråkratiet i Norge? Det er tungrodd selv for nordmenn.

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (5 timer siden):

Hvis den mannen oppe i Trysil ikke henlegger anmeldelsen for trusler etter dette programmet så blir jeg skuffet. Det gjelder alle andre som også har fått teite mailer fra en rasende stakkar. 

Teite mailer. Det er drapstrusler på drapstrusler til mange mennesker pga hva? At han trodde han kunne bosette seg for evig i et annet land, og ikke miste ung ufør tillegget?  Disse reglene gjelder for alle.  Hvis du hørte hva kommunedirektøren i Trysil sa, så gikk det ut et varsel til politiet så fort denne mannen kom til Norge. Og de hadde allerede et system på Gardemoen. Da kan du tenke deg hvem han har drapstruet? 

  • Liker 31
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...