Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

Mikase skrev (2 minutter siden):

Burde ikke 770.000 kr, pluss en annen spleis på snart 90.000 kr være nok for å reise til Norge igjen? Eller er det snakk om flere utgifter, som ikke blir fortalt i dokumentaren?

Tror nok alle som gir nå ønsker å være med på å gi familien bedre levekår etter hva de har opplevd i livet. De ønsker å gi de mere enn kun en flybillett til Norge. 

  • Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capazitet skrev (2 timer siden):

Han hadde jo ambisjoner om å bli elektroingeniør. Håper virkelig han får tettet hullene i undervisningen etter ikke å ha gått på skole siden 6.klasse da det koster penger å ha barn på skole på Filippinene

Det er gratis og obligatorisk  skole fra 5 år og opp til 10 klasse

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saywhat said:

Det er gratis og obligatorisk  skole fra 5 år og opp til 10 klasse

Gjør ikke Tore Strømøy research på sånt før ting går på lufta? (Jeg spør basert på at jeg kun har sett de to første episodene). 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler
Mikase skrev (20 minutter siden):

Burde ikke 770.000 kr, pluss en annen spleis på snart 90.000 kr være nok for å reise til Norge igjen? Eller er det snakk om flere utgifter, som ikke blir fortalt i dokumentaren?

 

Hva med de 725 tusen han hadde fra før? 
politiet står klar når dette passet kommer inn i Norge, som han sa i dokumentaren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Gjør ikke Tore Strømøy research på sånt før ting går på lufta? (Jeg spør basert på at jeg kun har sett de to første episodene). 

Tydeligvis ikke. Han nevnte heller ikke hva som skjedde med huset som ble kjøpt for 725’. Og bamsegutt sa alt var på avbetaling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuleku skrev (3 timer siden):

Han gjorde ikke det. Han beholdt uføretrygden sin, men mistet tilleggene. Noe som er helt rimelig når han har flyttet fra Norge. 

Ja, jeg vet det. Men han forsto ikke selv  at han fraskrev seg tilleggene sine .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo en enkel kar. Skjemaet han fylte ut gjør det jo ganske klart at han ønsket å flytte og ikke komme tilbake, men denne fyren skjønner jo ikke konsekvensene av dette. Så sitter det petimetere her i Norge å henviser til regler som går rett over hodet på denne fyren, dette er jo latterlig! Henter vi ikke hjem IS damer og yter masse assistanse til Nordmenn som har driti seg loddrett ut i f.eks Kongo eller Columbia?
Systemet må kunne vise litt fleksibilitet, om ikke for bamsegutt, i hvert fall for barnet hans.

 

  • Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (20 minutter siden):

802 200 kroner innsamlet av 3 282 givere

Når 725 forsvinner med et blaff gjør jo disse det å. Og da hva? Blodsutgytjelse på NAV?  
her har Tore vært helt ute av sporet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at Bamsegutt har en sønn og ble voldtatt på et barnehjem og mobbet av jevnaldrende, skjønner jeg ikke at folk er kritiske til Spleis 🙈

Min eneste innvendig er at pengene burde utdeles over tid.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mindre enn fem ulike spleiser gående også ja, håper folk i det minste sjekker hvem som står bak de ulike. Også skeptisk når målet for innsamlingen økes kraftig hver gang det er nådd. Men ellers bør folk selvsagt få bruke pengene sine på det de vil. 

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Ikke mindre enn fem ulike spleiser gående også ja, håper folk i det minste sjekker hvem som står bak de ulike. Også skeptisk når målet for innsamlingen økes kraftig hver gang det er nådd. Men ellers bør folk selvsagt få bruke pengene sine på det de vil. 

Er det flere enn én som er stor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at noen som har sittet å sett denne serien er kritisk. Viser jo bare hvor hjerterå enkelte er. Å selvsagt finner man jo enkelte av de her.

Når det er sagt så savnet jeg mer informasjon om den finansielle situasjon han var i,og hva som gjør at han endte opp med bare 13900 utbetalt. Jeg forsto ikke dette med at han benytter seg av flere banker for å få utbetalt pengene. Med hans uføretrygd på 20k? Hvordan kan den spises helt ned til ca 14k utbetalt?? 

Jeg kjenner en person i samme situasjon. Gift,har barn. Har rundt 18 eller 19k utbetalt. Hører og med til historien at han klarer seg godt med dette. Lever ikke kongelig,men har så mye at de kan ha råd til å reise litt samtidig som de har en hushjelp.

Nå sies det at han er udugelig med penger. Men fakta er jo fakta selv rundt regnet 14000kr er det greit mulig å leve med på Filippinene. Dette vet jeg veldig godt,med familje der osv. Har familjemedlemmer med en sekretær stilling som gir 22000 pesos i måneden,som er gift med en fabrikk arbeider som gir 18000 pesos i måneden. Altså 40 000 pesos,som er rundt halvparten av det Bamsen får utbetalt. De har også flere barn,alle går i skole. Bamsen bor også på landsbygden som er vesentlig billigere en f.eks Cebu city eller andre større byer på Filippinene

Så endel ubesvarte spørsmål for min del. Men synes det er supert at de nå har samlet inn såpass med penger. Helt fantastisk. Godt å vite at endel Nordmenn har et hjerte. Forøvrig en veldig bra serie. All honør til Tore Strømøy

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, totti_1 said:

Er det flere enn én som er stor?

Alt fra 0 til 94 000 i tillegg til den største. Er nok noen som hiver seg på i håp om at folk skal velge feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tøttaa skrev (4 timer siden):

Handler om en mann i 60årene fra Norge, vokst opp på barnehjem hvor han bl.a ble grovt mobbet, feilbehandlet og seksuelt misbrukt. En mor som visstnok var litt "enkel" og ikke fikk beholde han, og en far som ga blaffen. Fikk ikke skikkelig undervisning fordi han kom fra barnehjem, ble sett på som dum og satt i hjelpeklasse på skolen og opplevde videre mobbing pga dette og at han var så stor for alderen. Ender opp med å slutte tidlig på skole og heller begynne å jobbe. En ulykke på motorsykkel gjør han ufør i en alder av 20 år. Er en enkel mann som sliter med sosiale koder og følelsesregulering, samt noe som tyder på PTSD selv om dette ikke ble nevnt eksakt. Traumer har han ihvertfall. Fant seg kone på Filippinene og sammen får de en sønn, som blir født mens de bor i Norge. De får en bekymringsmelding på seg når sønnen blir født og velger å rømme landet. Fordi han ikke skjønner regelverket og språket nav bruker i kommunikasjon med han, så ender han opp med å miste masse inntekt. Nå skranter helsa hans veldig og de bor i et utsatt område på Filippinene. De ønsker å hjem til Norge men lever under dårlige kår uten nok penger til å komme hjem. Norsk stat ønsker ikke å hjelpe. Handler mye om at dette er mann som skulle hatt hjelp til å hjelpe seg selv og et velferdssystem som fraskriver seg alt ansvar.

 

Ja det var en trist historie jeg vokste også opp under barnevernet på 1990-2000 tallet og ble også plassert i hjelpeklasse så hele livet mitt gikk i vasken men i motsetning av de jeg vokste opp med så jobber jeg i min onkels firma som er Entreprenør 

  • Liker 4
  • Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saywhat skrev (7 minutter siden):
  Vis skjult innhold

 

Hva med de 725 tusen han hadde fra før? 
politiet står klar når dette passet kommer inn i Norge, som han sa i dokumentaren. 

Sitter med litt blandede følelser etter dokumentaren . Ser klart det er en samfunnstaper, å har sympati for han og familien . Men ser og manipulerende trekk , å ikke var han  ærlig ang at han har sendt så mange trusler på Mail . Syns det er en uting å bagatellisere trusler . Men for guttens skyld burde de få komme til Norge . 

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

Utrolig at noen som har sittet å sett denne serien er kritisk. Viser jo bare hvor hjerterå enkelte er. Å selvsagt finner man jo enkelte av de her.

Når det er sagt så savnet jeg mer informasjon om den finansielle situasjon han var i,og hva som gjør at han endte opp med bare 13900 utbetalt. Jeg forsto ikke dette med at han benytter seg av flere banker for å få utbetalt pengene. Med hans uføretrygd på 20k? Hvordan kan den spises helt ned til ca 14k utbetalt?? 

Jeg kjenner en person i samme situasjon. Gift,har barn. Har rundt 18 eller 19k utbetalt. Hører og med til historien at han klarer seg godt med dette. Lever ikke kongelig,men har så mye at de kan ha råd til å reise litt samtidig som de har en hushjelp.

Nå sies det at han er udugelig med penger. Men fakta er jo fakta selv rundt regnet 14000kr er det greit mulig å leve med på Filippinene. Dette vet jeg veldig godt,med familje der osv. Har familjemedlemmer med en sekretær stilling som gir 22000 pesos i måneden,som er gift med en fabrikk arbeider som gir 18000 pesos i måneden. Altså 40 000 pesos,som er rundt halvparten av det Bamsen får utbetalt. De har også flere barn,alle går i skole. Bamsen bor også på landsbygden som er vesentlig billigere en f.eks Cebu city eller andre større byer på Filippinene

Så endel ubesvarte spørsmål for min del. Men synes det er supert at de nå har samlet inn såpass med penger. Helt fantastisk. Godt å vite at endel Nordmenn har et hjerte. Forøvrig en veldig bra serie. All honør til Tore Strømøy

Mulig han har gjeld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Sitter med litt blandede følelser etter dokumentaren . Ser klart det er en samfunnstaper, å har sympati for han og familien . Men ser og manipulerende trekk , å ikke var han  ærlig ang at han har sendt så mange trusler på Mail . Syns det er en uting å bagatellisere trusler . Men for guttens skyld burde de få komme til Norge . 

Trusler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (2 minutter siden):

Trusler?

Ikke sikkert du har sett alle episodene . Da skal ikke jeg avsløre mer .

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, caremore said:

Mulig han har gjeld?

Eller alt for mye Lego?

Neida. Men ja,det er godt mulig det er derfor. Men hadde vært fint å vite mer om de finansielle detaljene. Som tross alt er det hele serien dreier seg om.. Altså at de ikke har midler å leve for,og at de ikke kan reise til Norge.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...