Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Forstår at mannen er traumatisert og klikker . Men han trenger tydelig hjelp til å tilpasse adferd / reaksjoner . Det vil jo komme mange situasjoner både i helsevesen / skole å i samfunn for øvrig , der han trenger å lære seg at å klikke / trusler bare vil være ødeleggende for dem. 

Skjønner ikke at en vond barndom skal unnskylde dårlig oppførsel. Og hvordan kan man være en kompetent voksen i møte med foreldrerollen med alle de utfordringene han har? 

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

caremore skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke at en vond barndom skal unnskylde dårlig oppførsel. Og hvordan kan man være en kompetent voksen i møte med foreldrerollen med alle de utfordringene han har? 

Har akkurat samme innstilling som deg vedrørende hans adferd . Han er jo en tikkende mental bombe  i situasjoner han møter motgang og motstand . Han har et langt lerret å bleke med tanke på å være en god rollemodell / forelder .

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (6 minutter siden):

Forstår at mannen er traumatisert og klikker . Men han trenger tydelig hjelp til å tilpasse adferd / reaksjoner . Det vil jo komme mange situasjoner både i helsevesen / skole å i samfunn for øvrig , der han trenger å lære seg at å klikke / trusler bare vil være ødeleggende for dem. 

Ja han må få hjelp. En bedre strategi kunne vært å f.eks stikke ut når man blir opprørt, og overlate til konen å ta resten av kommunikasjonen, mens han selv forsøker å gjenvinne kontrollen over sinnet. Det er noe her med at staten må ta ansvar for at de pusset på han voldtektsforbrytere fra Rogaland, da han var liten og skulle hatt omsorg. Det var salamanderstaten som tok knekken på Bamsegutt. Og da siterer jeg Jens Bjørneboe, ikke Pizzagate dersom noen lurer: https://no.wikipedia.org/wiki/Salamander_(metafor)

Her har stat og kommuner mulighet for å gjøre opp for noe av uretten de har gjort. Jeg håper de griper muligheten.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (2 minutter siden):

Har akkurat samme innstilling som deg vedrørende hans adferd . Han er jo en tikkende mental bombe  i situasjoner han møter motgang og motstand . Han har et langt lerret å bleke med tanke på å være en god rollemodell / forelder .

For familiens skyld må han få hjelp fra helsepersonell når de ankommer Norge.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (Akkurat nå):

Ja han må få hjelp. En bedre strategi kunne vært å f.eks stikke ut når man blir opprørt, og overlate til konen å ta resten av kommunikasjonen, mens han selv forsøker å gjenvinne kontrollen over sinnet. Det er noe her med at staten må ta ansvar for at de pusset på han voldtektsforbrytere fra Rogaland, da han var liten og skulle hatt omsorg. Det var salamanderstaten som tok knekken på Bamsegutt. Og da siterer jeg Jens Bjørneboe, ikke Pizzagate dersom noen lurer: https://no.wikipedia.org/wiki/Salamander_(metafor)

Her har stat og kommuner mulighet for å gjøre opp for noe av uretten de har gjort. Jeg håper de griper muligheten.

Hva skal stat og kommune hjelpe han med nå tenker du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (7 minutter siden):

For familiens skyld må han få hjelp fra helsepersonell når de ankommer Norge.

Det kommer han neppe til og få da helsevesenet har mere enn nok med å følge opp personer fra Ukraina og Gaza selv håper jeg Bamse får all den hjelpen han trenger 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (8 minutter siden):

Hva skal stat og kommune hjelpe han med nå tenker du? 

De har allerede betalt han 725 000. Som han har rotet bort

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nei for en trist historie og jeg tror ikke på en lykkelig slutt. 😬 Dette her vil jo ikke ende bra? 14 år gammel gutt som nå blir flyttet til Norge, mot sin egen vilje. En gutt som ikke har gått på en skole siden 6. klasse, hva da, 11 år gammel? Ingen skole på 3 år? Og nå skal han liksom klare seg i norsk skole, ute å ha gått på skole, og jeg antar, kan ikke norsk tilstrekkelig heller?

De kommer til dyreste Norge der faren har gjeld og ikke har hus? Faren ikke kak jobbe og planen er å leve på uføretrygd? Men det er også en sjanse at kona og sønnen ikke får opphold i Norge fordi mannen må vel bevise nok inntekt for at de skulle få oppholdstillatelse. 

Tror dette her viser mer hvor innviklete slike situasjoner er, altså, det er jo ikke åpenbart noe bra utvei. Skal vi liksom tro at med barnetillegg (1,5 tusen ekstra i 4 år) skal de oppnå en høyere livskvalitet i Norge? Men de gjør jo ikke det. For livet blir jo mye dyrere i Norge selv om skolen er gratis 😬

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saywhat skrev (20 minutter siden):

De har allerede betalt han 725 000. Som han har rotet bort

Han brukte vel de pengene på å kjøpe hus på Filippinene? Så de ble vel ikke rotet bort. Men de tok ifra han huset fordi han ikke betalte det han skyldte Nav bl.a om jeg husker rett.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye negativt her om "Bamsegutt" - hva han har gjort og hans muligheter for å komme "på rett kjøl". Se heller de muligheter som nå åpner seg for han og familien! 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (46 minutter siden):

Skjønner ikke at en vond barndom skal unnskylde dårlig oppførsel. Og hvordan kan man være en kompetent voksen i møte med foreldrerollen med alle de utfordringene han har? 

Jeg er vokst opp på barnehjem der mange ansatte hadde raseriutbrudd og filleristet oss har alltid lurt på åssen disse kunne ha barn selv så da ser du dette var på 1990-2000 tallet 

  • Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (26 minutter siden):

Åh nei for en trist historie og jeg tror ikke på en lykkelig slutt. 😬 Dette her vil jo ikke ende bra? 14 år gammel gutt som nå blir flyttet til Norge, mot sin egen vilje. En gutt som ikke har gått på en skole siden 6. klasse, hva da, 11 år gammel? Ingen skole på 3 år? Og nå skal han liksom klare seg i norsk skole, ute å ha gått på skole, og jeg antar, kan ikke norsk tilstrekkelig heller?

De kommer til dyreste Norge der faren har gjeld og ikke har hus? Faren ikke kak jobbe og planen er å leve på uføretrygd? Men det er også en sjanse at kona og sønnen ikke får opphold i Norge fordi mannen må vel bevise nok inntekt for at de skulle få oppholdstillatelse. 

Tror dette her viser mer hvor innviklete slike situasjoner er, altså, det er jo ikke åpenbart noe bra utvei. Skal vi liksom tro at med barnetillegg (1,5 tusen ekstra i 4 år) skal de oppnå en høyere livskvalitet i Norge? Men de gjør jo ikke det. For livet blir jo mye dyrere i Norge selv om skolen er gratis 😬

Du har tydeligvis ikke sett dokumentaren. Sønn er norsk, med norsk pass. Mor har fått oppholdstillatelse.

 

Selvfølgelig klarer de seg i Norge, han vil få tilbake ung ufør tillegget, samt barnetillegg og barnetrygd. Mor er arbeidsfør og vil kunne ta lønnet arbeid. For ikke å snakke om ett par millioner fra Spleis som vil kunne hjelpe dem på beina når du kommer på norsk jord.

Sønn vil lære seg norsk og vil få tilrettelagt skolegang når han kommer til Norge. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de som sa at han er norsk statsborger og han har rett til å oppholde seg i Norge. Det var det første jeg tenkte da jeg så episoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Maskinfører said:

Bamsegutt skulle vært IS-Kriger.

Da hadde han blitt hentet hjem. 

Eller leiesoldat og drapsmann i Kongo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (23 minutter siden):

Bamsegutt skulle vært IS-Kriger.

Da hadde han blitt hentet hjem. 

Sant! Sammenligningen med Joshua French var ikke optimal derimot. Greia var at Joshua kanskje var uskyldig dømt til døden. Hadde riktignok valgt å reise selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

exictence skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker og at jeg tror ikke de blir så mye lykkeligere i Norge. Kaldt og de er fattige.

De kan vel fortsatt dra til Phillipene om vinteren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirenas skrev (25 minutter siden):

Sønn vil lære seg norsk og vil få tilrettelagt skolegang når han kommer til Norge. 

Dette er min eneste bekymring. Livet i Norge er tøft for en ung gutt vant til ingen skolegang og varmt vær. Ellers tror jeg livet blir ganske bra for dem!

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirenas skrev (27 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke sett dokumentaren. Sønn er norsk, med norsk pass. Mor har fått oppholdstillatelse.

 

Selvfølgelig klarer de seg i Norge, han vil få tilbake ung ufør tillegget, samt barnetillegg og barnetrygd. Mor er arbeidsfør og vil kunne ta lønnet arbeid. For ikke å snakke om ett par millioner fra Spleis som vil kunne hjelpe dem på beina når du kommer på norsk jord.

Sønn vil lære seg norsk og vil få tilrettelagt skolegang når han kommer til Norge. 

De kommer til å trenge tett oppfølging, men jeg håper at dette vil gå bra. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...