Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, bullehurk said:

Man er ikke hjerterå, selv om man har litt kritisk sans.  Kritisk sans er sunt det skjønner du.

Forstår jo det.Fin hersketeknikk forøvrig. Mer av det :)

 

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant80 skrev (Akkurat nå):

Forstår jo det.Fin hersketeknikk forøvrig. Mer av det :)

 

??????   🙄  Hersketeknikk ?

Nå ser du spøkelser på høylys dag  ( om du skjønner)

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (11 minutter siden):

Utrolig at noen som har sittet å sett denne serien er kritisk. Viser jo bare hvor hjerterå enkelte er. Å selvsagt finner man jo enkelte av de her.

Når det er sagt så savnet jeg mer informasjon om den finansielle situasjon han var i,og hva som gjør at han endte opp med bare 13900 utbetalt. Jeg forsto ikke dette med at han benytter seg av flere banker for å få utbetalt pengene. Med hans uføretrygd på 20k? Hvordan kan den spises helt ned til ca 14k utbetalt?? 

Jeg kjenner en person i samme situasjon. Gift,har barn. Har rundt 18 eller 19k utbetalt. Hører og med til historien at han klarer seg godt med dette. Lever ikke kongelig,men har så mye at de kan ha råd til å reise litt samtidig som de har en hushjelp.

Nå sies det at han er udugelig med penger. Men fakta er jo fakta selv rundt regnet 14000kr er det greit mulig å leve med på Filippinene. Dette vet jeg veldig godt,med familje der osv. Har familjemedlemmer med en sekretær stilling som gir 22000 pesos i måneden,som er gift med en fabrikk arbeider som gir 18000 pesos i måneden. Altså 40 000 pesos,som er rundt halvparten av det Bamsen får utbetalt. De har også flere barn,alle går i skole. Bamsen bor også på landsbygden som er vesentlig billigere en f.eks Cebu city eller andre større byer på Filippinene

Så endel ubesvarte spørsmål for min del. Men synes det er supert at de nå har samlet inn såpass med penger. Helt fantastisk. Godt å vite at endel Nordmenn har et hjerte. Forøvrig en veldig bra serie. All honør til Tore Strømøy

Er ikke hjerterått å følge med i timen. Bamsen løy om veldig mye. Og stakkar barnet som vokser opp med han, må være grusomt. Men han hadde kamerater der han bodde, og ville helst bo i phillipinene. 
 

  • Liker 33
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns og Bamsegutt treng hjelp til avrusning. Han poppar jo stadig piller i den siste episoden. Han blei visst og utagerande av dei nevntes det i episoden

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saywhat skrev (27 minutter siden):

Det er gratis og obligatorisk  skole fra 5 år og opp til 10 klasse

Også for Norske statsborgere der?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saywhat skrev (2 minutter siden):

Og stakkar barnet som vokser opp med han

Ja, jeg reagerte også litt på det. Synes kanskje forholdet dem i mellom virket litt.... lite hjertelig.. (?)

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bullehurk skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg reagerte også litt på det. Synes kanskje forholdet dem i mellom virket litt.... lite hjertelig.. (?)

Vi så vel ingen scener med far og sønn sammen. Er forøvrig ikke så mange 14-åringer som sitter i fanget til pappaer heller. De er oftest bare opptatt av å være ute med kompiser. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (7 minutter siden):

Syns og Bamsegutt treng hjelp til avrusning. Han poppar jo stadig piller i den siste episoden. Han blei visst og utagerande av dei nevntes det i episoden

 

Saywhat skrev (8 minutter siden):

Er ikke hjerterått å følge med i timen. Bamsen løy om veldig mye. Og stakkar barnet som vokser opp med han, må være grusomt. Men han hadde kamerater der han bodde, og ville helst bo i phillipinene. 
 

Derfor reagerer jeg på at han har barn. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (7 minutter siden):

 

Derfor reagerer jeg på at han har barn. 

De er jo tydelig disfunksjonell , å vil nok trenge MASSE hjelp når de kommer til Norge . Med en mor som ikke kan språket å en far som er helseløs . Men for barnets skyld må man jo bare håpe det går bra🙏

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var målet oppgradert igjen til halvannen million. Jaja, håper i hvert fall de får veiledning i hvordan de skal håndtere disse pengene, og får kjøpt seg en ordentlig bolig. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må få en verge som kan ta seg av saker og ting, han er ikke i stand til å håndtere livet, stakkars mann. Han kan ikke få alle disse pengene i hånden.

  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (43 minutter siden):

Også for Norske statsborgere der?

Nå er gutten også phillipinsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mikase skrev (6 timer siden):

Burde ikke 770.000 kr, pluss en annen spleis på snart 90.000 kr være nok for å reise til Norge igjen? Eller er det snakk om flere utgifter, som ikke blir fortalt i dokumentaren?

Uten å ha lest alle svarene i tråden på 5(!) sider, kan jeg opplyse om at da Spleisen først ble opprettet, var målet 200.000,- Vet ikke når målet ble oppjustert til 1,5mill. Eller hvorfor. Jeg har gitt litt, men det var før den ble oppjustert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gripende serie, var noen tårer som rant må jeg innrømme. Snakk om å ha lite flaks i livet, og hvordan enkelte som kanskje ikke er ressurssterke i blir behandlet av systemet. Det er her det store problemet ligger, hvordan alle møter slike som ikke har fått samme utgangspunkt som oss andre. Staten i alle ledd har sviktet her, og som Tore så fint sa det; hadde de byttet ut den Nav ansatte med en barnehageansatte så hadde de identifisert problemet med en gang. 

Det er vondt at det skal være så lite rom i systemet at de kan ta en telefon, og selv skjønne at det her mangler noen enkle basis kunnskaper. Her står alle etater til stryk. Jeg vet det var mye ræva barnehjem tidligere, men at det var så mye i nyere tid er sjokkerende. Bare at en i en rapport fra barnehjemmet beskrives vedkommende i en rapport slik; han er bare en haug med daukjøtt. Da skjønner du at det også var plass for pedofile nattvakter. 

Avsporingen med Kongo synes jeg er teit, fordi det kan ikke sammenlignes med situasjonen French satt i Kongo og denne her. Her snakker vi om noen som bare mer eller mindre kan sette seg på flyet og komme seg hjem, men som er blakke. Kongogutta satt under helt andre forhold, og rettssaken mot dem var ikke akkurat rettferdig eller etter noen standard vi kan akseptere. 

Jeg ser at Spleisen er på godt over en million kroner nå, det unner jeg familien virkelig. Det eneste lyspunktet i hans liv er at det ser ut til at fant seg en solstråle i kona, og at det faktisk er ekte kjærlighet han fant. Det var vel den eneste gangen livet har vært på hans side. 

 

  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis den mannen oppe i Trysil ikke henlegger anmeldelsen for trusler etter dette programmet så blir jeg skuffet. Det gjelder alle andre som også har fått teite mailer fra en rasende stakkar. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (5 timer siden):

Han må få en verge som kan ta seg av saker og ting, han er ikke i stand til å håndtere livet, stakkars mann. Han kan ikke få alle disse pengene i hånden.

Ja, for verge er lurt. Det er den beste muligheten å bli kvitt pengene på til andre. Han har en kone som antageligvis kan styre pengene. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

domimik skrev (5 timer siden):

jeg BEGRIPER ikke hvordan han ikke klarer seg med 14k i et slumområde når gutten hans ikke går på skole engang. Hva bruker han penger på som gjør at han ikke kan kjøpe mat og spare 500kr mnd til flybillett? 

Ja, jeg også ville trodd man kunne leve godt av det. Det der er dårlig nytt for pensjonister som vil leve i slike strøk resten av livet. Men han hadde vel ikke akkurat de mentale ressursene til å spare, søke visum for kona (10.000,-) etc.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ferdig serien nå, for en skjebne😭

Håper Bamsegutt og familien kommer seg til Norge nå, og får ro og hjelp til å komme i orden med et bedre liv.

Forferdelig å se hvordan denne gutten ble behandlet, møtt av motgang fra fødselen og regelrett torturert av den velferdsstaten som liksom skulle ta seg av ham i mors sted. 

Når han som en følge av mangelfull skolegang og utsatt for voldtekt og annen omsorgssvikt av systemet sitter som en frustrert og nedbrutt voksen og sender desperate mailer til alt og alle, så blir han altså anmeldt for trusler av det samme systemet som har forårsaket situasjonen. Ikke snakk om å bruke skjønn her nei, for "vi har tre millioner brukere" som den ekle Nav-ansatte uttalte. Det ligger vel i kortene for oss utenforstående at man må bruke mer ressurser på et tilfelle som dette enn en tilfeldig mottaker av barnetrygd, synd at ikke denne etaten greier å trekke disse enkle konklusjonene.

Ser flere skriver at det samles inn mye på spleis, håper det bidrar til at Bamsegutt kommer vel i havn i hjemlandet, unner ham virkelig ikke mer trøbbel nå 

Endret av keops
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...