Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Frida said:

Det står ikke hvor huset er.

"Jan-Egil har sett på et hus han kunne tenkt seg å kjøpe et eller annet sted til 150 000 kroner. Det var jo ei rønne, men han ser for seg å kunne bygge på det."

Det er ingen hus i Norge som blir solgt for 150.000 kroner. 

Og hvordan skal han klare å renovere et hus? Med verken penger eller helse. 

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

RedFox81 skrev (27 minutter siden):

du er positiv, men jeg er ikke det. Det ender ofte ikke helt bra når man flytter tenåringer slikt,  også i tilfelle her mot egen vilje. Igjen, det er ikke sikker det blir så enkelt for mor å finne jobb. Det er generelt vanskelig å funne jobb i Norge, uten å kunne godt norsk. 

hvis han får 14 tusen nå, hvor mye snakker vi om da med alle tilleggene? er det mulig å leve på det, normalt, for en familie på tre? Spleis ligger vel nå på 7 hundre tusen, og noe av dette skal jo gå til flybillettene og sletting av gjeld. Det er vel ca null mulighet at det blir nok spleis til å kjøpe et hus i Norge. Så dette blir leie, for alltid, fremover.

Har du sjekket Spleis nå? Den kommer garantert opp i over 2 mill. Det kan gå til eksempelvis egenkapital, og med startlån er det ingen problem for dem å kjøpe en bolig. Og om så ikke,det finnes nå 100000 vis av nordmenn som leier og som har gode liv. 

Mor snakker greit engelsk, og har grunnleggende norsk kunnskap virker det som. Ser ingen grunn til at hun ikke vil klare å ordne seg lønnet arbeid. Særlig mtp hvor mange som nå tydeligvis slår ring rundt familien. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (19 minutter siden):

Det står ikke hvor huset er.

"Jan-Egil har sett på et hus han kunne tenkt seg å kjøpe et eller annet sted til 150 000 kroner. Det var jo ei rønne, men han ser for seg å kunne bygge på det."

På Filippinene får du kanskje det, 150 000 kroner i Norge, tviler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (4 minutter siden):

På Filippinene får du kanskje det, 150 000 kroner i Norge, tviler.

2 stk på Finn.no og det er rønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som leder spleisen har kontakt med advokat, lege m.m. Så det blir nok ingen rønne eller noe tull! 

Dette høres lovende ut...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne Tiholt skrev (2 minutter siden):

Har de rød til å kjøpe hus i Norge nå? Med over 1 million

Ja. 2,2 millioner samlet inn så langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, totti_1 said:

Ja. 2,2 millioner samlet inn så langt.

Jeg synes synd på ham og han fortjener å bo i hjemlandet sitt. Synes noe i dokumentaren er litt manipulerende, men ikke vondt ment sikkert. Jeg tenker det er flere som har hatt vond vanskelig barndom og lever med vonde konsekvenser av det i Norge som kunne tenke seg å ha bedre levekår. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Tiholt skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er flere som har hatt vond vanskelig barndom og lever med vonde konsekvenser av det i Norge som kunne tenke seg å ha bedre levekår. 

Dette blir såklart urettferdig. Jeg tenker vi burde opprette en stiftelse der folk som har opplevd lignende kan søke seg til midler. Et fond som alle i Norge kan bidra til.

Håper en riking fyrer opp noe slikt og åpner opp for bidrag fra alle.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke klarer seg på norsk uføretrygd på Filippinene, hvordan skal han da klare det i Norge? Hvis mor har god omsorgsevne hvorfor tillater hun sønnen å slutte på skolen i sjette klasse?  Som påpekt i tråden her, utdanning er gratis og obligatorisk for alle barn i alderen 5-18år. 
https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene

  • Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (3 timer siden):

Åh nei for en trist historie og jeg tror ikke på en lykkelig slutt. 😬 Dette her vil jo ikke ende bra? 14 år gammel gutt som nå blir flyttet til Norge, mot sin egen vilje. En gutt som ikke har gått på en skole siden 6. klasse, hva da, 11 år gammel? Ingen skole på 3 år? Og nå skal han liksom klare seg i norsk skole, ute å ha gått på skole, og jeg antar, kan ikke norsk tilstrekkelig heller?

De kommer til dyreste Norge der faren har gjeld og ikke har hus? Faren ikke kak jobbe og planen er å leve på uføretrygd? Men det er også en sjanse at kona og sønnen ikke får opphold i Norge fordi mannen må vel bevise nok inntekt for at de skulle få oppholdstillatelse. 

Tror dette her viser mer hvor innviklete slike situasjoner er, altså, det er jo ikke åpenbart noe bra utvei. Skal vi liksom tro at med barnetillegg (1,5 tusen ekstra i 4 år) skal de oppnå en høyere livskvalitet i Norge? Men de gjør jo ikke det. For livet blir jo mye dyrere i Norge selv om skolen er gratis 😬

Enig med deg, dette blir et langt lerret å bleke . Mulig jeg er en smule tunglært , men hvor har det stått at han har gjeld hjemme / fikk erstatning på 700000 ?  ( har sett hele serien ) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (8 minutter siden):

Når han ikke klarer seg på norsk uføretrygd på Filippinene, hvordan skal han da klare det i Norge? Hvis mor har god omsorgsevne hvorfor tillater hun sønnen å slutte på skolen i sjette klasse?  Som påpekt i tråden her, utdanning er gratis og obligatorisk for alle barn i alderen 5-18år. 
https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene

Se der ja, gratis skole fram til de er 18 . Det blir liksom nok en løgn da🙈 . De blir ikke akkurat velstående på uførepensjon i Norge heller . 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er man ansvarlig for sine egne handlinger, eller så er man IKKE det.

Hvis en person ikke klarer å være så ansvarlig for valgene man gjør, hvordan skal man egentlig klare å ta ansvar for egen økonomi eller deres egne barn?     

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StinkySocks skrev (20 minutter siden):

Enten er man ansvarlig for sine egne handlinger, eller så er man IKKE det.

Hvis en person ikke klarer å være så ansvarlig for valgene man gjør, hvordan skal man egentlig klare å ta ansvar for egen økonomi eller deres egne barn?     

Det er akkurat det. Veldig vanskelig å gi gode råd, til  folk som konsekvent tar dårlige valg . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (17 minutter siden):

Når han ikke klarer seg på norsk uføretrygd på Filippinene, hvordan skal han da klare det i Norge? Hvis mor har god omsorgsevne hvorfor tillater hun sønnen å slutte på skolen i sjette klasse?  Som påpekt i tråden her, utdanning er gratis og obligatorisk for alle barn i alderen 5-18år. 
https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene

Kan det tenkes at undervisningen er gratis, men at de må betale skoleuniform og materiell, eller en del av materiellet selv? Jeg vet at det er tilfelle i mange land og er noe som gjør at barna dropper ut av skolen. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, sirenas said:

Har du sjekket Spleis nå? Den kommer garantert opp i over 2 mill. Det kan gå til eksempelvis egenkapital, og med startlån er det ingen problem for dem å kjøpe en bolig. Og om så ikke,det finnes nå 100000 vis av nordmenn som leier og som har gode liv. 

Mor snakker greit engelsk, og har grunnleggende norsk kunnskap virker det som. Ser ingen grunn til at hun ikke vil klare å ordne seg lønnet arbeid. Særlig mtp hvor mange som nå tydeligvis slår ring rundt familien. 

Nei, sjekket ikke. Men var ikke det også snakk her i tråden om en gjeld, på 700 tusen eller noe? Eller et eller annet hus han tidligere kjøpt men ikke betalt for og nav har overtatt huset, men det er noe gjeld igjen? 

Altså.. vi kan snakkes om igjen om noen år. Jeg "spår" som beste scenario at mor og sønnen flytter tilbake, hvis ikke hun finner en annen mann i Norge. Og selve Jan-Egil er jo over 60 og med svært dårlig helse..

Jeg beklager å høres så negativ! Det er bare så fullstendig åpenbart for meg at dette ikke kommer til å ende godt uansett hva man gjør nå. Ingen penger vil hjelpe. Nei okey VELDIG mye penger kunne sikkert hjelpe. Men ikke så mye som de klarer å komme opp i en spleis.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (23 timer siden):

Samme i saken om Joshua French... Norge brukte vel en million eller så, for å få ham hjem....

11 millioner faktisk, skremmende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...