Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men en BMI på 26-27 er ikke den typen overvekt som fører til helseproblemer. 
Er tom noen studier som viser at lett overvektige i den kategorien der er de som lever lengst. 
De som blir syke med sykdommer som hjerneslag, diabetes, hjertesvikt og leddproblemer er langt tyngre enn bmi 26-27.

Anonymkode: ccc84...100

Jeg aner ikke hvorfor dette gjentas til det kjedsommelige, men det stemmer rett og slett ikke. De som lever lengst har en BMI på 20-22: https://www.aftenposten.no/sprek/i/pLMJzV/ny-forskning-vil-du-leve-lenge-dette-er-den-ideelle-bmi

"Hvis man kun inkluderte de studiene med lang oppfølgingstid, kunne friske ikke-røykere med en BMI på 20–22 regne med å leve lengst."

Anonymkode: 149cf...6a3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (På 5.10.2023 den 11.27):

Jeg har en "overvektig" venninne som ser utmagret ut om hun holder seg til innenfor BMI 25. Hun har et veldig tungt skjelett. Jeg selg er litt over 25 i BMI, men har avklart at dette ikke er pga for mye fett, men muskler med min fastlege, som også er utdannet i sportsmedisin. Det var ikke vanlig med mye muskler på damer før, men selvfølgelig er folk tjukkere nå enn før pga bl.a. ultraprossesert mat, enkel tilgjengelighet på godteri hele uka, mindre fysisk jobb, og at ting har mer sukker enn før (f.eks. får ikke dyr i mage dyrehager noe frukt lengre fordi den har blitt avlet til å ha så mye aukker at dyr får morbid fedme).

Dette er bare en myte. Ingen har «tungt» skjelett.

Anonymkode: 5a71e...249

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 13.31):

Det bidrar til å gå ned i vekt, ja. Jo større muskler du får, desto mer forbrenner du. https://www.flexikost.no/blogg/forbrenning-slik-oker-du-den Jeg trodde virkelig at voksne mennesker i 2023 var mer opplyst enn det.

 

Anonymkode: ede58...852

Ikke meg du siterer, men her var det snakk om vekt, enkelt og greit. Muskler veier mer enn fett, så selvom du får mindre fett, kan vekten øke, og her var det snakk om vektoppgang, ikke hvor mye fett du forbrenner.

Alt skal tydeligvis inn me teskje…

Anonymkode: e7d5a...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.08):

Herlighet! Står det så jævlig til med nordmenns helse? Det er jo helt sykt at mindretallet har en sunn vekt. 😲

 

 

Mindretallet har normalvekt

Jøran Hjelmesæth er seksjonsoverlege og professor, og ekspert i overvekt og fedme.

Han forteller at en av fire voksne har fedme, mens en av tre av overvekt. Det er mindretallet som har normalvekt, omtrent en tredel.

Anonymkode: ffebb...6df

Denne må du lenger ut på landet med

Anonymkode: 40faf...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (20 timer siden):

Jeg syns det er imponerende at en mann i den alderen (50 pluss?) fremdeles ikke har mage. Hvis ikke det er et sunnhetstegn så vet ikke jeg.

Sunnere enn de to til venstre på bildet, i alle fall.

Jeg er tynn selv, men en så tynn mann ser ikke helt frisk ut.  At noen ser på den mannen og ser på det som sunnhetstegn sier jo litt. Kan veie mer uten å ha mage. Enig i at stor mage ikke er bra, samtidig blir jeg oppgitt over at folk skal mene og kommentere overvektige, la de være i fred og slutt med de slemme kommentarene.

Anonymkode: e7d5a...028

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (26 minutter siden):

Tar du en titt til på anonymkodene, så vil du se at det er to ulike brukere du siterer, ikke en.

Skjelettet veier nesten det samme for alle voksne. Det varierer mellom 2,5 og 3,5 kg. Så man kan ikke skylde på en tung beinbygning.

»skjelettets tørrvekt veier det mellom 2,5 til 3,5 kilo hos de fleste. Hos kvinner varierer vekten av benbygningen med omtrent bare 750 gram, og med cirka 1 kilo for menn.»

https://magasinet.roede.com/ned-i-vekt/nei-man-kan-ikke-skylde-pa-kraftig-benbygning/112185

 

Hvis du leser hva jeg skriver, så sier jeg jo nettopp at det ikke handler om hva skjelettet veier, men hvordan beinbygningen SER ut. Hevder ikke at man er overvektig pga skjelett som veier mer, men at beinbygning kan gjøre at normalvekt kan se usunt på NOEN.

Anonymkode: e7d5a...028

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest i dag er jo feite. Både voksne og barn.

Anonymkode: c7d2f...016

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.36):

Tungt skjelett? Hvordan veier man skjelettet sitt?

Anonymkode: ffebb...6df

Ingenting som heter tungbeinbygning. Er bare noen sier som er overvektig og mener dem har tung beinbygning. Har ei venninne som alltid har påstått at hun hadde det selv da hun slet med litt overvekt. Nå har hun rast ned i vekt pga alvorlig sykdom og ingen tegn til tung benbygning der gitt (blitt skikkelig skikkelig tynn).

Anonymkode: 37923...8cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (22 minutter siden):

Hva med de undervektige da? Hvor stor andel har de?

Hva mener du? Nesten ingen er undervektige i dag her. Ja, de finnes sporadisk i Norge, men mest i Asiatiske og enkelte Afrikanske land. 

Anonymkode: 149cf...6a3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingenting som heter tungbeinbygning. Er bare noen sier som er overvektig og mener dem har tung beinbygning. Har ei venninne som alltid har påstått at hun hadde det selv da hun slet med litt overvekt. Nå har hun rast ned i vekt pga alvorlig sykdom og ingen tegn til tung benbygning der gitt (blitt skikkelig skikkelig tynn).

Anonymkode: 37923...8cd

Er man 172 og 92-68-98 så er man TYNN. Ta frem et målebånd og SE hvor liten en slik person er. Hun veier 74 kg, og er ikke veldig muskuløs, men har brede ben i skjelettet og tett skjelett. De fleste er ikke som henne, men slike mennesker som henne eksisterer tydeligvis, som hun selv er et bevis på.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skylder på ultraprossesert mat etc, men ærlig talt, vi er vel så opplyste i dagens samfunn at vi vet hva som er ren, sunn mat og ikke?! Alle har jo et valg, det gjelder jo med mat og trening som med alt annet.

 

Anonymkode: d0f6b...4bd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.10):

Helt ærlig, jeg synes ikke det er rart.

Det går jo mye på at vi er omringet av ultraprosessert mat overalt. 

Anonymkode: ff80c...fe2

Man har da et valg? Det opplyses jo så mye i dagens samfunn at alle vet hva som er bra å spise og ikke.

Anonymkode: d0f6b...4bd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (4 timer siden):

Poenget mitt står fortsatt - det er for mange ting som havner i kategorien usunt uten at det nødvendigvis er det skal man tro ultraprosessertfanatikerne. 

Spørs vel på øyet som ser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (11 timer siden):

Hva med de undervektige da? Hvor stor andel har de?

Det må vel være den prosentandelen som ikke er nevnt, så 8-9%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingenting som heter tungbeinbygning. Er bare noen sier som er overvektig og mener dem har tung beinbygning. Har ei venninne som alltid har påstått at hun hadde det selv da hun slet med litt overvekt. Nå har hun rast ned i vekt pga alvorlig sykdom og ingen tegn til tung benbygning der gitt (blitt skikkelig skikkelig tynn).

Anonymkode: 37923...8cd

Tenker du på benbygningen hennes når hun er alvorlig syk? Ønsker god bedring til din venninne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.17):

Her må vi åpenbart endre hva som defineres som normalvekt.

Anonymkode: 1dac2...fcd

Normal bmi handler om at vekten din i seg selv ikke er en risikofaktor for helsa di. Ikke hva som er normal kroppsfasong i samfunnet rundt deg. Men 1 av 3 er jo et gjennomsnitt for hele landet. Jeg var på stort foreldremøte for tre trinn på en skole nord i Oslo, og av alle de foreldrene var kanskje 3 stk litt overvektige. Så blant folk med utdannelse og litt god økonomi, er omtrent ingen overvektige. 

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ser mange skylder på ultraprossesert mat etc, men ærlig talt, vi er vel så opplyste i dagens samfunn at vi vet hva som er ren, sunn mat og ikke?! Alle har jo et valg, det gjelder jo med mat og trening som med alt annet.

 

Anonymkode: d0f6b...4bd

Min barndom på 90-tallet var jo full av posesupper, pose-gryteretter, kneippbrød og servelat. Vi var tynne alle sammen. Tror det handler mer om mengder, og ikke minst hvor vanlig det er blitt med store mengder godteri og takeaway. Folk koser seg med mat og snacks hele tiden.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er bare en myte. Ingen har «tungt» skjelett.

Anonymkode: 5a71e...249

Jeg har alltid tenkt at min svigermor har tung benbygning. Hun er litt overvektig, men er 181cm, har skostørrelse 40 og store hender. Bred over ryggen osv. Men så så jeg plutselig bryllupsbildene av svigers, og svigermor var jo tynn og spe. Håndleddene var tynne. Skuldrene var ikke så brede. Ikke typisk «tung benbygning» i det hele tatt. Så jeg tror at hvis man er en sånn type hvor fettet fordeler seg jevnt, så ser man ut til å ha tung benbygning.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel selve definisjonen på normalvekt at flest hører inn under den. Ergo normal... Dersom 1 av 5 er denne vekten, er vel egentlig normalvekt høyere og 4 av 5 er normalvektige mens 1 av 5 undervektig?? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...