Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det så rart når sunn mat blir dyrere enn usunn mat og det er nærmest umulig å finne salat uten masse biller,mark og maur i.

Da tar jeg heller til takke med grandis,

Anonymkode: 90523...2eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (1 time siden):

Har ikke tenkt å legge ut bilde av henne, men du tar feil. Man kan se ribbeina hennes gjennim huden, helt flat mage, hun har lite underhudsfett, ikke noen store muskler, og likevel tung. Hun er 172 høy, 68 i midjemål, 98 rundt rumpe og 92 rundt puppene. Veier 74 kg. Har hun spist en stein da, tenker du? Hun har forresten alltid vært slik: vi var samme størrelse før, men hun veide 10 kg mer enn meg.

Slikt refereres til som "big boned". Altså: som man antakeligvis kan se fra målene så er hun på ingen måte bred, men selve beina i skjelettet er brede. Sammenligner man nedre del av armen hennes og min så er min mye smalere, og selve beina er tynnere.

Når jeg hadde en BMI på 20 og var godt trent så var jeg undervektig. Med høyde på 171 ser ikke jeg sunn ut når jeg er under 64 kg, og da er BMI-en 21,9.

Jeg hadde samme problemet da jeg var veldig tynn. Ca samme mål som venninna di, dog 7 cm lavere og tilsvarende vekt lavere. Bmi på 24, men du kunne telle ribbein. Jeg kunne ikke ligge på magen uten at det gjorde fysisk vondt fordi hoftebeina stakk sånn ut. MEN jeg har BRED beinbygning (ikke nødvendigvis «tung» for det skal ikke ha mange kiloene å si…) som gjør at jeg har mer plass til feks muskler eller kjøtt på tvers av kroppen. Så selv om jeg så avmagra ut på toppen, så hadde jeg vanlige lår feks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldigvis koster ikke fysisk aktivitet penger.

Du går ikke ned i vekt av å løfte vekter på et treningssenter.

Anonymkode: da2d2...726

https://www.ung.no/oss/410530

Her er en bedre link.

Anonymkode: ede58...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må jo le av de som tror det er så innmari stor variasjon på skjelettet til folk bare for å bortforklare at de er tjukke.

Anonymkode: db5ae...78d

Se på målene jeg har oppgitt og prøv å bortforklar at denne personen er tynn, du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, katties said:

Hun er ikke "bred", som jeg sa. Ser man henne blant andre personer av samme høyde så er hun ikke noe bredere enn dem, men det er selve BEINA I SKJELETTET som er bredere, altså: hver enkelt bein. Det betyr bredere nedre arm, bredere ankel, bredere fingre - bredele alt, utenom selve "framen" av hennes kropp.

Trur jeg ikke noe på. Skjelettet til en voksen kvinne veier rundt 2 kg. Helt umulig at dette skal ha en så stor innvirkning på MBI.

Det er nok slik som hen du siterte skrev, at forskjellig benbygging endrer hvor mye fett man kan ha på kroppen før det ser rart ut. En person med veldig "smalt" skjelett vil se best ut med veldig lite fett, for eksempel.

Anonymkode: b7909...285

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille..trille skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde samme problemet da jeg var veldig tynn. Ca samme mål som venninna di, dog 7 cm lavere og tilsvarende vekt lavere. Bmi på 24, men du kunne telle ribbein. Jeg kunne ikke ligge på magen uten at det gjorde fysisk vondt fordi hoftebeina stakk sånn ut. MEN jeg har BRED beinbygning (ikke nødvendigvis «tung» for det skal ikke ha mange kiloene å si…) som gjør at jeg har mer plass til feks muskler eller kjøtt på tvers av kroppen. Så selv om jeg så avmagra ut på toppen, så hadde jeg vanlige lår feks. 

Ja, det er så mye som kan variere hos mennesker, synes jeg. Jeg selv er bredere bygd (jeg og venninna mi var ca like før, men så skjelettaktig ut, mens hun absolutt ikke gjorde det. Har vært alt fra 50-85 kg med min nåværende høyde, og har en like høy søster (169), med både smalt skjelett og smale ben (veldig tynne fingre, håndledd, knær, ankler), og hennes normalvekt er nesten 10 kg under min - altså er det nesten 20 kg forskjell på normal kroppsbygning hos henne vs min venninne...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er den det. Melet man kjøper er prosessert ut fra korn. Man kjøper heller ikke kyrne selv fra butikken og slakter dem selv.  Inaktivitet er nok den store faktoren her.  Men det er rett og slett mange matvarer disse influencerne putter i fy kategorien feks vanlig grovbrød som jeg har nevnt her. 

Du har jo åpentbart ikke forstått så veldig mye av debatten rundt ultraprossessert mat. Ja, det meste rundt oss er prossessert og det er overhodet ikke problemet. Du kan spise prossesert mat med e3n beste samvittighet. Problemet er ULTRAprossessert mat som er mat med veldig lavt innhold av ekte råvarer og veldig høyt innhold av tilsetningsstoffer, i tillegg inneholder disse produktene typisk en høy andel av fett, salt og sukker. Ultraprossesserte matvarer (altså IKKE prosseserte, men ultraprossesserte) er forbundet med forøyet risiko for overvekt og kreft i følge en rekke nyere studier. 

Brødet som du bruker som eksempel er veldig ofte ultraprossessert og bør selvfølgelig holdes til et minimum. Det inneholder veldig liten andel korn og hovedsakelig fyllstoffer og tilsetninger som gjør at brødet holdet seg mykt og "ferskt" i ukesvis.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Trur jeg ikke noe på. Skjelettet til en voksen kvinne veier rundt 2 kg. Helt umulig at dette skal ha en så stor innvirkning på MBI.

Det er nok slik som hen du siterte skrev, at forskjellig benbygging endrer hvor mye fett man kan ha på kroppen før det ser rart ut. En person med veldig "smalt" skjelett vil se best ut med veldig lite fett, for eksempel.

Anonymkode: b7909...285

2 kg er for en kvinne av lavere høyde, uten benmarg, med gjennomsnittlig bentetthet, med gjennomsnittlig benstørrelse. I dette tilfellet er personen høyere, har tydeligvis veldig tettbygd skjelett (kanskje nesten som en mann, der bentetthet er ca 25% høyere), brede ben. Hun er godt trent, men det er ikke SÅ MYE muskler at det forklarer alt. Altså: tynn, ikke velsig muskuløs, med høy BMI. 

Til sammenligning: min mann er veldig smal (samme bredde som venninna mi) og muskuløs, 187 (15 cm lavere enn venninna mi). Han har ikke synlige ribbein, og veier det samme som henne. Hun har altså mindre volum og veier like mye.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke lure oss selv - vi er feitere enn det naturen har ment at vi skal være.

Ser man bilder av arbeidskarer fra før i tida var det ikke noen "bamsemenn med noen kg ekstra" liksom. Det var muskuløse, slanke kropper med markerte muskler. Med BMI godt under 25. Enten vi liker det eller ikke så er det sånn vi er skapt for å være.

Anonymkode: a7578...d0f

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La oss ikke lure oss selv - vi er feitere enn det naturen har ment at vi skal være.

Ser man bilder av arbeidskarer fra før i tida var det ikke noen "bamsemenn med noen kg ekstra" liksom. Det var muskuløse, slanke kropper med markerte muskler. Med BMI godt under 25. Enten vi liker det eller ikke så er det sånn vi er skapt for å være.

Anonymkode: a7578...d0f

Og så var det slik tidligere at mange rett og slett ikke hadde nok mat, eventuelt mat med svært dårlig næringsinnhold. 

Anonymkode: ede58...852

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vel, jeg skylder ikke på noe som helst, kunne sikkert ha sultet meg og trent meg selv til uhelse. For min del var det sykdom som ga svært dårlig metabolisme. Før barn nummer tre veide jeg 54 kilo med høyde på 170 cm. Kunne spise hva jeg ville og hvor mye jeg ville, være lat, vekta forble den samme. Så midt i svangerskap med nummer tre skjer det noe. Jeg blir megadårlig og må ligge på sykehus flere ganger. Får konstatert stoffskifteproblemer, som jeg aldri har hatt før, tendenser til ødemer utenom svangerskap og svært lav forbrenning. Tendensen forsetter etter at jeg får barn nummer fire. Nå veier jeg 75 kilo, selv om jeg spiser mindre og trener mer enn da jeg veide 54. Alt av dietter, kostholdsplaner og treninger er utprøvd. Det eneste som fungerer, er et uforsvarlig lavt kaloriinntak og trening som gjør meg syk.

Anonymkode: ede58...852

Gå til en nevrorefleksolog og få balansert kroppen din!

Anonymkode: 198ee...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften din stemmer ikke med det som står i artikkelen. En av tre er overvektig, sier den. Det er stor forskjell på at 66,6% er overvektig, eller 33,3%...

Eller er jeg helt på jorde? Var forvirrende skrevet

Screenshot_20231005-141734_SamsungInternet.jpg.8808a6e5f9c3f27408c9bca5b218f2bc.jpg

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt ærlig, jeg synes ikke det er rart.

Det går jo mye på at vi er omringet av ultraprosessert mat overalt. 

Anonymkode: ff80c...fe2

Ultraprosessert mat trenger ikke å føre til fedme. Jeg har i veldig stor grad spist ultraprosessert mat i årevis og er likevel undervektig. 

Handler nok mye om sukker, kaloribomber og for lite fysisk aktivitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldigvis koster ikke fysisk aktivitet penger.

Du går ikke ned i vekt av å løfte vekter på et treningssenter.

Anonymkode: da2d2...726

Sant. Det krever ikke mye kardio heller. 45 minutter et par dager i uka bør være nok for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (5 minutter siden):

Overskriften din stemmer ikke med det som står i artikkelen. En av tre er overvektig, sier den. Det er stor forskjell på at 66,6% er overvektig, eller 33,3%...

Eller er jeg helt på jorde? Var forvirrende skrevet

Screenshot_20231005-141734_SamsungInternet.jpg.8808a6e5f9c3f27408c9bca5b218f2bc.jpg

Leste du hele? Kun en av tre er normalvektig, noe som er veldig lite 

Anonymkode: 92a31...8b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå til en nevrorefleksolog og få balansert kroppen din!

Anonymkode: 198ee...324

Vi har dessverre ikke noe slik her jeg bor, eller innen rimelig avstand fra her jeg bor. Jeg er heller ikke så veldig til å tro på alternative behandlinger.

Anonymkode: ede58...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (1 time siden):

Sant. Det krever ikke mye kardio heller. 45 minutter et par dager i uka bør være nok for de fleste. 

45 minutter kardio to ganger i uka gjør ikke at du mister masse kilo.

Anonymkode: ede58...852

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 time siden):

Ultraprosessert mat trenger ikke å føre til fedme. Jeg har i veldig stor grad spist ultraprosessert mat i årevis og er likevel undervektig. 

Handler nok mye om sukker, kaloribomber og for lite fysisk aktivitet.

Og jeg spiste alt mulig junk til jeg ble 30, og holdt meg undervektig hele denne perioden, til tross for to graviditeter. Dette er ikke et argument.

Anonymkode: ede58...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

45 minutter kardio to ganger i uka gjør ikke at du mister masse kilo.

Anonymkode: ede58...852

Så lenge man spiser riktig så tenker jeg 3,5 ganger i uka fungerer. Selvfølgelig lettere om man og har en viss masse.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen at BMI skulle brukes slik den gjør i dag. Det er heller ikke helsefarlig å ha 25 i BMI. Jeg har selv 24,4 i BMI (så er i følge BMI nesten overvektig) og bruker jo strl S i klær likevel og har nesten flat mage. Er dog også veldig sterk og muskuløs. Samboer har 26 i BMI slik som VELDIG mange unge trente, slanke menn har.

Anonymkode: 9587c...4d9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...