Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

katties skrev (5 timer siden):

Jeg har en "overvektig" venninne som ser utmagret ut om hun holder seg til innenfor BMI 25. Hun har et veldig tungt skjelett. Jeg selg er litt over 25 i BMI, men har avklart at dette ikke er pga for mye fett, men muskler med min fastlege, som også er utdannet i sportsmedisin. Det var ikke vanlig med mye muskler på damer før, men selvfølgelig er folk tjukkere nå enn før pga bl.a. ultraprossesert mat, enkel tilgjengelighet på godteri hele uka, mindre fysisk jobb, og at ting har mer sukker enn før (f.eks. får ikke dyr i mage dyrehager noe frukt lengre fordi den har blitt avlet til å ha så mye aukker at dyr får morbid fedme).

Skjelettet tilpasser seg vekten Skjelettet veier generelt sett litt mer hos menn enn kvinner, men ellers er det lite som tyder på at noen har tyngre ben i kroppen. -Det er ikke noe som heter tung benbygning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løsningen på dette er så enkelt som det er sagt:

normalvekt og fedme må redefineres til dagens standard.

det skjønner jo de fleste når de tenker seg om.

vi lever, jobber (eller ikke),spiser, trener(eller ikke) helt annerledes enn da det først ble vanlig å måle befolkningens helse utifra gjennomsnittlig BMI på befolkningen, kjønn, alder, bosted osv. i tillegg er vi langt mer akademisk utdannet nå enn tidligere. Det har garantert påvirket vår BMI.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 minutter siden):

Skjelettet tilpasser seg vekten Skjelettet veier generelt sett litt mer hos menn enn kvinner, men ellers er det lite som tyder på at noen har tyngre ben i kroppen. -Det er ikke noe som heter tung benbygning.

Det er NOE variasjon (alles skjelett har ikke samme tetthet), men hvis man faktisk leser gjennom det jeg skrev så er det snakk om PROSENT benbygning av total kroppsmasse i tillegg, i tillegg til muskler, som til sammen gir mye høyere BMI enn man kan tro. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Skjelettet tilpasser seg vekten Skjelettet veier generelt sett litt mer hos menn enn kvinner, men ellers er det lite som tyder på at noen har tyngre ben i kroppen. -Det er ikke noe som heter tung benbygning.

Folk som snakker om tunge bein i kroppen prater ut av bakhullet, og som de har vett til. De aner ikke hvor lite beina/skjelettet vårt faktisk veier😂

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt og fedme øker over hele verden så det er ikke så rart, men overvekt betyr ikke automatisk usunn. 
Har ikke peiling om dette er sant men jeg leste en gang for noen år siden at de som ligger på overvekt lever oftere lengre enn normalvektige. Husker ikke hvor jeg så det. Jeg tenker det viktigste er at folk er sunne og fysisk aktiv.

Jeg er forresten 1 av 3 som er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (5 timer siden):

Jeg har en "overvektig" venninne som ser utmagret ut om hun holder seg til innenfor BMI 25. Hun har et veldig tungt skjelett. Jeg selg er litt over 25 i BMI, men har avklart at dette ikke er pga for mye fett, men muskler med min fastlege, som også er utdannet i sportsmedisin. Det var ikke vanlig med mye muskler på damer før, men selvfølgelig er folk tjukkere nå enn før pga bl.a. ultraprossesert mat, enkel tilgjengelighet på godteri hele uka, mindre fysisk jobb, og at ting har mer sukker enn før (f.eks. får ikke dyr i mage dyrehager noe frukt lengre fordi den har blitt avlet til å ha så mye aukker at dyr får morbid fedme).

Tungt skjelett har jeg aldri hørt om. Har du kilder på at noen har «tungt skjellet?» Hvis du ikke alt har lagt det ut. Har ikke lest gjennom alle kommentarer. 

Vet det er noe som hetes kraftig benbygning men det betyr ikke at skjelettet er tungt, men for eksempel bred over skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MUSK! skrev (16 minutter siden):

Tungt skjelett har jeg aldri hørt om. Har du kilder på at noen har «tungt skjellet?» Hvis du ikke alt har lagt det ut. Har ikke lest gjennom alle kommentarer. 

Vet det er noe som hetes kraftig benbygning men det betyr ikke at skjelettet er tungt, men for eksempel bred over skuldrene.

Det er canskelig å finne helt konkrwte tall, men det er kjempemange artikler som diskuterer hvirfor bentettheten mellom ulike mennesker er ulik. Største faktiren er genetikk, deretter trening, hvor mye kalsium og fosfor (ikke helt sikre på denne enda) folk har fått i seg, i tillegg til D-vitamin og noen horminer i et avgjørende untercall i oppveksten der disse spiller størst rolle (f.eks. se her: https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/bone-mass)

Ellers så er det jo, som jeg sa: forskjell i TYKKELSEN på beuna i skjelettet. Altså: noen med samme høyde og fett/muskelprosent kan ha 15 cm rundt håndleddet mens andre er 18. Det at håndleddet, lårbeinet, skallen etc. er tykkere betyr ikke at brystkassen ser større ut, eller at hoftene er. Man trenger altså ikke være endomorf for å ha denne typen ben. Man kan lese litt om det hee f.eks.: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ajhb.22653, sim sier at størrelse på skjelettet er proporsjonalt større hos høyere individer pga det så tåle mer (men tar ikke høyde for skjelettfasong), og diskuterer BMI. Altså: høyere individer har tendens til høyere BMI. På 100 år så har f.eks. nordmenn blitt 9,6 cm høyere i gjennomsnitt: https://sciencenorway.no/archeology-history/were-people-shorter-before/2216177

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (5 minutter siden):

Det er canskelig å finne helt konkrwte tall, men det er kjempemange artikler som diskuterer hvirfor bentettheten mellom ulike mennesker er ulik. Største faktiren er genetikk, deretter trening, hvor mye kalsium og fosfor (ikke helt sikre på denne enda) folk har fått i seg, i tillegg til D-vitamin og noen horminer i et avgjørende untercall i oppveksten der disse spiller størst rolle (f.eks. se her: https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/bone-mass)

Ellers så er det jo, som jeg sa: forskjell i TYKKELSEN på beuna i skjelettet. Altså: noen med samme høyde og fett/muskelprosent kan ha 15 cm rundt håndleddet mens andre er 18. Det at håndleddet, lårbeinet, skallen etc. er tykkere betyr ikke at brystkassen ser større ut, eller at hoftene er. Man trenger altså ikke være endomorf for å ha denne typen ben. Man kan lese litt om det hee f.eks.: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ajhb.22653, sim sier at størrelse på skjelettet er proporsjonalt større hos høyere individer pga det så tåle mer (men tar ikke høyde for skjelettfasong), og diskuterer BMI.

Her står i hvert fall at tung benbygning er en myte/noe som ikke avgjør vekten hos folk. 

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/tung-benbygning-er-en-myte-2569091

Du kan ikke skylde på tung benbygning for de ekstra kiloene.

KRAFTIG BENBYGNING?: Ifølge ekspertene er det svært lite som skiller vekten på skjelettet til mennesker, og begrepet "tung benbygning" finnes egentlig ikke.

Og her 

https://www.ung.no/oss/416962

Noen har litt større/kraftigere beinbygning enn andre, men det er en misforståelse at det å ha "tung beinbygning" betyr at skjelettet veier veldig mye. Skjelettet veier ca 3 kg, det kan variere litt mellom person til person, men det ligger rundt 2-3,5 kg. Det er ikke sånn at skjelettet kan veie 10-15 kg for eksempel hos en person som har "tung beinbygning". Skjelettet/beinbygning har altså minimalt å si for den vekten man veier. Tung/kraftig beinbygning refererer mer til at man har et større skjelett, altså er litt bredere over skuldrene for eksempel.

 

Men at folk kan være overvektig på grunn av mye muskler er riktig. Det må ikke være på kun på grunn av fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (2 timer siden):

Ultraprosessert mat trenger ikke å føre til fedme. Jeg har i veldig stor grad spist ultraprosessert mat i årevis og er likevel undervektig. 

Handler nok mye om sukker, kaloribomber og for lite fysisk aktivitet.

Jeg spiser stort sett ultraprosessert, har bmi på 19. Jeg vet hvor mange kalorier og hvor mye trening jeg skal ha for å holde vekten. Det er ikke noe mer merkelig enn som så. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil70 skrev (11 minutter siden):

Jeg spiser stort sett ultraprosessert, har bmi på 19. Jeg vet hvor mange kalorier og hvor mye trening jeg skal ha for å holde vekten. Det er ikke noe mer merkelig enn som så. 

Nettopp. Det er jo kalorier det går på. Det er sikkert nyanser i metabolisme og hormoner hos folk man ikke kjenner til, men i utgangspunktet kan ingen bli overvektige av en nøktern diett. Det er jo fysikk. Se på bilder av folk på 70 og 80 tallet. Alle var slanke. 

Anonymkode: f1fda...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUSK! skrev (23 minutter siden):

Her står i hvert fall at tung benbygning er en myte/noe som ikke avgjør vekten hos folk. 

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/tung-benbygning-er-en-myte-2569091

Du kan ikke skylde på tung benbygning for de ekstra kiloene.

KRAFTIG BENBYGNING?: Ifølge ekspertene er det svært lite som skiller vekten på skjelettet til mennesker, og begrepet "tung benbygning" finnes egentlig ikke.

Og her 

https://www.ung.no/oss/416962

Noen har litt større/kraftigere beinbygning enn andre, men det er en misforståelse at det å ha "tung beinbygning" betyr at skjelettet veier veldig mye. Skjelettet veier ca 3 kg, det kan variere litt mellom person til person, men det ligger rundt 2-3,5 kg. Det er ikke sånn at skjelettet kan veie 10-15 kg for eksempel hos en person som har "tung beinbygning". Skjelettet/beinbygning har altså minimalt å si for den vekten man veier. Tung/kraftig beinbygning refererer mer til at man har et større skjelett, altså er litt bredere over skuldrene for eksempel.

 

Men at folk kan være overvektig på grunn av mye muskler er riktig. Det må ikke være på kun på grunn av fett. 

Kanskje "kraftig" er et bedre ord, men jeg synes ikke dét, for vet ikke om det sier noe annerledes enn det jeg har hatt før: ikke kraftig bygd skjelett, men kraftig bygde kjelettben.

Kan ikke si at jeg ser på de kildene der som særlig gode. Pluss, som jeg har forklart sikkert 20 ganger her: det er STØRRELSEN PÅ BEINA (size of the bones) some er stor hos henne ikke kroppsbygning (body frame), og det at "de fleste" ikke kan begrunne vekten sin på denne måten betyr ikke at ingen kan. Forskningen sier at det ER forskjell mellom folk, men alt for mange er visst så stuck med populærvitenskapelige fakta i hodet at de ikke skjønner at når forskere sier BMI fungerer forskjellig for folk ikke bare med ulik benmasse, men også med ulik høyde, skjelettetthet, hvordan skjellettet er bygd, så ser noen ikke at det skal være mulig 🙄

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Skjelettet tilpasser seg vekten Skjelettet veier generelt sett litt mer hos menn enn kvinner, men ellers er det lite som tyder på at noen har tyngre ben i kroppen. -Det er ikke noe som heter tung benbygning.

Nei, men det er noe som heter kraftig beinbygning. Jeg og en kollega er like høye. Jeg har bredere skuldre, større føtter, større hender, større hode. Hele meg er kraftigere bygget enn henne. Om vi har samme «tykkelse» betyr det fortsatt at jeg vil være større og tyngre enn henne. Jeg trenger lengre sener, muskler og blodårer, mer hud og hår for å dekke en mer bredbygget og grov kropp. Tenk deg forskjellen på en fullblodshest og en bryggerihest, liksom.

Anonymkode: 9de4b...e32

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Det er jo kalorier det går på. Det er sikkert nyanser i metabolisme og hormoner hos folk man ikke kjenner til, men i utgangspunktet kan ingen bli overvektige av en nøktern diett. Det er jo fysikk. Se på bilder av folk på 70 og 80 tallet. Alle var slanke. 

Anonymkode: f1fda...4ed

Haha, nei, ALLE var absolutt ikke slanke! Men det var færre tjukke enn nå. Fordi vi hadde mindre penger, kjedelig mat, det var kanskje pizza en lørdag en sjelden gang, som regel var det kokte poteter og fiskekaker. Eller middagspølse med smeltet margarin som saus :)

Anonymkode: 9de4b...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, men det er noe som heter kraftig beinbygning. Jeg og en kollega er like høye. Jeg har bredere skuldre, større føtter, større hender, større hode. Hele meg er kraftigere bygget enn henne. Om vi har samme «tykkelse» betyr det fortsatt at jeg vil være større og tyngre enn henne. Jeg trenger lengre sener, muskler og blodårer, mer hud og hår for å dekke en mer bredbygget og grov kropp. Tenk deg forskjellen på en fullblodshest og en bryggerihest, liksom.

Anonymkode: 9de4b...e32

Så din påstand er mer rett enn et sitat fra en medisinsk artikkel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo godt kalle BMI på 27 for normalvekt, det blir ikke noe mindre usunt av den grunn...

Anonymkode: a7578...d0f

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her må vi åpenbart endre hva som defineres som normalvekt.

Anonymkode: 1dac2...fcd

Syns ikke det er bra hvis vi normaliserer overvekt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det store spørsmålet er hva Hjelmesæth mener om sin egen vekt. Tipper han mener han er normalvektig.

Jøran Hjelmesæth er kraftpluggen til høyre på dette bildet, for dem som ikke vet hvordan han ser ut.

175118.webp?imageId=175118&x=0.00&y=6.32

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er overvektige men det er heller ikke til å stikke under en stol at veldig mange jenter nå trener mye og har mye mer muskler enn hva for eks min og mine foreldres generasjon gjorde. Mange av de har jo rumper og lår som menn omtrent. Sånn sett er ikke BMI helt rettferdig måte å måle på. Men at mange er småfeite og feite er nok rett.

Anonymkode: 0fca0...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke meningen at BMI skulle brukes slik den gjør i dag. Det er heller ikke helsefarlig å ha 25 i BMI. Jeg har selv 24,4 i BMI (så er i følge BMI nesten overvektig) og bruker jo strl S i klær likevel og har nesten flat mage. Er dog også veldig sterk og muskuløs. Samboer har 26 i BMI slik som VELDIG mange unge trente, slanke menn har.

Anonymkode: 9587c...4d9

De har alltid sagt at BMI ikke telles når man trener styrke/har masse muskler. BMI brukes på «vanlige folk» og er en fin og rask indikator for å sjekke helsen fort. Hvis du vet at du har masse muskler så vet du jo at det ikke har noe å si at BMI’en er «nær overvektig»… alle vet jo dette

Anonymkode: a8ebf...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (1 time siden):

Det store spørsmålet er hva Hjelmesæth mener om sin egen vekt. Tipper han mener han er normalvektig.

Jøran Hjelmesæth er kraftpluggen til høyre på dette bildet, for dem som ikke vet hvordan han ser ut.

175118.webp?imageId=175118&x=0.00&y=6.32

Han har en typisk løpekropp, tipper han løper langt og mye. Digger ham! 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...