Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært undervektig hele mitt liv frem til jeg begynte på noen medisiner. Jeg fikk næringsdrikker på blå resept og ble veid på sykehuset flere ganger i året. 
Jeg hadde bmi på 15 og var rett og slett stygg. 
Så fikk jeg medisiner mot min kroniskesykdom, vekten økte veldig på kort tid 10 kilo opp på under 2 måneder og en 10 kilo på de siste tre årene. Jeg ligger nå å vipper mellom bmi på 24 og 25, jeg må passe litt på hva jeg spiser, men jeg har faktisk aldri vært så frisk som jeg er nå. 
Før var jeg syk hele tiden, ble smittet av alt, jeg orket ikke å trene, være aktiv. 
Nå er jeg aktiv, jeg orker mer som mamma, er mer med venner og begynt å finne litt glede i mat. Så jeg tar heller litt overvekt og det er legen enig i, jeg har prøvd å gå ned, legen sier jeg da må spise ekstremt lite og det er det ikke verdt. Bmi er et tall, vi trenger ikke å sykeliggjøre hele befolkningen for folk er bitte litt over 25 i bmi. Vi er ikke alle tykke, da må du åpne øya litt mer og spørre deg selv har du et sunt kroppsbilde?  Spiseforstyrrelser har  økt i Norge, vi har et ekstremt kroppsbilde på hva som er sunt. Og barn blir kommentert kropp på allerede som 6 åringer, mitt barn kom hjem å fortalte at hun var tykk det hadde noen sagt til henne på skolen bare 6 år gammel. Mitt barn er tynn, veldig tynn ligner dessverre meg. Tenker heller det er viktigere å fokusere på hvordan vi snakker om andre sine kropper enn hva de har i bmi?! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Forvirret23 said:

vi trenger ikke å sykeliggjøre hele befolkningen for folk er bitte litt over 25 i bmi. 

Folk flest som er over BMI 25 er ikke bare såvidt over. Det er ganske krise. 

Det siste vi trenger er at folk prøver å normalisere overvekt. BMI i område 25-29,9 kommer med veldig mange helseulemper. Folkegruppen som ligger i området 25-29,9 er såvidt jeg vet et større problem enn de som ligger over. Hvorfor? Fordi det er mange flere i den gruppen og helseulempene er eller blir med alderen ganske betydelige for mange av dem.

Anonymkode: e1ead...4d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk flest som er over BMI 25 er ikke bare såvidt over. Det er ganske krise. 

Det siste vi trenger er at folk prøver å normalisere overvekt. BMI i område 25-29,9 kommer med veldig mange helseulemper. Folkegruppen som ligger i området 25-29,9 er såvidt jeg vet et større problem enn de som ligger over. Hvorfor? Fordi det er mange flere i den gruppen og helseulempene er eller blir med alderen ganske betydelige for mange av dem.

Anonymkode: e1ead...4d4

Når man er normalvektig på 24, så er man bitte litt over på 25,5 ;) 
Jeg synes et sånt syn er å sykeliggjøre en hel befolkning, bmi er ikke et utgangspunkt man kan definere på en slik måte. Heldigvis begynner fagmiljøer å se på andre faktorer enn kum bmi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI på 25, og ble rimelig overrasket over at jeg blir regnet som overvektig. Er ikke tynn på noen måte lenger, men jeg ser på ingen måte overvektig ut og har ingen helseutfordringer. Riktignok er det bare en kilo som skiller det fra normalvektig, men måling av BMI er ikke nødvendigvis noen god metode for å beregne overvekt eller helse. 

Enig i at overvekt er en utfordring som bør tas tak i før i ender opp som USA, der man omtrent enten er helsefanatiker eller sterkt overvektig. Det kan gjøres ved å gjøre sunn mat mer tilgjengelig og billigere, og usunn mat det motsatte. I Tyskland feks. får man kjøpt oppskåret frukt i beger billig i kioskene rundt omkring, mens her får man kanskje fem melonbiter til 45 kroner... 

Anonymkode: c2581...ea8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (6 timer siden):

Du tar feil her. Du blander mat og produkter. For ti år siden var leverposteien til Stabburet IKKE ultraprosessert, men i dag er den det. Det handler om ingredienslisten har endret seg slik at det er billigere å produsere produktet for produsentene. Produsentene ønsker å tjene mest mulig på produktene de selger og bytter derfor ut råvarer i produktene med fyllstoffer. Brød, yoghurt med syltetøy, burger, pølser, leverpostei er ikke i seg selv ultraprosessert, men de aller fleste av produktene som selges på butikken er det. Yoghurt naturell med syltetøy (lagd på bær, sukker og syltetøypulver) er ikke ultraprosessert. Brød med korn, vann, gjær, sukker er ikke ultraprosessert. Leverposteien til metervare og grøstad er ikke ultraprosessert. Det finnes også grader av ultraprosessert, der de feks har beholdt mer av råvaren, men likevel har matsminke i produktet. Tulip sin leverpostei er et slikt eksempel. Tulip sin leverpostei er bedre enn Stabburet sin. Metervare sine pølser er ikke ultraprosessert, men gilde sine er det. 

Problemet med ultraprosessert er bla.:

1. Flere av stoffene som er i ultraprosessert mat ødelegger trolig tarmfloraen. Tarmfloraen er viktig for vår mentale helse ,immunforsvar og fordøyelse. 

2. Man spiser tomme kalorier. Mye kalorier, men med lite råvare. 

3. Cellene er brutt mer opp som gjør at varen oppfører seg annerledes i fordøyelsessystemet vårt.

Helt enig med denne. Man kan være rimelig sikke rpå at man spiser usunt om det er ultraprosessert. I tillegg vet ikke folk i hvor stor grad ultraprosessert det er heller. F.eks. hvis man ser bakpå en tortillapakke, der lompene egentlig trenger å bestå av en eller annnen type mel, maisstivelse, salt, vann og kanakje noen andre ting i minsre mengder så er 10%+ av innholdet fyllstoffer av ulik type. 

I noen produkter trenger man ikke engang mye av et stoff for at det skal bli SKIKKELIG usunt - f.eks. kjøtt konservert med nitrater eller nitritter, som omdannes til nitosaminer, som er kreftfremkallende i VELDIG små mengder. Et barn unde 25 kg overstiger hva kroppen kan håndtere (får ølt tarmkreftrisiko, som er kjempehøyt i Norge ift andre steder og ift før) bare ved å apise 1/4 wienerpølse per dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (6 timer siden):

Jeg har vært undervektig hele mitt liv frem til jeg begynte på noen medisiner. Jeg fikk næringsdrikker på blå resept og ble veid på sykehuset flere ganger i året. 
Jeg hadde bmi på 15 og var rett og slett stygg. 
Så fikk jeg medisiner mot min kroniskesykdom, vekten økte veldig på kort tid 10 kilo opp på under 2 måneder og en 10 kilo på de siste tre årene. Jeg ligger nå å vipper mellom bmi på 24 og 25, jeg må passe litt på hva jeg spiser, men jeg har faktisk aldri vært så frisk som jeg er nå. 
Før var jeg syk hele tiden, ble smittet av alt, jeg orket ikke å trene, være aktiv. 
Nå er jeg aktiv, jeg orker mer som mamma, er mer med venner og begynt å finne litt glede i mat. Så jeg tar heller litt overvekt og det er legen enig i, jeg har prøvd å gå ned, legen sier jeg da må spise ekstremt lite og det er det ikke verdt. Bmi er et tall, vi trenger ikke å sykeliggjøre hele befolkningen for folk er bitte litt over 25 i bmi. Vi er ikke alle tykke, da må du åpne øya litt mer og spørre deg selv har du et sunt kroppsbilde?  Spiseforstyrrelser har  økt i Norge, vi har et ekstremt kroppsbilde på hva som er sunt. Og barn blir kommentert kropp på allerede som 6 åringer, mitt barn kom hjem å fortalte at hun var tykk det hadde noen sagt til henne på skolen bare 6 år gammel. Mitt barn er tynn, veldig tynn ligner dessverre meg. Tenker heller det er viktigere å fokusere på hvordan vi snakker om andre sine kropper enn hva de har i bmi?! 

 

Dette er jo ikke så rart da. Da jeg hadde bmi på 15 klarte jeg knapt å gå en kilometer og livskvaliteten var lav. Det er klart du føler deg mye bedre med normal/litt høy bmi. Du sammenlikner det med alvorlig undervekt. Hadde du sammenliknet der du er nå med alvorlig overvekt, er jeg sikker på at du også hadde følt deg bedre nå. Noen hører naturlig til i ytterpunktene av normalvekt, og en kropp som har sulter i årevis vil jo naturligvis helst veie litt mer enn nok. Det er så mange her som roper «jeg har bmi 25 og ser helt fin ut så bmi er helt feil og unyttig». Risikoen for sykdom øker jo lengre unna normal bmi du kommer (det har jo du erfart med bmi 15), og bmi er faktisk en veldig fin og generell pekepinn som leger kan forholde seg til. Det er ikke noe vanlige folk skal synse om ang egen kropp. Har du alvorlig fedme er feks narkose risikabelt. Det er sånne ting bmi brukes til.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er jo ikke så rart da. Da jeg hadde bmi på 15 klarte jeg knapt å gå en kilometer og livskvaliteten var lav. Det er klart du føler deg mye bedre med normal/litt høy bmi. Du sammenlikner det med alvorlig undervekt. Hadde du sammenliknet der du er nå med alvorlig overvekt, er jeg sikker på at du også hadde følt deg bedre nå. Noen hører naturlig til i ytterpunktene av normalvekt, og en kropp som har sulter i årevis vil jo naturligvis helst veie litt mer enn nok. Det er så mange her som roper «jeg har bmi 25 og ser helt fin ut så bmi er helt feil og unyttig». Risikoen for sykdom øker jo lengre unna normal bmi du kommer (det har jo du erfart med bmi 15), og bmi er faktisk en veldig fin og generell pekepinn som leger kan forholde seg til. Det er ikke noe vanlige folk skal synse om ang egen kropp. Har du alvorlig fedme er feks narkose risikabelt. Det er sånne ting bmi brukes til.

Anonymkode: e17be...eb7

Er ikke JEG som sier det, mem legen min, som er utdannet bl.a sportsmedisiner. Mener du DU vet bedre enn han??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, kun HI så tar høyde for at det er noe jeg ikke har fått med meg. 

Men i utgangspunktet så er en enkelt kommentar fra noen som helst ikke et kvalitetsstempel, uavhengig av kompetansen til personen. Til det motsatte er bevist så forholder jeg meg til kunnskap og forskning. 

Nå det er sagt så er det naturlig at dagens generasjoner veier i gjennomsnittet mer enn tidligere generasjoner mtp økososiale forhold. Så kan en diskutere om hva som defineres som normalvektig bør endres.

Men skal man se på det isolert sett og ta det for god fisk så er det et tankekors at man stadig blir fetere, med de helseutfordringene som følger med men samtidig lever leger enn aldri før. Noe som for min del, er et godt eksempel på at ingenting er svart eller hvitt. Man kan ikke diskutere det ene uten å diskutere det andre, eller det tredje, osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen 40 skrev (På 5.10.2023 den 16.48):

Folk som snakker om tunge bein i kroppen prater ut av bakhullet, og som de har vett til. De aner ikke hvor lite beina/skjelettet vårt faktisk veier😂

Men nå var det ikke snakk om tyngde, men om bygning/volum på skjelettet. Det kan ha ulik form uavhengig av vekt. Noen har et smalt skjelett, andre har et bredere skjelett.

Anonymkode: 5787f...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi folk kjører bil overalt og det blir ansett som helt vanlig og normalt å være litt tjukk. 

Anonymkode: 27d0f...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 12.42):

Men du innser at vitaminene i de gulrøttene som har blitt tørket, nå er borte?

Anonymkode: 132c8...6bb

Kilde på dette? Trodde å tørke var omtrent som å forvelle, en beholder vitaminene men kan oppbevare grønnsakene lenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (16 minutter siden):

Er ikke JEG som sier det, mem legen min, som er utdannet bl.a sportsmedisiner. Mener du DU vet bedre enn han??

Legen DIN har sagt til DEG at du ikke regnes som overvektig/skal tenke på bmi. Fordi DU er jo en muskelbunt av en annen dimensjon. Generelt i befolkningen er det som beskrives i startinnlegget. Vi har en fedmeepidemi i Norge, og det skyldes ikke sunne damer med stabil bmi 25.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk flest som er over BMI 25 er ikke bare såvidt over. Det er ganske krise. 

Det siste vi trenger er at folk prøver å normalisere overvekt. BMI i område 25-29,9 kommer med veldig mange helseulemper. Folkegruppen som ligger i området 25-29,9 er såvidt jeg vet et større problem enn de som ligger over. Hvorfor? Fordi det er mange flere i den gruppen og helseulempene er eller blir med alderen ganske betydelige for mange av dem.

Anonymkode: e1ead...4d4

Er du sikker? Jeg mener å ha lest at en av disse legene, tro om det ikke var nettopp Hjelmeseth, mente at dersom det var snakk om moderat overvekt, så ville personen ha flere helsefordeler ved å spise sunt og være fysisk aktiv enn ved å gå ned i vekt.

Anonymkode: 5787f...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (På 5.10.2023 den 11.27):

Jeg har en "overvektig" venninne som ser utmagret ut om hun holder seg til innenfor BMI 25. Hun har et veldig tungt skjelett. Jeg selg er litt over 25 i BMI, men har avklart at dette ikke er pga for mye fett, men muskler med min fastlege, som også er utdannet i sportsmedisin. Det var ikke vanlig med mye muskler på damer før, men selvfølgelig er folk tjukkere nå enn før pga bl.a. ultraprossesert mat, enkel tilgjengelighet på godteri hele uka, mindre fysisk jobb, og at ting har mer sukker enn før (f.eks. får ikke dyr i mage dyrehager noe frukt lengre fordi den har blitt avlet til å ha så mye aukker at dyr får morbid fedme).

Det finnes ikke noe som heter tungt skjelett/beinbygning. Alle har omtrent samme vekt på skjelletet. Det skiller i såfall kun noen få gram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (På 5.10.2023 den 14.24):

Det jeg aier er at på den tiden folk var sunne vile det også blitt regnet som å være for tynn. Noen kropper er nirmaltynne og har synlige blodårer, andre har ikke. Hun har ikke. Innsynket mage ER ofte tegn på å være for.  tynn. De som ikke har tynn hud har ikke tendens til ä ha synlige ribbein. Jeg får synlige ribbein, hoftebein, kragebein lett, men det gjør ikke hun. 

Hele tiden har mun argumentasjon vært at: folk er forskjellige, og i en tid der flere enn før bygger muskler så er kanskje ikke BMI-målet helt bra, selv om det ER for mange med for mye fett. 

Er og slik at er en høy/lav slår bmi feil ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 14.31):

Er det så rart når sunn mat blir dyrere enn usunn mat og det er nærmest umulig å finne salat uten masse biller,mark og maur i.

Da tar jeg heller til takke med grandis,

Anonymkode: 90523...2eb

Hvor i alle dager finner du salaten din? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Legen DIN har sagt til DEG at du ikke regnes som overvektig/skal tenke på bmi. Fordi DU er jo en muskelbunt av en annen dimensjon. Generelt i befolkningen er det som beskrives i startinnlegget. Vi har en fedmeepidemi i Norge, og det skyldes ikke sunne damer med stabil bmi 25.

Anonymkode: e17be...eb7

Er nettopp det jeg IKKE er: har en del muskler, men det er ikke slik at folk ser meg og tror "hun trener mye!". Det skal ikke fryktelig mye muskler til for å komme over BMI-grensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (16 minutter siden):

Er nettopp det jeg IKKE er: har en del muskler, men det er ikke slik at folk ser meg og tror "hun trener mye!". Det skal ikke fryktelig mye muskler til for å komme over BMI-grensen

Men da er du jo ikke overvektig pga muskler, men ekstra fett. Men ved bmi 25 er prosedyren at leger ikke skal fokusere på vektnedgang. Fordi det kan fort starte jojo-slanking og økende vekt med tiden. Hovedmålet da er å heller unngå videre vektoppgang (for det skjer med nesten alle med lett overvekt om dem ikke passer på). For som vi har svart deg 100 ganger nå. Det er alvorlig overvekt og fedme som virkelig kan bli farlig. Ingen har sagt at DU er feit. Og legen din gjør alt riktig med deg.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene våre har endret seg, ikke bare kostholdet, inaktiviteten og tilgjengeligheten på usunn mat. For 30-40 år siden var det ikke et alternativ for enkeltpersoner å bli overvektige. Det var sånn "jeg har gått opp 5 kg i det siste - hjelp!" Så var det rett på diett. Folk slanket seg tidligere, kanskje mer enn i dag. Hadde du mye nok overvekt så var det umulig å få tak i klær, og du ble omtalt negativt ganske direkte. Overvektige barn ble mobbet. Det ble for upraktisk og belastende å leve med overvekt, så da var det bare et alternativ. Å gå ned i vekt. 

Vi vil jo ikke ha det sånn, men er dagens grep så nyttige, da? I dag har vi plus-size avdelinger og butikker. Holdningskampanjer rettet mot fettaksept. Man må ikke slanke seg av praktiske årsaker lenger, ingen kommenterer størrelsen din før legen forsiktig ymter frampå at kanskje plagene dine vil bli bedre av at du går ned i vekt....🫣 Og da kommer fat-shaming beskyldningene. Vi har aldri fat-shamet så lite som det vi gjør i dag. Mangel på fat-shaming hjelper jo ikke akkurat når vi eser så ut. 

Anonymkode: 149cf...6a3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Altså ordentlig undervektig bmi, godt under 18? Høres absurd ut at en person med kronisk sykdom ikke da fikk råd om å prøve å øke vekten. Har vært undervektig selv, uten kronisk sykdom. Og fastlegen skulle ha meg inn til veiing annenhver uke for å passe på at jeg gikk opp. Eller mener du bare tynn normalvektig? Da forstår jeg legen. Overvekt er negativt for omtrent all kronisk sykdom, så ser ikke hva legen har gjort feil her? Man må jo gjøre det man kan for å unngå medisiner, de har jo bivirkninger også. Det er jo legens jobb å vurdere hva som er beste løsning for deg.

Anonymkode: e17be...eb7

Undervektig. Men sykdommen har ingenting med vekt å gjøre. Har hatt den siden jeg var 17, og den er fortsatt der. Ingen forverring etter vektoppgang. Medisiner må jeg ha okke som, ellers kveles jeg til døde. 

Anonymkode: ede58...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...