Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er så nyttig å prøve å finne ut hva den ENE tingen er som har gjort at mange er overvektige. Jeg tenker det er mange faktorer som spiller inn her. Mer stillesittende livsstil, mer ultraprossesert mat med mye salt og sukker i maten, normalisering av overspising og mye sukker, hormonforstyrrende kjemikalier og mikroplast som fører til flere hormonelle sykdommer som henger sammen med overvekt osv, økning av psykiske lidelser som gjør at folk blir dårligere til å ta vare på seg selv osv.

Men også det at vi fokuserer utrolig mye mer på utseende/vekt enn ernæring og sunnhet.

Mange er på evige dietter og jojo-slanking, men blir bare mer overvektige på sikt. I stedet for å finne en sunn og balansert livsstil med et kosthold og aktivitetsnivå som styrker og støtter kroppen og dens funksjoner, og ikke er bare for å oppnå et spesielt utseende. Hvis tynnhet er viktigst kan man like gjerne leve på pepsi max og røyk. Men hvis man bryr seg om stabilt blodsukker, balanserte hormoner, sunn tarm, leverfunksjon, energi som varer lenge, bevegelse og blodsirkulasjon, stressreduksjon osv så vil man automatisk også få en sunnere kroppsvekt, og man vil finne en mye mer bærekraftig livsstil.

Den vanligste spiseforstyrrelsen er overspisingslidelse i følge ROS. Det er altså en psykisk lidelse, som ikke kan fikses med dietter. Det må behandles i psykiatrien, og blir gjerne verre av skam og restriktive dietter. 

Det er faktisk komplisert, og handler om mer enn at folk bare må skjerpe seg. Men vi trenger en endring både på samfunnsplan og personlig plan. For å oppnå det må vi slutte å se ned på folk, og heller komme med konstruktive, bærekraftige løsninger og oppmuntringer. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BeeKind skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det er så nyttig å prøve å finne ut hva den ENE tingen er som har gjort at mange er overvektige. Jeg tenker det er mange faktorer som spiller inn her. Mer stillesittende livsstil, mer ultraprossesert mat med mye salt og sukker i maten, normalisering av overspising og mye sukker, hormonforstyrrende kjemikalier og mikroplast som fører til flere hormonelle sykdommer som henger sammen med overvekt osv, økning av psykiske lidelser som gjør at folk blir dårligere til å ta vare på seg selv osv.

Men også det at vi fokuserer utrolig mye mer på utseende/vekt enn ernæring og sunnhet.

Mange er på evige dietter og jojo-slanking, men blir bare mer overvektige på sikt. I stedet for å finne en sunn og balansert livsstil med et kosthold og aktivitetsnivå som styrker og støtter kroppen og dens funksjoner, og ikke er bare for å oppnå et spesielt utseende. Hvis tynnhet er viktigst kan man like gjerne leve på pepsi max og røyk. Men hvis man bryr seg om stabilt blodsukker, balanserte hormoner, sunn tarm, leverfunksjon, energi som varer lenge, bevegelse og blodsirkulasjon, stressreduksjon osv så vil man automatisk også få en sunnere kroppsvekt, og man vil finne en mye mer bærekraftig livsstil.

Den vanligste spiseforstyrrelsen er overspisingslidelse i følge ROS. Det er altså en psykisk lidelse, som ikke kan fikses med dietter. Det må behandles i psykiatrien, og blir gjerne verre av skam og restriktive dietter. 

Det er faktisk komplisert, og handler om mer enn at folk bare må skjerpe seg. Men vi trenger en endring både på samfunnsplan og personlig plan. For å oppnå det må vi slutte å se ned på folk, og heller komme med konstruktive, bærekraftige løsninger og oppmuntringer. 

Men en overspisingslidelse kan kun eksistere i et samfunn med ubegrenset tilgjengelighet til mat til alle døgnets tider. Så denne vanligste spiseforstyrrelsen er en konsekvens av et overflodssamfunn, og den ultraprosesserte maten som trigger apetitt. 

Det var ikke like lett å bruke mat som følelsesregulering for flere tiår siden grunnet manglende tilgjengelighet. Dagens matindustri, reklame, kultur og holdninger rundt mat (kosekulturen) har skapt denne lidelsen. 

Anonymkode: 149cf...6a3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men en overspisingslidelse kan kun eksistere i et samfunn med ubegrenset tilgjengelighet til mat til alle døgnets tider. Så denne vanligste spiseforstyrrelsen er en konsekvens av et overflodssamfunn, og den ultraprosesserte maten som trigger apetitt. 

Det var ikke like lett å bruke mat som følelsesregulering for flere tiår siden grunnet manglende tilgjengelighet. Dagens matindustri, reklame, kultur og holdninger rundt mat (kosekulturen) har skapt denne lidelsen. 

Anonymkode: 149cf...6a3

Ja, det er absolutt med og bidrar! Tror også det er mye vanskeligere å oppdage overspisingsforstyrrelse når overflod av mat og sukker er så normalisert og finnes overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig så er jeg enig. selv med lavt stoffskifte (som gjør at jeg har dårlig forbrenning) er jeg fortsatt ikke overvektig. leit å se det går den veien for oss nordmenn.

 

(er 173cm og 67,8kg, som er ganske normalvektig)

Anonymkode: b146a...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
17 hours ago, BeeKind said:

Jeg vet ikke om det er så nyttig å prøve å finne ut hva den ENE tingen er som har gjort at mange er overvektige. Jeg tenker det er mange faktorer som spiller inn her. Mer stillesittende livsstil, mer ultraprossesert mat med mye salt og sukker i maten, normalisering av overspising og mye sukker, hormonforstyrrende kjemikalier og mikroplast som fører til flere hormonelle sykdommer som henger sammen med overvekt osv, økning av psykiske lidelser som gjør at folk blir dårligere til å ta vare på seg selv osv.

Men også det at vi fokuserer utrolig mye mer på utseende/vekt enn ernæring og sunnhet.

Mange er på evige dietter og jojo-slanking, men blir bare mer overvektige på sikt. I stedet for å finne en sunn og balansert livsstil med et kosthold og aktivitetsnivå som styrker og støtter kroppen og dens funksjoner, og ikke er bare for å oppnå et spesielt utseende. Hvis tynnhet er viktigst kan man like gjerne leve på pepsi max og røyk. Men hvis man bryr seg om stabilt blodsukker, balanserte hormoner, sunn tarm, leverfunksjon, energi som varer lenge, bevegelse og blodsirkulasjon, stressreduksjon osv så vil man automatisk også få en sunnere kroppsvekt, og man vil finne en mye mer bærekraftig livsstil.

Den vanligste spiseforstyrrelsen er overspisingslidelse i følge ROS. Det er altså en psykisk lidelse, som ikke kan fikses med dietter. Det må behandles i psykiatrien, og blir gjerne verre av skam og restriktive dietter. 

Det er faktisk komplisert, og handler om mer enn at folk bare må skjerpe seg. Men vi trenger en endring både på samfunnsplan og personlig plan. For å oppnå det må vi slutte å se ned på folk, og heller komme med konstruktive, bærekraftige løsninger og oppmuntringer. 

I tillegg til dette, så vet vi at nordmenn er stordrikkere av kaffe. Kanskje fordi vi er mye slappe og trøtte grunnet været spesielt om vinteren? Kanskje den samme tendensen til å ha mer flat eller nedstemt humør også bidrar til spising som metode for å sette følelser i gang?

Kanskje nordmenn egentlig ikke er spesielt glade i hverdagen og tyr til kaffe, mat, alkohol og den slags. De er kanskje ikke direkte deprimerte, men de er heller ikke direkte glade. Derfor søker de de som gir en boost som for eks visse typer mat

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke råd til sunn mat er en dårlig unnskyldning for å være feit, særlig når de putter innpå veimat, godteri og brus i store mengder.

Jeg har gått ned rundt 20 - 25 kilo ved å spise det samme som før, stort sett sunn mat, bare mindre porsjoner. Jeg merker også tydelig at matbudsjettet har blitt mindre enn før.

Men når det er sagt: Jeg har også respekt for dem som sliter med vektproblemer eller dårlig råd . .

Endret av senior
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror den viktigste årsaken er at det er akseptert at man spiser «når som helst».

Når jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var det like mye brus og sukker og skitmat. Det var tonnevis med UP mat på 80- og 90-tallet også, og ikke så mye fokus på sunne matvarer som i dag. Men det var helt uhørt å spise mellom måltidene. Vi spiste frokost, lunsj, middag og kvelds. Det er ingen som «bare» tok seg en håndfull nøtter eller barer (fantes ikke ennå) eller en brødskive. Det var normalt å være sulten. Når kjøkkenet var ryddet etter lunsj så spiste vi ikke mer frem til middagen. Så enkelt. 
 

Nå går vi og småspiser hele dagen lang. Det fører til økt inntak av kalorier og jeg tror også at det kødder med følelsen av mett vs sulten. Jeg tror forresten ikke periodisk faste er løsningen på dette. Mange av de jeg kjenner som driver med det nærmest teller ned til spisevinduet og propper i seg mange flere kalorier enn om de ikke hadde fastet.

Anonymkode: 4632a...3e9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 13.17):

Skjønnhetsidealer er i stadig endring og har mer med mote enn helse å gjøre, og jeg vet ingenting om din venninnes helse. Det jeg reagerer på, er at du setter likhetstegn mellom det at ribbein og blodårer begynner å bli synlige og utmagring.

Jeg tror denne oppfattelsen har med hva man er vant med å gjøre. Om bare 1 av 3 er normalvektige, og mange av dem har en bygning som gjør at ribbein ikke synes ved normal vekt, ser man ikke mye ribbein rundt omkring.

Men en del normalvektige har en beinbygning og vektfordeling som gjør at ribbein skimtes, men da skal det plutselig være sykelig eller utmagret å ha normal vekt. Uten å mene noe spesifikt om din venninne, tror jeg det er for mange som feilaktig tror de må ligge på overvekt for å ha god helse.

Det er ikke dermed sagt at lett overvekt må være et helsemessig problem. Jeg protesterer bare på oppfattelsen av at synlige ribbein ved normalvekt betyr dårlig helse.

Anonymkode: 62dcd...62e

Litt enig med noe av det du skriver. Jeg er 1.60 og veier 56kg. jeg ikke verken overvektig eller veldig tynn, men ribbeina mine har alltid syntes & det gjør de nå også. Det er benbygning og hvor fettet legger seg hos meg. Rompe og lår blir større når jeg går opp, mens ribbeina synes likevel.. 

Anonymkode: 2ba6d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart. Vi nordmenn er blitt dvaske og føyelige. Vi lar oss skatte ned av myndighetene, og vi lar oss invadere av fremmede. At kroppen forfaller i samme slenge er naturlig. Det er en del av selvutslettelsen som finner sted når det ikke er noe poeng i å anstrenge seg lenger. 

Anonymkode: 241f6...c6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 8.50):

helt ærlig så er jeg enig. selv med lavt stoffskifte (som gjør at jeg har dårlig forbrenning) er jeg fortsatt ikke overvektig. leit å se det går den veien for oss nordmenn.

 

(er 173cm og 67,8kg, som er ganske normalvektig)

Anonymkode: b146a...fd1

Vel, du er en av de heldige som Levaxin virker på. Mange av oss er ikke det, og har null effekt av denne drittmedisinen.

Anonymkode: ede58...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart. Vi nordmenn er blitt dvaske og føyelige. Vi lar oss skatte ned av myndighetene, og vi lar oss invadere av fremmede. At kroppen forfaller i samme slenge er naturlig. Det er en del av selvutslettelsen som finner sted når det ikke er noe poeng i å anstrenge seg lenger. 

Anonymkode: 241f6...c6c

Altså, det er ikke min skyld at dere er overvektige. Det er ikke jeg som dytter mat i nordmenn. Hilsen "Fremmed".

Anonymkode: ede58...852

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, det er ikke min skyld at dere er overvektige. Det er ikke jeg som dytter mat i nordmenn. Hilsen "Fremmed".

Anonymkode: ede58...852

Nå er det jo en del grupper av "fremmede" som er overrepresentert på overvekt og fedme, noe som også kan ses på den globale oversikten over andel voksne med overvekt eller fedme i forskjellige land.

 

Den såkalte "fedmeepidemien" er noe som kan påvises over hele verden; noen steder har det gått svært raskt, slik det interaktive kartet viser: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-adults-who-are-overweight?country=~USA

Screenshot 2023-10-19 at 18-44-53 Share of adults that are overweight or obese.png

Anonymkode: 923cd...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt enig med noe av det du skriver. Jeg er 1.60 og veier 56kg. jeg ikke verken overvektig eller veldig tynn, men ribbeina mine har alltid syntes & det gjør de nå også. Det er benbygning og hvor fettet legger seg hos meg. Rompe og lår blir større når jeg går opp, mens ribbeina synes likevel.. 

Anonymkode: 2ba6d...171

Ja ,det er tragisk at man ikke lærer om kroppsbygging i gymtimene.

Anonymkode: a17ec...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 23.37):

Han definerer det nok  som alle andre. Men tipper han kanskje har litt mer fokus på fettprosent enn BMI i visse tilfeller.

De fleste kan bli så lette om de har en et kraftig insentiv for å være så lette. Men folk flest er for opptatte med unnskyldninger fremfor å gidde å gå rundt med en sultfølelse i løpet av døgnet. Å sulte seg litt kan forøvrig være ganske helsefremmende.

Brian Johnson, en søkkrik mann som bruker over 20 millioner i året på å senke sin bioligiske alder. Har har et team på rundt 30 leger/spesialister. De er på toppen av det som er av undersøkelser og vitenskap på feltet. Brian Johnson har en fettprosent på ca 5%. 4% regnes ofte som helseskadelig siden det er farlig lavt. Man basert på alle kunnskapen teamet hans sitter på så er det optimalt for han. Han spiser under 2000kcl hver dag selv om han er en "stor" man med mye muskler som trener hver dag.

https://blueprint.bryanjohnson.co/

 

Anonymkode: e1ead...4d4

Det der er en skamlink. Personen på bildet som sikkert skal være Johnson er skikkelig filtrert og digitalisert, se nærme på ansiktet hans, hårfestet osv. På forsiden påstår de også at han er verdens mest profilerte mann.. okei ...

Anonymkode: 2ba6d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.10):

Helt ærlig, jeg synes ikke det er rart.

Det går jo mye på at vi er omringet av ultraprosessert mat overalt. 

Anonymkode: ff80c...fe2

Bare sjekk ut gruppa Matpakkemamma på Facebook og se hva de sender med i matpakkene. Og hvordan de blir forbanna når skolene forsøker å si at de ikke skal sende med godteri og kjeks. Snart er vi som amerikanerne.

Anonymkode: 9a8bd...7e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bare sjekk ut gruppa Matpakkemamma på Facebook og se hva de sender med i matpakkene. Og hvordan de blir forbanna når skolene forsøker å si at de ikke skal sende med godteri og kjeks. Snart er vi som amerikanerne.

Anonymkode: 9a8bd...7e3

Viktig med litt snacks i matpakken ja.....

Anonymkode: 01710...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viktig med litt snacks i matpakken ja.....

Anonymkode: 01710...cd9

Akkurat dette har hatt en svært uheldig utvikling, dessverre. Som lærer gjennom snart 20 år, opplever jeg at matpakken virkelig har gjennomgått en totalforvandling på disse årene. Jeg har hatt mange klasser gjennom årene, og ser at elevene i økende grad har med boller, pizzarester fra gårsdagen, rester fra McD-burgere, gatekjøkkenmat (en del elever har foreldre som jobber på gatekjøkken), lomper med sjokoladepålegg osv., samt sjokomelk (type sjokomelk og ikke tine melk med et hint av sjokolade eller whatever). Og mellombarer! MYE mellombar-mat........ 

Som lærer kan jeg ikke bestemme hva elevene skal ha, og vi har ingen forbud mot noe. Likevel bruker jeg tid på foreldremøtene til å snakke om sunne matpakker i håp om å kunne endre noe, men det skjer ikke... Elevene påvirkes også av hverandre, og selvfølgelig vil Jenny gjerne heller ha med gårsdagens pizza enn brødskive med ost når Jørgen har sånt hver dag.. 

På barneskolen er det heldigvis ikke mange overvektige barn, for veldig mange går på fritidsaktiviteter og de færreste er egentlig så veldig gira på mat. Det er nesten omvendt, de glemmer å spise. Men så kommer ungdomsskolen, og mange slutter på fritidsaktiviteten sin fordi de egentlig ikke er så gode i turn, dans, håndball osv. Her er guttene noe bedre til å fortsette på fotball/bandy ol. I tillegg går ukepengene i større grad til McDonalds-mat og sjokoladeboller på Kiwi. Med lite aktivitet i friminutt og fritid, ender for mange opp med å få noen ekstra kilo allerede på ungdomsskolen.. 

Dette er noe å ta tak i, for det danner et viktig grunnlag for hvordan man ender opp som voksen! 

Anonymkode: c2581...ea8

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 15.32):

Det er så fint at foreldre lærer barna sine at det er helt ok å gå på McDonalds i ny og ne. 2 ganger i uken er jo ikke så ofte. Vokser man opp med "nei" mat, så får man fort et anstrengt forhold til mat senere i livet. Dette mener vertfall foreldre inne på 'familie og barn' forumet.

Lover godt for fremtiden. 

Anonymkode: eafa2...7e8

Jeg syns absolutt det er viktig at barn opplever at alt er lov i passe mengder. Ikke for at de ikke skal få anoreksi, men fordi barn overspiser på «ulovlig» mat. Det ser man i barnehager feks. Barn som ikke får sukker hjemme, stapper i seg kake i bursdager. Mine barn har et veldig sunt kosthold i bunn, men vi er på mc Donalds 2-3 ganger i halvåret. De får lørdagsgodteri. De får brus til middag i helgene og boller på cafe. Begge er helt tynne. Man må lære barn å navigere i dagens samfunn for å få et sunt og normalt kosthold som voksen. Da kan man ikke holde dem unna alt som er usunt fram til de blir ungdommer og oppdager disse smakfulle varene på egenhånd. «Sjokolade smaker godt og det er deilig å spise dette av og til, noen ting spiser man bare fordi det smaker godt, men tennene og kroppen trenger ikke dette så ofte» Barn må lære om ernæring på sitt nivå, og på en hverdagslig, avslappende og naturlig måte.

Anonymkode: e17be...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Ser man damene fra 80 tallet der jeg syns de fleste hadde en sunn kropp.  Så vil  sikkert de samme ekspertene si at 3 av 3 er overvektige... 

Anonymkode: 44f9e...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dette er et sammensatt problem. Hvor det absolutt ikke er så enkelt som å be folk bevege seg mer.

Kosthold spiller selvsagt inn. Men jeg tror også at tidsklemma spiller inn. Man må få alt til å gå opp, og da velger man gjerne enkle, raske løsninger. Og da blir det en del ultraprossesert mat i hverdagen. Tidsklemma kan også gjøre at man ikke får den fysiske aktiviteten man burde.

Ikke minst vet man at ting som sukker er avhengighetsskapende. Det er fult lovlig, men det er snakk om at sukker kan ha lignende effekt som opiater. Er det merkelig at folk ender opp nærmest syke; avhengig og overspiser. Likt som at mange havner i alkohol-fella, havner folk i sukker fella.

Vi har begynt å utvikle medisiner mot dette. Som wegovy. Andre er også på vei leste jeg i dag. Problemet er jo at ingen støtter opp om at man kan bruke disse. Har man anoreksi får man hjelp. Men sliter man andre veien, da må man bare skjerpe seg. Om det var så enkelt, hvorfor blir vi da feitere.

Jeg vil jo si at statistikken snakker for seg selv. Vi blir feitere. Og det er ikke fordi vi ikke vet bedre. De aller fleste er fult klar over mye når det kommer til kosthold. Grønnsaker er bra, alt med måte. Kutt ned på kjøtt, spise mer fisk. Etc… man må være totalt avkoblet for å ikke ha fått med seg disse tingene. Vi blir ikke feitere for at vi ikke vet bedre.

Folk trenger hjelp. Jeg elsker alt ting godt selv, men jeg tror vi må gjøre et større inngrep i kosthold, sukker og alt som er om man skal klare å slanke befolkningen på den naturlige måte.

Ellers så kan man begynne å gi støtte til de ulike medisinene som finnes. Jeg vet det er en hel greie med diabetes medisin, manko på det, og irritasjon over at folk får det utdelt når andre trenger. Husk bare på; de som får denne medisinen mot overvekt, deres neste steg er kanskje at de får diabetes og vil også måtte bruke denne medisinen uansett.

Anonymkode: fcf52...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...