Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For meg har medisinen gitt god metthetsfølelse, men ikke gjort noe med søtsuget. Jeg har gått ned 9 kg på 2,5 mnd. (mao sakte) ved hjelp av metthetsfølelsen og viljestyrke. 

Anonymkode: ea78e...bb5

Det var den viljestyrken og søtsuget jeg gjerne vil endre på. For jeg er ikke nødvendigvis sulten når jeg kan spise en haug usunnheter. 

Anonymkode: 06486...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for svar :) Kanskje jeg bør begynne. Jeg har en enorm mage for alt det florerer av i butikkene nå og orker ikke komme til påske like mye fristende, nærme seg sommer og ikke ha minsket i størrelse. Jeg er bare så redd for at det ikke lykkes, bivirkninger og prisen. 

Jeg som svarte lenger oppe. På uke to på medisinen går jeg bare forbi hyllene. Jeg kjenner ikke på at jeg har lyst på noe. Ikke engang smågodt, som jeg elsket høyere enn min mann(nesten)😂

Det er liksom som å gå forbi alle de andre hyllene i butikken. Det er en veldig merkelig følelse. Men det er jo sånn det må føles ut å ha et sunt og normalt forhold til sukker og søtsaker. 

Det de dyrt med wegovy. men det er også dyrt å bruke 200 kroner i uken på brus, chips, godteri og boller. Jeg innså at dette et min sjanse til å endre meg og få et fornuftig forhold til mat, sukker og trening. 

Anonymkode: 4cc93...886

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for svar :) Kanskje jeg bør begynne. Jeg har en enorm mage for alt det florerer av i butikkene nå og orker ikke komme til påske like mye fristende, nærme seg sommer og ikke ha minsket i størrelse. Jeg er bare så redd for at det ikke lykkes, bivirkninger og prisen. 

Jeg tror du sparer inn en god del på mat faktisk. Eller søtsaker. Vi har minsket matbudsjettet med 1/3 for vår familie etter at mannen min og jeg startet på det. 

Anonymkode: c6bf1...6b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sluttet etter nesten 3 mnd, fordi jeg mistet så mye hår plutselig etter nesten 3 mnd. Var konstant kvalm og dårlig. Ble et annet menneske etter jeg sluttet, men savner det automatiske stoppet i søtsug og sult. Det kom fort tilbake igjen😭 Skulle ønske de kunne lage dette, men uten bivirkninger 😭

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele en opplevelse fra i går..

Var ei dame som stod bak meg på apoteket og hørte at jeg henter ut Ozempic.  (Som er det samme som W, bare litt billigere). Hun sa "det er bare plasebo, mind over matter. Er skikkelig sløseri med penger, du kunne heller gitt noe til Røde Kors. Er dessuten skikkelig frekt av deg å stjele medisin fra diabetikere som trenger det for å leve. Feithet er tross alt selvforskyldt. Selv om du ikke er så veldig stor. Trenger ikke medisiner du". 

Jeg hadde lyst å svare noe slikt  "Altså, bruh... Jeg har diabetes for faen. Men det er faktisk ikke denne medisinen jeg bruker for det, det er ulike typer diabetes og medisin skjønner du, og det er faktisk ikke manko på de andre. Som følger av overvekten jeg har hatt fra jeg var barn. O/W er ikke placebo. Jeg har forsøkt "mind over matter" i alle år, så her står jeg med en deilig spiseforstyrrelse og diabetes. Er ikke sløseri for min del, er livsviktig. Jeg sparer faktisk penger, for jeg spiser mye mindre generelt og har fått mat-ro i hodet slik at jeg klarer å ta gode valg for helsa. Feithet skylles mye mer enn kcal inn og ut, men det gidder jeg faktisk ikke å forklare deg. Man må ha minst tre hjerneceller for å forstå noe så vanskelig. Synes du ikke at jeg er så veldig stor? Tusen takk, skulle tro jeg hadde gått ned 20 kg allerede og bare hadde 20 igjen før jeg er normalvektig. Men det er placebo? Men det er også en medisin med effekt for de med diabetes? Skjønner, flawless logikk det der. Fuck you, ha den dagen du fortjener din megg". 

ja jeg var sint og sur, men jeg sa heldigvis ingenting av det. Vil ikke utlevere meg slik, og jeg klarte å heve meg over det. Jeg sa "ok. Nå skal jeg dra. Hade'. 

Er det andre som har opplevd å blitt "angrepet" på den måten da dere har hentet ut medisin? 

Anonymkode: d95a0...210

• Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Må bare dele en opplevelse fra i går..

Var ei dame som stod bak meg på apoteket og hørte at jeg henter ut Ozempic.  (Som er det samme som W, bare litt billigere). Hun sa "det er bare plasebo, mind over matter. Er skikkelig sløseri med penger, du kunne heller gitt noe til Røde Kors. Er dessuten skikkelig frekt av deg å stjele medisin fra diabetikere som trenger det for å leve. Feithet er tross alt selvforskyldt. Selv om du ikke er så veldig stor. Trenger ikke medisiner du". 

Jeg hadde lyst å svare noe slikt  "Altså, bruh... Jeg har diabetes for faen. Men det er faktisk ikke denne medisinen jeg bruker for det, det er ulike typer diabetes og medisin skjønner du, og det er faktisk ikke manko på de andre. Som følger av overvekten jeg har hatt fra jeg var barn. O/W er ikke placebo. Jeg har forsøkt "mind over matter" i alle år, så her står jeg med en deilig spiseforstyrrelse og diabetes. Er ikke sløseri for min del, er livsviktig. Jeg sparer faktisk penger, for jeg spiser mye mindre generelt og har fått mat-ro i hodet slik at jeg klarer å ta gode valg for helsa. Feithet skylles mye mer enn kcal inn og ut, men det gidder jeg faktisk ikke å forklare deg. Man må ha minst tre hjerneceller for å forstå noe så vanskelig. Synes du ikke at jeg er så veldig stor? Tusen takk, skulle tro jeg hadde gått ned 20 kg allerede og bare hadde 20 igjen før jeg er normalvektig. Men det er placebo? Men det er også en medisin med effekt for de med diabetes? Skjønner, flawless logikk det der. Fuck you, ha den dagen du fortjener din megg". 

ja jeg var sint og sur, men jeg sa heldigvis ingenting av det. Vil ikke utlevere meg slik, og jeg klarte å heve meg over det. Jeg sa "ok. Nå skal jeg dra. Hade'. 

Er det andre som har opplevd å blitt "angrepet" på den måten da dere har hentet ut medisin? 

Anonymkode: d95a0...210

Er det mulig? For ei drittkjerring. Ho må jo feile noe. Synes du er god som klarte å holde deg, jeg hadde nok skjelt henne ut etter noter! Jeg har aldri opplevd lignende, men synes hun som jobbet på apoteket når jeg skulle hente ut medisinen var noe kort og frekk i måten hun svarte på. 

Anonymkode: 4cc93...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satte dose nummer to på søndag.

Første uken kjente jeg ikke noe av virkning eller bivirkning, og kunne fint spise alt som før, men har nok spist mindre uten å tenke over det. Vekten hadde gått nedover likevel.

Jeg satte dose nummer to på tom mage, og forsvant inn i gjøremål med syke barn og alt mulig. Innså plutselig mange timer senere at jeg aldri hadde spist, og at jeg fortsatt ikke var sulten. Og sånn har det egentlig gått. Jeg spiser lunsj og middag fordi jeg føler at jeg da begynner å bli tung og tom for energi, men jeg har ikke vært sulten i det hele tatt disse dagene. Jeg merker vel litt av en slags kvalme når det er lenge siden mat. Ikke mye, men en uggen følelse, litt som da jeg var gravid.

I går hadde vi en fetere middag som jeg ikke orket å spise så mye av, men jeg spiste noe, og på kvelden fikk jeg tilbud om en stripe melkesjokolade av samboeren min. Kjente ikke noe voldsomt ønske om den, men spiste den. Noen timer senere kom det en voldsom bølge med kvalme, og jeg var glad jeg rakk frem til toalettet før alt innholdet i magesekken kom opp. Resten av kvelden var ødelagt med kvalme.

Mitt problem har vært et evig mas etter mat og sukker, og selv om jeg kjenner at jeg ønsker det, så blir jeg også litt kvalm av tanken. Gårsdagens straff for å innta det hjelper vel litt for å holde meg unna også.

Magesekken ble ordentlig tømt før jeg la meg i går, så da jeg gikk på vekten viste den minus 2,5 kg på halvannen uke. Får ta det med en klype salt, selv om det hadde vært hyggelig å se resultater tidlig.

Anonymkode: 3b6c9...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå på 3 uke av minste dose. Merker overhode ingenting… flere som opplevede det i starten? Lurer og på om dere andre får en « overskuddsdråpe» når dere tar dosen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MGT skrev (Akkurat nå):

Er nå på 3 uke av minste dose. Merker overhode ingenting… flere som opplevede det i starten? Lurer og på om dere andre får en « overskuddsdråpe» når dere tar dosen? 

Overskuddsdråper har flere opplevd har jeg sett både i denne og andre tråder.
Hvor kjapt det virker, er også høyst individuelt. Jeg fikk virkning fra første dose, mens andre har måttet opp flere økninger før særlig virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MGT skrev (10 minutter siden):

Jeg merka virkelig ingenting før fire uker på nest høyeste dose. Da fikk jeg litt og litt effekt for hver uke og har nå gått ned 11kg totalt siden oppstart i midten av juli.

Det går ikke fort med andre ord selv om jeg har tatt grep som økt aktivitet og strengere egenkontroll på inntak av mat.

Jeg har holdt meg på nest høyeste dose etter råd fra legen da jeg også får litt bivirkninger som kvalme, svimmelhet, tretthet og hodepine. Jeg vil evt øke til høyeste dose på sikt.

Anonymkode: 50f24...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på om jeg skal sette neste dose et par dager før siden jeg ikke har bivirkninger. Tenker at om jeg får noe på neste dosetrinn kan det være greit å ikke sette lille julaften… de sier jo at man merker mest de første par dagene. Noen som har satt tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MGT skrev (2 timer siden):

Tenker på om jeg skal sette neste dose et par dager før siden jeg ikke har bivirkninger. Tenker at om jeg får noe på neste dosetrinn kan det være greit å ikke sette lille julaften… de sier jo at man merker mest de første par dagene. Noen som har satt tidligere ?

Kan du ikke bare holde deg på samme dose gjennom julen og så øke etterpå? Dumt å risikere å bli dårlig

Anonymkode: afe6e...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/4/2023 at 8:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Jeg er/var akkurat lik.

Jeg hadde liten tro på at den skulle passe meg, fordi jeg har heller aldri hatt noe problem med å kjenne på sultfølelse. Og da mener jeg den fysiske følelsen av at magen er tom. 

Problemet mitt har alltid vært at jeg har spist masse søtsaker og bakevarer, akkurat som du. Etter et måltid måtte jeg ha noe søtt. Også noe salt igjen... Også noe søtt. Også spiste jeg sånn til jeg ble kvalm. Så ventet jeg litt før jeg spiste mer: søtt, salt, søtt, salt, søtt... Men spesielt søtt. Godteri og bakevarer har alltid vært min store svakhet.

Jeg har insulinresistens pga. PCOS (har du også det kanskje?) og kroppen min har alltid vært desperat etter karbohydrater. Men med denne medisinen har det søtsuget gått veldig ned. Jeg spiste lavkarbo for noen år tilbake, og jeg har samme effekt nå som jeg hadde av det. Søtsuget mitt er bortevekk, men jeg kan likevel ta et lite stykke kake om jeg får lyst på det, eller noen biter med sjokolade. Men jeg har null problemer med å si nei. Jeg har liksom fått et valg - jeg kan selv bestemme om jeg skal si jatakk eller neitakk - og det valget hadde jeg ikke før, når både kropp og hjerne ropte ut i desperasjon etter karbohydrater igjen og igjen.

Bonusen jeg har oppdaget som jeg ikke forventet, er at den fysiske metthetsfølelsen jeg kjenner på har en positiv effekt likevel. Når jeg ikke kjenner på fysisk sult, har jeg ingen påminnelse om at jeg må spise. Påminnelsen min er klokka, noe som for meg personlig er veldig befriende. Jeg slipper risikoen med å kjenne at jeg er sulten nå klokka 14:30, og må bruke tid og energi på å bestemme meg på om jeg skal spise nå eller senere, om jeg skal spise måltid nå eller bare et mellommåltid, og hva jeg eventuelt skal spise. Nå spiser jeg bare når jeg skal spise. Punktum. Ikke mer å tenke på. Det er godt.

Jeg føler meg normal når det kommer til mat for første gang i livet mitt.

Og ikke tenk på om det ikke fungerer: for noen, selv om de "gjør alt rett" og alt ligger til rette for at det skal fungere, er det alltid noen som ikke har effekt av medisinen. De har også ofte null bivirkninger og null effekt (ikke mindre søtsug, ikke lavere appetit, null metthetsfølelse), så om medisinen likevel ikke skulle fungere er du absolutt ikke alene. Dette gjelder jo alle andre medisiner også, husk på det.

Anonymkode: 04dd2...53c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 20.07):

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Det kan faktisk være at det funker og at det ikke funker, men vanskelig å si før du prøver. Jeg var ikke søtsugen de første 2-3 månedene, men så kom det dessverre tilbake. Det som gjør at det fortsatt funker for meg, er at jeg spiser såpass lite mat gjennom døgnet, at jeg har "plass" i kostholdet til en marsipangris liksom...Overstiger antakelig ikke kalorigrensen uansett. Men det er jo ikke bra/sunt, så kunne heller ønske jeg klarte å velge en gulrot over marsipan liksom. Men i mitt tilfelle virker det som om det er "onde krefter" som tar over, hjernen distanserer seg fra kroppen, helt rart...

Anonymkode: e3a7b...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan faktisk være at det funker og at det ikke funker, men vanskelig å si før du prøver. Jeg var ikke søtsugen de første 2-3 månedene, men så kom det dessverre tilbake. Det som gjør at det fortsatt funker for meg, er at jeg spiser såpass lite mat gjennom døgnet, at jeg har "plass" i kostholdet til en marsipangris liksom...Overstiger antakelig ikke kalorigrensen uansett. Men det er jo ikke bra/sunt, så kunne heller ønske jeg klarte å velge en gulrot over marsipan liksom. Men i mitt tilfelle virker det som om det er "onde krefter" som tar over, hjernen distanserer seg fra kroppen, helt rart...

Anonymkode: e3a7b...f92

Nå vet jeg selvsagt ikke hva du legger i det der, men husk at om du spiser for lite vil kroppen/hjernen din bli desperat etter mat og "tvinge" inn matsug etter hva som helst. Typisk skjer dette på kvelden, om man har gått en hel dag uten å spise nok. Så pass på å spise nok kalorier og få i deg alt av næringsstoffer gjennom dagen. Spesielt proteiner.

Jeg ser alt for mange på denne medisinen legge seg kjempelavt på kaloriene fordi de kan (sånn 1200 kalorier eller lavere), og det er jo klassisk jojoslanking. Det fungerer ikke for noen i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg selvsagt ikke hva du legger i det der, men husk at om du spiser for lite vil kroppen/hjernen din bli desperat etter mat og "tvinge" inn matsug etter hva som helst. Typisk skjer dette på kvelden, om man har gått en hel dag uten å spise nok. Så pass på å spise nok kalorier og få i deg alt av næringsstoffer gjennom dagen. Spesielt proteiner.

Jeg ser alt for mange på denne medisinen legge seg kjempelavt på kaloriene fordi de kan (sånn 1200 kalorier eller lavere), og det er jo klassisk jojoslanking. Det fungerer ikke for noen i lengden.

Opplever du å få sånne "cravings" på kvelden?

Anonymkode: f3ba1...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplever du å få sånne "cravings" på kvelden?

Før jeg begynte på Wegovy: hele tiden, uansett, men spesielt om jeg hadde dager der jeg skulle ta meg skikkelig sammen og nesten ikke spise noe pga. tanken om at jeg "var så tjukk at jeg ikke fortjente det".

Etter jeg begynte på Wegovy: bare de dagene jeg har spist veldig lite, og spesielt om jeg har gjort det noen dager på rad. Da begynner kroppen å skrike etter mer mat, og jeg føler på en trang til å spise skikkelig usunt/masse søtsaker igjen. Ikke like sterk som før, men jeg kjenner det absolutt. Det slår aldri feil! Men når jeg begynner å spise skikkelig igjen, passer på å spise nok kalorier, med godt næringsinnhold og spesielt proteiner, går det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Før jeg begynte på Wegovy: hele tiden, uansett, men spesielt om jeg hadde dager der jeg skulle ta meg skikkelig sammen og nesten ikke spise noe pga. tanken om at jeg "var så tjukk at jeg ikke fortjente det".

Etter jeg begynte på Wegovy: bare de dagene jeg har spist veldig lite, og spesielt om jeg har gjort det noen dager på rad. Da begynner kroppen å skrike etter mer mat, og jeg føler på en trang til å spise skikkelig usunt/masse søtsaker igjen. Ikke like sterk som før, men jeg kjenner det absolutt. Det slår aldri feil! Men når jeg begynner å spise skikkelig igjen, passer på å spise nok kalorier, med godt næringsinnhold og spesielt proteiner, går det over.

Skjønner. Jeg gjør ikke det i det hele tatt, så derfor kan det virke so det er individuelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har gått på Wegovy siden september. Ned 16,2 kilo hittil. Ingen spesielle bivirkninger, bortsett fra absolutt ingen matlyst i det heletatt. Viser klare tegn på at jeg spiser for lite og, med både kvalme, svimmelhet og at jeg føler meg svakere. Merker det mest om morgenen. Begynner på jobb klokken 5, rundt 7 er jeg så kvalm at jeg er redd for å kaste opp. Spiser da ofte et knekkebrød, eller en banan og proteinpudding. Spiser en kjøleskapsgrøt til lunsj 9:30, og middag rundt 15. Dette er ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg «må». Klarer ikke å presse i meg mer heller, og ingen ting frister. Noen som har noen tips? 😅

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...