Gå til innhold

Er kvinner blitt for selvstendige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (59 minutter siden):

Nei det tror jeg ikke, og kanskje kan en heller si at kvinner er blitt for uselvstendige med tanke på avhengighetsforholdet til staten og indirekte omfordeling fra menn.

Kanskje kan en heller si at kvinner i stor grad er blitt oppdratt med et ideal om å være likere "idealmannen", og sånn sett får krever mer av menn samtidig som de ikke nødvendigvis kan tilby så mye "idealkvinne". Jeg hørte en kvinne en gang si at kvinners krav gjerne vokser i takt med at de selv blir mindre attraktive, i den forstand at kvinner gjennom 20-årene "bygger seg opp" og forventer en mann på minst samme "nivå", samtidig som de gjennom denne fasen stort sett blir mindre attraktive for menn. Mange sitter kanskje igjen i en litt rar situasjon der en ønsker en mann i sin mest attraktive alder som kan tilby det en selv etterspør, samtidig som en selv er et stykke unna egen mest attraktive alder og i mindre grad kan tilby det han etterspør. At en slik situasjon potensielt medfører vanskeligheter for å finne hverandre er ikke så rart.  

Så hører det med, som skissert over, at ensligheten gjør seg gjeldende for begge kjønn og at en større andel menns manglende evne til å innfri krav også medfører en stor andel kvinner som ikke finner noen som innfrir kravene. Det kan en mene mye om, og jeg observerer at en del virker å "godte" seg over dette og forsøke å vri det til det andre kjønnets disfavør, men i alle tilfeller tenker jeg at økende enslighet og ensomhet er en onde for begge kjønn og jeg synes oppriktig det er trist å høre om mennesker som er ensomme og ønsker å finne noen uten å lykkes. Der tror jeg nok det er mange som kjenner på vonde følelser, inkludert de som er "superhappy" i facebookstatusen sin eller når andre spør. 

Idealmann og idealkvinne er oppfunnet og ikke noe de fleste gidder å bry seg om i dag. Individene er for forskjellige. Historisk sett så har menn fått lov til å være individer mye lenger enn kvinner ,og kvinner har blitt presset til å bare være et kjønn mye lenger enn menn.

Anonymkode: ce496...4ca

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn.
https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656

Det har ført til at det er blitt flere single menn.

Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før.

https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/

http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/

Anonymkode: 39b78...2aa

Nei, kvinner har ikke blitt for selvstendige, men menn må skjerpe seg, slik at kvinner orker å være sammen med dem.. 

AnonymBruker
Skrevet
kruspersilletaco skrev (3 minutter siden):

Nei, kvinner har ikke blitt for selvstendige, men menn må skjerpe seg, slik at kvinner orker å være sammen med dem.. 

Ikkesant, og denne evinnelige kampen og argumentasjonen frem og tilbake fører til at en ikke kommer noen vei.

Kvinner = Menn må skjerpe seg. 

Men = Kvinner må senke kravene. 

Fruktbar debatt. 

Anonymkode: ec621...4ee

• Liker 1
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikkesant, og denne evinnelige kampen og argumentasjonen frem og tilbake fører til at en ikke kommer noen vei.

Fruktbar debatt. 

Tja, det blir som med alt annet her i livet. Vil du ha en utdannelse? Du må skjerpe deg og jobbe med skolearbeidet. Springe fort? Du må skjerpe deg og trene mer - eller godta at du bare er flink til å gå fort..

Skrevet

Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn.
https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656

Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før.

https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/

http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/

Begynner å holde med disse trolletrådene nå 😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kruspersilletaco skrev (Akkurat nå):

Tja, det blir som med alt annet her i livet. Vil du ha en utdannelse? Du må skjerpe deg og jobbe med skolearbeidet. Springe fort? Du må skjerpe deg og trene mer - eller godta at du bare er flink til å gå fort..

Hva skjer med denne trofementaliteten, og tanken om at dere er så unike at en skal jobbe og slite så hardt? 

Hva gjør at dere er så unike og spesielle? Hva kan dere tilby utenom mas og hodepine? 

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av situasjon. Påstanden jeg svarte på var, "hvis noen er for avhengig så må du spørre deg hvorfor". En grunnløs påstand (hvorfor skal jeg spørre meg om det? hva hjelper det? hvem hjelper det?). Men en påstand like fullt.

Det ER mulig å være "for selvstendig". For selvstendig til å ta imot hjelp, for eksempel. Enkelte går heller og sulter fremfor å ta imot hjelp. Særlig ser en denne stoltheten blant eldre.

Dette har jo ikke noe med å være selvstendig å gjøre.

Er man selvstendig er man blant annet i stand til å orientere seg slik at man finner ut hvor man kan få hjelp til ting man ikke kan/greier selv og oppsøker den hjelpen for å gå løst problemer.

Selv om jeg er veldig selvstendig ringer jeg jo en elektriker for å få installert nytt sikringsskap f.eks, fordi jeg ikke er elektriker selv.

Anonymkode: c75ab...7a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjer med denne trofementaliteten, og tanken om at dere er så unike at en skal jobbe og slite så hardt? 

Hva gjør at dere er så unike og spesielle? Hva kan dere tilby utenom mas og hodepine? 

En merkelig vinkling for meg. Dette er vel en tråd om at flere kvinner velger bort menn som partner? 

De fleste - uavhengig av kjønn - ønsker at et eventuelt forhold skal gjøre livet bedre totalt sett. 

Personlig har livet mitt vært bedre de periodene jeg ikke har hatt en mann å forholde meg til. Uten at jeg er så spesiell, selv om jeg mener vi alle er unike. 

Anonymkode: a6f18...90a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Idealmann og idealkvinne er oppfunnet og ikke noe de fleste gidder å bry seg om i dag. Individene er for forskjellige. Historisk sett så har menn fått lov til å være individer mye lenger enn kvinner ,og kvinner har blitt presset til å bare være et kjønn mye lenger enn menn.

Anonymkode: ce496...4ca

Dette blir nok fort en semantisk diskusjon. Kvinner og menn har ulike preferanser som i varierende grad overlapper. Det bør vi forholde oss til. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fruktbar debatt. 

Det interessante er kanskje hva en kan ta med seg og forene fra ytterpunktene. Jeg tenker det er viktig at menn strekker seg etter de krav og ønsker kvinner har, slik menn gjerne har gjort. Dette fordrer nok samtidig at vi er åpnere om at disse kravene faktisk finnes og at unge menn bør gjøre grep i tidlig alder for å "høste" senere i livet. Det innebærer kanskje at vi er åpne om hvor viktig status er og viktigheten av å "komme seg opp og frem", heller enn å fortelle at de kan "gjøre som de vil", "gi kvinner plass" eller at "det viktigste er at han er snill". Samtidig er det nok fordelaktig med en økt bevissthet blant en del kvinner rundt hva som gjør, og ikke gjør, dem attraktive for menn, og realismen i en del av kravene eller preferansene. 

Jeg tror mye av utfordringen ligger i at en fort kan "speile" seg i den en selv er interessert i, uten å se at den en ser etter ikke nødvendigvis ser etter en som speiler seg selv. Den unge mannen uten noe spesielt å vise til i livet vil kanskje ikke forstå at tilsvarende kvinner er på sitt mest attraktive, mens han er et godt stykke unna, og "statuskvinnen" vil kanskje ikke forstå at tilsvarende menn er svært ettertraktede mens hun selv ikke er fult så ettertraktet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er lett å skjønne at noen menn kan bli forvirret over alle kvinnene som på den ene siden insisterer på å være selvstendige og på den andre siden ønsker å bli dominert. Så begrunner de dette med en slags szisofrereni der deres seksuelle «jeg» er splittet og separert fra «hverdags-jeget». Det høres verken friskt eller troverdig ut.

Anonymkode: 499b3...52b

Hvilken seksuell tenning man har bør voksne menn og kvinner se på som helt annen faktor enn hvordan man ellers er, og hva man ellers trenger. 

Absolutt alle kvinner ønsker ikke å bli dominert seksuelt heller. Mange menn ønsker dessuten å bli dominert seksuelt, selv om de ikke ønsker det generelt i hverdagen. Noen vil til og med bli behandlet som en baby, og kan likevel utenfor seksuelle settinger være beinhard direktør i et stort selskap. 

Om du har problemer angående å blande seksuell tenning med hva kvinner ellers ønsker i et forhold og av en partner burde du lese deg mer opp på ulike seksuelle tenninger, og få større forståelse for at hva som skjer og er ønskelig i senga ikke nødvendigvis er overførbart til livet ellers. Man kan faktisk ikke se eller vite hvordan en persons seksuelle tenning er ut fra hvordan de ellers er. Store, sterke, tøffe menn som er dominerende på arbeidsplassen kan for eksempel i senga like å være kvinnens slave. Det er ingen tydelig sammenheng mellom dette. 

Egentlig godt at vi ikke kan vite hva folk gjør i senga, for det ville ofte overrasket stort, og blitt svært distraherende. 🤣

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En merkelig vinkling for meg. Dette er vel en tråd om at flere kvinner velger bort menn som partner? 

De fleste - uavhengig av kjønn - ønsker at et eventuelt forhold skal gjøre livet bedre totalt sett. 

Personlig har livet mitt vært bedre de periodene jeg ikke har hatt en mann å forholde meg til. Uten at jeg er så spesiell, selv om jeg mener vi alle er unike. 

Anonymkode: a6f18...90a

Du må se hva jeg svarer på først. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 14.29):

Alt er jo relativt. Hvis en har problemer med å få hjelp med noe som helst, hvis en er den som vil gjøre alt og ikke tåler at andre hjelper en med noe, så er en for selvstendig til å fungere i et tettere forhold med noen (være seg som partner eller som arbeidskollega).

Skal vi spørre oss hvorfor noen er sånn? Stolthet. Usikkerhet. Falskhet (fasade). Hva tror du er grunnen til at noen er for selvstendige til å kunne fungere i tettere forhold med andre?

Mener du at dette er et stort problem blant kvinner? At de er så superselvstendige at de nekter å ta imot hjelp fra andre når de trenger det? Eller har du sklidd bort fra det opprinnelige temaet kvinner og snakker generelt om folk? Er det i såfall et stort problem i befolkningen generelt?

Jeg har inntrykk av at de fleste moderne mennesker er selvstendige nok til å klare seg selv i hverdagen, inkludert trives greit med å være singel og bo alene, men gjerne tar imot hjelp fra familie og venner når de trenger det. Fordi det å være selvstendig ikke betyr å isolere seg fra andre og nekte å ta imot hjelp fra andre.

AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 15.04):

Det har du helt rett i. Men det gjelder rent av hele samfunnet. Bare for eksempelets skyld, la oss si at alle er helt 100% selvstendige. Ingen trenger eller en gang har noe bruk for noe som er skapt av noen annen. Hva kan en da bidra med? Da er ens bidrag overfor samfunnet, overfor andre, meningsløst. Det er ingen som trenger det en bidrar med.
At vi trenger hverandre er et viktig premiss for å kunne få et samfunn til å fungere.

Ja vi trenger hverandre i et samfunn, ellers er det ikke et samfunn. Det ligger i ordet; å finne sammen. Man lever sammen og hjelper hverandre til felles glede og nytte.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor du starter med et spørsmål om kvinner har blitt for selvstendige, og så sklir det raskt ut til å bli et filosofisk spørsmål om hvordan det hadde vært om folk ble 100% selvstendige og ikke lenger trenger andre mennesker i det hele tatt. Selv de som er innbarka introverter har jo behov for å være en del av et nettverk. Vi er alle sosiale vesener, selv einstøinger og introverter.

Men så var det jo spørsmålet hvorfor du havnet her, i en tråd om hvorvidt kvinner har blitt for selvstendige? Hva er det egentlig du vil debattere? Hva er problemstillingen?

Anonymkode: 5750d...82b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du starter med et spørsmål om kvinner har blitt for selvstendige, og så sklir det raskt ut til å bli et filosofisk spørsmål om hvordan det hadde vært om folk ble 100% selvstendige

Det kom av et svar og påstand om at hvis noen er for selvstendig så måtte jeg spørre meg hvorfor. Hvorfor jeg skulle bry meg med det, hva det har med meg å gjøre, aner jeg ikke. Men jeg svarte nå og da kom det raskt andre inn midt i debatten. Akkurat som du.

Svar på spørsmålet i hovedinnlegget heller. 😊 Det er det som er relevant for deg og alle andre i tråden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kom av et svar og påstand om at hvis noen er for selvstendig så måtte jeg spørre meg hvorfor. Hvorfor jeg skulle bry meg med det, hva det har med meg å gjøre, aner jeg ikke. Men jeg svarte nå og da kom det raskt andre inn midt i debatten. Akkurat som du.

Svar på spørsmålet i hovedinnlegget heller. 😊 Det er det som er relevant for deg og alle andre i tråden.

Men selv svarer du ikke på spørsmål relatert til posten din? Hvorfor ikke? Når du svarer på ting som ikke har med temaet å gjøre?

Anonymkode: d5231...a59

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 14.03):

Som igjen vil føre til at menn må endre seg de også så kvinner orker å være med de. Som fører til at menn ikke orker fast forhold eller bo med kvinner. Som fører til at kvinner må endre seg osv osv… That’s life😅

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (9 timer siden):

Om du har problemer angående å blande seksuell tenning med hva kvinner ellers ønsker i et forhold og av en partner burde du lese deg mer opp på ulike seksuelle tenninger, og få større forståelse for at hva som skjer og er ønskelig i senga ikke nødvendigvis er overførbart til livet ellers. Man kan faktisk ikke se eller vite hvordan en persons seksuelle tenning er ut fra hvordan de ellers er. Store, sterke, tøffe menn som er dominerende på arbeidsplassen kan for eksempel i senga like å være kvinnens slave. Det er ingen tydelig sammenheng mellom dette. 

Svært så enig!! Hos oss er det mannen som har "overtaket" økonomisk osv. utenfor hjemmet, i hjemmet er vi likestilte, men i seksualiteten er det jeg som bestemmer, og jeg tror han trivs med det. 

Anonymkode: e9345...9fc

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
beige skrev (2 timer siden):

Som igjen vil føre til at menn må endre seg de også så kvinner orker å være med de. Som fører til at menn ikke orker fast forhold eller bo med kvinner. Som fører til at kvinner må endre seg osv osv… That’s life😅

It's the circle of life
And it moves us all
Through despair and hope
Through faith and love
'Til we find our place
On the path unwinding
In the circle
The ciiiircle of liiife🎵🎤

AnonymBruker
Skrevet

Å være selvstendig er en god egenskap, men kanskje ikke om det tar helt overhånd. Om man blir så sær at man ikke har plass til andre mennesker tett på seg har man nok blitt for kald.

Anonymkode: 58183...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 14.07):

Vi har vel funnet ut at det er bedre med singelliv enn et liv som hushjelp mm

Anonymkode: 2d0a2...00a

Nei. Dere er furtne fordi dere ikke får noen til å ta alt på hjemmebane for dere slik at dere kan fly fritt og tilfredstille karierelysten deres.

Dere må uansett være hushjelp i den ensomme leiligheten dere havner i, så livene deres blir ikke nevneverdig bedre av singeltilværelsen.

Anonymkode: 5de56...0c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Dere er furtne fordi dere ikke får noen til å ta alt på hjemmebane for dere slik at dere kan fly fritt og tilfredstille karierelysten deres.

Dere må uansett være hushjelp i den ensomme leiligheten dere havner i, så livene deres blir ikke nevneverdig bedre av singeltilværelsen.

Anonymkode: 5de56...0c8

🤣 Her er bitterpikken kommet ut  😛

Du projiserer kun egne følelser over på kvinner. Vi har det aldeles utmerket med singeltilværelsen og er alt annet enn ensomme.

Anonymkode: 1570d...225

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...