Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #41 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det tror jeg ikke. Poenget er ikke fremtidsvisjonen, poenget er at hvis alle var helt selvstendige, hva har en da å bidra med? Hvis ingen trenger noe av det du gjør hva skal du da gjøre? Ingen som vil ansette deg for ingen som trenger arbeidskraften din, for alle er helt selvstendige. Ingen som trenger noe hjelp fra deg, for alle er selvstendige. Ingen som ønsker å en gang lytte til deg, for alt du har å si har alle tenkt over alt og er helt selvstendige fra deg. Så hva har du da å bidra med i en slik verden? Det var poenget. At det er mulig å være for selvstendig. Anonymkode: 39b78...2aa Men vi kommer ikke til et sånn punkt, for vi er ikke så selvstendige. Å vi liker hverandre å, for mye til å aldri møtes eller ha kontakt på noe vis. Selv om vi er selvstendige å er usosial bruker vi mye tid uansett til å se på andre mennesker, relasjoner som underholdning på tv, diskutere her og andre steder, være litt sjalu, være inspirert, se intime greier osv. Folk som Lars Monsen klarer seg hakket bedre enn andre alene tror jeg, men til å med han er jo litt sosial av seg 3 1
Andro Skrevet 26. juli 2023 #42 Skrevet 26. juli 2023 All min livskvalitet avhenger av å vite at jeg er helt selvstendig. Jeg har hatt partnere som har satt pris på min selvstendighet. Det at jeg er selvstendig gir meg ikke færre ønsker eller behov hos en partner, men vi må ha like forventninger om det skal gå bra. Jeg forventer at hen også er selvstendig, men mest av alt består et forhold i å glede seg over å hjelpe hverandre. Bære børene for hverandre, og glede seg over den andres gleder og suksess. Noen som ville funnet glede i at jeg var avhengig av dem; det ville jeg oppfatte som illevarslende. En stor andel av folk som er utsatt for vold hjemme blir kontrollert ved å bli fratatt mulighet for jobb og inntekt bl.a. Å tenne på at noen ikke har mulighet til å forlate deg, og må finne seg i for mye er bra sjukt. Selvstendighet er god forebygging mot vold og undertrykking. 10 1
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #43 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gjør ikke det. Jeg svarte en påstand. Du må bla tilbake i denne tråden som er en sidetråd ved siden av det hovedinnlegget handler om for å få med deg denne debatten. Du har havnet midt i en helt annen debatt; den begynte med en påstand om at jeg må tenke over hva som er grunnen til at enkelte er for selvstendige og har nå gått litt over til hvorvidt det er mulig for et menneske å være for selvstendig. Anonymkode: 39b78...2aa Vi er på side 2 og du er TS. Spørsmålet som du har stilt er om kvinner er for selvstendige. Jeg havnet i din debatt. E kvinner for slevstendige?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #44 Skrevet 26. juli 2023 Endelig litt variasjon fra TS, byttet ut "kravstore" med "selvstendige" i malen sin. 😅 Anonymkode: 52541...31a 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #45 Skrevet 26. juli 2023 Rosakatt skrev (1 minutt siden): Men vi kommer ikke til et sånn punkt, for vi er ikke så selvstendige. Selvfølgelig ikke. Det er et filosofisk tankeeksperiment. Anonymkode: 39b78...2aa
Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #46 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig ikke. Det er et filosofisk tankeeksperiment. Anonymkode: 39b78...2aa Greit, skal jeg late som om jeg ikke tenkte det så vi kan fortsette?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #47 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er umulig å diskutere basert på premisset "for deg". Hvis du ikke kan diskutere ut fra objektive premisser så kan du ikke diskutere. Anonymkode: 39b78...2aa Jeg synes rett og slett bruken din av ordet selvstendig ble unyansert. Så jeg velger å fortsette diskusjonen selv om jeg ikke kan. Objektivitet er i mange tilfeller en illusjon i en diskusjon mellom mennesker. Vi har alle våre erfaringer og tanker med oss. Mange vil også lese en tekst og sitte igjen med forskjellig forståelse for hva poenget var. Et selvstendig menneske kan godt ta i mot hjelp og støtte selv om det hadde klart seg uten. Selvstendighet utelukker ikke empati eller evnen til å se at mennesker kan bygge noe større og bedre sammen. Selvstendige mennesker vil også ofte se verdien av fellesskap. Verdien blir større når man velger fellesskapet fordi man ønsker det, ikke fordi man må. De fleste egenskaper vi mennesker har kommer også i grader/nyanser. Et menneske med en patologisk stolthet vil i noen situasjoner ikke klare å ta i mot hjelp, selv om det går på helsa løs. Det er ikke knyttet til selvstendighet - fortsatt "for meg". Anonymkode: a6f18...90a 4 5
Example Skrevet 26. juli 2023 #48 Skrevet 26. juli 2023 Det korte svaret er nei. Men om vi mennesker i vesten har blitt for opptatte av det perfekte? Ja. Vi bedømmer oss selv ut fra nærmest uoppnåelige kriterier, og gjør det samme med andre. Det gjør nok at mange blir gående single og ikke klarer å stifte en funksjonell og stabil familietilværelse. Det er ikke spesielt bra for den enkelte, og i hvert fall ikke for samfunnet son helhet. 3 2
Trolltunge Skrevet 26. juli 2023 #49 Skrevet 26. juli 2023 (endret) Jeg kjenner få/ingen kvinner som er så praktisk selvstendig som meg. Jeg har mer verktøy enn de fleste menn (kan bruke det også). Jeg kan tegne plantegninger, snekre, mure, flislegge, og det meste angående oppussing. Bil er jeg riktig nok ikke særlig interessert i, men kan Google og løse mindre utfordringer og er like flink som menn til å levere en bil på verkstedet. Jeg kan mekke lamper og fikse elektriske utfordringer, utover det som er lovlig. Jeg har vært alene med barn i flere år, og er vant til å gjøre alt som er nødvendig i et hushold alene. Bank og økonomi, forsikringer og diverse nødvendige avtaler og å innhente priser er ikke noe problem. Sette sammen møbler, eller bære tungt er heller ikke noe problem. Jeg har likevel ikke hatt problemer med å like, falle for og være i forhold til menn, og det at jeg er selvstendig har ikke vært det som har krasjet i mine relasjoner til menn. Menn jeg har vært sammen med har faktisk satt pris på at jeg kan og klarer det meste. Et par av dem i så stor grad at de ble late, men da ble de jo også ekser. Egoisme er aldri forholdsbevarende. At jeg er selvstendig har ingenting å si vedrørende at jeg også har evner til å forelske meg, elske, føle omsorg og omtanke, har naturlige seksuelle behov og behov for noen å søke inntil og prate med, med mer. Min selvstendighet krasjer rett og slett ikke med at jeg også kan være en partner og ha en partner, og jeg er godt gift. Rent praktisk trenger jeg ikke en mann nei, men emosjonelt, seksuelt, familiært og relasjonsmessig har jeg likevel ønsket og trengt det, og det at jeg klarer det meste selv medfører bare at jeg og en partner ganske så fritt kan fordele oppgaver oss mellom på kryss og tvers av tradisjonelle kjønnsroller. Dette gitt at mannen hadde like store evner til akkurat det samme som meg. Nå fant jeg meg ikke en slik handymann, men en mann som har like dårlige snekkerevner som de fleste moderne menn. Det er heller ikke et problem, for da bare skjevdeler vi oppgaver og utfordringer så totalen blir noenlunde rettferdig, og slipper å hyre inn profesjonelle for mye mange par må betale seg ut av, fordi ingen av dem kan det. Så nei, selvstendige kvinner er ikke et problemet angående forhold. Selvstendige kvinner kan også fint fungere i forhold, og til og med motta hjelp fra sin partner. Selvstendige kvinner vil selvfølgelig ikke ha partnere de ikke føler for og ikke har emosjonell, seksuell og praktisk nytte av å ha i livet, for det skal jo være noe positivt med å ha en partner, men hvem ønsker det? Menn ønsker da vel heller ikke partnere som kun er partner i ordet, og ikke en positiv ressurs på noen måter? Det er ikke økonomiske og praktiske behov som er grunnlaget for å ønske og trenge en partner. Det er biologiske, emosjonelle, seksuelle, mentale, familiære og sosiale behov som er større driver for ønske og behov for en partner. Alt annet kan selv uselvstendige kvinner lett få hjelp til å få fikset. Det er noen tastetrykk unna. De fleste kvinner ønsker seg likevel en mann, uavhengig av hvor selvstendige de er. Ikke hvilken som helst mann riktig nok, men menn ønsker seg heller ikke hvilken som helst kvinne. Er det seriøst slik at mange menn ønsker seg tilbake til at kvinner var økonomisk avhengig av dem? Hvorfor er det isåfall ofte menn som knapt klarer seg økonomisk selv som klager over at kvinner er blitt for selvstendige? De ønsker å øke sin byrde? De ønsker partner for å få mer ansvar først og fremst? De har for lite belastning i livet og ønsker mer å klage over? Endret 26. juli 2023 av Trolltunge 5 10
exictence Skrevet 26. juli 2023 #50 Skrevet 26. juli 2023 Det er vel bare positivt at vi mennesker, gutter og jenter, lærer å være like selvstendige. 5 2
Tone83 Skrevet 26. juli 2023 #51 Skrevet 26. juli 2023 De fleste menn klarer å være en god nok partner til å få seg partner uten at det er fordi kvinnen ikke har noe valg. Godt er det. 8 1
Flintis Skrevet 26. juli 2023 #52 Skrevet 26. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn. https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656 Det har ført til at det er blitt flere single menn. Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før. https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/ http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/ Er kvinner blitt for selvstendige? Anonymkode: 39b78...2aa Jeg vil vel heller si at samfunnet er i endring så kvinner kan få lov å være så kresne som biologien tillater dem å være uten å bli kontrollert av andre faktorer. Samfunnet må ta hensyn til dette å legge tilrette for at unge kvinner ønsker å ha barn alene. At de får befruktning av gode gener. At de som ønsker å dele på attraktive menn får dette og at de som ønsker å leve i par med kanskje ikke så attraktive menn må få lov til det. Resultatet vil jo da være som du sier at en unormalt stor del av menn blir uten og det må være greit da de lever i en brytningstid.og således faller utenfor det genetiske nåløyet. Løsningen for disse bør da bli å flytte så de vil fremstå med bedre sosioøkonomisk status. Hjemmekontor i utlandet er kanskje noe. Forøvrig var kvinnene selvstendige før også, med småbruk og mannen på fiske eller i skogen. Endret 26. juli 2023 av Flintis 2 1
ClausSaus Skrevet 26. juli 2023 #53 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kvinner og menn har vel strengt tatt aldri vært mindre selvstendige. Støttet og subsidiert av staten, fra ende til annen. Det er noen ekstremt effektive mennesker som betaler for hele gildet, og det er ikke de som er ansatt i staten. Anonymkode: 2c3ae...528 Ding-ding-ding! 🔔 Riktig svar!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #54 Skrevet 26. juli 2023 Andro skrev (3 timer siden): Nei, det går ikke an for voksne mennesker å bli for selvstendige. Det er ensidig positivt at en voksen person kan ta seg av all inntekt, praktisk arbeid hjemme, planlegging av hverdagslogistikken, ha omsorg for barn, venner, familie og ha en fritid der man er sosial uten å være avhengig av andre. Det er ikke noe mål å være selvstendig. Mennesker er sosiale skapninger som søker til gruppen, familien eller staten for hjelp, støtte, samarbeid. Sett meg naken på Hardangervidda så dør jeg ganske kjapt. Lås meg inne i boligen min uten at jeg kan kjøpe mat fra bonden, strøm fra strømleverandøren etc så dør jeg kjapt. Døm meg til en evig corona-tilværelse uten andre rundt meg og jeg dør sakte innvendig. Anonymkode: b5d62...a28 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #55 Skrevet 26. juli 2023 Kvinner er så selvstendige som de skal være, fordi kvinner er like dyktige, rasjonelle og skapende som menn. Kvinner har behov for å utfolde seg tenke, skape, bestemme og velge på samme måte som menn. Kvinner er rett og slett helt like mye mennesker og subjekter som menn, de har bare annerledes kropper. Derfor kan ikke vi ikke bli "for selvstendige", fordi vi er voksne, frie og helt likeverdige mennesker. Anonymkode: 9bd35...049 9 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #56 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe mål å være selvstendig. Mennesker er sosiale skapninger som søker til gruppen, familien eller staten for hjelp, støtte, samarbeid. Sett meg naken på Hardangervidda så dør jeg ganske kjapt. Lås meg inne i boligen min uten at jeg kan kjøpe mat fra bonden, strøm fra strømleverandøren etc så dør jeg kjapt. Døm meg til en evig corona-tilværelse uten andre rundt meg og jeg dør sakte innvendig. Anonymkode: b5d62...a28 Jo, det er et mål å være selvstendig, men ikke et mål å være ensom. Det er to heeelt forskjellige ting. Frie og selvstendige mennesker vil ofte velge å være sammen, til og med gifte seg og få barn og forplikte seg i forhold til andre frie og selvstendige mennesker. Anonymkode: 9bd35...049 4 4
Einus Skrevet 26. juli 2023 #57 Skrevet 26. juli 2023 Vedr bilkjøring, burde det kanskje blitt litt innskrenking med kvinner bak rattet… Da hadde trafikken glidd smidigere i mange situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #58 Skrevet 26. juli 2023 Einus skrev (1 minutt siden): Vedr bilkjøring, burde det kanskje blitt litt innskrenking med kvinner bak rattet… Da hadde trafikken glidd smidigere i mange situasjoner. Spør du forsikringsselskaper så ville de nok heller at de var mindre menn bak rattet. Anonymkode: d9589...e89 9 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #59 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er kvinner blitt for selvstendige? Et ok mål for samfunnet er at folk får finne sin egen lykke. Dvs hva du gjør under dyna (og med hvem), hva du jobber med og hva du bruker pengene på bør normalt ikke være samfunnets ansvar. At kvinner nå får lov til å gjøre de samme tingene som menn har gjort er flott. Hvis enslige velger å få barn, eller man går på et samlivsbrudd, så kan det problematiseres dersom det er statens (fellesskapets) ansvar å fø på barna. Det er fornuftig å sørge for at alle barn får mat og klær uavhengig av foreldre. Dersom single menn opplever at de betaler mye skatt for at single mødre skal få ha 4 barn med en «stallion» og alle sammen skal ha en fin livsstil så er det ikke sikkert at de single og uattraktive mennene godtar det. Dvs enten reiser de til et annet sted, de stemmer på en slags Trump-figur, eller de gidder ikke å jobbe (så mye). Anonymkode: b5d62...a28 1 1
visp Skrevet 26. juli 2023 #60 Skrevet 26. juli 2023 Einus skrev (4 minutter siden): Vedr bilkjøring, burde det kanskje blitt litt innskrenking med kvinner bak rattet… Da hadde trafikken glidd smidigere i mange situasjoner. Hva mener du med innskrenking da? At vi kun får lov til å kjøre mellom kl. 10.00-12.00? Sikker på at jeg kjører VELDIG MYE BEDRE ENN DEG 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå