AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #21 Skrevet 26. juli 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn. https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656 Det har ført til at det er blitt flere single menn. Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før. https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/ http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/ Er kvinner blitt for selvstendige? Anonymkode: 39b78...2aa Nice try🧙♂️ Anonymkode: c1f7d...cfc 4
Andro Skrevet 26. juli 2023 #22 Skrevet 26. juli 2023 Nei, det går ikke an for voksne mennesker å bli for selvstendige. Det er ensidig positivt at en voksen person kan ta seg av all inntekt, praktisk arbeid hjemme, planlegging av hverdagslogistikken, ha omsorg for barn, venner, familie og ha en fritid der man er sosial uten å være avhengig av andre. De fleste helt selvstendige personer finner glede i å dele ansvar og oppgaver med en likeverdig partner, som er like selvstendig, og som ikke snylter på deres kompetanse i å greie seg. Det er dessverre så sjelden å finne at mange foretrekker å leve alene, fordi frihet og det å ikke bli utnyttet er viktigere for lykken, enn å bli bundet av en som ikke bidrar like mye. Det er bare uselvstendige personer som stiller spørsmål ved om det er greit at andre voksne greier seg selv. De skjønner at de ikke har sjanse til å få et forhold, når de ikke er i stand til å være genuint hyggelige, kjærlige og likestilte bidragsytere, så de lengter etter undertrykking. Der de kunne tvunget en partner til å bli, fordi de ikke kunne få jobb eller høy nok inntekt til å dra når de ble utnyttet, mishandlet eller ignorert. Det er helt greit at kvinners kamp for likeverd og likestilling knekker forhold og familier. Dersom din ide om suksessfulle forhold baserer seg på undertrykking av kvinner så er det virkelig verdt kampen for frigjøring. Og det er undertrykkende å bli tvunget til avhengighet av andre, og miste muligheter til å velge, muligheter for å sette premisser for eget liv, egne relasjoner, egne grenser og definere sine egne behov. Man kan ha virkelig gode familier, når partene som danner familien respekterer hverandre som helt uavhengige, selvstendige individer, som kan velge hverandre når forutsetningene for å etablere seg er tilstede for begge parter. Og når de forutsetningene blir fulgt opp videre i forholdet; den dagen den ene tar seg til rette eller gir faen - da er det heldigvis mulig å si "Takk, men det var ikke dette jeg sa ja til," og dra sin vei. 16 13
Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #23 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt er jo relativt. Hvis en har problemer med å få hjelp med noe som helst, hvis en er den som vil gjøre alt og ikke tåler at andre hjelper en med noe, så er en for selvstendig til å fungere i et tettere forhold med noen (være seg som partner eller som arbeidskollega). Skal vi spørre oss hvorfor noen er sånn? Stolthet. Usikkerhet. Falskhet (fasade). Hva tror du er grunnen til at noen er for selvstendige til å kunne fungere i tettere forhold med andre? Anonymkode: 39b78...2aa Men er det at folk er for selvstendige hovedproblemet? Jeg får hjelp med mye jeg, selv om jeg er singel, men skaffer ikke tinder for å montere vaskemaskinen nei. Stefar fikser. Trodde problemet var at folk slet med å møte de som de passer godt med. Og at noen slet med å tørre å åpne seg eller ta initiativ fordi de tenker det er alltid flere der ute både for segselv og for andre. Men du har nok rett i at en del er veldig selvstendige også ja, men kan de ikke ha partner uansett? 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #24 Skrevet 26. juli 2023 Rosakatt skrev (Akkurat nå): Men er det at folk er for selvstendige hovedproblemet? Det avhenger av situasjon. Påstanden jeg svarte på var, "hvis noen er for avhengig så må du spørre deg hvorfor". En grunnløs påstand (hvorfor skal jeg spørre meg om det? hva hjelper det? hvem hjelper det?). Men en påstand like fullt. Det ER mulig å være "for selvstendig". For selvstendig til å ta imot hjelp, for eksempel. Enkelte går heller og sulter fremfor å ta imot hjelp. Særlig ser en denne stoltheten blant eldre. Anonymkode: 39b78...2aa 2
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #25 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det avhenger av situasjon. Påstanden jeg svarte på var, "hvis noen er for avhengig så må du spørre deg hvorfor". En grunnløs påstand (hvorfor skal jeg spørre meg om det? hva hjelper det? hvem hjelper det?). Men en påstand like fullt. Det ER mulig å være "for selvstendig". For selvstendig til å ta imot hjelp, for eksempel. Enkelte går heller og sulter fremfor å ta imot hjelp. Særlig ser en denne stoltheten blant eldre. Anonymkode: 39b78...2aa så eldre er også for selvstendige? 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #26 Skrevet 26. juli 2023 La de være selvstendige, kresne, høye krav, hva det enn måtte være. Det er verdens minste problem. Anonymkode: c9d4c...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #27 Skrevet 26. juli 2023 Vi har en illusjon om å være selvstendige helt til oljeformuen er brukt opp, og vi må tenke litt tradisjonelt igjen. Btw. Er denne tråden skrevet av en feminist, eller en mann som ikke får seg dame? Anonymkode: f9477...435 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #28 Skrevet 26. juli 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): så eldre er også for selvstendige? Ikke alle. Blant eldre betyr at en ser det hos en del eldre. En del eldre er for selvstendige til å be om hjelp når de ikke har råd til å betale for alle utgifter med den svake pensjon mange av de får. De går heller og sulter. Og hvis en prøver å hjelpe ved å gi de noen hundre kroner så er enkelte for selvstendige til å ta imot hjelpen. Anonymkode: 39b78...2aa 2
Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #29 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det avhenger av situasjon. Påstanden jeg svarte på var, "hvis noen er for avhengig så må du spørre deg hvorfor". En grunnløs påstand (hvorfor skal jeg spørre meg om det? hva hjelper det? hvem hjelper det?). Men en påstand like fullt. Det ER mulig å være "for selvstendig". For selvstendig til å ta imot hjelp, for eksempel. Enkelte går heller og sulter fremfor å ta imot hjelp. Særlig ser en denne stoltheten blant eldre. Anonymkode: 39b78...2aa Skjønner. Trist med sultne som ikke ber om hjelp. Har ikke tenkt på parforhold på denne måten, tror du har rett. Det krever jo å stå bar forran noen å ha behov, bli sett og hørt, ønske en klem. Før man er kjennt med noen og trygg så kan nok det virke umulig, så er nok en god del som har forsvarsmekanismer mot å sette seg i en slik situasjon selv om de kanskje til å med sårt ønsker den. Beklager om jeg misforstår og endret det til noe annet enn det du mener. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #30 Skrevet 26. juli 2023 Rosakatt skrev (2 minutter siden): Skjønner. Trist med sultne som ikke ber om hjelp. Har ikke tenkt på parforhold på denne måten, tror du har rett. Det krever jo å stå bar forran noen å ha behov, bli sett og hørt, ønske en klem. Før man er kjennt med noen og trygg så kan nok det virke umulig, så er nok en god del som har forsvarsmekanismer mot å sette seg i en slik situasjon selv om de kanskje til å med sårt ønsker den. Beklager om jeg misforstår og endret det til noe annet enn det du mener. Det har du helt rett i. Men det gjelder rent av hele samfunnet. Bare for eksempelets skyld, la oss si at alle er helt 100% selvstendige. Ingen trenger eller en gang har noe bruk for noe som er skapt av noen annen. Hva kan en da bidra med? Da er ens bidrag overfor samfunnet, overfor andre, meningsløst. Det er ingen som trenger det en bidrar med. At vi trenger hverandre er et viktig premiss for å kunne få et samfunn til å fungere. Anonymkode: 39b78...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #31 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har en illusjon om å være selvstendige helt til oljeformuen er brukt opp, og vi må tenke litt tradisjonelt igjen. Btw. Er denne tråden skrevet av en feminist, eller en mann som ikke får seg dame? Anonymkode: f9477...435 Man kan jo være selvstendig selv om man er i et forhold. Anonymkode: 38231...c2a 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #32 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke alle. Blant eldre betyr at en ser det hos en del eldre. En del eldre er for selvstendige til å be om hjelp når de ikke har råd til å betale for alle utgifter med den svake pensjon mange av de får. De går heller og sulter. Og hvis en prøver å hjelpe ved å gi de noen hundre kroner så er enkelte for selvstendige til å ta imot hjelpen. Anonymkode: 39b78...2aa For meg så går dette på stolthet, og det er noe helt annet enn å trives i eget selskap eller å bedømme egen livssituasjon til å være bedre om man lever alene i stedet for å føle at man må ha en mann som partner. Anonymkode: a6f18...90a 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #33 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg så går dette på stolthet, og det er noe helt annet enn å trives i eget selskap eller å bedømme egen livssituasjon til å være bedre om man lever alene i stedet for å føle at man må ha en mann som partner. Anonymkode: a6f18...90a Det er umulig å diskutere basert på premisset "for deg". Hvis du ikke kan diskutere ut fra objektive premisser så kan du ikke diskutere. Anonymkode: 39b78...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #34 Skrevet 26. juli 2023 Nei, selvstendighet bør være det en hver forelder har som målsetning når de trøkker ut unger, samme hvilket kjønn de oppdrar. Anonymkode: bc495...683 6 3
Rosakatt Skrevet 26. juli 2023 #35 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har du helt rett i. Men det gjelder rent av hele samfunnet. Bare for eksempelets skyld, la oss si at alle er helt 100% selvstendige. Ingen trenger eller en gang har noe bruk for noe som er skapt av noen annen. Hva kan en da bidra med? Da er ens bidrag overfor samfunnet, overfor andre, meningsløst. Det er ingen som trenger det en bidrar med. At vi trenger hverandre er et viktig premiss for å kunne få et samfunn til å fungere. Anonymkode: 39b78...2aa Men tror du det vil komme til et slikt punkt? Vet en del begynner å eksperimentere med selvforsyning, kjøpe ferre ting for miljøet, at en del arbeidskraft blir erstattet med maskiner, men mennekser har jo skapt et heidundrende av en situasjon som krever et lass av folk til å opprettholde dette på tross av alt. Så jo hvor krise det ble med industrien under våre korona og under Ukraina og Russland krigen også. Tror vi er for avhengig av den standarden vi har på livet nå med vann i springen og Internett til å diskutere her inne til å bli så selvstendig at vi ikke tenger folk i jobb. Du kan få hjelpe meg du, om vi blir så ille for jeg er udugelig. Plis 2aa, ta meg under katastrofe vingene dine. 2
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #36 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke alle. Blant eldre betyr at en ser det hos en del eldre. En del eldre er for selvstendige til å be om hjelp når de ikke har råd til å betale for alle utgifter med den svake pensjon mange av de får. De går heller og sulter. Og hvis en prøver å hjelpe ved å gi de noen hundre kroner så er enkelte for selvstendige til å ta imot hjelpen. Anonymkode: 39b78...2aa jeg forstår ikke hvorfor vi snakker om eldre, barn og en utopi der alle må være selvforsynte. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #37 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn. https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656 Det har ført til at det er blitt flere single menn. Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før. https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/ http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/ Er kvinner blitt for selvstendige? Anonymkode: 39b78...2aa Vel jeg har blitt avvist i massevis av menn jeg! Så menn er da like kresne som kvinner. De skal ha en bra dame som tjener bra, som trener og er slank og ser ung ut. Hun kan ikke være helt normal. Snakka med en mann som selv var alkoholiker og arbeidsløs og HAN skulle ha en bra dame han ja ! Ikke en som selv var alhooliker og gikk på nav nei..... og mannen som jeg har møtt nå tør ikke etablere seg og har masse emosjonelle problemer så 🤷♀️ Er ikke bare menn som synes dette er vanskelig. Anonymkode: 24c33...d3b 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #38 Skrevet 26. juli 2023 Rosakatt skrev (1 minutt siden): Men tror du det vil komme til et slikt punkt? Vet en del begynner å eksperimentere med selvforsyning, kjøpe ferre ting for miljøet, at en del arbeidskraft blir erstattet med maskiner, men mennekser har jo skapt et heidundrende av en situasjon som krever et lass av folk til å opprettholde dette på tross av alt. Så jo hvor krise det ble med industrien under våre korona og under Ukraina og Russland krigen også. Tror vi er for avhengig av den standarden vi har på livet nå med vann i springen og Internett til å diskutere her inne til å bli så selvstendig at vi ikke tenger folk i jobb. Du kan få hjelpe meg du, om vi blir så ille for jeg er udugelig. Plis 2aa, ta meg under katastrofe vingene dine. Nei, det tror jeg ikke. Poenget er ikke fremtidsvisjonen, poenget er at hvis alle var helt selvstendige, hva har en da å bidra med? Hvis ingen trenger noe av det du gjør hva skal du da gjøre? Ingen som vil ansette deg for ingen som trenger arbeidskraften din, for alle er helt selvstendige. Ingen som trenger noe hjelp fra deg, for alle er selvstendige. Ingen som ønsker å en gang lytte til deg, for alt du har å si har alle tenkt over alt og er helt selvstendige fra deg. Så hva har du da å bidra med i en slik verden? Det var poenget. At det er mulig å være for selvstendig. Anonymkode: 39b78...2aa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #39 Skrevet 26. juli 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): jeg forstår ikke hvorfor vi snakker om eldre, barn og en utopi der alle må være selvforsynte. Vi gjør ikke det. Jeg svarte en påstand. Du må bla tilbake i denne tråden som er en sidetråd ved siden av det hovedinnlegget handler om for å få med deg denne debatten. Du har havnet midt i en helt annen debatt; den begynte med en påstand om at jeg må tenke over hva som er grunnen til at enkelte er for selvstendige og har nå gått litt over til hvorvidt det er mulig for et menneske å være for selvstendig. Anonymkode: 39b78...2aa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #40 Skrevet 26. juli 2023 Kvinner er mennesker, akkurat som deg ts. Det er ganske nedlatende å stille spørsmål som dette. Hvorfor skal kvinner være hjelpesløse og ikke stå på egne bein? Hva er negativt med selvstendige kvinner? Jeg er ikke singel, men har heldigvis en mann som ønsker både meg og vår datter selvstendighet. Det betyr innenfor både utdannelse og økonomi. Hva om du får en datter en gang? Hva vil ditt ønske for henne være? Anonymkode: 4979a...f4e 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå