Gå til innhold

Er kvinner blitt for selvstendige?

Fremhevede innlegg

Skrevet
29 minutter siden, ClausSaus said:

Så rart… for jeg svarer nemlig regelrett mannshat, i den grad jeg har tid – det er for mye av det til at jeg kan dekke alt.

Og med "mannshat" mener jeg ikke rollebytte av "kvinnehat". Det er ikke "kvinne som våger å være uenig med en mann" jeg snakker om.

Med "mannshat" mener jeg altså utsagn som «Jeg hater menn!» og synonyme formuleringer.

Og merkelig nok kan jeg ikke huske å ha sett så mye til deg i disse passiarene – selvsagt bortsett fra når du synes jeg har sagt noe galt?

Merkelig… men jeg får kanskje følge bedre med i fremtiden, og se hvor mye tid (tilsvarende dette) du bruker på slikt?

Da blir jeg nok imponert… 😏

Er mye mannehat her, men jeg har et inntrykk av at rosakatt er rimelig uskyldig der.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (1 minutt siden):

Men det du insinuerer er da ganske dramatisk?

Skulle jo liksom tro at det er helt normalt å vite hvor mye av samfunnet som ville kollapse fullstendig innen 48 timer dersom alle menn plutselig la ned arbeidet.

Men likevel florerer det av kvinner her på forumet som håner og godter seg hver gang f.eks noen påpeker at andelen menn som er ufrivillig single og barnløse er kraftig voksende i Norge.

Det er "victim blaming" å påpeke at kvinner selv har ansvar for hva slags menn de ligger med… men å gjøre åpent narr av menn som ikke klarer å finne seg noen – nei, det er tydeligvis kosher.

Hva slags mennesker oppfører slikt? Når de vet at det er menn de har å takke for at det i det hele tatt finnes noe tak for dem å ha over hodet?

Må jo være skikkelig fine folk, dette? 😏

Lykke til med å legge ned alle helsetjenestene og offentlig sektor også. Det blir sikkert også gøy. Likevel er det stadig vekk menn her inne som fryder seg over å kalle kvinner ludder, si til dem at at de er verdiløse når de er over 30, etc.

Anonymkode: b4d79...a5a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
sicario skrev (36 minutter siden):

Dette stemmer selvfølgelig. På et samfunnsmessig og strukturelt plan så er man avhengig av menn. Det har menneskeheten vært til alle tider. 
Jeg tviler litt på at særlig mange kvinner faktisk og konkret benekter dette?

For meg virker det som om noen menn tar det personlig at kvinner i dag ikke trenger en mann i livet sitt. Og at det i tillegg er en del kvinner som heller ikke ønsker en mann i livet sitt, men opplever å ha et bedre liv som singel.

I tråden her feks, så fremstår det som om en del snakker «forbi hverandre». Noen menn viser indignasjon over at kvinner ikke er takknemmelige for menn sine bidrag for samfunnet igjennom verdenshistorien. Mens noen kvinner her snakker om at man ikke trenger en mann i livet sitt, på et individnivå.

Man snakker om to ulike nivå av å «ikke trenge menn».

Samfunnet som helhet trenger, er helt avhengig av menn. Dette er åpenbart.

Den individuelle kvinne trenger ikke nødvendigvis en mann. Dette er åpenbart.

Dette står ikke i motsetning til hverandre.

Forsåvidt godt poeng, men du overser en liten ting.

Ser du på hva kvinner (som gruppe) og menn (som gruppe) betaler inn til fellesskapet og tar ut av fellesskapet… da blir det temmelig vanskelig å argumentere mot at menn subsidierer kvinner i dette samfunnet.

Og det er virkelig ikke småpenger vi snakker om per hode.

Eller hva skal vi kalle det når menn betaler inn 10,5 millioner mer i snitt i løpet enn kvinner, mens kvinner tar ut 3 millioner mer enn menn?

Tidligere forsørget menn kvinner direkte. Nå subsidierer vi dem via staten.

Dette er ikke å "være selvstendig".

Dette er ikke å "ikke trenge menn".

Dette er bare å ikke direkte trenge noen bestemt mann, fordi staten konfiskerer deler av menns inntekter om omfordeler dem til kvinner.

Dette er ufrivillig forsørgelse via staten.

Hvor ulike er disse nivåene da egentlig?

Og hvor urimelig er det da for en mann som kvinner føler seg for gode for å si «Greit, man da skal vi ikke ha delt økonomi via staten heller»…?

Dette kan nemlig komme. På flere måter.

Endret av ClausSaus
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen følelsesmessig instinkt, nei. Jeg kan tenke at jeg bør være takknemlig, men å føle takknemlighet er ofte noe man gjør for mennesker man er i direkte kontakt med. Jeg ønsker selvfølgelig at det skal finnes et politi, selv om ikke jeg går og føler på takknemlighet.

Jo men det er jo litt gangen i det, når et problem er løst så bra at vi ikke engang trenger å noensinne tenke på problemet, så er det veldig lett at vi glemmer at det i det hele tatt eksisterer, og vi tar ikke inn over oss mye værre ting ville vært om det ikke var for denne løsningen. Regner med at de som kommer til Norge fra å ha bodd i ghettoen i Chicago føler mer på det en oss som alltid har hatt det sånn og derfor tar det som en selvfølge.

AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (1 minutt siden):

Jo men det er jo litt gangen i det, når et problem er løst så bra at vi ikke engang trenger å noensinne tenke på problemet, så er det veldig lett at vi glemmer at det i det hele tatt eksisterer, og vi tar ikke inn over oss mye værre ting ville vært om det ikke var for denne løsningen. Regner med at de som kommer til Norge fra å ha bodd i ghettoen i Chicago føler mer på det en oss som alltid har hatt det sånn og derfor tar det som en selvfølge.

Vi mennesker kommer alltid til å ta mye som en selvfølge. Vi husker dårlig, til og med det som skjer i vår egen levetid, og vi er selvrettferdige og egenkjære. Det ser man nok av i denne tråden. Ingen er takknemlig for noe, alle hakker på hverandre, og man konkurrerer om gruppestatus. Det er igjen takknemlighet her. Det hadde det heller ikke trengt å være. Det hadde holdt med at folk oppførte seg. Men kjønnskampene ser alltid like ut. Full krig mellom noen og fornærmelser i fleng frem og tilbake.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 14.03):

Kvinners selvstendighet har gjort at mange kvinner er blitt mer kresne i forhold til menn.
https://inews.co.uk/opinion/women-over-40-pickier-men-date-lonely-single-1826656

Det har ført til at det er blitt flere single menn.

Som om ikke det er nok, kvinner er tilfreds med singeltilværelsen i dag og føler ikke det samme press lenger for å finne en partner som kvinner opplevde før.

https://psykologisk.no/2021/11/mange-foretrekker-singellivet-de-bryter-med-den-tradisjonelle-forestillingen/

http://www.readunwritten.com/2015/03/10/im-only-22-i-dont-want-someone-else-to-be-my-whole-world/

Er kvinner blitt for selvstendige?

Anonymkode: 39b78...2aa

Ok, hvis jeg skjønte den norske referansen riktig så er norske kvinner over 60 år relativt fornøyde med å være single. Så TS, er da din hypotese at det er et problem at disse kvinnene har blitt alt for selvstendige og ikke finner seg mannlige kjærester... og at det derfor blir mange stakkars ufrivillig single eldre menn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (12 minutter siden):

Ikke når den gruppen er kritisk for å muliggjøre din eksistens. Ikke noe rart med å være takknemmelige overfor politiet for å holde orden f.eks.

Jeg er kjempetakknemmelig jeg! Fantastisk mannlig elektriker hos meg i går, og fikset det som måtte fikses for å installere lader i garasjen. Mot betaling for en jobb han har valgt selv selvfølgelig. Betaling og et tusen takk.

Samme sist jeg hadde bilen på verksted. Mannen som fikset bilen min «reddet» bilferien jeg hadde i sommer. Mot betaling for en jobb han har valgt selv. Betaling og et tusen hjertelig takk.

Samme med de mannlige snekkerne som fikset nye vindskier i fjor. Mot betaling for en jobb de har valgt selv. Betaling og et tusen takk.

Samme med mannen som leverte betong på hytten min i sommer, slik at jeg (helt selv) kunne snekre ferdig plattingen min. Betaling for en jobb han har valgt selv. Betaling og et tusen takk.

Jeg er veldig takknemmelig for all den viktige jobben menn gjør og har gjort i samfunnet vårt. Alt fra bygging og vedlikehold av kritisk infrastruktur til hva som helst annet vi er og har vært avhengige av menn til.

Jeg vil ikke være sammen med en. Jeg vil ikke ha en personlig, forpliktende relasjon eller barn med en. Jeg trenger ingen mann i privatlivet mitt. Jeg vil heller være singel en å være med en mann. 

Anonymkode: aace0...62e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
ClausSaus skrev (11 minutter siden):

Men det du insinuerer er da ganske dramatisk?

Skulle jo liksom tro at det er helt normalt å vite hvor mye av samfunnet som ville kollapse fullstendig innen 48 timer dersom alle menn plutselig la ned arbeidet.

Men likevel florerer det av kvinner her på forumet som håner og godter seg hver gang f.eks noen påpeker at andelen menn som er ufrivillig single og barnløse er kraftig voksende i Norge.

Det er "victim blaming" å påpeke at kvinner selv har ansvar for hva slags menn de ligger med… men å gjøre åpent narr av menn som ikke klarer å finne seg noen – nei, det er tydeligvis kosher.

Hva slags mennesker oppfører slikt? Når de vet at det er menn de har å takke for at det i det hele tatt finnes noe tak for dem å ha over hodet?

Må jo være skikkelig fine folk, dette? 😏

Syns ikke det henger sammen.

Er lei meg for at folk er ufrivillig single, unner ingen det. Men det at noen er single kan ikke være i samme boks som arbeid. 

Ja, jeg forstår livet som singel er tungt for mange. Ja har hørt folk si de er lei av å bidra, uten å ha et godt privatliv utenfor jobb. Men det er ikke kvinners ansvar på den måten at vi kan løse det i denne settingen. Det er ingen garanti at noen har det lett å finne kjærligheten, vi kan ikke presse folk sammen uten at begge parter ønsker det. Det er urimelig, å kan ærlig si jeg tror mange nekter å bidra og streiker, kanskje forlater landet om det kommer til det dramatiske punktet at det ikke er valg i kjærligheten lengre i Norge. Sier ikke at du nødvendigvis mener det ikke skal være valg, men det er i den gaten jeg blir dradd når ufrivelig singelhet, nekte å bidra og slikt blir satt i en samtale som denne. 

Ikke bra at noen dømmer noen som ikke finner seg noen, det er en vond plass å være på for vedkommende. Men må også nevne at noe av det du ser på som victim blaming er et selvforsvar fordi det høres ut som om man er nødt til å gjøre ting vi ikke ønsker. Betyr ikke at en ufrivillig singel mann er skrekkelig, at noen kvinner ikke ønsker kjæreste selv om det kan bety det også. Trenger ikke være personlig i det hele tatt, kun personlige grenser og et ønske om å kjenne på tenning og forelskelse på eget premiss og i triveligere situasjoner enn under press for ellers vil ikke menn sørge for strømmen. 

Det er et komplekst tema med så mange ulike folk og situasjoner og problemer i ulik størrelse

Kvinner prøver å beskytte segselv fra uønsket sex i stor grad, menn føler seg seksuelt uønsket. Det er sårt. Å handler om mer enn sex da

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til med å legge ned alle helsetjenestene og offentlig sektor også. Det blir sikkert også gøy. Likevel er det stadig vekk menn her inne som fryder seg over å kalle kvinner ludder, si til dem at at de er verdiløse når de er over 30, etc.

Er alle i helsesektoren luddere? Hørt om stereotypen "slutty nurse" men å si at det er alle er vel litt drøyt😆

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke være sammen med en. Jeg vil ikke ha en personlig, forpliktende relasjon eller barn med en. Jeg trenger ingen mann i privatlivet mitt. Jeg vil heller være singel en å være med en mann. 

Det funker fint på individnivå så lenge ikke så mange gjør det, men når for mange kvinner gjør det så bare funker det ikke på samfunnsnivå. Samfunnet kollapser dersom for mange gjør det der.

Så på et eller annet tidspunkt, så kommer vi til å måtte gjøre noe med lovverket for å få kvinner til å få mer barn dersom trenden ikke snur.

Endret av Kipling
  • Nyttig 1
Skrevet
Kipling skrev (36 minutter siden):

Er mye mannehat her, men jeg har et inntrykk av at rosakatt er rimelig uskyldig der.

Jeg tror nok heller ikke at @Rosakatt er noen synder i så måte. Og det er flere som henne her.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (15 minutter siden):

Så på et eller annet tidspunkt, så kommer vi til å måtte gjøre noe med lovverket for å få kvinner til å få mer barn dersom trenden ikke snur.

Mener du at man på et eller annet tidspunkt skal tvinge kvinner til å få barn ved lov?

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (10 minutter siden):

Det funker fint på individnivå så lenge ikke så mange gjør det, men når for mange kvinner gjør det så bare funker det ikke på samfunnsnivå. Samfunnet kollapser dersom for mange gjør det der.

I et tenkt og ikke fullstendig urealistisk scenario, så vil det selvfølgelig få samfunnsmessige konsekvenser om «mange nok» kvinner velger et liv uten mann og barn. Det finnes også sikkert juridiske grep som feks en lovmessig rett på enda bedre permisjonsordninger, lovmessige grep som lavere makspriser i barnehage, lovmessig bedre betingelser for ammetid i arbeidslivet etc etc (eksempler tatt på sparket) Gulerøtter/incentiver som gjør det mindre uattraktivt å få barn. 

En konsekvens av dette kan jo også bli langt flere barn som vokser opp med foreldre med delt omsorg. Politiske og lovmessige tiltak som kan øke fødselraten betyr jo ikke at flere kvinner vil ha en mann i livet sitt. Men gjerne et barn.

Jeg kan vanskelig se hvordan man juridisk og med politiske vedtak kan snu en utvikling der selvstendige kvinner får mer lyst på en fast partner.

• Nyttig 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du at man på et eller annet tidspunkt skal tvinge kvinner til å få barn ved lov?

På et eller annet tidspunkt må man gjøre et eller annet, greieste er vel det noen andre europeiske land har begynt å gjøre hvor de bruker skattesystemet ved å gi lavere skatt til de med mange barn.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

I et tenkt og ikke fullstendig urealistisk scenario, så vil det selvfølgelig få samfunnsmessige konsekvenser om «mange nok» kvinner velger et liv uten mann og barn. Det finnes også sikkert juridiske grep som feks en lovmessig rett på enda bedre permisjonsordninger, lovmessige grep som lavere makspriser i barnehage, lovmessig bedre betingelser for ammetid i arbeidslivet etc etc (eksempler tatt på sparket) Gulerøtter/incentiver som gjør det mindre uattraktivt å få barn. 

En konsekvens av dette kan jo også bli langt flere barn som vokser opp med foreldre med delt omsorg. Politiske og lovmessige tiltak som kan øke fødselraten betyr jo ikke at flere kvinner vil ha en mann i livet sitt. Men gjerne et barn.

Jeg kan vanskelig se hvordan man juridisk og med politiske vedtak kan snu en utvikling der selvstendige kvinner får mer lyst på en fast partner.

Noe av situasjonen er jo at kvinner ikke vil ha en mann fordi de ikke ser nytten av å ha en mann fordi staten har tatt over mange av jobbene som mannen pleide å ha. Reverseres dette så vil nok en del kvinner plutselig se nytten av det. Men det enkleste er nok å bruke skatte systemet ved å gi lavere skatt for de som har mange barn, eventuelt lavere skatt til gifte par som har flere barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (2 minutter siden):

På et eller annet tidspunkt må man gjøre et eller annet, greieste er vel det noen andre europeiske land har begynt å gjøre hvor de bruker skattesystemet ved å gi lavere skatt til de med mange barn.

Det er greit nok. Og hva hvis slike incentiver ikke fungerer godt nok? Mener du at man da, på et tidspunkt, skal tvinge kvinner til å føde barn?

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (1 minutt siden):

Noe av situasjonen er jo at kvinner ikke vil ha en mann fordi de ikke ser nytten av å ha en mann fordi staten har tatt over mange av jobbene som mannen pleide å ha. Reverseres dette så vil nok en del kvinner plutselig se nytten av det. Men det enkleste er nok å bruke skatte systemet ved å gi lavere skatt for de som har mange barn, eventuelt lavere skatt til gifte par som har flere barn.

Mange av jobbene? Her er det vel snakk om pengene, altså en slags gammel forsørgerrolle. Man må jo for øvrig gjerne kalle staten for den nye mannen til kvinnen - det er jo en sleivete bemerkning man ofte bruker til og med på metode-kurs, som oftest på tull, men kvinner forsørger jo faktisk seg selv også, all den tid de faktisk arbeider og mottar lønn for det, og ikke er hjemmeværende. At kvinner skatter mindre har selvfølgelig også gjøre med det fremdeles kjønnsdelte arbeidsmarkedet og frontfagmodellen, der kvinner jobber i stat og menn i industri/privat.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (3 timer siden):

Og hvorfor skulle disse mennene som dere bare "trenger eksisterer" gidde å fortsette å finansiere gildet for dere… når dere ikke bare er direkte utakknemlige for innsatsen, men faktisk regelrett ufyselige?

Se inneværende tråd for eksempler i lassevis.

Er kvinner utakknemlige og ufyselige fordi de ikke ønsker å være i et forhold? 

Anonymkode: 944b2...06d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (2 timer siden):

Hun er ikke enig med dere.

Hun har et veldig iskaldt og realistisk bilde av hvordan virkeligheten faktisk henger sammen.

Hun vet veldig godt hvem hun har å takke for at hun har strøm i stikkontakten, vann i springen og at ting på nærmest magisk vis forsvinner når hun trekker i snora.

Men først og fremst: Hun er anstendig og veloppdragen nok til å sette pris på andre mennesker og den innsatsen de legger ned som vi i fellesskap nyter godt av.

Tenk… noe så "patriarkalsk" og gammeldags! 😏

En tenåring som er enig i alt far sier, er følelsesmessig kald og evig takknemlig overfor alle menn, gir meg skikkelig alarmerende vibber! Beklager! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (2 timer siden):

Ikke når den gruppen er kritisk for å muliggjøre din eksistens. Ikke noe rart med å være takknemmelige overfor politiet for å holde orden f.eks.

Vel. Hadde det ikke vært for kvinner (din oldemor, bestemor og mor), så ville ikke du ha eksistert. Altså, er kvinner kritiske for å muliggjøre din eksistens som sådan. 

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...