Gå til innhold

Er kvinner blitt for selvstendige?

Fremhevede innlegg

Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Ja det er nettopp disse dimensjonene en del virker å glemme når en ser menneskehetens historie gjennom "kjønnsbriller". Som sagt tidligere tror jeg våre oldemødre stort sett var betraktelig "tøffere" og "karslige" enn de aller fleste moderne menn, rett og slett av nødvendighet, og livet var temmelig krevende for både kvinner og menn. Likevel prøvde nok de fleste å gjøre det beste ut av det, og levde sannsynligvis ganske gode liv, omstendighetene tatt i betraktning. 

Jo mer primitivt folk levde, jo mer likestilt var folk, er det flere historikere som hevder. 
Og det er logisk; hvis en kvinne var steingod til å jakte i en primitiv stamme, hadde rett og slett stammen ikke råd til å nekte henne å være med på jakta. 
Samme med en mann som var genial ift å lage klær fex. Han fikk heller være i leiren og gjøre det han var god på. Glem jakta, du snubler bare i ditt eget spyd uansett 😂
De samme historikerne mener at denne fleksibiliteten, og evnen til vennskap på tvers av kjønn er en del av årsaken til homo Sapiens sin suksess…samarbeid, i motsetning til uavhengighet.

Og her sitter folk å priser selvstendighet og uavhengighet… hva er det for noe? Jo, da kommer det eksempler på at han/hun/hen greier å koble opp PC-en selv… jadda.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo nettopp det - dere har mye til felles. Dine barndomsvenner har dere jo mange opplevelser, erfaringer og minner til felles fra fortiden.

Jeg kan godt diskutere krigen i Ukraina eller matvarepriser eller utfordringene med barneoppdragelse med en av gamlevennene mine. Uten at jeg føler at hans manglende vekttall i statistikk eller ex phil er noe hinder. Det har ikke noe å gjøre med at vi ble kjønnsmodne sammen, men at vi har gjensidig respekt. Det er det jeg tror hun jeg siterte sliter med.

Sitat

Samtidig så skriver du at de fleste av dine NYE venner, har samme bakgrunn som deg. Så du er egentlig enig med henne du siterer.

Respektfullt: nei. Jeg har venner pga de kretsene jeg har bevegd meg i. At en som går på universitetet akkumulerer venner under studiene med master-grad er ikke overraskende.

Forskjellen mellom meg og henne er at jeg ønsker et bredt spekter venner (og avviser ikke en partner som er ufaglært barnehageansatt).

Anonymkode: b5d62...a28

• Liker 4
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Jo mer primitivt folk levde, jo mer likestilt var folk, er det flere historikere som hevder. 
Og det er logisk; hvis en kvinne var steingod til å jakte i en primitiv stamme, hadde rett og slett stammen ikke råd til å nekte henne å være med på jakta. 
Samme med en mann som var genial ift å lage klær fex. Han fikk heller være i leiren og gjøre det han var god på. Glem jakta, du snubler bare i ditt eget spyd uansett 😂
De samme historikerne mener at denne fleksibiliteten, og evnen til vennskap på tvers av kjønn er en del av årsaken til homo Sapiens sin suksess…samarbeid, i motsetning til uavhengighet.

Og her sitter folk å priser selvstendighet og uavhengighet… hva er det for noe? Jo, da kommer det eksempler på at han/hun/hen greier å koble opp PC-en selv… jadda.

Det gir god mening, og å "stelle hjemme" har åpenbart vært et gode forbeholdt svært få gjennom historien. De fleste kvinner og menn har måttet stå på for å sammen skape livet de ønsket for seg og sine barn, og "likestilling" og "uavhengighet" har nok fortont seg som mer teoretiske størrelser. 

Selvestendig og uavhengig nok til å koble opp pcen for å sende inn søknad om økonomisk støtte fra velferdsstaten en er avhengig av :P 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min mann er derimot håndverker, men en litt atypisk en. En som faktisk leser mange bøker, ikke bare skjønnlitteratur, men også fagbøker/kvalitetslitteratur, ser dokumentarer, går i operaen, lytter til klassisk musikk, besøker museer osv. INGEN av hans kollegaer har de samme interessene. Altså, er dette ikke veldig vanlig i hans bransje.

Jeg lytter til klassisk musikk fordi jeg har en personlig interesse for musikk. Veldig få av de mannlige kollegene mine med 5 år på universitetet hører mye på opera. Hvorfor skulle det være en mer berikende opplevelse enn å finne steinsopp på et nytt sted eller få et kull med valper eller en av 100 givende ting man kan fylle livet med?

At noen liker museer er flott. Man kan lære mye av det. At det skal være noe slags indikator på et rikt indre liv finner jeg intellektuelt jålete.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (12 minutter siden):

Hva det er for noe? Det er forventet at vi gjør det meste selv. Finner ut av det juridiske ved hussalg, søknader fra det offentlige osv. Skrur sammen møbler selv. Benytter oss av diverse tjenester ved selvbetjening/ved hjelp av en ubrukelig robot. 

Anonymkode: 944b2...06d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lytter til klassisk musikk fordi jeg har en personlig interesse for musikk. Veldig få av de mannlige kollegene mine med 5 år på universitetet hører mye på opera. Hvorfor skulle det være en mer berikende opplevelse enn å finne steinsopp på et nytt sted eller få et kull med valper eller en av 100 givende ting man kan fylle livet med?

At noen liker museer er flott. Man kan lære mye av det. At det skal være noe slags indikator på et rikt indre liv finner jeg intellektuelt jålete.

Det er jo rikere indre liv hos dem som interesserer seg for historie, vitenskap, kultur osv, enn hos dem som kun hører på amerikansk popmusikk og ser på hjernedøde TV-serier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener at kvinner frivillig valgte å føde hvert år, bli slått og voldtatt av mannen, ikke eie noe, ikke ha et yrke eller økonomisk sikkerhet, og vaske og rydde etter mannen sin? 

Man født mange barn fordi spedbarnsdødeligheten var høy. Barn var en livsforsikring og arbeidskraft for familien, både for mann og kone. Menn hadde som regel ikke noe yrke heller, utover å være bonde. Den økonomiske sikkerheten var like usikker for begge to uavhengig av kjønn. Og selv om lover og regler rundt voldtekt og vold i hjemmet har endret seg er det god grunn til å tro at de fleste menn behandlet damene sine bra. De var også avhengige av hverandre for å overleve.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan godt diskutere krigen i Ukraina eller matvarepriser eller utfordringene med barneoppdragelse med en av gamlevennene mine. Uten at jeg føler at hans manglende vekttall i statistikk eller ex phil er noe hinder. Det har ikke noe å gjøre med at vi ble kjønnsmodne sammen, men at vi har gjensidig respekt. Det er det jeg tror hun jeg siterte sliter med.

Respektfullt: nei. Jeg har venner pga de kretsene jeg har bevegd meg i. At en som går på universitetet akkumulerer venner under studiene med master-grad er ikke overraskende.

Forskjellen mellom meg og henne er at jeg ønsker et bredt spekter venner (og avviser ikke en partner som er ufaglært barnehageansatt).

Men det er jo det jeg sier. Du har beveget deg innen visse kretser, og blitt venner med folk der. Jeg hadde heller aldri AVVIST en ufaglært barnehageansatt som partner, men hadde heller ikke aktivt gått for menn uten utdanning.

Jeg opplevde to ganger å være samboer/gift med menn som hadde mye lavere utdanning og karrieremuligheter enn meg. Begge brukte meg som selvtillitsboost, saboterte mine forsøk på å utvikle meg og var sykt misunnelige på det jeg oppnådde ved hardt arbeid. Slik sabotasje og sjalusi har jeg ikke observert i forhold hos venner der begge har tilnærmet lik bakgrunn. Min nåværende mann heier meg heldigvis frem og støtter meg. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rikere indre liv hos dem som interesserer seg for historie, vitenskap, kultur osv, enn hos dem som kun hører på amerikansk popmusikk og ser på hjernedøde TV-serier.

Er det nå det? Jeg kjenner folk som kan føre en ganske interessant samtale om Amerikansk popmusikk.

Motsatt så kan folk med PhD noen ganger være ganske snevre og uinteressante. Ikke alle, noen er generelt opplyste og vitenhungrige og en glede å snakke med.

Poenget mitt var at utdanning/yrke er en dårlig proxy for «interessant som menneske».

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det nå det? Jeg kjenner folk som kan føre en ganske interessant samtale om Amerikansk popmusikk.

Motsatt så kan folk med PhD noen ganger være ganske snevre og uinteressante. Ikke alle, noen er generelt opplyste og vitenhungrige og en glede å snakke med.

Poenget mitt var at utdanning/yrke er en dårlig proxy for «interessant som menneske».

Har du lest tekstene i amerikansk popmusikk? Skal gi deg et par eksempler:

Her har vi litt fra Nicki Minaj:

My anaconda don't, my anaconda don't My anaconda don't want none unless you got buns, hun Boy toy named Troy used to live in Detroit Big dope dealer money, he was gettin' some coins Was in shootouts with the law, but he live in a palace Bought me Alexander McQueen, he was keeping me stylish Now that's real, real, real Gun in my purse, bitch, I came dressed to kill Who wanna go first? I had them pushing daffodils I'm high as hell, I only took a half a pill I'm on some dumb shit, by the way, what he say? He can tell I ain't missing no meals Come through and f*ck him in my automobile Let him eat it with his grills and he tellin' me to chill And he telling me it's real, that he love my sex appeal Say he don't like 'em boney, he want something he can grab So I pulled up in the Jag, and I hit him with the jab like Dun-d-d-dun-dun-d-d-dun-dun.

Så har vi litt fra Drake:

Pussy run everything

I'm Miss American Dream since I was seventeen
Don't matter if I step on the scene
Or sneak away to the Philippines
They still gon' put pictures of my derriere in the magazine
You want a piece of me?
You want a piece of me

I'm Miss bad media karma
Another day another drama
Guess I can't see no harm
In working and being a mama
And with a kid on my arm
I'm still an exception
And you want a piece of me.

Kan du være så snill og forklare HVORDAN man kan føre en interessant, intellektuell samtale om tekster som disse?

Det finnes personligheter innen alle grupper, og det finnes tendenser:

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/bedre-helse-blant-hoyt-utdannede

Mennesker med høyere utdanning SOM GRUPPE er slankere, mer trent og sunnere. Det indikerer jo at mange av dem forstår at de ikke skal proppe i seg cola og sjokolade i sofaen hver dag, at de bør holde seg i form og passe på helsa. Å drite i vekt og helse er generelt lite intelligent. 

https://studenttorget.no/index.php?show=3796&expand=3796&artikkelid=8935

Utdanning gjør deg visst smartere også, generelt sett.

https://fagbladet.no/faglig-fokus/lav-utdanning-kan-gi-kortere-liv-6.91.425318.8f7655826b

Og så videre. Som sagt - enkeltpersoner og tendenser på gruppenivå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest tekstene i amerikansk popmusikk? Skal gi deg et par eksempler:

Her har vi litt fra Nicki Minaj:

My anaconda don't, my anaconda don't My anaconda don't want none unless you got buns, hun Boy toy named Troy used to live in Detroit Big dope dealer money, he was gettin' some coins Was in shootouts with the law, but he live in a palace Bought me Alexander McQueen, he was keeping me stylish Now that's real, real, real Gun in my purse, bitch, I came dressed to kill Who wanna go first? I had them pushing daffodils I'm high as hell, I only took a half a pill I'm on some dumb shit, by the way, what he say? He can tell I ain't missing no meals Come through and f*ck him in my automobile Let him eat it with his grills and he tellin' me to chill And he telling me it's real, that he love my sex appeal Say he don't like 'em boney, he want something he can grab So I pulled up in the Jag, and I hit him with the jab like Dun-d-d-dun-dun-d-d-dun-dun.

Så har vi litt fra Drake:

Pussy run everything

I'm Miss American Dream since I was seventeen
Don't matter if I step on the scene
Or sneak away to the Philippines
They still gon' put pictures of my derriere in the magazine
You want a piece of me?
You want a piece of me

I'm Miss bad media karma
Another day another drama
Guess I can't see no harm
In working and being a mama
And with a kid on my arm
I'm still an exception
And you want a piece of me.

Kan du være så snill og forklare HVORDAN man kan føre en interessant, intellektuell samtale om tekster som disse?

Det finnes personligheter innen alle grupper, og det finnes tendenser:

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/bedre-helse-blant-hoyt-utdannede

Mennesker med høyere utdanning SOM GRUPPE er slankere, mer trent og sunnere. Det indikerer jo at mange av dem forstår at de ikke skal proppe i seg cola og sjokolade i sofaen hver dag, at de bør holde seg i form og passe på helsa. Å drite i vekt og helse er generelt lite intelligent. 

https://studenttorget.no/index.php?show=3796&expand=3796&artikkelid=8935

Utdanning gjør deg visst smartere også, generelt sett.

https://fagbladet.no/faglig-fokus/lav-utdanning-kan-gi-kortere-liv-6.91.425318.8f7655826b

Og så videre. Som sagt - enkeltpersoner og tendenser på gruppenivå.

Beklager, tekst nummer 3 var fra Britney, glemte å skrive det. 

AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (18 timer siden):

Og det må man studere medisin for å lære om? Hva hindrer en intelligent og nysgjerrig person fra å bestille en bok på Amazon eller bare lære det direkte på nettet?

Hvordan gjør det at jeg refererer til amerikansk populærkultur at folk som studerer medisin blir mer kulturelt kompetente?

Man lærer vitenskapelig metode ved å studere det systematisk over flere år. I samarbeid med andre. Det er flere bøker, man skal bruke det i praksis etc. for å bli god. Man blir ikke god på vitenskapelig metode av å lese en eller to bøker om det.

Anonymkode: b4d79...a5a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (10 timer siden):

Her spørs det om du kunne hatt godt av å lese deg litt opp på historien. Kvinner og menn har gjennom historien jobbet sammen for å bygge så gode liv de klarte for seg og sine familier, begrenset av teknologien og kunnskapen tilgjengelig. I den grad kvinner var undertrykket gjalt nok det begge kjønn, men da ser en nok også datidens samfunn gjennom ‘2023-briller’, som fort skaper et visst ‘nærsyn’. 

Du har selv lest ekstremt lite historie. Jeg blir svett i ørene av at dere uvitende har klart å få tak på setningen «dette er historieløst». Dere kan jo ingenting. Bare pynter dere med lånte fjær.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man lærer vitenskapelig metode ved å studere det systematisk over flere år. I samarbeid med andre. Det er flere bøker, man skal bruke det i praksis etc. for å bli god. Man blir ikke god på vitenskapelig metode av å lese en eller to bøker om det.

Nettopp. Man lærer ikke kildekritikk, analyse, faglig samarbeid, faglig refleksjon eller studieteknikk av å kjøpe en bok på Amazon eller se en YouTube-video.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Man lærer ikke kildekritikk, analyse, faglig samarbeid, faglig refleksjon eller studieteknikk av å kjøpe en bok på Amazon eller se en YouTube-video.

Nei, det gjør man ikke. I så fall må man være interessert i det over flere år, og samtidig gi seg selv metodiske oppgaver. I tillegg vet man aldri om man står til stryk, så man må faktisk kommunisere med andre som kan det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør man ikke. I så fall må man være interessert i det over flere år, og samtidig gi seg selv metodiske oppgaver. I tillegg vet man aldri om man står til stryk, så man må faktisk kommunisere med andre som kan det. 

Og i tillegg ha mye selvdisiplin og anlegg for å tilegne seg disse tingene. Men folk uten utdanning forstår jo ikke noe av dette. Det blir derfor litt søtt når de påstår å ha både bachelor og master, altså 8 års studieforløp, og samtidig ikke har fått med seg NOE av det utdanning skal lære en.

Alle, absolutt alle kilder, sier at utdanning gjør deg smartere og mer reflektert, at mennesker med høyere utdanning lever lenger, er friskere, slankere og sunnere, at det er færre uføre blant denne gruppen mv. Altså, mange fordeler. Men anti-utdanningfolka vil aldri skjønne noe av det. Deres idealer er jo dropouts ...

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selv om de fleste i min bekjentskapskrets har utdanning på masternivå eller høyere, er det ingen som er opptatt av å analysere operatekster eller diskutere smal, slovakisk film. De fleste ser på serier som alle andre og lytter til popmusikk. Når vi møtes, snakker vi om helt normale ting som alle andre mennesker.

Anonymkode: 483bb...369

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og i tillegg ha mye selvdisiplin og anlegg for å tilegne seg disse tingene. Men folk uten utdanning forstår jo ikke noe av dette. Det blir derfor litt søtt når de påstår å ha både bachelor og master, altså 8 års studieforløp, og samtidig ikke har fått med seg NOE av det utdanning skal lære en.

Alle, absolutt alle kilder, sier at utdanning gjør deg smartere og mer reflektert, at mennesker med høyere utdanning lever lenger, er friskere, slankere og sunnere, at det er færre uføre blant denne gruppen mv. Altså, mange fordeler. Men anti-utdanningfolka vil aldri skjønne noe av det. Deres idealer er jo dropouts ...

De færreste tar vel en 3-årig bachelorgrad og deretter en 5-årig mastergrad innenfor samme fagkrets. Et vanlig masterforløp har en varighet på 5 år, man kan også ta en 3-årig bachelor og deretter ta en 2-årig påbygging til master.

Anonymkode: 9f066...214

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om de fleste i min bekjentskapskrets har utdanning på masternivå eller høyere, er det ingen som er opptatt av å analysere operatekster eller diskutere smal, slovakisk film. De fleste ser på serier som alle andre og lytter til popmusikk. Når vi møtes, snakker vi om helt normale ting som alle andre mennesker.

Anonymkode: 483bb...369

Det er ikke snakk om å analysere, men om å ha interesser utenom det amerikanske søppelet som tres nedover hodet på oss for å gjøre oss hjernedøde. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De færreste tar vel en 3-årig bachelorgrad og deretter en 5-årig mastergrad innenfor samme fagkrets. Et vanlig masterforløp har en varighet på 5 år, man kan også ta en 3-årig bachelor og deretter ta en 2-årig påbygging til master.

Anonymkode: 9f066...214

Det er uansett 5 år med studier. Så forstår ikke mennesket hva studier kan tilføre, som man ikke selv kan lære på YouTube. Da har mennesket enten strøket/skulket, eller ikke studert i det hele tatt.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...