Gå til innhold

Dere som skal til syden nå: Dere må vel angre, når dere ser hvor varmt det blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I følge enkelte her må du da ha 15-20 grader innendørs året rundt

De aller fleste mennesker i verden bor jo allerede i land med sydentemperatur, så de har jo ikke det behovet. Blir like dumt som å si at om alle mennesker i verden skulle hatt cytostatika hadde det gått til helvete…

Jeg får fin gyllen brun  farge i Norge, så lenge det er sol. Hele juni hadde vi jo knallvær i vår del av landet, så er knallbrun fortsatt.

Jo. Rekord, «varmeste på 20 år» eller «tørreste på 8 år» og så videre.

Ikke EN av rekordene jeg leser om er «varmeste på jordkloden noensinne».

Dette!

Jo. Det blir akkurat like bra farge av sola i Norge som i Syden. Og selvbruning er dødsharry og avgir masse miljøgifter. 

Anonymkode: 876e6...5ca

Da det var fint vær i Norge i juni, så var jeg i Italia og der vare det mest regn. Så fikk ingen tan. Og da jeg kom hjem skulle jeg jobbe og var sjelden hjemme før kl 19-20 på kvelden, ingen tan å få. + at jeg hadde 100 avtaler så jeg rakk ikke være i sola. Har hatt ferie i Oslo nå i 2 uker og har ikke fått tan! Like blek som før ferien :( Folk kommer til å le av meg på jobb. 

Jeg får ikke tan i Norge, jeg må lenger sør i Europa over lengre tid for å få det. Så jeg håper Spraytanhuset har en god deal til meg. Skulle ønske det ble ordentlig varmt i Norge og, det er jo bare kaldt og regn.. 

Anonymkode: ed991...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke noen av dere som koser og trives i 45 grader vet hvor varmt det er eller har opplevd slik varme. 

Anonymkode: 96079...013

Ikke opplevd det? Tror nok de som har opplevd 45grader har vært innom sauna.. hvor det varierer mellom 60-70 grader.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Joda. «Varmerekordene» de prater om er ofte snakk om de siste 20-30 årene. De som har vært utenlands før den tid kan fortelle om tilsvarende temperaturer. det bare selger og skremmer ikke like bra i media. Jeg hører stadig folk snakke om sommeren i 80 feks. Vi har hatt dritsommere i årevis. Hvis dette er menneskeskapt sier jeg bare, please more. Fly mer, forurens mer. Endelig har vi varme i Trøndelag. 

Anonymkode: c8c93...4b9

Også alltids en ny rekord å sette. Det ble ikke skrevet førstesideoppslag for 30 år siden om det var ny varmerekord i Tana for 28. juni.

Her jeg bor har vi slått kulderekorder på løpende bånn de siste årene, men det er ikke så interessant. Våteste sommer, færrest soldager, kaldeste juni, kjipeste juli etc.

Joda, det er nok et ekstra varmt år i år med El Ninõ og slikt, men å late som at varme somre i varme strøk er noe nytt er tøys.

Anonymkode: 06a0b...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (13 minutter siden):

Ikke opplevd det? Tror nok de som har opplevd 45grader har vært innom sauna.. hvor det varierer mellom 60-70 grader.

 

Herlighet. Det blir jo noe helt annet. 

Anonymkode: 96079...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet. Det blir jo noe helt annet. 

Anonymkode: 96079...013

På hvilken grunnlag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (13 minutter siden):

Ikke opplevd det? Tror nok de som har opplevd 45grader har vært innom sauna.. hvor det varierer mellom 60-70 grader.

 

Sauna er i tillegg egentlig varmere, siden man hiver på vann som gjør at vann kondenserer på kroppen. Når vann går over fra damp til vann er det faseendring som er en eksoterm reaksjon og gir fra seg mye varme.

Fun fact.

Sauna uten vann med "bare" 65 grader er jo ikke varmt engang....med mindre man er der i evigheter.

Anonymkode: 06a0b...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (1 time siden):

Igjen, poenget var at de kan spare seg for å le.

Man kan godt le og kose seg! 

Anonymkode: 36f3c...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mongoloid og neger står også i ordbøkene, men man bruker vel ikke disse begrepene for det?

Anonymkode: dfa5c...d54

Er Syden krenkende å si siden du sammenligner med dine to ord? 

Anonymkode: d734d...5b3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan godt le og kose seg! 

Anonymkode: 36f3c...c56

Faen du må ha lite å ta deg til med når du skal sitte å kverulere på absolutt ingenting😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken hetebølge? Det var tilsvarende temperaturer da jeg var ung. Var det bensinbiler som lå bak den romerske varmeperioden også? Storkoste meg nylig i Emiratene, 40-45 grader er ikke noe problem med mindre man er feit og ikke drikker vann. 

Anonymkode: 06e20...f85

Hvilken hetebølge? 

Så du vet virkelig ikke at hetebølger ikke er noe nytt fenomen men har oppstått jevnlig gjennom hele historien? 

Det som er nytt er at hetebølgene kommer oftere og varer lengre. Og det har dramatiske konsekvenser, ikke for folk ferie, men for matproduksjon blant annet. 

Det var jo 15 grader og pissregn i Norge på 1800-tallet også, det betyr ikke at det er normalt eller OK med 15 grader og pissregn i Finnmark i januar. Men det er dit vi er på vei. Men du må gjerne la oldebarna dine sulte ihjel og påstå at det var sånn da du var ung også så no worries. 🙄 Eller se København bli slukt av havet og påstå at det er normalt. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er Syden krenkende å si siden du sammenligner med dine to ord? 

Anonymkode: d734d...5b3

Ja er jo krenkende å betgene så mange forskjellige land og folk som om de er det samme?

Anonymkode: dfa5c...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen koser seg i 45 grader. 

De som svarer slik ødelegger poenget i tråden;

Det er ekstremt få steder som har denne temperaturen nå. Kysten nordover i Italia og i Frankrike ligger på behagelige 25-30 som vanlig. Selv Costa del sol er på behagelige 30, med bris fra sjøen.

Men så har en eller annen reporter fra VG målt temperaturen på asfalten i innlandet, og fikset en flott agurk-sak. 

Anonymkode: d3f6e...c1b

Det er ikke ekstremt få steder som har betydelig høyere enn 30 grader. Det er 40 er det mange steder om dagen. Også på kysten. Dette begrenser seg ikke til innlandet. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja er jo krenkende å betgene så mange forskjellige land og folk som om de er det samme?

Anonymkode: dfa5c...d54

Er det vel ikke. Ordet "syden" er jo ikke noe negativt ladet i seg selv. Det er jo det samme som å si "østen", "vesten". Enig i at det er gammeldags, men krenkende er det ikke.

Anonymkode: 310c0...638

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I følge enkelte her må du da ha 15-20 grader innendørs året rundt

De aller fleste mennesker i verden bor jo allerede i land med sydentemperatur, så de har jo ikke det behovet. Blir like dumt som å si at om alle mennesker i verden skulle hatt cytostatika hadde det gått til helvete…

Jeg får fin gyllen brun  farge i Norge, så lenge det er sol. Hele juni hadde vi jo knallvær i vår del av landet, så er knallbrun fortsatt.

Jo. Rekord, «varmeste på 20 år» eller «tørreste på 8 år» og så videre.

Ikke EN av rekordene jeg leser om er «varmeste på jordkloden noensinne».

Dette!

Jo. Det blir akkurat like bra farge av sola i Norge som i Syden. Og selvbruning er dødsharry og avgir masse miljøgifter. 

Anonymkode: 876e6...5ca

Vi har 18 grader innendørs om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det vel ikke. Ordet "syden" er jo ikke noe negativt ladet i seg selv. Det er jo det samme som å si "østen", "vesten". Enig i at det er gammeldags, men krenkende er det ikke.

Anonymkode: 310c0...638

Østen er vel krenkedene å si?

Anonymkode: dfa5c...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten mange kjente som er i ‘syden’ (for det meste Spania/Kroatia/Hellas), og får masse snap’er med temperatur på. De fleste har 28-32 grader. Har sett en med 34 grader men ingen over. Rart hvis det faktisk er over 40? Eller KAN det være at media liksom skal fremstille det verre enn det er??

Anonymkode: 939df...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke ekstremt få steder som har betydelig høyere enn 30 grader. Det er 40 er det mange steder om dagen. Også på kysten. Dette begrenser seg ikke til innlandet. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

Hvis det er hva du trenger å fortelle deg selv for å være ok med ferie i Norge... 

Anonymkode: d3f6e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Østen er vel krenkedene å si?

Anonymkode: dfa5c...d54

Nei, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: d382b...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: d382b...53d

Å bruke begrep som østen og syden, vitner om at man tror man er bedre enn dit man reiser, gidder ikke engang å bruke navnet på landet man er i liksom

Anonymkode: dfa5c...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja er jo krenkende å betgene så mange forskjellige land og folk som om de er det samme?

Anonymkode: dfa5c...d54

Syden er en samlebetegnelse om land i sørlige strøk, særlig rundt Middelhavet, ikke folket, og det sier ingenting om de er like eller ikke.

Protesterer du også mot Skandinavia? Norden? Midtøsten? Nord-Norge? Sør-Norge? Karibien? Kaukasus? Er det også krenkende?

Anonymkode: d382b...53d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...