Gå til innhold

Dere som skal til syden nå: Dere må vel angre, når dere ser hvor varmt det blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke noe problem med slik varme dersom man gjør som de innfødte. Holder seg i ro innendørs. Men, turistene skal gjerne gjøre slik de alltid har gjort; sole seg, spise/drikke utendørs, shopping, sightseeing osv. Det er jo ikke gjennomførbart så varmt som det er nå og da må jo turen føles rimelig bortkastet. 

Anonymkode: 6a7e4...ee3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem med slik varme dersom man gjør som de innfødte. Holder seg i ro innendørs. Men, turistene skal gjerne gjøre slik de alltid har gjort; sole seg, spise/drikke utendørs, shopping, sightseeing osv. Det er jo ikke gjennomførbart så varmt som det er nå og da må jo turen føles rimelig bortkastet. 

Anonymkode: 6a7e4...ee3

De innfødte jobber. 

Anonymkode: c8d19...1c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem med slik varme dersom man gjør som de innfødte. Holder seg i ro innendørs. Men, turistene skal gjerne gjøre slik de alltid har gjort; sole seg, spise/drikke utendørs, shopping, sightseeing osv. Det er jo ikke gjennomførbart så varmt som det er nå og da må jo turen føles rimelig bortkastet. 

Anonymkode: 6a7e4...ee3

Enig. Det er en grunn til at det finnes noe som heter siesta. Men ikke for nordmenn. De ligger og soler seg på stranda dagen lang. Jeg liker meg best i skyggen sammen med de innfødte. 

Anonymkode: bded1...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg elsker ikke varmen, men mannen og barna gjør. Vi skal på all inklusive med tilgjengelig is, brus etc ved bassenget og på stranda. Siesta midt på dagen i leilighet med air condition. Tenker det kommer til å gå helt fint. Jeg er glad inn se og oppleve litt på en sånn tur, det kan vi sikkert bare glemme - til barnas glede blir det mer bassengtid i stede😅

Anonymkode: c95cf...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 Hvis du tror jeg savner 15 grader, regn og unger som kjeder vettet av seg og maser om skjermtid hele dagen hjemme så tar du veldig feil. Koser oss stort 😊 Akkurat nå er det 27 grader og overskyet i Alcudia og vi skal dra på marked i gamlebyen, og på baderestaurant på ettermiddagen.

Anonymkode: e2792...74d

Så det er enten 15 grader og regn eller 45 grader? Prøv igjen. 

Anonymkode: 20c5f...78d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, sommerfugl154 said:

Man lever jo helt annerledes på ferie enn hjemme i Norge. Så lenge man bader, spiser is, ligger i skyggen og har hotell med aircondition så er ferie i varmen helt topp! Merker ikke forskjell på 30 og 40 varmegrader da. Og om kvelden går temperaturen ned og da går det helt fint å spise ute på restaurant.

Det er dette jeg drar på ferie til Spania/Hellas for og ikke fottur i varmen. Da drar jeg andre steder og på vår/høst i stedet. Sommerferien nå i utlandet med varmen er for å slappe av med bading og strandliv ☺️ 

Selvfølgelig merker man forskjell på 30 og 40 grader. 🥵 Det utgjør forskjellen på om man orker å utforske (lands)byen man er i, sette seg på fortauskafe og observere livet, kikke i små, trange gater, lete etter avsidesliggende strender med få folk... De 10 gradene utgjør en enorm forskjell i kvaliteten på ferien for mange. Mange barn merker også stor forskjell, mitt ene barn måtte skjermes innendørs de varmeste dagene. Jeg ble også svimmel når gradene bikket 35 selv om vi tok det med ro og "bare" badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Albbas said:

Selvfølgelig merker man forskjell på 30 og 40 grader. 🥵 Det utgjør forskjellen på om man orker å utforske (lands)byen man er i, sette seg på fortauskafe og observere livet, kikke i små, trange gater, lete etter avsidesliggende strender med få folk... De 10 gradene utgjør en enorm forskjell i kvaliteten på ferien for mange. Mange barn merker også stor forskjell, mitt ene barn måtte skjermes innendørs de varmeste dagene. Jeg ble også svimmel når gradene bikket 35 selv om vi tok det med ro og "bare" badet. 

Ja men det er jo det jeg sier, hvis man ikke skal gjøre de tingene merker man ikke store forskjellen. Vi utforsker på kveldstid. Det gikk fint det ☺️ Da var temperaturen nede på 30 varmegrader igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke noe problem med slik varme dersom man gjør som de innfødte. Holder seg i ro innendørs. Men, turistene skal gjerne gjøre slik de alltid har gjort; sole seg, spise/drikke utendørs, shopping, sightseeing osv. Det er jo ikke gjennomførbart så varmt som det er nå og da må jo turen føles rimelig bortkastet. 

Anonymkode: 6a7e4...ee3

Da lurer jeg heller på hvor immobil du er i ditt dagligliv. For meg er det virkelig ikke jobb å sove lenge, spise deilig tomat og mozarella til frokost, tasse rundt på markeder, ligge som en potetsekk på stranda, bade og å spise på restaurant. Nettopp vært i Gamlebyen i Alcudica nå, det er overskyet og det går virkelig helt fint så lenge man har stråhatt og vann i sekken. Er så ufattelig takknemlig for en deilig uke i Syden, jeg har hatt to uker i Norge nå med 19 grader, regn og sutrete unger som har kjedet seg. Men - klimaendringer er skremmende og for å ta en tante Sofie; " hvis alle bare var som meg så ville alt bli bra" - vi er i Syden hvert femte år, vi passer på å kjøpe kvalitetsvarer i hverdagen og å kaste minimalt. 

Anonymkode: e2792...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg en heatseeker. Jeg har bevisst oppsøkt tørre og varme steder på ferie, fordi jeg rett og slett liker det.
Jeg skjønner at andre tåler det dårligere enn meg, og de får heller oppsøke noe annet.

Min eks og jeg dro både på fottur, sightseeing og til og med klatring i ørkenområder med temperaturer på 42-43 grader, og klarte oss veldig fint. Kledd som de innfødte, dekket hode og mye vann - og bevege seg litt langsommere. En periode var det en årlig foreteelse. Vi reiste litt utenom sesong, for å få ned prisen på denne typen turer, men da blir det varmt ja...

Nå sitter jeg hjemme og er smådeprimert for å ikke få utført det som er årsaken til at jeg har store deler av ferien hjemme. Jeg skulle gjøre mye utendørs, som ikke lar seg forene særlig greit med femten grader og plaskregn. Hadde jeg ikke visst at jeg drar til heten i Hellas om to uker ville jeg kanskje blitt deprimert på ordentlig. Lydbøker og vasking av kjøkkenskap er ok noen dager, men nå er det et par uker med slike litt gørre (men nødvendige) sysler... Like greit å jobbe litt igjen, og heller spare fridager.

Håper kanskje at det heller blir 35 enn 40 når ungene er med, men vi har mange sysler planlagt, fra juving til fjelltur og omvisninger, og vi skal uansett greie oss bra. Vi er badedyr, men vi soler oss ikke, og vi har sjekka at vi har aircondition.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er enten 15 grader og regn eller 45 grader? Prøv igjen. 

Anonymkode: 20c5f...78d

Er i Alcudia nå. Og som jeg skrev; 28 grader, ikke 40 😊 Og jo takk du, vi var på svenskekysten hele forrige uke med tykke hettegensere og langbukser 😅

20230716_101526.jpg

Anonymkode: e2792...74d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler ikke varme over 25 grader, da blir jeg bare muggen. Så veldig glad at det ikke er meg som er ute å farter nå.

Men jeg pleier ikke å dra til syden, har ingenting der å gjøre når jeg ikke liker varmen, og drar heller på ferie til utlandet i våren/høsten. Juni og aug pleier jo å være noenlunde greie i Norge, mens juli er stort sett alltid regn og 15 grader, det gjør meg ingenting - nyter det, men så liker jeg regn da! Går heller på tur i regn og litt kaldt enn solskinn og varmt :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (3 minutter siden):

Takler ikke varme over 25 grader, da blir jeg bare muggen. Så veldig glad at det ikke er meg som er ute å farter nå.

Men jeg pleier ikke å dra til syden, har ingenting der å gjøre når jeg ikke liker varmen, og drar heller på ferie til utlandet i våren/høsten. Juni og aug pleier jo å være noenlunde greie i Norge, mens juli er stort sett alltid regn og 15 grader, det gjør meg ingenting - nyter det, men så liker jeg regn da! Går heller på tur i regn og litt kaldt enn solskinn og varmt :D

Det er noe med det. De som liker varmen kan oppsøke den, og de som ikke liker varmen trenger heller ikke å oppsøke den 😊 Det som er viktig er jo å få et solid avbrekk fra den travle hverdagen. 

Anonymkode: e2792...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt nydelig! Hadde vært deppa om jeg skulle vært hjemme i regn og 14 grader. Ferie for oss er varme, sol, bading og avslapping. Helt nydelig! 🏖️☀️🌸

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja vi svarer vel her ut i fra oss selv? Selv om 100% av de i sør europa hadde foretrukket regn fremfor tørke

Anonymkode: 9427d...58d

Ja, og da kan jo de svare o tråden at de ikke liker det, jeg svarer for meg selv.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

45 grader går selvsagt ikke fint? Bare fordi det gikk fint for deg den gangen betyr ikke det at mennesker generelt OVERLEVER i såpass varme. Ikke kan man dyrke ting og vann tørker ut. Idiotisk kommentar, tenk deg litt om før du skriver. 

Anonymkode: 16691...7d3

Jeg er veldig komfortabel i 45 varmegrader, ja. Har bodd flere stedet med ørkenklima, og stortrives. Var en hel masse mennesker der også. Spørsmplet var forøvrig ikke om vi synes klimaendringer er bra, men lm vi angret på sydenturen siden ts synes 40 grader er ukomfortabelt varmt.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakk om å stikke hodet i sanden.

Vi må fly mindre, forbruke mindre. Skulle alle levd som oss i Norge skulle vi hatt 3,6 jordkloder. 

Alle burde blitt skremt av det som skjer i verden nå. 

Og ja, det er varmt i syden hver sommer, men det er ikke vanlig at hver eneste dag, måned og år setter nye varmerekorder.

Anonymkode: fa40f...8c7

Hva har det med om man angrer på sydenturen fordi det er varmt, å gjøre?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som sier at dere like 40+ grader. Da har dere vel 40+ grader i hjemmene deres også, ikke sant?

Anonymkode: effdc...ad5

Nei, der er det stort sett mellom 23-30 grader om sommeren og mellom 20-22 på vinteren fordi jeg ikke har råd til å ha det komfortabelt. At jeg synes 40 er ok betyr ikke at jeg foretrekker det foran 28, men heller 40 enn 20 og lavere innendørs, definitivt.

Dere som synes Norge har ok klima, har dere 13 grader inne nå på sommeren og 22 minus inne på vinteren da?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da bør folk slutte å late som de koser seg i 40+ grader når det eneste dere gjør er faktisk overleve ved vannet / i et rom med airconditioner. Om dere «koste dere» i slike temperaturer, kunne dere gjort hva som helst, som ja, fottur opp en knusktørr bakke 

Anonymkode: 20c5f...78d

Ja jeg går gjerne fotturer i 40 grader, det har jeg gjort mange ganger. Jogger også. Og trener kampsport, etc.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Feil. Jeg tåler også varme godt, men hverken min eller din kropp tåler 40-45 grader godt! For det er ikke varmt, det er helseskadelig. 

Anonymkode: 96079...013

Jo du det går helt fint. Men jeg skjønner jo at ikke alle synes det går helt fint. Akkurat som at mange insisterer på at de storkoser seg med 19-20 grader innendørs vintertid, mens jeg hakker tenner og fryser på meg leddsmerter og muskelknuter.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er enten 15 grader og regn eller 45 grader? Prøv igjen. 

Anonymkode: 20c5f...78d

Nei, ikke nødvendigvis, men her hjemme er det akkurat nå 13 grader og regn. Da hadde jeg med stor glede byttet med som og 45 grader. Om jeg fikk velge helt fritt hadde jeg valgt 25-28 grader, året rundt.

Anonymkode: 876e6...5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som sier at dere like 40+ grader. Da har dere vel 40+ grader i hjemmene deres også, ikke sant?

Anonymkode: effdc...ad5

Og alle som koser seg på ski må ha minusgrader hjemme?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da bør folk slutte å late som de koser seg i 40+ grader når det eneste dere gjør er faktisk overleve ved vannet / i et rom med airconditioner. Om dere «koste dere» i slike temperaturer, kunne dere gjort hva som helst, som ja, fottur opp en knusktørr bakke 

Anonymkode: 20c5f...78d

Jeg har ingen problemer med å være på lengre sykkelturer eller fotturer i 35 grader.

Mye heller 35-40 grader enn 15...

Anonymkode: cc48c...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja personen skriver jo at det er noe h*n mener. Hvorfor følte du at du måtte poengtere at det var den brukeren sin mening? Ble du provosert av den?

Anonymkode: 7c4cf...534

Nei, jeg poengterte at det finnes ulike meninger om det. Hvorfor følte du ar du måtte komentere det? Ble du provosert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mediene er så glad i å blåse opp slikt. Og finne de mest ekstreme stedene. Ikke at jeg er akkurat der nå, men ser blant annet at det er 27 grader der vi innimellom er på costa del sol. Perfekt for bading. Fantastisk kveldstemperatur. Mens VG fremstilte dette som 60 grader her om dagen. 

Men om det får de som bare er hjemme til å føle seg bedre så har det kanskje en verdi 😅

Anonymkode: d3f6e...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Italia nå, og har vært her i to uker. Har vært herlige 30 grader hver dag. Så synes det er helt perfekt! 

Anonymkode: ad331...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert digg i Spania nå med halvveis til kokepunktet.

Anonymkode: 34d1b...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (1 time siden):

Takler ikke varme over 25 grader, da blir jeg bare muggen. Så veldig glad at det ikke er meg som er ute å farter nå.

Men jeg pleier ikke å dra til syden, har ingenting der å gjøre når jeg ikke liker varmen, og drar heller på ferie til utlandet i våren/høsten. Juni og aug pleier jo å være noenlunde greie i Norge, mens juli er stort sett alltid regn og 15 grader, det gjør meg ingenting - nyter det, men så liker jeg regn da! Går heller på tur i regn og litt kaldt enn solskinn og varmt :D

Hvordan får du fin tan på sommeren da? Jeg får hvertfall ikke bra tan i Norge, da må jeg til syden. Så det blir mye Spraytanhuset på meg. 

Anonymkode: ed991...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...