Gå til innhold

Dere som skal til syden nå: Dere må vel angre, når dere ser hvor varmt det blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, for at de som ikke er på Granca har sikkert dårlige sommerplaner…

Anonymkode: 20c5f...78d

Er det så varmt på granca da? 
 

Anonymkode: d0267...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norden er jo helt vanlig betegnelse. Hvorfor skulle Østen og syden være annerledes. Det henviser jo bare til land beliggende i sydlige og østlige strøk.

Anonymkode: 38597...ee0

Ja og mongoloid henviser jo bare til noen med Downs syndrom og neger henviser jo bra til noen som er mørk i huden🙄

Anonymkode: dfa5c...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ferieuke i Norge med 14 grader og pissregn er jeg sååå glad at vi har spaniabilletter om en uke. Heller hetebølge, sol og bading enn dette🥳🏖️

Anonymkode: 15f3d...cd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er SYDEN vet du.

Der alle nå bare lyver om temperaturene. Mens de spiser på de samme, kjedelige restaurantene.

Kan vi ikke bare la dem tro det, om de da føler seg bedre i forhold til egne sommerplaner 🤣

Anonymkode: d3f6e...c1b

Jeg var på ingen måte enig med deg. Jeg påpeker at det er ikke alle steder i Italia og Spania det er like varmt og de fleste er nok på typiske turiststeder langs kysten og koser deg. Det er neppe løgn det. Vi var på Mallorca for en uke siden. Hadde 28 grader maks og koste oss maks

Anonymkode: bfe20...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Åh herregud... vi har hatt hus dere nede i 8 år, i fjor da jeg dro hjem var det 42 grader. Det går helt fint. Ja, det er varmt, men man KAN gå fra A til B, men kan KAN ligge på stranda, bade osv. man kan gå ut å spise på kveldene. Det man ikke bør gjøre mellom kl 12 og 18 er sightseeing, trening, fjellturer etc. Og hvis man ønsker en aktiv ferie så KAN man legge treningen og sightseeingen før kl 12 eller etter kl 18. Tro meg, dette er ikke den første sommeren det er over 40 grader i Spania, og det fungerer greit. Er man gammel, syk, har babyer osv så må man selvfølgelig spørre seg selv om man har utbytte av det, men ellers - ingen grunn til panikk. Jeg hadde en 3 veldig fine uker der nede i fjor i 37 - 42 grader.

Anonymkode: 310c0...638

Samme her! Har vært i Spania i to uker nå og har to igjen:) vi er på stranden, soler oss, spiser digge lunsjer, og spiser ute om kvelden i lette sommerkjoler:) inne setter vi på aircondition så vi sover på kalde soverom. Vi har det fælt…;)

Anonymkode: 5b6e0...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, det er hetebølger hver sommer, og hvert år blir rekordene slått, fordi.. Ja, dessverre, så blir det varmere og varmere på jorda. Så de som har bestilt seg "sydentur" i år, har vel vært like klar over faren for ekstrem varme, som de som var på "sydentur" i fjor, året før der og året før pandemien osv. Vi skal til Hellas og gleder oss til sol og varme. Men ja, grunnen til at det er slik, er dyster og jeg syns synd på de som blir rammet av ekstremvær som ikke bare kan ta et fly ut av problemområdene.

Hetebølge 2022:
https://energiogklima.no/nyhet/fem-paa-fredag/over-20000-ekstra-dodsfall-i-europas-hetebolger/

Hetebølge 2021:
https://www.nrk.no/norge/varsler-ny-ekstrem-hetebolge-i-europa-denne-uken-1.15605913

Anonymkode: 4b838...aaf

Viktig poeng. Dette blir neppe bedre i fremtiden, så man må jo bare nyte ferien under de forutsetningene som er, for dette blir neppe bedre i fremtiden. Så kan man ha litt flaks eller uflaks akkurat de ukene man er på reis, men den sjansen må man jo bare leve med i verden anno 2023. 

Den samme risikoen tar man jo med pissvær og regn på Norgesferie. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

BBC sender nyheter hver time, fra Spania, Italia, om 45 grader og folk som kollapser. De som sier her at det er +28 og er bare «koselig» og «hyggelig», lyver, rett og slett 

Anonymkode: 20c5f...78d

Det er "bare" 28 grader mange steder i Syden også. Problemet er at noen få av de de som sitter i 28 grader tydeligvis nekter å innse at temperaturen kan være høyere på andre kystnære strøk. 🫣

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah..

Så det var det som gjorde deg til ekspert på hvordan det var alle andre steder i Europa.  😅

Anonymkode: d3f6e...c1b

Jeg har ikke sagt noe om ALLE andre steder i Europa, har jeg? Jeg har sagt at det er flere populære reisemål ved sjøen som har 40+ grader i Europa. Det er du som prøver å lure deg selv til å tro at det bare gjelder innlandet. Det må du jo gjerne insistere på, men det endrer ikke på det faktum at det er meldt over 40 grader på Kreta, Rhodos, i Marbella osv ila uka. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror neppe dere har hus der.

Anonymkode: dcb49...7b6

Kan du fortelle meg hva som er grunnen til at du ikke tror det? Hadde vært interessant å høre. Det er haugevis med nordmenn som har hus i samme område som oss (Alicante, Torrevieja, Albir). 

Anonymkode: 310c0...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var på ingen måte enig med deg. Jeg påpeker at det er ikke alle steder i Italia og Spania det er like varmt og de fleste er nok på typiske turiststeder langs kysten og koser deg. Det er neppe løgn det. Vi var på Mallorca for en uke siden. Hadde 28 grader maks og koste oss maks

Anonymkode: bfe20...06f

Er det ikke akkurat det jeg har skrevet to-tre steder tidligere i tråden? 

Anonymkode: d3f6e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viktig poeng. Dette blir neppe bedre i fremtiden, så man må jo bare nyte ferien under de forutsetningene som er, for dette blir neppe bedre i fremtiden. Så kan man ha litt flaks eller uflaks akkurat de ukene man er på reis, men den sjansen må man jo bare leve med i verden anno 2023. 

Den samme risikoen tar man jo med pissvær og regn på Norgesferie. 

Det er "bare" 28 grader mange steder i Syden også. Problemet er at noen få av de de som sitter i 28 grader tydeligvis nekter å innse at temperaturen kan være høyere på andre kystnære strøk. 🫣

Jeg har ikke sagt noe om ALLE andre steder i Europa, har jeg? Jeg har sagt at det er flere populære reisemål ved sjøen som har 40+ grader i Europa. Det er du som prøver å lure deg selv til å tro at det bare gjelder innlandet. Det må du jo gjerne insistere på, men det endrer ikke på det faktum at det er meldt over 40 grader på Kreta, Rhodos, i Marbella osv ila uka. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

Poenget er vel at det ikke er ulevelig ALLE steder i syden og mange reiser derfor på tur og kan vente seg supre temperaturer. 

Anonymkode: bfe20...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om ALLE andre steder i Europa, har jeg? Jeg har sagt at det er flere populære reisemål ved sjøen som har 40+ grader i Europa. Det er du som prøver å lure deg selv til å tro at det bare gjelder innlandet. Det må du jo gjerne insistere på, men det endrer ikke på det faktum at det er meldt over 40 grader på Kreta, Rhodos, i Marbella osv ila uka. 

Anonymkode: 2f8db...2b2

Det er det hver eneste sommer. Det er bare litt flere enn vanlig på en gang akkurat nå. 

Jeg har opplevd 40+ i Kroatia, Italia, Slovenia, Hellas, Spania, med mer, flere ganger. 

Man vet at man bør unngå Sør-Spania og Sør-Italia om slike temperaturer blir for slitsomt. At kysten i Portugal, Rivieraen og Nord i Italia er bedre alternativ. 

Anonymkode: d3f6e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For det bor ikke barn i Italia? Er derfor du er bekymret for dem? Og fordi det er vanlig at hetebølgen varer 3-4 uker? Og fordi det er like varmt i heeeeele Italia? Deler av Italia har hat uvanlig mye regn de siste dagene. Men det er vel ikke dit din venninne skal, hun skal sikkert til det stedet som har 53 grader i august.

Anonymkode: 3cb69...877

Det er jo derfor fastboende har fått beskjed om å holde seg innendørs i de varmeste tinene om dagen. Hjelpe meg altså 🙄

Anonymkode: 16c4c...826

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo derfor fastboende har fått beskjed om å holde seg innendørs i de varmeste tinene om dagen. Hjelpe meg altså 🙄

Anonymkode: 16c4c...826

Fastboende har som regel ikke arcondition, stort basseng med parasoller, og noen få skritt til stranden. 

Anonymkode: d3f6e...c1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man huske at i land som India, sri Lanka, Thailand, Brasil, Karibien osv ofte har temperaturer over 40 grader om sommeren. Folk ferierer der også. Vi så Taj Mahal i 42 grader for 10 år siden. Ideelt, nei. Men verdt det - ja.

Anonymkode: 310c0...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud 😅 

fikk fin tan i juni av , 30 grader holder for meg og tannen sitter ennå. Selvom jeg er dypt skuffet over juli været hjemme ( får jeg ikke vist fram tannen på stranden en gang jo ) er jeg glad jeg drøyer « syden « til høsten. Fikk nok i fjor, det var så varmt at solkremen rente av og tannen ble ujevn. I tillegg begynte det og brenne på stranden grunnet tørke og  så vi måtte evakuere . Kjipt og betale så mye for ujevn tan 😢 har du prøvd selvbruningskrem? 

Anonymkode: d0267...131

Hvilken tann snakker du om?

Visdomstann?

Jeksel?

Fortann?

Anonymkode: 16c4c...826

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff bruke penger på å ligge på en strand, solkrem og is, og de samme kjedelige resturantene på kvelden, at folk ikke blir lei av den samme driten hvert år🙈

Anonymkode: 926a8...d94

Det er veldig mange av oss som liker å støtte opp om lokalt næringsliv de stedene vi er, og bytter mellom både ulike strender og restauranter. Noen byer/land reiser man tilbake til, men vi er mange som utforsker flere ulike byer/land... 
Ikke alle sydenturer er charter med all inclusive... 

Anonymkode: cc48c...8a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk forstår jo ikke at ekstrem varme kan være helsefarlig, så det er håpløst å snakke til nordmenn på tur.

Anonymkode: 21b76...568

De vet jo så myyyyeeee bedre enn de fastboende og fagfolk som kommer med advarsler.

Nordmenn kan og vet visst alt...:ironi:

Anonymkode: 16c4c...826

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

BBC sender nyheter hver time, fra Spania, Italia, om 45 grader og folk som kollapser. De som sier her at det er +28 og er bare «koselig» og «hyggelig», lyver, rett og slett 

Anonymkode: 20c5f...78d

Eller så har de en annen opplevelse av det. Hvor mange prosent av befolkningen har kollapset av varmen i sommer?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk forstår jo ikke at ekstrem varme kan være helsefarlig, så det er håpløst å snakke til nordmenn på tur.

Anonymkode: 21b76...568

Det er mye som kan være helseskadelig. Stillesitting, junkfood, ultraprossessert mat, for mye sukker, for mye kunstig søtning, for mye koffein, alkohol, tobakk, å ha det for kaldt…

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff bruke penger på å ligge på en strand, solkrem og is, og de samme kjedelige resturantene på kvelden, at folk ikke blir lei av den samme driten hvert år🙈

Anonymkode: 926a8...d94

Hva for noe revolusjonerende nytt og spennende tror du folk finner på hjemme i regnværet da? 

Hadde med glede betalt for å ligge på en strand med en bok i en uke.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Verste er at folk tar med små barn i disse tenperaturene. Det kan rett og slett være livsfarlig.

Anonymkode: effdc...ad5

Oh, the drama. Hvor mange norske barn har dødd av varmen på ferie så langt i sommer? Regner med vi snakker flere titalls? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Helt super badetemperatur» 🙄

Anonymkode: effdc...ad5

Jepp, helt perfekt badetemperatur, men litt for varmt for shopping.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at det ikke er ulevelig ALLE steder i syden og mange reiser derfor på tur og kan vente seg supre temperaturer. 

Anonymkode: bfe20...06f

Og at det er forskjell på hva man anser som ulevelig. Personlig anser jeg regn, kulde og mygg som aldeles ulevelig.

Anonymkode: 876e6...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller så har de en annen opplevelse av det. Hvor mange prosent av befolkningen har kollapset av varmen i sommer?

Det er mye som kan være helseskadelig. Stillesitting, junkfood, ultraprossessert mat, for mye sukker, for mye kunstig søtning, for mye koffein, alkohol, tobakk, å ha det for kaldt…

Hva for noe revolusjonerende nytt og spennende tror du folk finner på hjemme i regnværet da? 

Hadde med glede betalt for å ligge på en strand med en bok i en uke.

Oh, the drama. Hvor mange norske barn har dødd av varmen på ferie så langt i sommer? Regner med vi snakker flere titalls? 

Jepp, helt perfekt badetemperatur, men litt for varmt for shopping.

Og at det er forskjell på hva man anser som ulevelig. Personlig anser jeg regn, kulde og mygg som aldeles ulevelig.

Anonymkode: 876e6...5ca

Hvordan overlever du vinteren da?

Anonymkode: dcb49...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken tann snakker du om?

Visdomstann?

Jeksel?

Fortann?

Anonymkode: 16c4c...826

Jeg snakket om tan. Det er et annet ord ( engelsk) for brunfarge/ solbrun/ solkysset hud osv . 
 

fortann, jeksler og visdomstenner er jeg ferdig med for lenge siden. Jeg bruker heller ikke ordet « tan» til vanlig, men brun. Jeg synes jeg ser mer opplagt ut med litt farge, men jeg er ikke like opptatt av tan som hen jeg siterte.  

Anonymkode: d0267...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og så må man huske at i land som India, sri Lanka, Thailand, Brasil, Karibien osv ofte har temperaturer over 40 grader om sommeren. Folk ferierer der også. Vi så Taj Mahal i 42 grader for 10 år siden. Ideelt, nei. Men verdt det - ja.

Anonymkode: 310c0...638

Og det bor barn der også, utrolig nok! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De vet jo så myyyyeeee bedre enn de fastboende og fagfolk som kommer med advarsler.

Nordmenn kan og vet visst alt...:ironi:

Anonymkode: 16c4c...826

Alle må da få ta sine egne risikovurderinger. Handler ikke om å kunne og vite alt. 
 

Generelt misliker folk som bor i varmen, varme mye mer enn vi som bor i kalde strøk. Da jeg bodde i Australia snakket de lokale hele tiden om hvor varmt og fælt det var på sommeren, og lurte på hvordan vi skandinavere holdt ut. Mens vi nøøøøt varmen. Så da det ble 18 grader og regn storkoste de lokale seg, men vi fra Skandinavia frøs og var miserable.

 

Anonymkode: 876e6...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...