Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar at han voldtok sitt eget barn…

Anonymkode: b2f77...d8f

Sin egen sønn da, eller?

Anonymkode: dd1f3...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir litt som å sparke folk som ligger nede etter min mening. Kulturene som driver på med dette vet ikke bedre.

Anonymkode: d2956...c48

Da får de jaggu se til å  lære seg det mener nå jeg, spesielt de som har bodd her i generasjoner...Men akk,blir som å prate til en vegg..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne der hennes foreldre er søskenbarn. Var så rart at farmor og mormoren hennes var søstre.

I den familien er har alle barna en diagnose.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ja, kongefamilien til dere nordmenn er innavl.

jævla eid når dere skal begynne å dra inn "pakistanere" overalt. 

Anonymkode: 712fd...565

Ingen benekter at det skjer i Norge, men det skjer i et mye større omfang i Pakistan. Sannsynligvis mye større omfang enn det noen gang har vært i Norge. Når ca. 65% av ekteskap er søskenbarn og det foregår over generasjoner, ja da skjønner man at det skaper problemer. Og det er hverken sjikane eller hets eller noe å påpeke slike ting.

Anonymkode: 3edc2...992

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar at han voldtok sitt eget barn…

Anonymkode: b2f77...d8f

Han kan fortsatt ikke være far og farfar, kun far og morfar.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre var doble søskenbarn. Det er ganske spesielt.  

Ingen misdannelser å spore i familien i den forstand. Pent utseende og god helse derimot på samtlige av barna deres.

I vår generasjon heller ingen skavanker, vi har alle klart oss rimelig godt på skole og videreutdanning,  universitetet på de fleste, og yrkesskole på to. 

Det går også greit for barna til min generasjon med unntak av et tilfelle av epilepsi hos min nevø. 

Anonymkode: 2057c...1b1

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor i alle dager skjedde dette her? Mest koko jeg har lest i denne tråden. 

Anonymkode: 3efe2...2c9

En øy et sted i Vestland! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (9 timer siden):

For 30 år siden jobbet jeg i en liten bygd. Lærer. Jeg så resultat av innavl. Barna hadde 10-12 søsken, og 10-12 halvsøsken. Foreldrene var lestatianere. Jeg har sett resultatet av innavl. 

Du mener læstadianere?

Innad i små sekter kan nok dette skje. 

Anonymkode: 538bd...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (8 timer siden):

Han kan fortsatt ikke være far og farfar, kun far og morfar.

Det var det det var. Jeg rettet det for lenge siden.

Anonymkode: db057...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en familie der foreldrene er søskenbarn, 3 barn med lærevansker, spesielt utseende og sosiale plager.

Anonymkode: b433b...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen benekter at det skjer i Norge, men det skjer i et mye større omfang i Pakistan. Sannsynligvis mye større omfang enn det noen gang har vært i Norge. Når ca. 65% av ekteskap er søskenbarn og det foregår over generasjoner, ja da skjønner man at det skaper problemer. Og det er hverken sjikane eller hets eller noe å påpeke slike ting.

Anonymkode: 3edc2...992

Nettopp.

Blir helt søkt å bruke kongefamilier som eksempel. I Europa er de unntaket snarere enn regelen. Mens som du sier i Pakistan og en del andre land i Asia har dette vært utbredt i mangfoldige generasjoner blant store deler av befolkningen, og holder på den dag i dag. Og den norske kongefamilien har i likhet med andre brutt mønsteret med innavl og giftet seg med vanlige folk som hverken er adelige eller i slekt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et søskenpar der foreldrene er søskenbarn. De gikk for å være litt underlige som barn. Begge har høyere utdanning, familie og et helt normalt liv som voksne, den ene har sågar en doktorgrad, og det er mer enn jeg selv har oppnådd.

 

Anonymkode: 72ed7...3dc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det var det det var. Jeg rettet det for lenge siden.

Anonymkode: db057...ffe

Jada, jeg siterte en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen naboer en periode der mann og kone også var søskenbarn. Tror de hadde 4-5 barn i alder tenåring til unge voksne, og minst to av dem var det helt åpenbart noe "galt" med. De var lettere tilbakestående. Han ene var selv gift, med sin kusine, og de hadde to små barn som også dessverre helt åpenbart ikke var helt "med" 😥💔 Skikkelig trist opplegg.

Anonymkode: 2c8ec...bf3

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hadde noen naboer en periode der mann og kone også var søskenbarn. Tror de hadde 4-5 barn i alder tenåring til unge voksne, og minst to av dem var det helt åpenbart noe "galt" med. De var lettere tilbakestående. Han ene var selv gift, med sin kusine, og de hadde to små barn som også dessverre helt åpenbart ikke var helt "med" 😥💔 Skikkelig trist opplegg.

Anonymkode: 2c8ec...bf3

Like trist at den norske stat må være med på å finansiere denne uvanen.

Anonymkode: 137d4...cba

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 0.22):

Mine besteforeldre var doble søskenbarn. Det er ganske spesielt.  

Ingen misdannelser å spore i familien i den forstand. Pent utseende og god helse derimot på samtlige av barna deres.

I vår generasjon heller ingen skavanker, vi har alle klart oss rimelig godt på skole og videreutdanning,  universitetet på de fleste, og yrkesskole på to. 

Det går også greit for barna til min generasjon med unntak av et tilfelle av epilepsi hos min nevø. 

Anonymkode: 2057c...1b1

Det er min mor også dobbelsøskenbarn med noen av sine søskenbarn, men de er ikke innavl for det 😅😊

Anonymkode: e6b5a...d23

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2023 at 6:32 PM, AnonymBruker said:

Norge har alltid hatt en liten befolkning og lite tilflytning i forhold til andre land. Det er bare historiske fakta. Så selvfølgelig har inntil i nyere tid forekommet mer innavl her. Og spesielt ute på bygdene og inni dalstrøk har det vært uhyggelig mye innavl. Å late som om det ikke er tilfellet er å stikke hodet langt nedi sanden. Bortsett fra de større tettstedene så er det Sweet Home Alabama på et genetisk grunnlag.

Anonymkode: 58a7d...e66

Her bør du nyansere eller komme med referanser. 
østlandet kanskje ja, tildels også Vestlandet, men i Nord er befolkningen høyst divers med gener fra en rekke land. Faktisk er det vel ganske få steder med så lav innavlskoeff som i Nord Norge. 
 

Anonymkode: f99c9...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2023 at 10:30 PM, AnonymBruker said:

Blir litt som å sparke folk som ligger nede etter min mening. Kulturene som driver på med dette vet ikke bedre.

Anonymkode: d2956...c48

De vet bedre, de gifter seg med fettere og kusiner fir at det de har, blir igjen i familien.

Anonymkode: f0bc2...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HøyMørk45 skrev (På 14.7.2023 den 23.36):

Da får de jaggu se til å  lære seg det mener nå jeg, spesielt de som har bodd her i generasjoner...Men akk,blir som å prate til en vegg..

De vil ha det sånn. De ønsker ikke å «lære seg» noenting som helst og kommer til å fortsette med dette til evid tid. Du og jeg tar regninga.

Anonymkode: b2f77...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...