Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Angående temaet... jeg hadde for noen år siden en venninne som kom fra en bygd på vestlandet. I klassen deres hadde de en jente som helt klart ikke var helt som hun skulle. Ikke så smart som de andre barna, kan man si. Alle visste det men ingen sa noe til henne. 

En dag hadde de biologi i timen. Læreren underviste og sa da blant annet dette med at nære slektninger ikke burde få barn sammen da innavl kunne føre til diverse skavanker og lidelser.

Da rekker denne jenta opp hånden og sier at det kunne umulig stemme, for hennes foreldre var nemlig fetter og kusine, og det var jo ingenting i veien med henne.... 

Anonymkode: f7523...54d

Å få  barn én gang i ett ledd, fetter og kusine er som regel uproblematisk. Det er når det skjer igjen og igjen at det oppstår problemer.

Anonymkode: db057...ffe

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner også ei der foreldrene er søksenebarn. Hun er... spesiell.

Anonymkode: 0da73...7c5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har alltid hatt en liten befolkning og lite tilflytning i forhold til andre land. Det er bare historiske fakta. Så selvfølgelig har inntil i nyere tid forekommet mer innavl her. Og spesielt ute på bygdene og inni dalstrøk har det vært uhyggelig mye innavl. Å late som om det ikke er tilfellet er å stikke hodet langt nedi sanden. Bortsett fra de større tettstedene så er det Sweet Home Alabama på et genetisk grunnlag.

Anonymkode: 58a7d...e66

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er allmennkunnskap.

Anonymkode: 0e043...f1b

Lærer de det på skolen i dag😂 Hvis ikke, er det ikke allmennkunnskap. Da må man bare erfare det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to barn som har foreldre som er søskenbarn, de var ikke klar over dette før etter begge barna var født. Sykt, men sant!  Begge disse barna har skavanker med blant annet større mellomrom mellom øyne, syns problemer, feilstilling på tenner, dysleksi og mer. Kjenner også noen fra Pakistan som er gift som søskenbarn, de har barn å de heller er ikke «helt etter boka» men småtteri satt opp mot førstnevnte. Dette burde helt klart vært ulovlig!

Anonymkode: af70c...07c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Norge har alltid hatt en liten befolkning og lite tilflytning i forhold til andre land. Det er bare historiske fakta. Så selvfølgelig har inntil i nyere tid forekommet mer innavl her. Og spesielt ute på bygdene og inni dalstrøk har det vært uhyggelig mye innavl. Å late som om det ikke er tilfellet er å stikke hodet langt nedi sanden. Bortsett fra de større tettstedene så er det Sweet Home Alabama på et genetisk grunnlag.

Anonymkode: 58a7d...e66

Nettopp. Vi snakker ikke bare om isolerte søskenbarnekteskap, men om at hele bygda på 200 innbyggere bare gifter seg med hverandre i 15 generasjoner.

Anonymkode: c8611...233

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja… jeg og samboer er tremenninger, og har to barn sammen. Ser ikke noe galt med det. 
Vi var ikke klar over at vi var i slekt før etter at vi ble sammen. 

Anonymkode: 1401c...c92

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de kommer fra bygder i utviklingsland, ikke Norge.

Anonymkode: 86a7f...cf4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis der mor og far er søskenbarn. Disse er fra bygden. Han er forresten like frisk som alle andre og har fått friske barn. Driver selv med slektsgransking og ser flere steder i treet mitt at ekteskap mellom søskenbarn var ganske vanlig før 1900. Så kanske jeg selv er et produkt av innavl selvom det er flere generasjoner siden nå.. 

Anonymkode: db8c8...dfe

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par som var søskenbarn. De fikk 3 barn. Det ene barnet fikk igjen to barn, blant annet en datter. Hun er meget spesiell. Muligens også dere har hørt om henne..? Mææærtha Lois

Anonymkode: 8155c...49c

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, kjenner en hvor far også er biologisk fargar. Hen er adoptert da, så ikke vokst opp i denne dysfunksjonen. Hen er helt normal med et helt normalt liv.

Anonymkode: db057...ffe

Du mener farfar? Det går ikke an

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Du mener farfar? Det går ikke an

Jo da. Det går. Vet om to tilfeller i Innlandet. Og vet om et søskenpar som hadde sex, han skrøyt av det. De fikk heldigvis ikke barn sammen.

Anonymkode: dafc6...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo da. Det går. Vet om to tilfeller i Innlandet. Og vet om et søskenpar som hadde sex, han skrøyt av det. De fikk heldigvis ikke barn sammen.

Anonymkode: dafc6...8d2

Mulig hjernen min har kortsluttet nå, men både far og farfar til samme barn? Hvordan?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen. Min onkel er ivrig på slekstsforskning så jeg har bra oversikt bakover til tipp-tipp. Alle kommer fra små bygder rundt her, men ingen av de som har fått barn sammen er i nær slekt. Så vidt jeg vet. Man kan jo aldri vite hvem som virkelig er barnefar så klart. 

Anonymkode: b552e...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kunnet gjøre det, men det er visst ikke så store risiki forbundet med det. Men de er der, selv om det er snakk om bare én generasjon. Og blir det gjort om og om igjen i flere generasjoner, kan det enda lettere føre til bl.a. sykdommer, misdannelser og nedsatte mentale ferdigheter.

Dette er et stort problem i f.eks. Pakistan  (over 60% av ekteskap er mellom søskenbarn!).

 

Jeg kjenner til to par som er søskenbarn, alle fire nordmenn fra landsbygen, og minst én av døtrene har noen varige skavanker...

 

Kanskje det burde blitt forbudt med søskenbarnekteskap under visse omstendigheter? F.eks. om foreldrene er tremenninger eller besteforeldrene er søskenbarn, men huff så komplisert og autoritært. Det er jo ikke forbudt for folk med arvelige sykdommer å få barn heller...

Anonymkode: 3edc2...992

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Mulig hjernen min har kortsluttet nå, men både far og farfar til samme barn? Hvordan?

Om man får barn med sin egen datter går det jo an

Anonymkode: 3edc2...992

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Mulig hjernen min har kortsluttet nå, men både far og farfar til samme barn? Hvordan?

Far og datter blir jo far og farfar. 

Anonymkode: 54252...bf5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet om et barn med alvorlig progredierende sykdom som skyldes genfeil, oppstått fordi foreldrene er dobbeltsøskenbarn og kommer fra et land der de har giftet seg med søskenbarn over generasjoner. Barnet kommer ikke til å leve til det blir voksent. Søsknene til barnet er også syke, men ikke like alvorlig. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (29 minutter siden):

Du mener farfar? Det går ikke an

Mener morfar.

Anonymkode: db057...ffe

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...