Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om man får barn med sin egen datter går det jo an

Anonymkode: 3edc2...992

Nei? Da er man far og morfar til barnet

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far og datter blir jo far og farfar. 

Anonymkode: 54252...bf5

Hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene paret i bygda her er søskenbarn. De har to barn. Det ene barnet er normalt. Det andre er vel noe lunde normalt, men lav IQ og narkoman.

 

Anonymkode: 1064d...2c0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke forbudt i Norge i dag for fetter og kusine å gifte seg og få barn. Det regnes faktisk ikke som for tett i slekt.. vanvittig ekkelt, synes nå jeg! Tenk at f.eks. mødrene deres er søstre!

Søskenbarnekteskap: Det er ikke forbudt å inngå ekteskap mellom søskenbarn (fetter og kusine), men det er viktig å være oppmerksom på at dersom foreldrene er i slekt er det høyere risiko for å få barn med sykdom og medfødte misdannelser, dødfødsel, spedbarnsdød og forkortet levealder.4. des. 2019

Anonymkode: f7523...54d

Det er ikke forbudt i Norge enda men det ligger inne et lovforslag så vi får håpe på et forbud, jeg tror også at et slik forbud kan være med på å begrense menneskehandel og tvangsekteskap.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-forbud-mot-soskenbarnekteskap-mv/id2986803/?expand=horingsnotater

Anonymkode: cee58...6d9

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Er flere her på bygda. 9/10 er uføretrygdet, har null selvinnsikt, tror de er perfekte og dømmer absolutt alt og alle. 1/10 har klart å komme i jobb (én av de to lokala butikkene her, og flere fra samme slekt jobber så klart på samme butikken) men det er ganske så åpenbart at disse personene sliter, forstår ikke alt helt som andre gjør, de virker nesten litt redd/sint på alle som ikke er “deres egne“. Trist!

Anonymkode: 157aa...30b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALle dere som sier at dere kjenner noen som har fått barn med søskenbarnet sitt, hvor i norge er dette?

Anonymkode: d96fd...e5e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene til en jeg kjenner er søskenbarn. De er fra ei lita bygd. 

Anonymkode: 4403d...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som er sammen med tremenningen sin. De har fått et friskt barn. Jeg må innrømme at jeg synes det er upassende fordi jeg ser på mine tremenninger som nær slekt og familie. Man kan til og med se likhet mellom oss

Anonymkode: 3bc0e...c1a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (15 timer siden):

Du mener farfar? Det går ikke an

Men hvis farfaren din egentlig er faren din, så er det egentlig ikke inavl. For da er ikke sønnen til denne farfaren din far. Hvis morfaren din er faren, blir derimot noe annet….

Anonymkode: e8d0e...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ALle dere som sier at dere kjenner noen som har fått barn med søskenbarnet sitt, hvor i norge er dette?

Anonymkode: d96fd...e5e

Ei bygd i Trøndelag. Her er det en god del innavl, blant annet søskenbarn.

Anonymkode: 157aa...30b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjenner en som er sammen med tremenningen sin. De har fått et friskt barn. Jeg må innrømme at jeg synes det er upassende fordi jeg ser på mine tremenninger som nær slekt og familie. Man kan til og med se likhet mellom oss

Anonymkode: 3bc0e...c1a

Jeg aner ikke hvem mine tremenninger er en gang, så det kunne fort skjedd. Tremenning er ikke nær slekt. Men din relasjon til dem, kan gjøre at det blir for nært for deg. 

Anonymkode: 32641...bc5

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har fått barn med sin far. Ufrivillig, selvsagt. Barnet er helt friskt. 

Det handler jo om genetiske sykdommer dette her. Er det ingen genetiske sykdommer i familien går det jo bra. 

 

 

Anonymkode: d6152...c91

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner en som er sammen med tremenningen sin. De har fått et friskt barn. Jeg må innrømme at jeg synes det er upassende fordi jeg ser på mine tremenninger som nær slekt og familie. Man kan til og med se likhet mellom oss

Anonymkode: 3bc0e...c1a

Men det er jo ikke alle som er nær slekta si som du er. 

Noen har ett nært forhold til slekta si, andre ikke. 

Anonymkode: d96fd...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om en kommune her i nærheten hvor det visstnok har vært en del innavl. I denne kommunen er det et høyt antall innbyggere med psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: 1fee8...3bb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner søskenbarn som fikk barn, barna har div problemer med hjerte og slikt. Aner ikke om det har sammenheng med slektskap hos foreldrene da.

Mulig dumt spørsmål, men hvorfor kan innavl gi skavanker? Skjønner en del av genmaterialet er det samme, men hvorfor påvirker det?

Anonymkode: 64889...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse innavl i Oslo. Masse søskenbarnekteskap der, i generasjon etter generasjon.

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg aner ikke hvem mine tremenninger er en gang, så det kunne fort skjedd. Tremenning er ikke nær slekt. Men din relasjon til dem, kan gjøre at det blir for nært for deg. 

Anonymkode: 32641...bc5

Jeg har tremenninger jeg ikke hadde kjent igjen på gata,og andre tremenninger jeg kjenner like godt som søskenbarn. Ville uansett ha syns det var veldig rart å bli sammen med en tremenning.m,selv de jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 1fee8...3bb

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner en som har fått barn med sin far. Ufrivillig, selvsagt. Barnet er helt friskt. 

Det handler jo om genetiske sykdommer dette her. Er det ingen genetiske sykdommer i familien går det jo bra. 

 

 

Anonymkode: d6152...c91

Nei det stemmer ikke. Det er fordi at familie og nær slekt har mange like gener. Og når du får barn med noen med for like gener som deg selv så skaper det mutasjoner på genene og gir sykdom, ikke alltid, men veldig ofte. Huntington sykdom f.eks er et direkte resultat av innavl gjennom generasjoner.

Dere bør forresten sjekke ut the Whittakers på youtube. Det er verdens mest innavlede familie.

Anonymkode: 9d917...79f

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner søskenbarn som fikk barn, barna har div problemer med hjerte og slikt. Aner ikke om det har sammenheng med slektskap hos foreldrene da.

Mulig dumt spørsmål, men hvorfor kan innavl gi skavanker? Skjønner en del av genmaterialet er det samme, men hvorfor påvirker det?

Anonymkode: 64889...87a

Genene muterer pga for likt genmateriale og gir sykdom.

Anonymkode: 9d917...79f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tremenninger jeg ikke hadde kjent igjen på gata,og andre tremenninger jeg kjenner like godt som søskenbarn. Ville uansett ha syns det var veldig rart å bli sammen med en tremenning.m,selv de jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 1fee8...3bb

Jeg kjenner ikke til verken fetter eller kusiner. Aner ikke hvem tremenningene mine er, men jeg er vokst opp med en mor og en far som ikke er opptatt av familie. Derav kjenner jeg ikke til noen. 

Så får å si det slik, om jeg plutselig hadde gått til sengs med en jeg var i familie med, så hadde jeg ikke visst det- 

Anonymkode: d96fd...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...