Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet av flere hvor foreldrene er søskenbarn, men det er i storby.

Anonymkode: d2956...c48

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei katte en gang som var innnavel, far var også bestefar. Katta klarte ikke å dra ut klørne ordentlig, så når hun balanserte datt hun ned som en sandsekk. Var kosete og snill da. Har hørt om folk, i Innlandet, men ikke sett resultatene.

Anonymkode: dafc6...8d2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker nært slektskap (fetter/kusine), så var det vanlig for en ca 2 generasjoner siden. Så effektene i befolkningen er bok der fortsatt. I dag det nok mest firemenninger og utover, men nok en del tremenninger og. Så den gentiske påvirkningen er der.

Anonymkode: 137d4...cba

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Hvor har du lest det våset hen?

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen, men har hørt at man ikke kan være helt sikre på de som lager tråder om det på kg😉

Anonymkode: e6b32...f88

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Hvor har du lest det våset hen?

Senest i en tråd her. Tenker som deg at det bare er vås.

Anonymkode: 0e043...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Hvor har du lest det våset hen?

Sikkert i den tråden her på KG i dag om at det var så hard mobbing i den lille "innavla bygda" i Bykle kommune (Agder).

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente noen som var resultatet av innavl, personen er død nå og hadde et vanskelig liv med mye sykdom samt at kroppen var veldig deformert.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Det er ikke så mye innavl i bygdene som man skulle tro, faktisk så er det enkelt grupper innvandrere som skiller seg kraftig ut når det gjelder innavl. Søskenbarnekteskap er veldig vanlig blant f.eks. pakistanere og de har giftet deg innad i klanen i mangfoldige generasjoner.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inbreeding-by-country  

Anonymkode: cee58...6d9

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Senest i en tråd her. Tenker som deg at det bare er vås.

Anonymkode: 0e043...f1b

Nettopp. Alt du leser på KG må du ta med en diger klype salt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.... kjente ei som giftet seg med sin onkel, de er nå gått bort, de fikk 2 barn, de lever, og har dessverre en del skavanker begge to, de har igjen fått barn som alle har autisme, CP og noe annet. (Ikke alt på en gang, men hvert barn sliter med noe, totalt 7 barn)

Anonymkode: ea78d...3d0

  • Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Alt du leser på KG må du ta med en diger klype salt.

Det er allmennkunnskap.

Anonymkode: 0e043...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjenner en hvor far også er biologisk fargar. Hen er adoptert da, så ikke vokst opp i denne dysfunksjonen. Hen er helt normal med et helt normalt liv.

Anonymkode: db057...ffe

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående temaet... jeg hadde for noen år siden en venninne som kom fra en bygd på vestlandet. I klassen deres hadde de en jente som helt klart ikke var helt som hun skulle. Ikke så smart som de andre barna, kan man si. Alle visste det men ingen sa noe til henne. 

En dag hadde de biologi i timen. Læreren underviste og sa da blant annet dette med at nære slektninger ikke burde få barn sammen da innavl kunne føre til diverse skavanker og lidelser.

Da rekker denne jenta opp hånden og sier at det kunne umulig stemme, for hennes foreldre var nemlig fetter og kusine, og det var jo ingenting i veien med henne.... 

Anonymkode: f7523...54d

  • Liker 22
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angående temaet... jeg hadde for noen år siden en venninne som kom fra en bygd på vestlandet. I klassen deres hadde de en jente som helt klart ikke var helt som hun skulle. Ikke så smart som de andre barna, kan man si. Alle visste det men ingen sa noe til henne. 

En dag hadde de biologi i timen. Læreren underviste og sa da blant annet dette med at nære slektninger ikke burde få barn sammen da innavl kunne føre til diverse skavanker og lidelser.

Da rekker denne jenta opp hånden og sier at det kunne umulig stemme, for hennes foreldre var nemlig fetter og kusine, og det var jo ingenting i veien med henne.... 

Anonymkode: f7523...54d

Så flaut!!

Anonymkode: 0e043...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensa for innavl, da? Jeg er fra en liten bygd (350 innbyggere), men jeg vet bare om ett tilfelle av "innavl" der, der foreldrene er tremenninger. Synes det er sært nok, jeg. 

Anonymkode: 84143...d95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor går grensa for innavl, da? Jeg er fra en liten bygd (350 innbyggere), men jeg vet bare om ett tilfelle av "innavl" der, der foreldrene er tremenninger. Synes det er sært nok, jeg. 

Anonymkode: 84143...d95

Det er ikke forbudt i Norge i dag for fetter og kusine å gifte seg og få barn. Det regnes faktisk ikke som for tett i slekt.. vanvittig ekkelt, synes nå jeg! Tenk at f.eks. mødrene deres er søstre!

Søskenbarnekteskap: Det er ikke forbudt å inngå ekteskap mellom søskenbarn (fetter og kusine), men det er viktig å være oppmerksom på at dersom foreldrene er i slekt er det høyere risiko for å få barn med sykdom og medfødte misdannelser, dødfødsel, spedbarnsdød og forkortet levealder.4. des. 2019

Anonymkode: f7523...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en mann og en dame som er søskenbarn. De fikk to barn. Begge ungene fikk lærevansker og begge sleit veldig på skolen, de har også et veldig merkelig utseende. En av dem har fått et barn, det barnet er helt normalt og ser helt normal ut. Den andre fikk to barn hvor et av de to barna sliter med alt det samme som forelderen sin gjorde. Den har også et veldig merkelig utseende.

Anonymkode: 11301...92c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kjente noen som var resultatet av innavl, personen er død nå og hadde et vanskelig liv med mye sykdom samt at kroppen var veldig deformert.

Det er ikke så mye innavl i bygdene som man skulle tro, faktisk så er det enkelt grupper innvandrere som skiller seg kraftig ut når det gjelder innavl. Søskenbarnekteskap er veldig vanlig blant f.eks. pakistanere og de har giftet deg innad i klanen i mangfoldige generasjoner.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inbreeding-by-country  

Anonymkode: cee58...6d9

Vanlig i Irak, Afghanistan og Syria også. 

Anonymkode: d2956...c48

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som er gift med kusina tror jeg det er eller  dvs han er død nå da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...