Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Lærer i alle fall på norskkurs for invandrere. Altså at dette var vanlig for Norge, kan fortsatt forekomme i Nord Norge.

Anonymkode: 2986b...fc2

Hvorfor driver dere og slenger ut påstander om nord Norge uten noe belegg for det? Det er jo helt sjukt. 

Anonymkode: f99c9...d79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikkje meir slektsgifte i Kautokeino- og Karasjokområda enn resten av landet? 

Anonymkode: 6c103...b25

Nord Norge er ikke ene og alene samisk!  Hvis du mener øst- Finnmark, så spesifiser det. Ikke skjær hele landsdelen over en kam når faktum er at Nord Norge, består av et mangfold gener. Troms fylke har vel størst diversitet av hele landet (du får Google ordet om du ikke forstår)

helt ifra vikingtiden har vel nordmenn reist sjøveien og spredt sine gener og hentet med seg treller og koner osv osv. i tillegg har vi spansk, portugisisk, russisk, tysk (handel med Bergen), kvensk, finsk, samisk og svensk. Vi har også en rekke dansk og skotsk blod
I bygda jeg vokste opp var det overhode ikke vanlig med innavl. Det som var vanlig var «kjærring fra langt vekk» som de kom i kontakt med via sjøveien. 
 
Du er -bokstavelig talt- langt ute på viddene! 

Anonymkode: f99c9...d79

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nord Norge er ikke ene og alene samisk!  Hvis du mener øst- Finnmark, så spesifiser det. Ikke skjær hele landsdelen over en kam når faktum er at Nord Norge, består av et mangfold gener. Troms fylke har vel størst diversitet av hele landet (du får Google ordet om du ikke forstår)

helt ifra vikingtiden har vel nordmenn reist sjøveien og spredt sine gener og hentet med seg treller og koner osv osv. i tillegg har vi spansk, portugisisk, russisk, tysk (handel med Bergen), kvensk, finsk, samisk og svensk. Vi har også en rekke dansk og skotsk blod
I bygda jeg vokste opp var det overhode ikke vanlig med innavl. Det som var vanlig var «kjærring fra langt vekk» som de kom i kontakt med via sjøveien. 
 
Du er -bokstavelig talt- langt ute på viddene! 

Anonymkode: f99c9...d79

Eg er kanskje på viddene og derfor var mitt innlegg formulert som eit spørsmål, Ikkje ein påstand. Det var ikkje meininga å fornærme nokon. 

Og eg er sjølvsagt klar over at dei nordlegaste fylka har ein historisk miks av samar, kvenar, "norske", finnar, russarar osv, Men eg har lært at enkelte samiske reindriftsklanar historisk sett har bedrive slektsekteskap for å bygge alliansar, og å sikre seg land, tilgang til beite osv. MEN det kan sjølvsagt godt hende at dette er fake news.

Dette du skriv her (utheva) gjeld også for heile landet. Vi er ein fin miks av alt mogeleg pga den lange kysten vår og kontakt med inn- og utland. 

Anonymkode: 6c103...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja, jeg vet om en som er innavlet. Tror foreldrene kan ha vært i nær slekt med hverandre. De kan ha vært søskenbarn. Vedkommende har naturligvis aldri selv sagt dette. Men jeg har fått sterk mistanke om at det kan være slik, etter å ha sett deres familieportrett. Vedkommende og hans søsken er alle veldig "rare" i fjeset. Kroppen er også rar. De er ikke noe pene, noen av dem. Snarere det motsatte. Vedkommende jeg kjenner har vanskelig for å gå normalt. Føttene peker innover. Og generelt sett er det er i det hele tatt noe uvanlig/unormalt med måten han beveger seg. Kroppslemmene henger og slenger ukontrollerbart i ulike retninger. Huet er "oppblåst". Leppene hans vrenger seg som i spasmer når han skal "uttale" seg. Øynene liksom "popper" ut av huet. 

Vedkommende uttrykker også en undelig form for konservatisme. Jeg vil faktisk kalle hele denne familien for bigotte, utifra de "meningene" jeg har hørt at de har alle sammen. Og de vet tydeligvis også alt aller best, alltid. Og er de er selvsagt veldig kloke. (Bortsett fra at de slett ikke er det, snarere det stikk motsatte.) Denne familien er bygdas støtte. I hvertfall mener de det selv, har jeg inntrykk av. 

Heldigvis har vedkommende ikke selv klart å legge seg til med barn. Men noen av hans søsken har visst det, hørte jeg. 

Det er ikke bra. Håper "produksjonen" av denne typen folk totalt opphører i aller nærmeste fremtid. Er etter møtet med denne personen blitt veldig oppmerksom på skadevirkningene av innavl, både på individ og samfunn.

Det burde totalforbys ved lov om at man må minst syv slektsledd ut for å kunne lage barn med hverandre, slik dette var vanlig mange steder i middelalderen - nettopp for å unngå innavl. (Dette gjaldt altså ikke kongelige i middelalderen, men alle andre.)

Innavl er virkelig forferdelige greier. Bare tragedie. Bør forbys omgående. Helt grusomt. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 13.17):

Jepp. Er flere her på bygda. 9/10 er uføretrygdet, har null selvinnsikt, tror de er perfekte og dømmer absolutt alt og alle. 1/10 har klart å komme i jobb (én av de to lokala butikkene her, og flere fra samme slekt jobber så klart på samme butikken) men det er ganske så åpenbart at disse personene sliter, forstår ikke alt helt som andre gjør, de virker nesten litt redd/sint på alle som ikke er “deres egne“. Trist!

Anonymkode: 157aa...30b

Og det definerer du som innavl?? 

Anonymkode: afd77...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet på Holmlia jobbet jeg med mange utviklingshemmede barn som hadde foreldre som var i nær slekt med hverandre.

Nydelige unger da, og foreldrene også, stort sett. Var vel bare en familie, hvor de lot datteren sin bli helt hinsides overvektig og insisterte på at de ansatte skulle bruke weet for å fjerne kjønnshårene til ungdommen. Men det var en vannvittig avsporing. 

Anonymkode: 1f98a...aeb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det definerer du som innavl?? 

Anonymkode: afd77...75b

Det høres definitivt ut som innavl, ja. Og kan legge til her at noen ganger flytter noen av dem ut av bygda også, og lager et vesen av seg innen senterpartiet eller krf, f.eks. 

Anonymkode: 0e73c...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når jeg jobbet på Holmlia jobbet jeg med mange utviklingshemmede barn som hadde foreldre som var i nær slekt med hverandre.

Nydelige unger da, og foreldrene også, stort sett. Var vel bare en familie, hvor de lot datteren sin bli helt hinsides overvektig og insisterte på at de ansatte skulle bruke weet for å fjerne kjønnshårene til ungdommen. Men det var en vannvittig avsporing. 

Anonymkode: 1f98a...aeb

Så charming, da... 

Anonymkode: 0e73c...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 18.09):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Virker på meg som det er kjempevanlig her i landet..🤭

Anonymkode: 131b1...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Kong Harald og hans søstre, men de er barn av søskenbarna ( Kong) Olav og Märtha. 

 

Anonymkode: 80d63...4c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor kan vel sies å være det da mine besteforeldre var søskenbarn. 

Jeg tror det å få barn med søskenbarn var relativt normalt for 2 generasjoner siden. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 8.12):

Her bør du nyansere eller komme med referanser. 
østlandet kanskje ja, tildels også Vestlandet, men i Nord er befolkningen høyst divers med gener fra en rekke land. Faktisk er det vel ganske få steder med så lav innavlskoeff som i Nord Norge. 
 

Anonymkode: f99c9...d79

Er selv opprinnelig fra Nord og har en bestefar som har drevet med slektsgranskning. Familetreet på begge sider strekker seg over hele Norge og det er både svensker, dansker m.m. Sikkert fordi det ble drevet mye handel? Uten at jeg vet så mye om det. Mye av slekta mi har også reist fra Nord-Norge pga. jobbmuligheter og utdanning, og reiser gjerne tilbake til Nord-Norge når de skal pensjonere seg. Så de fleste har partnere fra forskjellige steder i Norge. Litt merkelig stereotype at Nordlendinger er innavla. Mange av de flytter jo på seg fordi det er få muligheter der oppe i forhold til andre steder i landet. 

Anonymkode: 82cd7...9ee

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i klasse med ei som ble giftet til søskenbarnet sitt. Selv sa hun at hun egentlig ikke hadde lyst, men tanta bestemte . Hun syntes at han ikke var noe særlig å se på heller. De har 4-5 unger i dag, eldste er vel 20+. 

Anonymkode: 73b84...929

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mye søskenbarn og tremenninger som ble gift med hverandre i Norge. Husk at de rikeste gjerne kom fra samme slekt, og folk ble gift for å styrke slekt og rikdom. Vi har alle noe slikt i vår familie. Fattigfolk reiste heller ikke langt for å finne kone. Også i dag, med slektsforskning,  oppdager folk at de er gift med tre- og firmenninger. Gjerne på flere grener, og da kan man dele mer dna. Mange vet lite om slekta fordi folk har flyttet mer de siste generasjoner. Kongehusene i Europa er en mølje av søskenbarn og slekt som er gift med hverandre. Har selv 2 tilfeller av søskenbarn- gifte i slekta (som jeg kjenner til), de er 1 og 2 generasjoner før meg. Jeg synes vi kan få en lov mot søskenbarn- gifte. Det er på høy tid, faktisk.

Anonymkode: 9e386...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Silva20 skrev (1 time siden):

...

Det er ikke bra. Håper "produksjonen" av denne typen folk totalt opphører i aller nærmeste fremtid. Er etter møtet med denne personen blitt veldig oppmerksom på skadevirkningene av innavl, både på individ og samfunn.

Det burde totalforbys ved lov om at man må minst syv slektsledd ut for å kunne lage barn med hverandre, slik dette var vanlig mange steder i middelalderen - nettopp for å unngå innavl. (Dette gjaldt altså ikke kongelige i middelalderen, men alle andre.)

Innavl er virkelig forferdelige greier. Bare tragedie. Bør forbys omgående. Helt grusomt. 

 

Etter å ha jobbet i flere omsorgsboliger over hele Oslo er jeg helt enig. Jeg får utrolig vondt av de som er født av foreldre som er i slekt. Så godt som alle jeg har møtt med sterk utviklingshemming og/ eller funksjonshemming med foreldre i slekt har vært pakistanere. 

Anonymkode: 25f30...1a1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 18.09):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Ikke tro alt du leser.. Særlig ikke på KG.. Kildekritikk er noe man bør lære seg. 

Innavl er ikke vanlig i Norge - verken by eller bygd. 

Anonymkode: b52b6...f46

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 18.09):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Vi hadde noen muslimske naboer. Søskenbarn som var gift. De fikk albino barn 🤷 De er jo helt mørke midtøsten utseende selv,og barnet var helt blenda lyst albino. Hadde alltid solbriller og caps på seg.

Anonymkode: 50697...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygden Vikten i Lofoten er det plenty søskenbarn som gifter seg og får barn🤢
De har samlinger hver søndag, og på folkemunne kalles det ikke samling, men slektstreff 😂

Anonymkode: a975d...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 18.09):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Det finnes forskning på dette på landsbasis. Forskningsrapporten vedlagt opererer med tall fra 1967 til 2005.

I den første femårsperioden, 1967-1971, var andelen barn av søskenbarn-par 0,23 % , og barn av tremenning-par 0,71 %. 

I den siste hele femårsperioden, 2000-2004, var tilsvarende tall for søskenbarn-par 0,03 % , og for tremenning-par 0,16 %.

Til sammenligning viste rapporten at for den norsk-pakistanske førstegenerasjonen var andelen barn av søskenbarn-par 43,9 % og blant etterkommerne deres 35,1%. Flere andre innvandrergrupper viste også ganske høye tall, men betydelig lavere enn blant norsk-pakistanere.

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2009-og-eldre/rapport-20072--inngifte-i-norge.-omfang-og-medisinske-konsekvenser-pdf..pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefaren min sin familie og 😔 Han hadde mye helseproblemer og visse trekk utad som gjorde at man kunne se det, og bestemte seg for å ikke få egne barn pga det. Han var superflink sosialt og veldig logisk og smart, kjempeflink med barn, naturlig. Ja, han var fra bygd.

Var en muslim i klassen som ble giftet vekk til sin onkel...altså: han kom til Norge via henne... de fikk 2 barn, begge utviklingshemmede. Onkelen var allerede innavlet, jenta han giftet seg med var ikke. 

Endret av katties
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...