Gå til innhold

Kjenner du noen som er resultat av innavl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 13.33):

Kjenner en som er sammen med tremenningen sin. De har fått et friskt barn. Jeg må innrømme at jeg synes det er upassende fordi jeg ser på mine tremenninger som nær slekt og familie. Man kan til og med se likhet mellom oss

Anonymkode: 3bc0e...c1a

Anders Jacobsen er ko i slekt med kona si

Anonymkode: 43d0a...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

Etter å ha jobbet i flere omsorgsboliger over hele Oslo er jeg helt enig. Jeg får utrolig vondt av de som er født av foreldre som er i slekt. Så godt som alle jeg har møtt med sterk utviklingshemming og/ eller funksjonshemming med foreldre i slekt har vært pakistanere. 

Anonymkode: 25f30...1a1

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg vil understreke at det er ikke alltid at innavlede kvalifiserer for diagnose som funksjonshemmet. Ofte unngår de faktisk det. De går ofte heller for å være en slags autist, asperger, "nerd", "sær", "gammeldags" eller lignende "diagnoser" og synsninger. Og selv om disse ikke regnes for å være utviklingshemmede, så er representerer de et dessto større sosialt problem. Som jeg skrev; de er faktisk sterkt bigotte folk. Livet gjennom dyrker de din egen families/slekts idé om egen storhet og fortreffelighet. Og det med en stahet og pågåenhet som bare øker og forsterkes for hvert eneste slektsledd. Og det er dette som etter min mening er noe av det største problemet med innavl; det innelukkede mentale og psykiske miljøet disse folka vokser opp i og bærer med seg. Det betyr ikke at problemet med opphopning av defekte gener i de enkelte individer ikke er et akkurat like stort problem. Det er bare noe med å bli klar over at innavl som fenomen muligens har enda større ringvirkninger en de rent genetiske og fysikalske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil giftet både Kong Olav (som var far til Kong Harald) seg med sin kusine, og hans foreldre var også fetter og kusine. Mulig at noen har skrevet dette tidligere i tråden, men jeg har ikke lest alle svarene.

På landet tror jeg ikke det har vært så uvanlig med ekteskap mellom søskenbarn gjennom tidene. Selv om man har visst lenge at dette ikke er bra. Ekteskap før i tiden handlet ikke så mye om kjærlighet og forelskelse, men mer om eiendommer og verdier, som skulle forbli innad i slekten. Søskenbarn ekteskap er den dag i dag ikke så uvanlig i enkelte innvandrer miljøer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men  følger ei på tik tok som ser ut som hu er det.Pga øya er så langt fra hverandre.Gogler man inavl bilder,ser man likheten.

Anonymkode: 5b656...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange øysamfunn og småbygder i Norge har hatt problematisk mye innavl. Søster+bror, og far+datter, som de mest syke forholdene. Stor grad av hysj-kultur i disse lokalmiljøene. 

Anonymkode: 421bd...8c9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke på bygdene, men kjenner flere fra innvandrerfamilier der foreldrene er nære slektninger i flere generasjoner bakover. Ene kollegaen min er gift med fetteren sin, og foreldrene hennes er også fetter og kusine. De er opprinnelig fra et land i midtøsten.

Anonymkode: b542f...36b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megda skrev (På 20.4.2024 den 16.14):

min mor kan vel sies å være det da mine besteforeldre var søskenbarn. 

Jeg tror det å få barn med søskenbarn var relativt normalt for 2 generasjoner siden. 

Nei, det var det virkelig ikke. Blant kongelige, ja, men veldig sjelden blant vanlige folk.

Anonymkode: 538bd...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 16.59):

Det har vært mye søskenbarn og tremenninger som ble gift med hverandre i Norge. Husk at de rikeste gjerne kom fra samme slekt, og folk ble gift for å styrke slekt og rikdom. Vi har alle noe slikt i vår familie. Fattigfolk reiste heller ikke langt for å finne kone. Også i dag, med slektsforskning,  oppdager folk at de er gift med tre- og firmenninger. Gjerne på flere grener, og da kan man dele mer dna. Mange vet lite om slekta fordi folk har flyttet mer de siste generasjoner. Kongehusene i Europa er en mølje av søskenbarn og slekt som er gift med hverandre. Har selv 2 tilfeller av søskenbarn- gifte i slekta (som jeg kjenner til), de er 1 og 2 generasjoner før meg. Jeg synes vi kan få en lov mot søskenbarn- gifte. Det er på høy tid, faktisk.

Anonymkode: 9e386...d68

Mulig det er vanlig i din slekt, men ikke i min. Kommer fra sterk, sunn arbeiderslekt med bare fattigfolk bakover, og ikke funnet noen som er gift med nær slekt. Har heller aldri hørt at det er vanlig noe sted. 

Anonymkode: 538bd...005

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 22.08):

Hvorfor driver dere og slenger ut påstander om nord Norge uten noe belegg for det? Det er jo helt sjukt. 

Anonymkode: f99c9...d79

Lærerne på norskkurset ved Folkeuniversitetet fortalte oss om dette i samfunnsfagtimene.

Anonymkode: 2986b...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en norsk familie hvor foreldrene er søskenbarn. 2 av 3 barn er utviklingshemmet. Trist.

Anonymkode: e6d18...595

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva20 skrev (På 21.4.2024 den 13.09):

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg vil understreke at det er ikke alltid at innavlede kvalifiserer for diagnose som funksjonshemmet. Ofte unngår de faktisk det. De går ofte heller for å være en slags autist, asperger, "nerd", "sær", "gammeldags" eller lignende "diagnoser" og synsninger. Og selv om disse ikke regnes for å være utviklingshemmede, så er representerer de et dessto større sosialt problem. Som jeg skrev; de er faktisk sterkt bigotte folk. Livet gjennom dyrker de din egen families/slekts idé om egen storhet og fortreffelighet. Og det med en stahet og pågåenhet som bare øker og forsterkes for hvert eneste slektsledd. Og det er dette som etter min mening er noe av det største problemet med innavl; det innelukkede mentale og psykiske miljøet disse folka vokser opp i og bærer med seg. Det betyr ikke at problemet med opphopning av defekte gener i de enkelte individer ikke er et akkurat like stort problem. Det er bare noe med å bli klar over at innavl som fenomen muligens har enda større ringvirkninger en de rent genetiske og fysikalske. 

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg vil understreke at for veldig mange går det også fryktelig galt. Mange lider mer eller mindre hele døgnet i alle sine år. De er ikke en vanlig del av bybildet, og de fleste som ikke har jobbet med dem aner nok ikke hvor utbredt dette er. 

Anonymkode: 25f30...1a1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er resultatet av at søskenbarn falt for hverandre og at familien gjorde alt de kunne for å holde dem fra hverandre. Mor vokste opp hos bestemoren sin da moren døde tidlig og først i voksen alder hadde hun en form for relasjon til sin far.. Om hennes helseproblemer er på grunn av at de var søskenbarn er uvisst, astma er det ingen andre i familien som har bortsett fra mor og hennes etterkommere liksom.. 

Anonymkode: 31764...227

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det nok langt mer innavl i byene siden dette er nokså vanlig i Islamske kulturer. 

Anonymkode: 71291...2cf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner et tvillingpar som nå er er 83 år der foreldrene var søskenbarn. Begge er høyt utdannede og uten noen form for skavanker, sykdommer eller utfordringer.

Anonymkode: c00cb...c1d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en engelsk dokumentar om dette nylig, mulig den ligger på NRK fortsatt. Det er mye av det i UK, på grunn av høy innvandring, det var særlig Pakistan som ble dratt fram i det programmet. Leger (også pakistanske) prøvde å fraråde folk fra å gifte seg med søskenbarn, på grunn av HØY tetthet av arbelige sykdommer og diagnoser som slo ut i full blomst når genene ble samlet og spleiset på denne måten. Men hun (den pakistanske legen) møtte stor motbør fra sine egne, og de hvite legene ble kalt rasistiske når de informert om dette, så det er ikke lett å få gjort noe med det.

Anonymkode: d1817...954

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til en kompis er søskenbarn. De er fra ei lita bygd i Nord-Norge. 

Anonymkode: 4403d...d5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er barn av fetter og kusine. Jeg ble heldigvis frisk😂 men vi er ikke fra en liten bygd! En ganske stor by i Nord. 
Men foreldrene mine giftet seg aldri og det ble slutt da jeg var 3. 

Anonymkode: e09e5...8fc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i psykiatrien, har dessverre hatt for mange fedre som har voldtatt døtrene sine og de har blitt gravide. 
Døtrene elsker og hater barna sine og livet er ordentlig ugreit for de involverte. Unntatt for far/bestefar da, han er så fornøyd så 😡

Anonymkode: cc8d7...723

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 18.09):

Leser stadig at det er så mye innavl i bygdene, men hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 0e043...f1b

Veldig vanlig i enkelte politiske partier, for eksempel i AP. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg kjenner direkte. Men jeg har hørt et par historier om enkelte familier på den plassen faren min sin familie kommer ifra. Der finnes en blanding av etnisk norske folk med et utenlandsk utseende (i min far sin familie har nesten ingen lyst hår), vanlig norsk utseende og et par som har drevet innavl. Dette er helt langs kysten så det er ikke noe isolert inn i en fjord. 

Ihvertfall farfar fortalte meg når han var ung så var de innom en gård som lå litt borte fra tettstedet de bodde i forbindelse med noe arbeid som skulle gjøres. Den familien var innavlet og flere led av diverse skavanker og sykdommer. En av sønnene var så ødelagt at han lå i en krybbe og bare skrek som et vilt dyr. Det gjorde som han sa sterkt inntrykk å se noe sånn. 

Jeg aner ikke hvordan vedkommende så ut, men ser for meg noe fra "Wrong Turn" filmene. Ellers har det vært et par av de "avsidesliggende" familien som var kjent for å være ganske enkle og gjerne hadde spesielt utseende og skavanker som pukkelrygg og diverse. 

I disse dager er det nok blitt mye bedre på grunn av moderne medisin og leger kan behandle disse tingene på en måte som ikke var mulig før. Så ettervirkningene av generasjoner med innavl kan også skjules. Pluss at økt innflytting og fraflytting i nyere tid, i tillegg til tabu rundt innavl, gjør at innavl har for det meste forsvunnet (vil jeg tro) på de fleste plassen her til lands.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...