Gå til innhold

Kvinner trenger faktisk ikke menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags skyld har kvinner her mener du? Mener du at alt ansvar ligger på kvinner? Mener du at kvinner bør gå tilbake til kjøkkenet og være avhengig av mannen sin? 

Hva spesifikt et det kvinner skal føle på her?

 

Anonymkode: 826db...a9e

Selvsagt er ikke alt ansvar på kvinner, men i motsetting til enkelte så mener jeg samfunnet ikke er kvinner mot menn, men kvinner sammen med menn.
Kvinners problem er menns problem og motsatt, på samme måte som vi ikke deler samfunnet på andre måter.

Jeg har både døtre og sønner, jeg ønsker et samfunn til beste for alle kjønn, at det går dårlig med menn vil etterhvert føre til reformer og samfunnsendringer som jeg overhodet ikke ønsker. 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønte ikke engang hva hun skrev i den artikkelen. Wow! Snakk om å gjøre en fjær om til ti høns.

Omtrent som ditt svar til meg, altså ... 🙂 

Anonymkode: a515f...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

-Jeg er enig i at menn bør få komme med innspill i samfunnet! Alle bør være likestilte og ha den samme retten til å uttale seg.


-Teorien din om følelser er jeg mer usikker på. Det varierer hvilke problemer man har og hvordan vi best løser de, også innen for kjønnene. Det er ikke slik at alle kvinner blir helt friske bare vi snaker nok om følelser, eller at alle menn kan bli friske uten å forholde seg til følelsene. Det finnes utallige former for terapi! Noen fokuserer på følelser andre på praktiske handlinger. Ingen terapi form er perfekt for alle, og det er utrolig mye mer en kjøn som bestemmer hva som er best for deg. 

 

Jeg tror vi må bygge ned stigmaet rundt mentale sykdom for menn (og kvinner) slik at det blir lettere å be om hjelp. Så må vi også øke kapasiteten, slik at man får hjelp når man ber om det. Jeg vet ikke hva som skal til for å gjøre det lettere for menn å spørre om hjelp, men jeg tror ikke problemet først å fremst er biologi.

Man må gjerne bruke tid på å fjerne stigma og gjøre mer for å menn til å benytte helsevesenet i samme grad som kvinner. Det er bare bra. Det er også masse individuelle forskjeller, og sånn vil det også være.

At det er genetiske forskjeller på dette punktet på overordnet nivå, når det kommer til kjønn, mener jeg likevel er åpenbart. Med tanke på all fokus det er på at kvinnehelse har lidd under at helsevesenet under et dominerende mannsperspektiv over , vil jeg her mene at man fort ser å løse menns problemer med en kvinneperspektiv på problemet. 

I forhold til denne tråden tror jeg dog vi kan være enig om å være uenig om psykisk helse konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, du er bare avhengig av menn i form av deres felles skattepenger som du upersonlig forsyner deg av mens du foraktende ser ned på dem. Det er mye bedre.

Anonymkode: f8b76...cad

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer på hvem som får mest penger fra staten her i Norge?

Det vanligaste hushållet som får ekonomsikt bistånd i Sverige är ensamstående män utan barn.
https://www.dn.se/ekonomi/detta-ar-det-vanligaste-hushallet-som-far-bidrag/

Når det gjelder utdanning så vet vi hvordan de tallene ser ut.

Så stor er utdannings­forskjellen nå blitt mellom kvinner og menn i Norge
Over 62 prosent av unge kvinner i alderen 25-30 år har nå fullført høyere utdanning. Under 40 prosent av unge menn har utdanning fra høyskole eller universitet.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-utdanning/sa-stor-er-utdanningsforskjellen-na-blitt-mellom-kvinner-og-menn-i-norge/2212524

Anonymkode: 128c2...cfd

Anonymkode: 128c2...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dusteargument. Det er f.eks ingen naturlov som sier at en ingeniørs treårige utdanning skal lønnes høyere enn en sykepleiers bachelor, eller at en sivilingeniør med master skal lønnes bedre enn en lektor.

Gjrnnom lønnsforskjellene pågår det allerede en subsidiering av patriarkatet/den skrudde forestillingen om at det menn gjør har høyere verdi enn det kvinner gjør.

Og kutt ut, samfunnet kollapser raskere uten helsepersonell og lærere enn uten sivilingeniører.

Anonymkode: 7b6e7...8a7

Her motsier du deg selv egentlig. Det at det som er mest ettertraktet er lønnet best er i og selv en nesten en naturlov. 
Det at du har gått 3 år på skole betyr ikke at du burde ha høyere lønn enn en som ikke har gått på skole. Hva du produserer burde avgjøre hva du får i lønn. Å på stå noe annet er bare tåpelig.
 

Anonymkode: 2ce3f...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke et problem at kvinner tar høyere utdanning, men det er et problem at så mange, uavhengig av kjønn, gjør det. I dag er det en forutsetning at de aller fleste skal studere ett eller annet, dette er det intet behov for, høyere utdanning burde vært forbeholdt de som er usedvanlig intelligente eller som er særdeles kunnskapsrike og har en oppslukende interesse innen et spesielt fagfelt, det burde slett ikke være noe for flertallet av befolkningen, slik det later til å bli i dag. Det blir en stor påkjenning for skattebetaleren, som allerede Tynes så hardt som mulig. Det er et fenomen i dag at unge ikke klarer å bestemme seg for hva de skal studere, disse, i min mening har ingenting i studium å gjøre.

At kvinner jobber i helse og utdanning er en kjempegod ting, men det er ikke alt av dette som er på gulvet, som lærere, sykepleiere og leger, det er en uhyre stor porsjon som jobber administrativt, her er det mye overflødig, mange som sitter på kontorer og drikker kaffe og venter på en telefon de kan sette over til noen andre som sitter på et annet kontor og gjør akuratt det samme. størsteparten av de som sitter i slike stillinger, er kvinner. En stor del av disse hadde det vært gunstigere å sette til noe praktisk, eller i det minste la finne seg noe lignende innen det private.

Det menn gjør annerledes når de studerer er at de retter seg mot fortjeneste fremfor komfort, som plasserer dem i arbeid som er mer produktivt fremfor byråkratisk. De går ikke for humanoria og det offentlige med sin middelmådige lønn, de går for det teknologiske og det private der de kan tjene seg rike. Disse bidrar til statskassen, fremfor å trekke fra den. Det gjør også menn som ikke studerer, som arbeider i industri og produksjon, og her er kvinner en mangelvare. Om kvinner virkelig ønsker å bli det på som likestilte burde de også i mye større grad bevege seg mot disse yrkene, som ikke er like kjekke å jobbe i, men som er en mye mer kritisk del enn rådgiver #32 i fylkeskommunens utdanningskontor, er det jeg vil fram til.

Anonymkode: f8b76...cad

Uenig i det første.

Det var derfor jeg sa at det ikke er kvinnenes skyld at offentlig sektor er oppblåst. De fleste burde jobbe på gulvet, ikke i administrasjon.

Når noen blir rike så gjør de alt de kan for å nettopp unngå å betale til statskassen. Bare se på flukten de rike tar til Sveits eller hvordan de ansetter folk for å finne smutthull osv. De betaler mye til statskassen i kroner og øre, men i prosent er det de som jobber for rikingene som flås levende.

Ingen blir rike i et vakuum, det kvinner gjør i kvinneyrkene er det som gjør at menn kan tjene så mye penger som de gjør. I tillegg til at kvinnen tar mer av det tredje skiftet selv om begge jobber 100-120%. Rike menn med familie trenger en kvinne som ofrer seg for å ta sin og mannens del av barna. De har gjerne ansatte i tillegg, men når han har 300reisedøgn i året så må noen være hjemme.

Kjønnene trenger hverandre. Vi trenger kvinner i kvinneyrker og menn i manneyrker. Kvinner har større omsorg i seg, menn har mer fysisk styrke i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Illuminatum said:

Hvem bygger veier?
Hvem bygger hus?
Hvem bygger vann og avløp?
Hvem jobber i nordsjøen?

 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem gjør vitenskapelige oppdagelser?

Hvem finner opp og utvikler teknologi?

Hvem har utviklet og drifter kvinneguiden? Og Internett, smarttelefoner, strøm og alt annet som gjør at vi i det hele tatt kan ha denne diskusjonen 😄

Anonymkode: 3f4a1...aa3

Masse av dette du nevner her er jo laget/gjort/oppdaget av menn fordi menn har undertrykt kvinner i mange tusen år. Dere bestemte at vi skulle være hjemme og ta oss av hus og barn. Om du ser det i det store perspektivet er det bare et sekund siden vi også kunne begynne å jobbe.

For ikke å snakke om hvordan det er i enkelt land i dag. Jentebarn ( kanskje har du et selv også) blir tvunget til å gifte seg så snart de får menstruasjon. Før det er de kanskje blitt kjønnslemlestet. Kvinner blir fremdeles steinet til døde 2023 om de blir voldtatt. Listen er lang.

Det er rett og slett flaut at noen skriver hva du skriver når vi vet hvordan situasjonen for kvinner har vært og fremdels er. Du burde gjort noe mere nyttig i stede for å sitte på et kvinne forum og leke verdensmester.

Anonymkode: 5c635...14e

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Masse av dette du nevner her er jo laget/gjort/oppdaget av menn fordi menn har undertrykt kvinner i mange tusen år. Dere bestemte at vi skulle være hjemme og ta oss av hus og barn. Om du ser det i det store perspektivet er det bare et sekund siden vi også kunne begynne å jobbe.

For ikke å snakke om hvordan det er i enkelt land i dag. Jentebarn ( kanskje har du et selv også) blir tvunget til å gifte seg så snart de får menstruasjon. Før det er de kanskje blitt kjønnslemlestet. Kvinner blir fremdeles steinet til døde 2023 om de blir voldtatt. Listen er lang.

Det er rett og slett flaut at noen skriver hva du skriver når vi vet hvordan situasjonen for kvinner har vært og fremdels er. Du burde gjort noe mere nyttig i stede for å sitte på et kvinne forum og leke verdensmester.

Anonymkode: 5c635...14e

Nå har det utelukket blitt satset på kvinner de siste 50 år, men i Norge ser vi ikke noe særlig til de såkalt store og sterke kvinnene. Ikke deltar de i drifting og bygging av infrastuktur, ikke har de gjort noe bemerkelsesverdig innen akademia eller teknologi. 

Ellers syns jeg det er patetisk at du bruker kvinner i andre land for å argumentere for at kvinner blir holdt nede. Det er ikke relevant til Norge, så skjerp deg.

Anonymkode: f5551...8b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags grep skal tas for å hjelpe de guttene? 

Anonymkode: 826db...a9e

Dette er komplekst, men kort oppsummert ville jeg startet med å fjerne kjønnspoeng. Kort og godt fordi kvinner allerede får bedre karakterer enn menn i skolen, og da bør det mindretallet menn som faktisk søker utdanning i dag likebehandles med kvinner.

Deretter ville jeg vurdert å ta i bruk opptaksprøver til høyere utdanning framfor karaktergrunnlag fra VGs. Det fjerner karakterpress for alle, men gjør nok mest for gutter.

Avslutningsvis mener jeg egenskapene menn ofte tendenserer mot også må gis positiv fortegn igjen. Konkurranseinnstinkt, individualitet, selvoppforstrelse osv.. 

Forøvrig er det nok masse som kan prøves ut, men jeg mener at alt bør baseres på likebehandling. Kjønnsdiskriminering vil bare være et feiltrinn som igjen må korrigeres i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (10 minutter siden):

Selvsagt er ikke alt ansvar på kvinner, men i motsetting til enkelte så mener jeg samfunnet ikke er kvinner mot menn, men kvinner sammen med menn.
Kvinners problem er menns problem og motsatt, på samme måte som vi ikke deler samfunnet på andre måter.

Jeg har både døtre og sønner, jeg ønsker et samfunn til beste for alle kjønn, at det går dårlig med menn vil etterhvert føre til reformer og samfunnsendringer som jeg overhodet ikke ønsker. 
 

Det er nettopp dette som er så viktig og som en del virker å slite med å forstå. Kvinner og menn sin tilværelse er, og har vært, preget av "kampen" for å komme seg fremover sammen, ikke en kamp mot hverandre. Det er foruroligende å se det synet en del har på både samfunnet og historien som en kamp mellom kjønn, og en kan jo bare spekulere i hva slags menneskesyn det bunner ut i. 

Den opprinnelige kronikken fremstod som en problembeskrivelse, primært av problemer som rammer menn, men som sekundært også vil ramme kvinner. Det er foruroligende å se at det provoserer slik, og hvor lite saklig og konstruktivt responsen er. For selvfølgelig trenger kvinner menn, slik menn også trenger kvinner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (4 timer siden):

Kvinner hadde ikke rett til å bli annerkjennt som et tenkende menneske en gang, selvsagt måtte kvinnekampen til

Jeg har ikke sagt noe om kvinnekamp. Jeg har sagt at et nerrativ skapt som en del av kvinnekamp ikke vil fungere for å løse problemer for menn.

Eksempelvis Kvinner har hatt sine utfordringer gjennom tidene, hvorav noen skyldes menn og de langt fleste ulike faktorer man bare kan løse i dag pga teknologi. Men i kvinnekamp er det selvfølgelig best å lage et nerrativ som legger til grunn at «MENN / PATRIARKIET er skyld i alt» fordi det er banalt og enkelt å selge inn. Alle som legger to pinner i kors vet jo likevel at mye av dritten kvinner (og menn) har måttet gjennomgå skyldes alt fra biologi til manglende teknologi, sosial kunnskap, religion, poltikk osv osv.

Nevnte nerrativ passer ikke like bra når man skal løse menns problemer i dag - nettopp fordi det umulig er eneste årsaken til at alt er som det er. Det var mitt poeng.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese denne stupide diskusjonen. At dere orker å lage tråder som dette! Selvsagt trenger vi menn. 
 

Hilsen 

Kvinne 

Anonymkode: b1e81...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som samfunn så trenger vi alle individene, uavhengig av kjønn.
Håper at vi rett og slett utvikler oss dit at kjønn ikke blir relevant i noen sammenheng der det ikke har direkte relevans, som f.eks. i helsetjenester knytta til svangerskap, fødsel og barsel.
Håper at dagens unge også danner relasjoner der man ikke er bundet av de kulturelle kjønnsstereotypiene, men kan møtes som den man faktisk er, og te seg som likeverdige partnere overfor hverandre - uten forhåndsdefinisjoner.

Hvilket kjønn folk har er irrelevant i de aller fleste sammenhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger ikke menn sier de, mens de bruker teknologi og løsninger utviklet og driftet av menn til å spre alle disse illusjonene seg mellom :skratte:Selv om de tjener egne penger av å klippe hår, så er det nok mye mer rundt deg du glemmer at du trenger menn til.

Anonymkode: 4de80...65d

Tenker det hadde vært damer som fint hadde utviklet masse spennende opp igjennom, om de hadde fått muligheten. Det er kun de siste 50 årene kvinner har fått lov å delta i annet enn husarbeid og barn.

Anonymkode: b988b...2e1

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Anonymkode: 128c2...cfd

Hva er poenget med å lage polarisering? Vi trenger begge kjønn.

Statistikkene du henviser til går også an å problematisere. Menn velger mer relevant utdannelse for næringslivet. Menn skaper mest verdier og starter opp flest bedrifter. Uten risikovillige menn hadde samfunnet stått stille. Samtidig hadde det gått aldeles til helvete om ikke kvinner hadde tatt sine valg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Godt å se at du ikke klarer definere en sterk kvinne. De fleste klarer heller ikke det.

Skulle gjerne hørt på kvinner om de hadde noe fornuftig å si, og ikke bitchet kontinuerlig

Anonymkode: f5551...8b7

Og her kom mansjåvisten som føler seg truet frem. Når en kvinner snakker så kaller du det bitching. Du tåler ikke et sivilisert samfunn. Er det sånn som deg se guttene som faller utenfor tenker, så kan de bare falle. 

Anonymkode: 826db...a9e

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette var et nydelig og fint innlegg som svar til det stakkars menn-innlegget som var hos NRK. Menn setter seg selv på en pidestall og tror og forventer at de er noe bare fordi de er født menn.

https://www.nrk.no/ytring/nei_-vi-trenger-ikke-menn-1.16478245

Anonymkode: 128c2...cfd

Verden hadde vært et bedre sted om menn nektet kvinner sæd. Altså en verden uten mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i alle tidsalderen vært mye jævligere å være mann enn å være kvinne. Dette klarer de færreste av kvinner å forstå seg på, fordi omstendighetene rundt det er irrelevant for deres egen opplevelse, men det er sant. Det har også vært noen frynsegoder ved å være mann, som siden har blitt kjønnsnøytrale, det har ikke vært en koordinert innsats for å trykke kvinner ned, men heller et slags kjønnsbasertmessig risikotillegg.

Det men. Reagerer på er at selvom det har blitt mye bedre, uavhengig av kjønn, at det framdeles er ganske jævlig å være man, imens kvinner nå benytter seg av de goder som har vært forbeholdt mannen i mye større grad enn menn.

Anonymkode: f8b76...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har i alle tidsalderen vært mye jævligere å være mann enn å være kvinne. Dette klarer de færreste av kvinner å forstå seg på, fordi omstendighetene rundt det er irrelevant for deres egen opplevelse, men det er sant. Det har også vært noen frynsegoder ved å være mann, som siden har blitt kjønnsnøytrale, det har ikke vært en koordinert innsats for å trykke kvinner ned, men heller et slags kjønnsbasertmessig risikotillegg.

Det men. Reagerer på er at selvom det har blitt mye bedre, uavhengig av kjønn, at det framdeles er ganske jævlig å være man, imens kvinner nå benytter seg av de goder som har vært forbeholdt mannen i mye større grad enn menn.

Anonymkode: f8b76...cad

...og i tillegg tåler nedlatende mot mannen i form av slike evneveike kronikker som i TS.

Anonymkode: f8b76...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...