Gå til innhold

Kvinner trenger faktisk ikke menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

«Jeg er mer lykkelig som singel» er en nøytral opplysning. Det er opplagt noen som har det sånn.

Hvis noen legger til grunn at den eneste lykke i livet er å ha kjæreste så forstår jeg godt at noen i gruppen over føler for å korrigere «hey, jeg er lykkeligst uten».

Hvis vedkommende tapetserer alle tråder om samlivsproblemer med «hey, bli sånn som meg, ha det bedre uten kjæreste» så kan det bli litt trettende.

Som et innslag i en «kjønnskrig» så virker det litt uproduktivt. Arten vår klarer seg ikke uten menn og kvinner. Noen individer klarer seg tydeligvis helt fint uten partner. Andre individer foretrekker å ha en partner.

Anonymkode: 0c1e5...545

Men er dette et problem som fortjener en tråd på 15 sider? Noen menn og kvinner trives bedre allene, disse råder andre til å gjøre det samme som dem. Det er kansjed uproduktivt, men det kan jo være godt ment allikevel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (På 11.11.2023 den 10.10):

Siden tråden er gjenopplivet:

Jeg tror de aller færreste av oss tenker særlig positivt om menn som gjør et nummer av hvor lite de trenger kvinner. Det fremstår ikke særlig mye bedre når en bytter om kjønnene. 

Skjønner ikke hvorfor det må være positivt eller negativt? Om noe, så er det jo positivt at man ikke er avhengig av et annet menneske for å leve det livet man vil.

Jeg hverken trenger eller ønsker en mann i livet mitt. Jeg tok et aktivt valg om å bli singel for snart 7 år siden. Det går aldeles strålende. Jeg ønsker ikke en mann og jeg trenger ikke en mann. Perfekt.

Hadde vært svært negativt om jeg ikke ønsket en mann, men trengte en.

Anonymkode: e059c...bc0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 11.11.2023 den 10.10):

Siden tråden er gjenopplivet:

Jeg tror de aller færreste av oss tenker særlig positivt om menn som gjør et nummer av hvor lite de trenger kvinner. Det fremstår ikke særlig mye bedre når en bytter om kjønnene. 


Nei. De to utsagnene vil ha helt ulik betydning og effekt.

Kvinner har vært (bl.a) økonomisk avhengige av menn.

Menn har aldri vært avhengige av kvinner for å ha inntekt og brødfø seg selv. De har derimot hatt lover med den hensikt å nekte kvinner rettigheter og holde dem avhengige av menn.

Folk husker ikke hvor forbausende kort tid vi har hatt noenlunde likestilling.

På 60-tallet jobbet kun ca 23 % av kvinner. På 70-tallet og kvinnekampens inntog økte antall kvinner i jobb betraktelig, men fremdeles hadde under halvparten av alle kvinner egen inntekt.

Ikke før vi kommer til 80-tallet er det relativt normalt at kvinner flest jobber - øker til godt over 60 %.

Vi har faktisk ikke hatt mer enn 20-30 år, der det var normalen at kvinner flest hadde mulighet til å forsørge seg selv.

Det vil si, at mange av dagens unge kvinner er første generasjon døtre, hvor det har vært en selvfølge at mødrene er likestilte og økonomisk uavhengige.

Vi står midt i en stille revolusjon i forholdet mellom kjønnene i kjønnsmarkedet.

Kvinner idag trenger ikke menn, for første gang i vår historie. De fleste ønsker seg likevel en mann og en partner i livet - men da må det være en mann som ikke gjør livet deres tyngre og vanskeligere. Menn må bringe noe annet enn lønningsposen til bords.

Menn som gjør et nummer av hvor lite de trenger kvinner, vil oppleves usmakelige fordi historien har vært at kvinner har vært nettopp utestengt og holdt nede, fordi menn ble ansett som viktigere.

 

 

Anonymkode: 398f6...b17

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Menn som gjør et nummer av hvor lite de trenger kvinner, vil oppleves usmakelige fordi historien har vært at kvinner har vært nettopp utestengt og holdt nede, fordi menn ble ansett som viktigere.

 

 

Anonymkode: 398f6...b17

Jeg tror du oppsummerer det fint her. Det er usmakelig når "de andre" gjør det, men greit når en gjør det selv. 

 

En kunne like gjerne snudd på det og pekt på forventninger til menn om å etablere seg med kvinner for å rettferdiggjøre en tilsvarende retorikk fra menn, men som du påpeker oppfatter vi slikt som usmakelig. Det handler kanskje om at vi med relativ letthet ser gjennom retorikken.

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 1.12):

Kvinner får mer penger enn de bidrar med til staten gjennom hele livet.

Anonymkode: 0fee2...f2c

Hvem driver med gratis arbeid? Hvem gidder å jobbe innen helse som er et underbetalt yrke, hvor man også må ta ekstravakter hele tiden? Slutt med bullcrapet ditt! I tillegg gjør kvinner alt hjemme. Kvinner jobber mer enn menn,de bare tjener ikke noe på det.

Anonymkode: 045ea...5e6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 9.41):

Du mener altså at Marie Curie følte mer enn hun tenkte? Sikkert derfor hun ble tildelt ikke bare en, men to nobelpriser i to forskjellige fagfelt. 

Anonymkode: 87e9b...634

En svale gjør ingen sommer.

Anonymkode: 6b736...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...