Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Endelig litt mer vektnedgang som monner litt :) Vekt i går viste ned 1 kg siden forrige fredag og landet på 62 kg blank. Det var jeg virkelig glad for å se siden det hadde gått litt vel tregt i det siste til tross for iherdig jobbing. Kroppen er en liten luring altså :kul: Den tviholder på det som er inntil den skjønner at denna dama er beinhard og ikke kommer til å gi seg :jepp: I dag så jeg et enda lavere tall, men det noterer jeg meg bare bak øret siden det er fredager som er min rapporteringsdag. Det er i hvert fall helt nydelig å se at det jeg gjør har god effekt. 

I går løp jeg en langtur på 11 km på mølle i terskelfart. Det som er så deilig på de møllene som vi har på senteret er at man kan gjenskape turer man har løpt ute. Da får man akkurat den samme farta og stigningsprosenten som det man har løpt opprinnelig og med kart. Fart og stigning justeres altså helt av seg selv mens man løper. Ganskje kjekt,  for det fristet så lite å løpe ute på hardpakket tykk is. Det blir for hardt for knærne mine rett og slett. Det er ikke akkurat like trivelig å løpe inne og se rett inn i et kart eller omgivelsene på senteret som det er ute i fri natur, men det er et godt alternativ og definitivt bedre enn sofatjeneste. Som vanlig ble jeg mør og fin i bena etterpå :D Jeg merket at jeg trenger mange flere slike langturer og at jeg er litt ute av trening på akkurat det. Ikke at pulsen ble for høy på den turen i terskelfart, men jeg ble så stiv i hoftene og trøtt i bena underveis. Neste langtur blir en ekstra km, men da helt på lavpuls og i de laveste pulssonene. Krysser fingrene for at denne isen smelter snart eller at det kommer litt mer snø slik at det kan gå an å løpe ute. Selve isen gjør ikke så mye, men det er når det blir så stein hardt og uten noe snø på toppen at jeg sliter. En slik midt-på-dagen-tur i sola ville jo passet utmerket, for da er det myk slush. Litt vanskelig for meg å få til siden jeg jobber på dagtid. 

Planen i dag var egentlig en skitur. Tror jeg må se an været utover dagen først. Å gå ute i tykk tåke er ikke noe særlig hyggelig. Det kommer uansett flere dager. Snart påske er det også. Da blir det tur i fjellheimen på meg ☀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med nydelig nedgang! 😁
Høres moro ut med mølle som gjenskaper tur ute. Har aldri satt meg detaljert inn i de som vi har på senteret... jeg bare går på og trykker start, pleier aldri trykke på andre knapper 🙈

Håper du får en kjempefin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :hjerte:

I dag fikk jeg prøvd meg på en løpetur ute igjen. Det ble en ganske utfordrende tur faktisk, for det var så mye vann enkelte steder at jeg måtte hoppe rundt som en gaselle for ikke å bli helt kliss våt. Prøvde å finne noen isflekker eller kanter med litt snø på, men snøen var råtten og våt og ikke helt optimale forhold. Så var det ikke så mye is å løpe på heller slik jeg hadde håpet. Piggskoene var på og jeg hadde sett for meg en fin is/slush-tur.  Jeg skulle egentlig løpe på veldig lavpuls, men det var jo helt klin umulig å få til siden pulsen steg for hvert hopp jeg måtte ta bortover - naturlig nok. Så det skal bli spennende å gjenskape den turen inne på mølle en gang :ler:  Heldigvis har jeg mulighet til å justere farten underveis selv om alt kan gå av seg selv hvis man vil. Det ble liksom ikke helt riktig forhold mellom fart og puls i dag. Den sørpesnøen sugde masse krefter ut av føttene mine. Alt i alt en hel grei treningsøkt på 12 km, men ikke helt optimal pulstrening der altså med disse byksene som jeg måtte ta her og der :fnise: Det så sikkert superelegant ut for alle turgåere. He he, håper jeg klarte å more noen da i det miste :) 

I går så grublet jeg litt på om jeg skulle kjøpe litt lørdagsgodt, men da kvelden kom så hadde i grunnen lysten forsvunnet. Det varte helt til jeg bare skulle smake på noen potetskruer som datteren hadde. Noen få ble til flere håndfuller og da jeg først hadde spist de første så kom det et enormt søtsug og kick etter noe mer. Så da gikk det med en kvikk-lunsj også som vi hadde liggende fra før. Det ble ikke så ille totalt sett for hele dagen samlet, men det er helt klart lurt å holde seg helt unna uten å smake engang dersom man ikke ønsker å få slike cravinger. Det er ganske underlig hvordan kroppen kan reagere.  I hvert fall min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er det visst lenge siden jeg har skrevet noe. Når jeg leser noen innlegg tilbake så ser jeg at jeg bemerket at jeg følte meg litt slapp og ikke helt som jeg pleier. Rett etterpå fikk jeg en kraftig nedre luftveisinfeksjon og lå rett ut med surklende pust og enda mer slapp. Jeg hadde rett og slett sofatjeneste i flere uker og orket knapt å bevege meg. Så da ble det til at jeg spiste mer enn jeg klarte å forbrenne. Det er jo noe med det at når man ikke får beveget seg og trent som man pleier så må man jo spise deretter. Det gjorde ikke jeg... Jeg puttet innpå mer enn jeg pleier i tillegg fordi jeg liksom "fortjente det" mens jeg var syk. Jo mer jeg spiste, desto mindre lyst fikk jeg til å bevege meg. Det hele ble en skikkelig negativ spiral. Påsken kom og gikk, og jeg hadde da stappet i meg lassevis av smågodt, billigkjeks og marsipan :rodmer: Så her er jeg altså med en vekt som ikke er ønskelig. I dag stoppet vekten på 64,8 kg. Det er minst fem kg for mye for meg. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å få av meg disse kiloene fortest mulig. Tidligere har jeg telt kalorier og ført opp i en app. Det hadde vært så deilig å kunne slippe det, for det er ganske tidkrevende. Dessuten så må man være ganske nøye for at det skal ha noen hensikt. Jeg vet jo sånn ca hvor mye og hva jeg bør spise, men jeg vil altså så veldig gjerne ha av meg dette så raskt som bare det. Bunaden min passer ikke slik jeg er nå :(  Det er bare en måneds tid til 17.mai og jeg må bare ned i vekt. Mulig jeg rett og slett må tilbake til den metoden som jeg vet funker for meg. Må gruble litt på det kommende dager. God tid har jeg ikke. Denne uken har jeg kuttet ut alt "unødvendig" som sukker og tjafs utenom måltider. Det har foreløpig funket greit det. Ned 0,8 kg denne uken. 

En ting er 17. mai og bunad, men en annen ting er jo badeferien som vi skal på i slutten av juni. Det er svært lite av sommerklærne mine som passer nå også. Det blir rett og slett for dyrt om jeg skal bytte ut hele sommergarderoben min fordi jeg ikke får av meg dette vinterspekket. Det er faktisk snakk om en hel størrelse opp. Det er jo hyggelig å kunne kle seg i litt annet enn bare store telt av noen kjoler også. 

Så tilbake til treningen. I det siste så har jeg gradvis fått tatt en og annen løpetur ute, og det har stort sett vært rolige turer på rundt 5-10 km. Det har tidvis vært litt tungt, men det skyldes nok like gjerne redusert pust/dårlig lungekapasitet som generell dårlig løpeform.  Det tar tid før formen kommer seg igjen etter å ha vært syk i flere uker og uten noe særlig trening.  Jeg hadde som mål i fjor om å klare å løpe 5 km på under 30 minutter. Det målet nådde jeg. Det raskeste jeg løp 5 km var på 28 min og 34 sek 2.september. Da veide jeg på grammet det samme som i dag :)  I dag ville jeg teste løpeformen på tid igjen for å se hvordan jeg ligger an, og da ble tiden 30 min og 39 sek. Ikke så aller verst egentlig, men jeg vil gå for samme mål som i fjor :)  Jeg hadde mer å gå på når det gjaldt puls, men pusten og lungene stoppet meg denne gangen. Så nå får jeg jobbe meg ned mot 28,5 min igjen. Jeg skal nok øve meg på å nå fjorårets mål på 10 km under timen igjen også, men testen på det føler jeg for å vente litt med til pusten og formen blir noe bedre. Inntil videre så er det kostholdet jeg fokuserer aller mest på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ‘bra’ at du fant ut hva den dårlige formen kom av (og at du har blitt bedre igjen). 
Vanskelig dette når klærne for sesongen som kommer ikke passer.  Men det er heldigvis tid igjen for å endre på dette. Og du har jo tidligere vist hva du klarer når du ‘er på hesten’. 
Jeg heier på deg :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg :klem3: Jeg kan godt sette meg inn i de ukene du har hatt (mine to koronaår var sånn 😶) Det er tungt å komme seg ut av det! Men det er en god start at du er her igjen :nikke:

Mitt beste råd til deg tror jeg må være å ikke ha det så travelt... Jeg forstår at det er vanskelig og ønsket om å bli kvitt kilo raskest mulig er sterkt :klem: Jeg bare tror du vil ha det bedre i både kropp og sinn om du tar ting steg for steg uten å stresse. Husk at en 17.mai og badeferie bare er en pitteliten tid av livet ditt, vips så er de dagene over. Kan hende du vil nyte disse dagene bedre om du fokuserer på litt andre ting enn feil tall på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjukkis skrev (38 minutter siden):

Så ‘bra’ at du fant ut hva den dårlige formen kom av (og at du har blitt bedre igjen). 
Vanskelig dette når klærne for sesongen som kommer ikke passer.  Men det er heldigvis tid igjen for å endre på dette. Og du har jo tidligere vist hva du klarer når du ‘er på hesten’. 
Jeg heier på deg :heiajente:

Ja, det er heldigvis litt tid igjen. Jeg må bare ikke bruke for mye tid på å finne ut hvilken plan jeg skal følge. Jeg kan få til dette :) Tusen takk for støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 minutter siden):

Klem til deg :klem3: Jeg kan godt sette meg inn i de ukene du har hatt (mine to koronaår var sånn 😶) Det er tungt å komme seg ut av det! Men det er en god start at du er her igjen :nikke:

Mitt beste råd til deg tror jeg må være å ikke ha det så travelt... Jeg forstår at det er vanskelig og ønsket om å bli kvitt kilo raskest mulig er sterkt :klem: Jeg bare tror du vil ha det bedre i både kropp og sinn om du tar ting steg for steg uten å stresse. Husk at en 17.mai og badeferie bare er en pitteliten tid av livet ditt, vips så er de dagene over. Kan hende du vil nyte disse dagene bedre om du fokuserer på litt andre ting enn feil tall på vekten.

Tror rådet ditt er veldig bra. Det er bare det at klærne ikke passer... Trenger i grunn bare å komme i gang igjen med en plan, så vil jeg leve fint med det :)  Nå er jeg i gang med løping igjen og da kan det nok hende at jeg får litt "gratis" med tanke på vektnedgang. Jeg vet at cravingsene blir mindre når jeg trener mer, noe som gjør at inntaket automatisk går ned og forhåpentligvis også kiloene på sikt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fått enda et svar på hvorfor jeg er så merkelig i formen. Jeg har litt lavt lager av D-vitamin i kroppen gitt. Det kan jo selvfølgelig forklare hvorfor det er så tungt å komme seg ut for å trene, og hvorfor jeg føler meg så lite opplagt for tiden. Har hatt mine mistanker, men så har jeg ikke villet ta tilskudd før jeg hadde tatt prøver. Jern vet jeg at jeg må ta fra tid til annen og det har jeg gjort. Så jernlageret er nå som det skal viser det seg, men denne gangen var det altså D-vitamin som manglet. Ja, ja, da blir det vel bedre etter hvert da :)  Å få svar på det gjorde faktisk at jeg ser litt lysere på det meste, for nå vet jeg jo hva jeg skal gjøre for å bli litt mer opplagt heldigvis!

Denne uken har jeg slettes ikke vært så flink med kostholdet. Eller, jeg har jo sørget for å spise det jeg skal, men jeg har såvisst puttet på det jeg ikke skal også. Skjønner bare ikke hvorfor jeg plutselig skulle bli så fryktelig glad i is, jeg som sjeldent og nesten aldri spiste is før :dobbelis:   Kan nok dessverre ikke skylde på D-vitaminmangel for det :ler: (tror jeg i hvert fall). Vekten har dessverre gått litt opp denne uken i stedet for ned, så tallet på veiedagen i morgen vil ikke være noe gledelig syn. Vel, jeg får bare ta meg sammen og knipe igjen gapet. Det kan ikke fortsette slik om jeg skal få på meg den fine bunaden min. 

 

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører godtestopp frem til 17. mai. (inkluderer også chips, is og kaker) . Vil du slenge deg på? kanskje vi er flere her inne som blir med på det. Har også en nydelig bunad hengende i skapet, som jeg ikke tør å prøve engang 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben for oss som mangler d-vitamin 😉.  
For min del håper jeg på masse sol og finvær for å fylle på lagrene, i tillegg til høy dose tilskudd. Så blir nok høsten fylt av energi og overskudd 🤞🏼 

God helg - uansett hva vekta viste i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...