Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Wow ja, virkelig, mye har jo skjedd! Det merker du helt sikkert bare på hvordan mentaliteten har endret seg? 
Og slike ting - og hvordan man føler seg - er jo bare såå viktig. Mer viktig enn tallet på vekten. Men vet godt selv hvor vanskelig det er. Noe inni oss er tydeligvis programmert til å tenke og føle at tallet på vekten er viktig.

Men jeg syns vi skal applaudere oss selv! Vi er her, uke etter uke for å oppdatere. Okey, så når vi kanskje ikke målet innen den tidsperioden vi har sett for oss, men vi vil nå det etter hvert :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går litt så der dette med vektnedgangen ja, men jeg føler meg definitivt mye bedre nå enn for bare noen uker siden. Jeg innrømmer glatt at tallet på vekten har mye å si for meg, men at formen er bra og at klærne begynner å passe igjen er jo vel så viktig. Det er faktisk en fryd å merke at alt jeg har gjort og lagt ned av arbeid denne høsten begynner å bære frukter :) 

Jeg strever av og til med litt cravings, men jeg aner ikke etter hva. Er vel bare en naturlig greie noen dager i måneden antakelig. Sult er det helt klart ikke, for jeg har ikke lyst på verken gulrot, eple eller en brødskive 😆 Prøver ellers på å legge meg litt høyere i inntak de dagene som jeg vet at treningene blir ekstra harde. Så kan jeg heller stramme inn litt de dagene som jeg tar det mer med ro. I dag blir det en slik rolig dag, for på lørdag trente jeg zumba, på søndag løp jeg 12 km ute og i går var jeg på den vanlige instruerte treningen på senteret på mølle. 

En liten "sniktitt" på vekten i dag (som alle andre dager...) viser at jeg fremdeles jobber bra. Vi får se på fredag da hva slags belønning jeg får for innsatsen. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig litt mer belønning enn de to forrige fredagene. Ned 0,7 kg denne gangen og da er vekten 62,4 kg. Nå begynner jeg å skimte 61-tallet der i det fjerne. Jeg ligger rundt 1300-1500 kcal pr dag alt etter hvor intens treningsøktene er, så det tenker jeg at jeg skal fortsette med til jeg har nådd hovedmålet på 58-59 kg. Nå er det jo bare en drøy måned til jul og mye er gjort innen det antakelig :) 

På onsdag og i går var jeg på trening som vanlig. På fredager pleier jeg gjerne å ha en hviledag, men slik blir det ikke i dag. Jeg har meldt meg på en artig bootcamp/crossfit-time og den er mer type konkurransepreget enn de ordinære timene. Jeg vet ikke helt hva vi får av øvelser ennå, men det pleier gjerne å være en salig blanding av et hopetall av repitisjoner av utfall, knebøy, box jump, jumping jacks, hoppetau, push ups, sit ups, løping, burpees, markløft, spensthopp, kettlebell swing osv osv. :trene: Dette skal foregå i et så raskt tempo man bare klarer uten pauser. Det som er så utrolig bra med slike timer er at det passer for alle uansett om man veier 50 kg eller 100 kg. Jeg gleder meg! Tipper jeg er mør og fin i kroppen innen kvelden er omme  :svett: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Amatariel . Endelig litt resultater. 

Treningen på fredag var kjempegøy! Helt på slutten så gikk jeg riktignok litt tom og ble skikkelig kvalm, men vi hadde bøtte i nærheten i verste fall :fnise: Snakk om hardkjør altså. Da jeg stod opp i går så var armene mine nesten som lammet av stølhet. Jøye meg, jeg følte meg som en med svært korte armer, for jeg klarte knapt å løfte dem og måtte holde dem tett inntil kroppen  :sjokk:  Ha ha, det går heldigvis over, for i dag så er jeg svært mye bedre. Merket det litt på zumbatimen riktignok da. Det ble litt mye "zumbasering" med armene for meg i dag kjente jeg, men pytt pytt. En blir sterk av å ta i har jeg hørt :) 

I dag koste datteren i huset seg med pepperkaker. Jeg snuste inn duften som en sporhund, men stod i det. Syntes litt synd på meg selv et øyeblikk helt til jeg fikk høre at dette hadde jeg jo valgt helt selv. Og det er jo helt riktig. Dette er faktisk noe jeg har valgt helt selv. Det er ikke noe jeg må eller noen har fortalt meg at jeg må gjøre, men det gir litt ekstra boost når jeg tenker at det har gitt gode resultater så langt. I dag har jeg på meg en bukse som jeg ikke har kunnet bruke på veldig veldig lenge. Der er en av de buksene som har ligget innerst inni skapet som jeg trodde jeg ikke fikk på meg før minst om en måned. Det var mestring det :bolledeig: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting smaker så godt som tynn føles! Det er helt sant :nikke: Så støtter valget ditt med passende bukse vs. pepperkake ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten har stått bom stille siden forrige helg - helt frem til i dag. Jeg måtte veie meg flere ganger og på to ulike vekter for å tro det jeg så. Hvor mye er det egentlig mulig å svinge opp/ned over natta? Om det er et falskt resultat jeg så i dag vil jo vise seg på veiedagen i morgen. Noe rart er det i hvert fall. Hormoner meg her og hormoner meg der antakelig. 

Nå venter jeg bare på at Polar sin nye pulsklokke skal komme på tilbud. Det hadde passet så fint om den kunne komme på Black Friday, men den er antakelig for ny til det. Spørs om jeg må kjøpe den til fullpris. Det er ganske mye penger å legge i en klokke, men vi får se hva det blir til. 

Kroppen har vært litt småhanglete denne uken, så jeg har faktisk ikke orket å trene. Jeg har ikke trent siden mandag og det likner slettes ikke meg. Jeg er ikke akkurat syk, men jeg går rundt og småfryser og føler meg tufs uten at jeg verken er forkjølet eller har feber. Krysser fingrene for at formen blir bedre ganske snart og håper at denne kroppen klarer å ordne opp før noe bryter ut. 

Kostholdet har jeg full kontroll på fremdeles. Jeg har nå holdt meg sukker- og godtefri straks i 2 måneder. Det er jo ganske sprøtt ;) Kan ikke skryte av at lysten på søtt har vært totalt fraværende slik mange sier at det blir etter noen uker, men at lysten er sterkt redusert kan jeg signere på. Så går også suget etter noe å putte i munnen mye raskere over enn tidligere. Måtte det vare :ler: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag og jeg smiler fra øre til øre :D Tallet som jeg så i går er nesten den samme i dag gitt. Vekten viser 60,9 kg. Da var det ikke et falskt lavt resultat jeg så i går. Det er hele 1,5 kg ned siden forrige fredag. Som jeg skrev i går, så har vekten stått bom stille på det samme hele uken. Plutselig i går så slapp det, og da slapp det MYE. Nå har jeg altså nådd målet om 61 kg innen 1. desember :danse2:Det er nesten slik at jeg ikke tror det, for det har tidvis sett litt mørkt ut. Uansett så viser det seg at man ikke må gi opp selv om det går trått, for det slipper til slutt. Når jeg har blitt litt lei og motivasjonen har dalt så har de ordene som jeg hørte på en podcast hos Roede i bakhodet: Drit i motivasjonen, men fortsett mot målet! Det er det lureste jeg har gjort ser jeg. Jeg nådde målet :strix:

Nå jobber jeg videre ned mot hovedmålet på 59 kg innen julaften. På 2 måneder så har jeg lagt fra meg 6,2 kg av en tung vektvest. Da skal jeg nok klare de siste 2 kiloene også. I dag er det nøyaktig én måned igjen til julaften :tree:  

Det som er litt gøy er at det debatteres i radio og andre sosiale medier om dette med at man koser seg i hele førjulstiden, og at det da liksom ikke blir noe ekstra å glede seg til når julen faktisk er her. Prisene på sjokolade og annet "kos" er det priskrig på slik at man kan proppe i seg hele tiden frem mot jul. Vi vet jo alle hva det å proppe i seg kan føre til. Akkurat i år så slipper jo jeg å tenke særlig på dette. Jeg har tidligere nevt denne pepperkakeboksen til datteren. Det var jo ikke det at jeg ikke hadde lyst på en pepperkake eller femten, men nå er jeg så nære målene mine om både sukkerfrie måneder + vekt at jeg ikke skal tukle det til nå. Jeg får være litt frøken flink litt til :ler2: 

Siden jeg ikke har trent siden mandag så begynner kroppen å si fra at nå er det på tide. Jeg får se om jeg får til en liten løpetur ute med hunden i ettermiddag om det ikke er altfor isete på stiene. Jeg skulle jo ha kjøpt meg enten pigger til å ha på skoene eller kjøpe meg løpesko med pigger, men det har jeg glemt litt bort. Får sjekke litt rundt og jeg kan finne noe. Jeg får kjøpe noen fine noen som belønning til meg selv som nådde delmålet mitt :vekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (3 minutter siden):

 Jeg nådde målet :strix:

 

 

Du «jobber» veldig bra👌🏼

Bare å mate på videre☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere :)  Det ligger mye jobb bak dette ja, men det er det virkelig verdt :hjerte:

Jeg fikk løpt en 11 km tur sammen med hunden på fredag slik jeg hadde håpet. Det var faktisk litt isete og det blåste noe helt fryktelig, men det gikk rimelig greit likevel. Jeg hadde på meg et par løpesko som ga et ganske godt grep. Enda bedre blir det nok på neste løpetur vil jeg tro, for nå har jeg endelig fått kjøpt meg løpesko med pigger. Gleder meg til å prøve dem etter hvert. Så nå har jeg altså kjøpt "belønningen" min. Den neste belønningen min for neste mål skulle egentlig bli en ny pulsklokke, men jeg tror nesten den får komme før målet er nådd siden den mest sannsynlig kommer på tilbud nå til uken. Jeg får heller bytte ut ordet belønning med motivator :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går skulle jeg løpe 4x4 men det ble bare tull. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre ganske høy puls, men det ble altså bare rør. Ikke ofte jeg bommer på slikt, men akkurat i går så tror jeg hodet var et helt annet sted enn på trening. Ja ja, når jeg tenker på det i dag så var det tross alt bare snakk om en treningsøkt og ikke noe som var viktig i går i hele tatt. Er bare at det er så sjeldent at jeg tar slike intervaller og hadde egentlig tenkt å få maks utbytte. Vel, i går var i går.

I dag har jeg ikke fått gjort noe som helst av verken løping, turgåing eller styrketrening. Det har rett og slett gått i hundre med andre ting som jeg har måttet få unna. Så i morgen skal jeg legge igjen alt pes hjemme og trene og kose meg :) 

Sukkerfrie uker og måneder går fremdeles greit. Det eneste var at i helgen så fikk jeg kjøpt 5 biter med sukkerfri sjokolade. Jeg spiste to av dem på hele 8 gram hver. Ikke all verdens av utskeielse OG fremdeles sukkerfritt, men det var sjokolade da. Det skulle jeg nok ikke ha spist, for det skapte faktisk et behov. Et behov for mer. Så da vet jeg jo det. Sjokolade er sjokolade uansett om det er med eller uten sukker. I hvert fall for meg :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @lb . Det har liksom gått litt sport i det der med å holde seg sukkerfri :fnise: I begynnelsen var det til tider litt så der, men nå er det liksom litt kult (for meg) at jeg faktisk gjør det og ikke minst klarer det. Pussig. 

Vektnedgangen denne uken er lik null selv om jeg har sett et litt lavere tall tidligere i uken enn det jeg gjorde i dag :D Tipper det har med å gjøre at jeg gikk ned hele 1,5 kg forrige uke. Det må jo være måte på hvor mye denne kroppen skal klare å slippe på kort tid, så det er helt ok for meg. Jeg har ikke gjort noe som helst annerledes verken denne uken eller forrige. Samme type inntak og omtrent samme type aktivitetsnivå som alle andre uker. Ser jo på det som positivt at kroppen klarer å holde vekten nede i det minste og ikke blir fristet til å holde igjen enda mer slik at jeg går opp. Jeg veier fremdeles 60,9 kg og i dag skriver vi jo faktisk 1. desember. Delmålet mitt er jo nådd og jeg går inn i desember med stolthet. Det tillater jeg meg faktisk å gjøre :danse2:

På onsdag kjørte jeg både stryrketrening og løping  vekselsvis i samme økt. Tror jeg må ha tatt i litt ekstra, for jeg ble skikkelig støl. Kjenner det godt i dag også :) Lurer på om jeg skal ta en langøkt på mølla i dag eller mulig i morgen tidlig. Orker ikke løpe ute nå som det brått ble så kaldt. Jeg skulle jo så gjerne ha prøvd de nye løpeskoene mine med pigg, men det kommer nok flere anledninger vil jeg tro. Er vel ingen fare for at vi får verken en svært kald eller svært kort vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

To hele uker har gått siden jeg skrev her i dagboken min sist. Siste løpeøkt var 2. desember og da løp jeg 12 km på mølle. Siden det så har jeg ikke løpt en eneste meter :( Latskapen startet med at jeg måtte skippe flere fellestreninger pga juleavslutninger og andre tilstelninger. Så når jeg da hadde kommet ut av gode treningsrutiner så skled det bare helt ut. Oppå det hele så ble jeg syk og proppet i meg alt for mye som kroppen ikke bør ha. Massevis av enkle løsninger, fjas og ferdigmat. Null bevegelse og mer inntak enn kroppen skal ha er jo definitivt oppskriften på vektoppgang (for de som lurer)  :rodmer: En skikkelig ond sirkel hele greiene i grunnen. Vekt i dag 61,4 kg og det er sørgelige opp 0,5 kg siden 1. desember. Det var jo ikke den veien det skulle gå.

Det eneste jeg fremdeles kan være fornøyd med er at jeg har klart å holde meg sukkerfri! Det har riktignok blitt en del salt snacks, en del kaloririke lettvinne ostesmørbrød osv, men altså ikke noe fristende julemarsipan, pepperkaker eller andre godsaker med tilsatt sukker i. Jeg har tidvis tenkt på å blåse i hele greiene siden jeg uansett spiste langt over kaloribudsjettet mitt, men det var noe i meg som sa at jeg snart har klart meg i 3 måneder helt uten, og da skal jeg fikse den siste lille tiden som er igjen :) 

Nå har feberen og den verste verkingen i kroppen gitt seg heldigvis, og jeg er straks tilbake der jeg var for rundt to uker siden. Jeg føler jo at jeg har "mistet" de to første ukene i desember på alle måter, men jeg må se fremover og kanskje også tenke litt på det fine jeg faktisk HAR fått til. Om jeg orker å løpe ennå er jeg ikke helt sikker på, for det henger igjen rusk i brystet. Jeg skal i hvert fall ha full kontroll på inntaket. Så skal jeg gå en fin tur ute i dag i frisk vinterluft. Litt opp- og nedturer herfra i dag altså, men jeg jobber på :strikker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleavslutninger og tilstelninger tar knekken på mange rutiner i de norske hjem tror jeg! Heelt normalt. Der er vi virkelig i samme båt mange av oss. Vi får trøste oss med at det er en unntaksperiode i året. Denne vektoppgangen blir man forhåpentligvis kvitt raskt på nyåret.

Syns det er en enoooorm bragd at du har klart å holde seg sukkerfri da! Wow, det er jo så utrolig mange fristelser rundt hvert hjørne nå. Men er kanskje det som er hemmeligheten, at det ikke er en like stor fristelse når man har klart å være uten så lenge. You go! 

Godt å høre at du har blitt frisk igjen nå. Kanskje bare prioritere tiden med noen fine gåturer ute, og bare generelt kose deg med julestemning jul3.gif.c4a4e2aca18ead861662a3e7f8140470.gif Så kan heller de tøffere løpeturene komme senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Årets første dag. Ja, @Amatariel de tøffere løpeturene må nok komme senere, men de kommer. Jeg var ute og prøvde løpeskoene mine med pigg nå i romjulen. Det var tungt å komme i gang, men veldig fint. Ble bare en lett 5 km med hunden, men veldig fint å røre litt på seg igjen.

Desember ble en tøvete måned for meg på flere måter. Sukkerfritt ja, men en lei vektoppgang likevel. Jovisst nådde jeg noen mål, men jeg sitter igjen med en litt flau smak i munnen. Det ble bare så altfor mye av alt de siste ukene av året. Det var ikke helt slik jeg skulle avslutte 2023. Vel, spist er spist og gjort er gjort. Nå må jeg fokusere igjen. Det vet jeg at jeg klarer. 

Startvekten på årets første dag er 65,2 kg. Det er opp over 4 kg på én måned. Jeg håper virkelig at det kan være mye vann pga alt sukkeret og tøvet som jeg har spist og drukket nå i julen. Jeg kjenner at kroppen er litt i ulage etter noen svært usunne uker. Håper at det vil bedre etter noen dager med sunn og god livstil igjen. Nok jamring herfra i dag. Jeg er straks tilbake i gode rutiner igjen :) Godt å få det ut!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kilo på én måned har nok mye med vannvekt å gjøre, ja. Blir ofte et høyere inntak av salt, fett og sukker gjennom desember. Du er nok absolutt ikke alene i vannvektboblen😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...