Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Ja enig, dette er nok mest vannvekt som du helt sikkert blir kvitt raskt :klem: Og du er ikke alene om å være litt flau over de siste par ukene! Men kanskje vi bare skal drite i å være det... jul er jul, og nå kan vi legge den bak oss. Du vil helt sikkert føle deg bedre igjen veldig snart, vi må bare komme litt inn i rutiner og sunn mat igjen ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag ble jeg veldig glad da jeg så tallet på vekten :) Glad i den forstand at jeg bare har gått opp 1,6 kg siden 15.desember og ikke 4 kg slik det kunne se ut. Så da var det altså mye vannvekt som jeg håpet. Vekt i dag viste 63 kg blank. Da er det faktisk hele 2,2 kg mindre enn mandag :danse2: Jeg må ha et delmål før jeg skal nå idealvekten min på 59 kg innen påske. Jeg klarte jo delmålet mitt om 61 kg innen 1. desember, så nå må jeg jo faktisk gå ned de samme to kiloene en gang til. Tipper jeg skal klare det om noen uker, men jeg tror jeg må kikke litt i gamle tråder for å se hvordan nedgangen min arter seg før jeg kan sette noen dato for delmålet denne gangen. 

Denne uken så har jeg fått kommet litt i gang igjen med treningen. Jeg løp 5 km på mølle på tirsdag og 10 km på onsdag. I går hadde jeg hviledag. Jeg lurer på om jeg skal ta en styrkeøkt i dag, for det kjenner at jeg trenger. Normalt sett så trener jeg jo kombinasjon av løping/stryrke på gruppetimer, men de timene har ikke kommet i gang etter jul ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! :duskedame: Er skikkelig deilig å bli kvitt vannvekt også, det motiverer og se et lavere tall. Og så flink du er til å løpe! Virkelig godt i gang da du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en uke unnagjort. Foreløpig så har jeg fått trent bare to dager denne uken. Styrke på tirsdag og kombinasjon styrke/løping på onsdag.  Det er fremdeles tre dager igjen av uken, så det er muligheter :) Jeg har liksom ikke noe spesielt mål med treningen akkurat nå. Sånn sett så var det lettere da jeg skulle trene meg opp til arrangert løp eller da jeg hadde som mål å løpe 10 km på under en time, 5 km under 30 min osv. De målene er jo nådd, så jeg driver i grunnen nå bare med vedlikehold på de tingene. Derfor blir jeg nok litt "slapp" i måten å tenke på antakelig. 

Akkurat nå så ligger fokuset mest på vektnedgang. Vekt i dag var 63,6 kg og det er dessverre 0,6 kg opp fra forrige fredag. Det kan være at forrige ukes resultat med minus 2,2 kg var falskt høy nedgang, men jeg må jo bare innrømme at jeg tuklet det til hele forrige helg. Ikke godt å si hva som skjedde i hodet, men plutselig så fikk jeg det for meg at jeg skulle gi totalt blaffen :rødme: Så er det også noe med det at nå som det er så kaldt så pakker jeg meg inn i massevis av klær og da gjør det liksom ikke så mye om det tyter ut litt her og der fordi det ikke synes uansett (tror jeg selv). Helt merkelig tankegang egentlig. Æsj jeg vet ikke jeg. Jeg blir jo veldig glad og lett til sinns når jeg ser at vekten kryper nedover, så jeg fortsetter nok med det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg :klem: Forrige uke var jo veldig mye nedgang, så det er nok garantert derfor det gikk litt andre veien i dag. -1,6 kg på to uker er fortsatt kjempebra!! Ta med deg det videre ❤️
Det er bare å fortsette som du gjør. Planlegg noen gode og sunne valg for helgen her nå, så kan du glede deg til det. Jeg heier på deg :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Januar ble en tung måned for meg på flere måter. Jeg gikk rett og slett i fella og gikk på en smell eller to. Fikk virkelig smake på "what-the-hell-effekten". Sukkerfritt ble det riktignok, men jeg puttet i meg alt annet. Så graden av sunnhet kan jo alltids diskuteres.  Jeg legger den vonde måneden bak meg og ser frem mot lysere tider :) 

Det har blitt minimalt med trening på meg i det siste. Har bare fått gått noen turer her og der. Hadde egentlig planlagt en løpetur ute i dag i blåsten, men det var så fryktelig isete at jeg droppet det. Tror ikke en gang at løpeskoene mine med pigg hadde klart å holde meg på bena. Jeg turte i hvert fall ikke å prøve. Jeg er litt i tenkeboksen når det gjelder treningsmål. Jeg merker at jeg trenger noe å strekke meg etter. Jeg fungerer best på den måten. Må tenke litt mer på den der. 

Om jeg fortsetter februar sukkerfritt vet jeg ikke ennå, men denne helgen blir i hvert fall det. Har ikke kjøpt inn noe snop og har heller ikke planer om å gjøre det. Jeg har hatt litt i bakhodet at jeg skal holde det sukkerfritt frem til påske, men jeg vet ikke om jeg gidder å ha det fullt så strikt. Jeg klarte jo de 3 månedene før jul uten sukker og hadde nok klart det frem til påske også, men jeg vet ikke. Har ikke lagt noe plan for akkurat det foreløpig. 

Jeg kryper sakte nedover i vekt, faktisk i sneglefart. Vekt er hele 0,2 kg ned siden forrige gang jeg skrev i dagboken min 12. januar. Det har tidvis gått både opp og ned, men for meg så er altså målet at jeg skal gå ned på sikt. Innen påske så skal jeg ikke veie mer enn 60 kg. Så tar jeg det videre fra det. Dette har jeg jo gjort før, og senest i høst, så dette klarer jeg! Det totale målet er å ha en sunn livsstil. Det har jeg for det meste. Litt glipp på treningsfronten nå riktignok, men det er jeg ikke så bekymret for. Jeg elsker å trene og jeg er straks gang igjen slik jeg pleier. Må som sagt bare tenke litt mer på hva slags mål jeg skal sette meg. Trenger ikke være noen enorme mål, men noe som gjør at det blir litt mer enn bare vedlikehold. Jeg kan ikke måle meg etter andres innsats og resultater. Må ha mine egne. Det er min kropp og min helse. Jeg gleder meg til jeg er tilbake der jeg skal være :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå er januar heldigvis over! :klem3: Og du har jo kommet deg igjennom den med både sukkerfritt og nedgang! Virkelig en klapp til deg selv og noe du skal være stolt av. I begynnelsen da jeg leste innlegget ditt virket det absolutt som det hadde blitt  oppgang, så veldig imponerende at det ikke ble ned det når du puttet i deg "alt annet" og generelt har hatt en tung måned.

Nå ser vi helt klart fremover 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar har så langt vært en fin måned for meg. Jeg har spist sunt og ikke tøyset det til en eneste dag hittil. Av ulike årsaker så har jeg ikke trent all verdens, men en og annen løpe- og styrkeøkt har jeg fått til likevel.

Jeg har fremdeles ikke satt meg noen spesielle treningsmål som jeg skal begynne på ennå, men utover våren og sommeren så skal jeg begynne å trene meg opp til å løpe 10 km på under 58 minutter. Hvorfor? Jo fordi det er persen min på det offisielle løpet i fjor ;)  Det er ikke så veldig raskt blant alle løpere, men jeg er en "gammel" dame og bare en enkel mosjonist. Jeg vil klare dette innen løpet som skal være i oktober. Det er mulig jeg melder meg på halvmaraton også. Får se hvor mye jeg får trent. Jeg er i hvert fall litt mer oppe i både humør og form nå enn jeg var i desember og januar. 

Da jeg startet min "løpekarriere" skikkelig så slet jeg med å løpe 5 km sammenhengende :fnise: He he, det er jo nå bare til å le av, for nå løper jeg både 15 og 20 km sammenhengende uten å pese. Har rett og slett knekt koden med å løpe rooooolig. Da jeg begynte med løping så løp jeg jo bare på og hadde det for meg at det er slik det gjøres. Det er jo ikke det... Ja ja, nok om det, men det er litt gøy å tenke tilbake på. 

Vekt i går var vesentlig lavere enn den var i dag. Vi snakker en halvkilo forskjell. Aner ikke hva som er årsaken, men noen ganger samler jo kroppen på ekstra vann av ulike grunner. Vekt i dag var i hvert fall 63,3 kg og det er hele 0,1 kg ned siden forrige fredag 🤨 Tipper det jevner seg ut igjen i løpet av uken. Jeg er ved godt mot og jobber med saken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg håper jeg også klarer å knekke løpekoden slik du har gjort! 
Gikk det gradvis, eller bare løsnet det en dag? 

Jeg er meldt på halvmaraton i september, og enn så lenge er målet å gjennomføre i live. Men skal gjøre mitt for at det skal bli en god opplevelse😁 

Er der nå at 5 km er slitsomt nok, så har en vei å gå. Hvor rolig løper du på langøktene ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fascinerende å høre at man kan få såpass med progresjon på løpingen altså! 😄 Jeg er en av dem som på ingen måte kan klare 5 km en gang 😂 når jeg er på tredemølla så powerwalker jeg, og når jeg øker opp til løping så klarer jeg ca. 2 min før jeg må ned på gå igjen :flau: Så ja, løpe i 20 km høres siiiiiiinnsykt ut. Rått da! Kan høres ut som du har en spennende løpesesong foran deg med fine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten jevnet seg heldigvis ut igjen allerede dagen etter veiedagen. I dag var jeg tilbake på tallet jeg så for et par dager siden. Det er rare greier at kroppen greier å gå opp og ned så mye fra dag til dag når kostholdet er det samme og uten de store endringene. At søvn, hormoner, væske osv har påvirkning er jo kjent, men jeg synes likevel det er litt rart :himle: Jeg vet at jeg ikke bør veie meg hver dag, men det er min måte å klare å takle eventuelle "nederlag" dersom det ikke treffer riktig akkurat på veiedagen min. 

I går kveld fikk jeg endelig løpt en god økt igjen på mølla. God økt i den forstand at jeg fikk svettet litt ut og fikk løpt bare for å løpe. Det ble riktignok ikke så fryktelig langt, men 6 km for meg i stigning på opptil både 12 og 15% er ganske krevende. Da blir det mest lunting akkurat i de bratteste partiene, men løpsteget har jeg uansett. Instruktøren vår sier at dersom man skal bli god til å løpe så må man løpe (ta løpesteg i stedet for gåsteg) om så det er bare går i 5 km/t. Man blir ikke god til å løpe om man går. Om man går, så blir man god til å gå. Sier sikkert seg selv, men jeg har ikke tenkt på tidligere at det faktisk går an å "løpe" i 5 km/t :tunge: Det skal sies at jeg holdt en snittfart på en del høyere enn det, men i de bratteste bakkene så måtte jeg betraktelig ned. Totalt sett så ble det en økt med både lav og veldig høy puls. Sikkert ikke en økt som instruktøren min hadde vært mest imponert over med tanke på litt rotete puls, men for meg så holdt den økten i massevis akkurat i går. Målet var mest å kjenne litt på formen. Den var ikke så aller verst :) 

Det å knekke løpekoden har jeg antakelig løst underveis @Triviella.  Jeg lærte ganske tidlig at det å løpe med maks 70% av makspuls var det som skulle til for å øke utholdenheten slik at man er i stand til å løpe både raskere og lengre distanser etter hvert. En ting er kunnskapen, en annen er å klare å gjøre nytte av den kunnskapen og bruke den ;) Det satt langt inne for meg å greie å løpe så sakte at jeg nesten løp i gangfart. Man pleier å si så sakte at man nesten blir flau. Nå er det slettes ikke noe problem og kan nærmest holde på i det uendelige, i hvert fall inntil bena blir tunge og slitne. Det er individuelt hva slags fart man løper på med 70% av makspuls, men min fart er ca 7.5 km/t. Noen langøkter løper jeg på terskelfart, alt etter hva jeg har trent tidligere i uken. Den er også svært individuell etter formen man er i. Min er på rundt 10 km/t.  Terskelen min har jeg fått målt. Jeg kan holde ganske lenge i den farten, men etter 10 km/en times løping begynner jeg å kjenne på trøtthet i kroppen. 

Powerwalk er veldig bra trening @Amatariel! Skånsomt for knærne er det også. Det er mange som verken liker å løpe eller kan gjøre det. Man må rett og slett finne den formen for aktivitet som passer for seg. Men ja, progresjonen i løping kan komme svært raskt om man husker på å skynde seg sakte :) 

Jeg er ellers i grubleboksen på om jeg skal ta noen sukkerfrie uker til frem mot påske eller om jeg skal glemme hele greiene. Dag 10 nå i februar uten og det er lørdag, men jeg trenger liksom litt mer input på hvorfor jeg skal gidde å være så firkantet :_popcorn_: Jeg har ikke tatt noen valg om sukkerfritt i forkant altså, men det har bare ikke blitt til at jeg har spist noen søtsaker fordi jeg heller har prioritert mat. Har hatt et ganske strikt kaloriinntak for å få kickstartet resten av "pyntekiloene" og da har det ikke vært rom for noen utskeielser. Jeg skal øke litt nå, så jeg kan spise litt mer om jeg vil, men jeg blir så usikker på hva som er vitsen :fnise: Så om noen har noen gode poeng så kom gjerne med dem. Antall kalorier skal jeg klare å håndtere uansett. 

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det foreløpig blitt svært lite bevegelse. Det skyldes for det meste at det er morsdag og mye tid gikk med i forbindelse med det. Har foreløpig bare hatt rundt 4000 skritt, så nå må jeg straks ut å gå med hunden. Blir en langtur tenker jeg. Godt for hunden og godt for meg.

Jeg er ganske stolt av meg selv, for jeg stod over marsipankaken som stod på bordet så delikat og fin. I stedet tok jeg en minibolle som jeg har bakt selv. Den inneholder ikke sukker, men sukrin+ og med svært lite smør. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg om jeg skal gå for disse sukkerfrie ukene frem til påske, men jeg tenkte at om jeg spiser marsipankake i dag så har jeg jo allerede tatt valget. Det ville jeg ikke, for jeg vil at det valget skal tas på et riktig grunnlag og ikke bare en lyst der og da. I dag er det nøyaktig 6 uker til palmesøndag. Jeg har foreløpig vært uten tilsatt sukker i snart i  2 uker allerede.  Jeg får tenke på det frem til helgen igjen :tunge: Vektnedgangen frem mot påske er jeg i hvert fall svært sikker på. Ingen vingling der. Maks 60 kg innen palmesøndag. Foreløpig så ligger jeg godt an. 

Dagens middag i dag ble torsk med ruccola,- granateple- og brokkolisalat. Ved siden av litt havreris og lett bernaise. Fikk lyst til å legge ved bilde her, for det var så utrolig godt :sikle: 

Middagtorsk.thumb.jpeg.a0e5df1a6d7f32e2feb0a5b8fe03d773.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (På 10.2.2024 den 18.20):

jeg har ikke tenkt på tidligere at det faktisk går an å "løpe" i 5 km/t :tunge:

Joda det går an, for det er det jeg gjør 😆😅

Og wow, den maten så skikkelig god ut! Glad du legger ut bilde, for da blir jeg inspirert over å prøve litt andre ting. Havreris har jeg f.eks ikke hørt om før. Kjøper man det i vanlig dagligvarebutikk? Imponert over at du sto over marsipankaken også da! Men føltes sikkert veldig godt å klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havreris  kjøper jeg i vanlig daglivarebutikk ja. Fikk inspirasjon fra programmet 16 ukers helvete. Risen er jo sunnere enn vanlig hvit ris. Jeg sammenlikner det med å spise loff kontra grovbrød. Loff er jo godt det altså, men jeg foretrekker grovbrød. Ikke helt riktig sammenlikning sikkert, men sunnere er det jo :) 

Jeg er veldig fornøyd med at jeg ikke spiste det kakestykket ja. 

Så ble det en god og lang gåtur i går kveld på 1 time og 20 minutter. Det var friskt og fint ute. Hadde så fine røde roser i kinnene da jeg kom hjem atte :D 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kommet skikkelig i gang med løpingen igjen. I går var jeg på en løpetime med instruktør. Der løp vi 45 minutter terskelintervall. Hver av intervallene var på 6 minutter. Jeg vet terskelfarten min, altså den som har blitt målt, men formen har nok falt et hakk eller to siden det :sjenert: Jeg startet ganske bra, men utover i timen så måtte jeg faktisk ned i fart fordi pulsen begynte å stige. Det var ikke snakk om å senke farten kjempemye, men nok til at jeg merket at den måtte noe ned ut fra hva jeg har måttet tidligere når jeg har løpt på terskel. Irriterende når man får det rett i fleisen :ler:  At trening er ferskvare vet jeg jo. Det er bare å innse at jeg har slurvet altfor mye med treningen.  Jeg har jo slurvet med inntaket også, så der ble det en ond sirkel. Deilig å være tilbake igjen i sporet.

I dag har jeg trent styrke. Det var ganske tungt i dag fordi det har blitt et ganske stort kaloriunderskudd i det siste. I tillegg var jeg oppe kl 05 i dag og hadde sovet både dårlig og lite. Alt i alt ikke den beste dagen å trene på, men når jeg får sovet i natt så er jeg nok like pigg igjen :) Midjen begynner så smått å bli noe smalere igjen og da gir det meg ekstra boost til det meste. 

I morgen skal jeg på en kombinasjonstime igjen.  Gleder meg veldig til det, for det er en stund siden sist jeg var på en slik time. I tillegg til utrolig bra trening så er det veldig sosialt. Vi heier på hverandre og har det gøy! Vipps så er hele timen over før man aner ;) Man må rett og slett finne den treningsformen som passer for seg. Da tror jeg at det blir mye mer givende også og lettere å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg må hente frem viljen, eller hva jeg kan kalle det. Nok en fredag så er vekten høyere enn den var tidligere i uken. Det er nok en gang en halvkilo forskjell. Forrige fredag var jeg ved godt mot fordi jeg tenkte at det neste fredag ville jevne seg ut igjen. Det gjorde det altså ikke. Ned 0,3 kg på en uke. Vekt i dag stoppet nøyaktig på 63 kg. Kroppen tviholder på kiloene. Jeg skjønner jo det når jeg ikke har mer enn 3-4 kg å bli kvitt, men de kiloene sitter så forbasket hardt! Sukk, jeg kjenner at jeg trenger styrke. 

Nok klagesang herfra i dag ;) Jeg har en app tilknyttet personvekten min som viser antatt fettprosent og muskelmasse, vann osv. Det er nok bare et estimat ut fra signaler fra kroppen, men uansett så viser den at fettprosenten min har gått ned hele 2,5% i februar og at muskelmassen har gått opp 2,4%. Det er jo noen fine tall å ta med seg, og spesielt når jeg vet med meg selv at jeg har trent en del styrke. Jeg bruker også målbånd rundt livet og ser jo at tallet har minket der også selv om vekten er tøvete. Det er nå engang slik for meg at tallet på vekten er motiverende. Jeg må nok tillegne det litt mindre fokus tror jeg. Ja, tenke at det tallet får bare være som det er så lenge midjen blir smalere, fettprosenten går ned og muskelmasseprosenten går opp. 

Februar har fremdeles vært helt sukkerfri (uten tilsatt sukker) uten at jeg ennå egentlig har tatt noen bestemt avgjørelse på at det skal være slik. Jeg stod over kake forrige helg fordi jeg ikke fikk bestemt meg, men hva som skjer denne helgen har jeg ingen anelse om. Det jeg vet er at jeg skal holde meg til det kaloribudsjettet som jeg har satt opp. Da blir det uansett ikke rom for de største utskeielsene. 

Jeg vurderte en løpetur ute, men med det underkjølte regnet som kom i natt så tror jeg kanskje at jeg må stå over. Det er så dumt, for i går hadde det vært helt nydelige løpeforhold her. Nye muligheter i morgen kanskje når sola får jobbet litt på overflaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På lørdag ble det både sjokolade og løpetur. Jeg tok valget om å kjøpe lørdagsgodt. Da hadde jeg på forhånd løpt over 10 km og tenkte at lørdagsgodt kunne jeg unne meg. Det smakte himmelsk :) Fint å kunne tenke tilbake på at avgjørelsen ble tatt etter nøye vurdering og at jeg ikke bare puttet i meg på impuls. 

I dag har jeg vært på gruppetime på løping først og styrketrening etterpå. Vi løp bakkeintervall med 6% stigning. Det var en sykt tung økt siden farten var forholdsvis høy og tilnærmet maksfart. Pulsen steg til værs, men det var jo meningen også. Skal si at både puls og ben fikk kjørt seg skikkelig :svett:  Jeg var ganske tom da vi skulle ha styrketrening etterpå, men det er utrolig hvor mye kroppen faktisk orker selv om man kjenner seg helt på felgen. Deilig å bli pushet av en kunnskapsrik instruktør! 

I morgen skal jeg bare ta en lang gåtur med hunden. Kjenner at kroppen trenger restitusjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! Er nettopp derfor det er så deilig å kunne unne seg godteri av og til - fordi man gleder seg, det smaker himmelsk og man blir fornøyd 😁 Det smaker jo virkelig ikke ordentlig godt når man hiver det i seg hver dag/veldig ofte.

Du er rå på trening! Keep up the good work 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om all treningen din. Blir skikkelig inspirert. Og helt enig i at godteri smaker best etter trening. Håper du får en fin uke! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere! Så hyggelig :) 

Akkurat kommet hjem fra trening igjen nå og er helt pumpa - igjen :fnise: Denne gangen har jeg vært på bootcamp med kombinasjon styrke og løping i samme økt. Styrkedelen var med ganske tunge vekter og løpingen var intervall på 45x15. Jeg klarer jo hele økta ganske greit, men det er tungt mens det står på.

I det siste har jeg vært veldig trøtt. Mistenker at det kan være litt lav blodprosent. Ser det spesielt i øynene. Slimhinnene er bleke og ikke friskt røde som de pleier. Så har jeg i grunnen også hatt flere symptomer som kan tyde på at jeg trenger tilskudd. Det vet jeg etter målinger hos legen at jeg gjør fra tid til annen. D-vitamin bør jeg ikke være i manko på, for jeg tar trankapsler hver dag og spiser en del fet fisk. Ikke at jeg skal diagnostisere meg selv sånn helt uten videre, men jeg tror jeg prøver meg litt forsiktig med jerntabletter som legen tidligere har anbefalt. Så får jeg se etter en stund om det blir noe bedre.  

I morgen blir det hviledag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...