Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

På tide med en egen dagbok. I fjor sommer var jeg antakelig på mitt sprekeste og slankeste. Jeg løp 10 km på rundt timen og 5 km på 28 min. Da veide jeg ca 58-60 kg på mine 164 cm. Jeg vil tilbake dit, og aller helst bli i enda bedre form enn jeg var. Nå veier jeg mer og det er merkbart at jeg har på meg en "vektvest", eller kanskje heller blylodd rundt bena ;)  Jeg var helt oppe i 68 kg i vinter. Jeg er 52 år og føler meg frisk, så det er ingen grunn til verken å roe ned eller yte mindre enn før. Målet er altså å komme meg ned igjen til under 60 kg og å kunne klare å løpe på under timen på 10 km :vekt::hoppe:  Jeg veldig glad i å løpe, så målet er ikke helt uoppnåelig. 

Denne uken har jeg foreløpig løpt litt på mølle + trent litt styrke. I dag tidlig fant jeg ut at jeg kunne ta en løpetur ute før jobb. Inspirasjonen hentet jeg fra en løpegruppe på FB. Der ser jeg at veldig mange tar en løpetur tidlig på morgenen. Det fungerte egentlig ganske bra. Så en rolig 5 km på terskelfart passet fint i dag. 

Når det gjelder kostholdet så ligger jeg på lavkalori. Det har jeg gjort i noen få uker nå. Jeg falt totalt av vekttråden her inne, så måtte restarte alt.  Jeg følger stort sett Grete Roede sin metode, og passer da på å få i meg minst 300 gr grønnsaker, 300 gr frukt, litt nøtter og en fornuftig sammensetning av proteiner, fett og karbohydrater hver dag. Her er det altså snakk om mindre kalorier inn enn ut, men at kostholdet skal være sunt og næringsrikt. Det er en plan som passer meg bra og som jeg ser fungerer greit. Aller helst skulle jeg ha gått ned ca 1 kg i uken, men det kan kanskje bli litt hårete. Jeg får se. Jeg har gjerne hatt fredager som veiedag, så jeg prøver å gå for det her også. Jeg ser i en app jeg har at jeg veide 64,4 kg på fredag som var, så da får det bli et utgangspunkt for nedgang. Jeg har tro på at å føre dagbok gjør at man blir mer besvisst i valgene man gjør - både for kosthold og trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morgentur på 5 km før jobb gjennomført i dag også :) Helt nydelig å kunne løpe ute i bare shorts og singlet kl 06 om morgenen. Det må jeg bare nyte nå som jeg kan. Formen er ikke så aller verst. En tabell fra Polar viser at jeg nå skal kunne klare å løpe 5 km på ca 29 min og 10 km på 63 min. Det er selvfølgelig bare et estimat ut fra Running Index som pulsbeltet/klokka regner ut, men gir jo en pekepinn på hvor jeg befinner meg. Jeg skal teste ut en rask 5 km i helgen. 10 km på høypuls kjenner jeg at jeg må vente litt med. Det er jo slettes ikke noe viktig dette her, men veldig gøy å se resultater av arbeidet som man gjør. 

Jeg har lett for å bli litt "snokete" om kveldene. I går var det en slik kveld og jeg fant noen småsjokolader. Ikke at det veltet kaloribudsjettet av betydning, men når man skal ned i vekt så er det jo best å holde seg unna slikt. Jeg får knipe igjen gapet i kveld ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektoppdatering i dagboken min i dag siden det er fredag. Vekten viser 64 kg. Det er 0,4 kg ned siden forrige fredag. Ikke noe å rope hurra for, men jeg er jo glad for at det går rette veien. Det er vel delte meninger om hva som er sunn vektnedgang. Noen mener at sakte nedgang er best, mens andre hevder at det ikke har noe å si. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at jeg har et kosthold som jeg lever fint med. Det er bare snakk om mengden som har blitt litt for mye den siste tiden, og derav vektøkning. 

I morgen skal jeg altså ta en løpetest for meg selv. Jeg skal se hvordan jeg ligger an på tid på 5 km. Det hadde jo vært utrolig gøy om jeg hadde klart det på under 30 min, men jeg må si jeg er veldig spent på om jeg får det til med 4-5 kg ekstra vekt å bære på. Heia heia meg :hoppe: I dag blir det bare hviledag for å lade opp til i morgen. Greit med slike dager innimellom også. God fredag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia deg!! Gøy å se at det er flere som løper her inne. :) Jeg har omtrent samme mål som deg også. Jobber meg ned mot 30 minutter på 5km, og prøver å trene opp kroppen til lengre distanser også med et hårete mål om mila på under 50 minutter på lang sikt, men før det må jeg få orden på muskler og ledd som er i ulage etter en graviditet. 

Lykke til med løpetest i morgen! 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med flere dagbøker her inne :duskedame: Syns det er veldig fint og kjekt og lese om andre sine prosjekt! Blir absolutt inspirert. Er ikke noen løper selv, men nå kjente jeg at jeg skal komme meg opp av sofaen her jeg sitter og ta meg en liten gåtur før det blir legging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg falt visst helt i feriemodus jeg :sjenert: Hele juli gikk med til ferie og dårlig kosthold. Jeg har trent litt innimellom, men ikke på langt nær så mye som jeg vanligvis gjør. Jeg er tilbake i hverdagsmodus igjen nå og skal på løpetime med påfølgene stryketime i kveld. Det blir riktignok innendørs og med instruktør. Frister ikke akkurat å løpe ute i strytregn 🤭 

Vekten er et sørgelig syn, men jeg startet opp med lavkalori igjen i dag. Tipper mye er gjort om 10-12 uker. Så har jeg også veldig lyst til å starte opp med et mål om en sukkerfri måned. Det er det jeg gjerne pleier å gjøre i januar etter en sukkerholdig desember - en hvit måned. I sommer har jeg proppet kroppen full av haugevis med tull, så en skikkelig detox hadde nok ikke vært så dumt. Lurer bare på om det blir et litt vel hårete mål om både vektnedgang og sukkerfri måned, for nå-skal-jo-alt-bli-så-mye-bedre :_popcorn_: På en annen side så henger jo de tingene ganske mye sammen, så mulig det ikke er så urealistisk likevel? Jeg har uansett ikke godtedag utenom lørdag, så jeg får ta stilling til hva jeg gjør da. I dag er det bare mandag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene om å være i feriemodus altså ;) Mange rolige dagbøker her på sommeren! Det viktigste er at man reflekterer og kommer tilbake :klem: Sukkerdetox høres absolutt forlokkende ut :nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen på mandag var fryktelig hard og tung, men jeg gjennomførte. Det ble intervall på løpingen med høypuls. Når jeg løper på egenhånd så blir det sjeldent at jeg løper intervaller, og da i så fall kun korte drag i hytt og vær. På forrige trening ble det intervaller på hele 5 min hver gang og da på høypuls med samme fart hele tiden. Skal si jeg fikk kjørt meg :)  I dag tenkte jeg meg en rolig løpetur på rundt 10 km. Ser ut til at det blir innendørs i dag også, for regnet vil jo bare ikke gi seg... 

Jeg har nå kommet godt i gang og tilbake til normal hverdag med kostholdet igjen. Det er deilig å kjenne på. Jeg har tenkt mye på dette med en sukkerfri måned og har bestemt meg for at jeg opprettholder tanken med å ha en sukkerfri måned. Det vil si naturlig sukker som finnes i frukt og bær osv er tillatt, men altså ikke noe som er tilsatt sukker. Jeg har stor tro på at det vil hjelpe meg i vektnedgangen. Så er det jo også flere helsemessige gevinster i det ikke minst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å følge med på dagboken din! Har du drevet lenge med løping? Spennende med testløp og sjekk av formen, intervallene du kjørte høres hvert fall ut som god trening 👏

Så flink du er med sukkerfri måned, hvordan synes du det går hittil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lb Jeg har drevet med ordentlig løping bare i 3-4 år, men har alltid vært en hobbyjogger. Etter at vi fikk løpetimer på treningssenteret vårt så har jeg blitt en ivrig løper. Det er jo så gøy! Det er fantastiske instruktører som vi lærer masse av. Når det gjelder sukkerfri måned så går det veldig fint. Min første utfordring vil jo bli nå til helgen, men jeg har bestemt meg. Det blir ikke noe sukkerholdig på lørdag :) 

I går var jeg på nok en instuert løpeøkt. Jeg hadde egentlig tenkt å ligge på terskel, men så ble det nok en intervalløkt med høypuls gitt ;) Denne gangen ble det 45/15 intervall. Det var 5 slike intervaller i ett og i fem omganger, altså 20 stk til sammen. Puh, den er ganske tøff den også. Så ble det en god halvtime med crossfit etterpå. 

Tallet på vekten i dag ble et gledelig syn :) Ned 0,8 kg. Det er så deilig å se at kombinasjonen av kosthold og trening faktisk funker. Så nå har jeg lagt vekk noen gram av "vektvesten" og håper at kommende ukes trening blir enda litt lettere. Ja, dette motiverer :hoppe: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Så flink du er både med løping og holde deg unna sukker. Helt enig i at slike resultater motiverer videre :nikke: Bare stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned O,8 er kjempebra! Stå på videre👏😊Jeg beundrer alle som driver med løping og intervaller - men har aldri kommet i gang med det selv. Liker å gå da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Amatariel og @Lunalu :)  

Det har gått veldig fint i helgen både med trening og sukkerfritt kosthold. I går gikk mannen min og jeg en lang treningstur på totalt 1,5 timer. Den bratteste stigningen var på hele 24% (incline som noen kaller det på mølle). Det er en ganske kjent lokal treningsbakke her jeg bor på litt under en km rett opp. Det gikk opp, opp og opp i hele 223 meter stigning. På toppen så nærmest hev jeg etter pusten og jeg hadde 94% av makspuls. Jeg vil egentlig mye heller løpe 10 km enn å gå den lange bakken en gang til, men det er utrolig super trening da :D  Får vel gjøre som instruktøren min sier: " Det du synes er tungt og vanskelig skal du gjøre mer av" :P 

Det har gått overraskende greit uten sukker denne uken altså. I dag er det søndag allerede og en uke uten. Det ble en proteinpudding  i går riktignok, men den er ikke tilsatt sukker. Proteinrik da i hvert fall. Sikkert ikke så bra med tilsetningsstoffer heller, men erstatninger tillater jeg meg. Jeg holder meg fint innenfor kaloribudsjettet. 

Jeg tilbragte store deler av dagen i går på kjøkkenet for å meal preppe. Jeg laget store porsjoner av blomkålsuppe, brokkoli- og spinatsuppe og linsesuppe slik at jeg kan fryse ned. Så skal jeg lage chili sin carne. Det er så deilig å ha ferdige middager i fryseren som tiner raskt når man har hektiske hverdager. 

I dag blir det en sykkeltur med familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flink du er som tok den bakken! Jeg syns også slike er fæle, føler blodsmaken og at jeg må kaste opp liksom 😶 Men så er det jo sånn at det er sånn oksygenopptaket trener seg opp, så jo mer man gjør det jo bedre blir det. Og man merker ofte fremgang raskt. At neste gang man tar akkurat samme tur så føler det litt mindre vondt.

Så utrolig flink med måltidsprepping da! Det er en sånn fjern drøm jeg har :knegg: Tror det blir en stund til jeg får til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Det er i grunnen bare å lage ekstra store porsjoner av det du spiser fra før og putte rett i fryseren etterpå. Det fungerer selvfølgelig best med supper, gryter og annet som tar lang tid å lage, men det er jammen verdt det altså. Sånn som i dag så skal vi på trening nesten rett etter jobb og får litt dårlig tid. Da er det kjekt å kunne vippe frem en pose og bare varme opp. Minsten i huset er ikke så glad i slik type mat, men jeg har alltids en laksefilet eller noen fiskekaker liggende som kan tilberedes raskt. Slikt sparer i hvert fall meg for både tid, og ikke minst å gå i fella å putte i seg noe usunt i forbifarten fordi man er så sulten ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig lurt. Men pr. nå ser jeg ikke helt rom for det her, fordi vi alltid er 5-6 stk til middag og en dagsmiddag i seg selv består av enorm mengde mat🙈 Så å lage mer enn det for å ha til senere føles litt uoppnåelig. Men jeg har blitt ganske flink til å ta vare på det som blir av rester, for å fryse ned og ha til en enkelmiddag her og der når 1-2 personer trenger. Når vi f.eks har kjøttpølse til middag så er det for lite med en sånn Gilde-pakke, men to er for mye. Så fryser ned det jeg anslår som for mye da, og når det skjer at ett familiemedlem av ymse årsak ikke kan delta på familiemiddagen så kan dette hentes opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så inspirerende dagbok, her følger jeg gjerne med 😁 Høres veldig artig ut å komme i god løpeform!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig @Lillrex :)  Å løpe når man ikke er i form er jo bare pes og fryktelig tungt, men etter hvert når formen begynner å komme så er det kjempegøy! Det beste er at formen kommer svært raskt. Veldig mange tror at formen blir best av å spurte frem til blodsmaken kommer hver gang, men sannheten er at man blir i bedre form om man løper/jogger sakte flere ganger enn man spurter. Instruktørene mine sier at man tidvis skal løpe så sakte at det nesten er flaut :D Da snakker vi ca 70% av makspuls. Man trenger jo en og annen høypuls/intervalløkt også for å øke oksygenopptaket, men det blir ikke noe god form dersom man bare løper på høypuls. Kroppen trenger restitusjon for å bli bedre, og det er da man skal løpe saaaaakte. Om kroppen ikke får restitusjon så blir ikke neste harde økt like god og hard som den burde være. 

I går hadde vi en forholdsvis rolig økt på løpetreningen, men det var bra stigning likevel. Vi skulle løpe på terskel og holde samme watt og puls hele tiden. Det er visst en slags formel som sier at løper man på 8 km/t flatt så tilsvarer det 6 km/t på 6% stigning. Formen min er ikke helt på topp for tiden, så jeg holdt meg på 6 km/t stort sett hele tiden, men økte opp til 7 når det flatet litt mer ut. Styrketreningen etterpå var løpsrelatert og veldig bra som vanlig. Føler meg heldig!

I dag hadde jeg tenkt å ta en super-rolig løpeøkt ute, men her plasker det ned. Så da blir det styrketrening i stedet. Kunne selvfølgelig tatt den løpeøkta på mølle, men akkurat i dag har jeg bare tilgang til dårlige møller. Dårlige møller dreper løpegleden min :fnise: 

Jeg har vært litt frustrert over at vekten ikke har rikket seg, men i dag så jeg en bitteliten antydning til bevegelse der. Så da kan det jo hende at det skjer litt innen veiedagen min på fredag? Håper det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er i så dårlig løpeform så selv flaut sakte jogging kjører pulsen opp i sone 4-5 😅 Men jeg vil helst løpe i skogen og løper ikke på helt flatt terreng, så kanskje det påvirker? 🤔 Skulle gjerne kommet tilbake til 10k-formen, men her er det for lite tid og overskudd i hverdagen til at jeg klarer det. Gøy å følge med på noen som jobber med den saken da! Og så utrolig fint at du deler av erfaringer og tips og triks du møter på veien 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre litt om løping. Det er noe jeg skyr som pesten selv! Men egentlig kunne tenkt meg og like. Føler "dessverre" at jeg har prøvd mye for å klare det, uten hell. Men det er fortsatt mer igjen av livet ;) hvem vet!

Håper du får lønn for strevet på fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...