Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

I går løp jeg en rolig 10 km på grus og gress. Snittfarten var rundt 7,5 km/t og da kalles det vel mer jogging/lunting enn løping. Jeg holdt meg bevisst under terskel. Det må til om jeg skal få noe fart i disse bena på sikt :) Terskelfarten min har dessverre sunket i takt med at vekten har økt, så jeg får bare fortsette å stå på slik at jeg gradvis får fjernet denne unødvendige "vektvesten". Noen få gram forsvinner litt etter litt ser jeg, så det er håp :vekt: 

I dag skal jeg på løpetime inne + styrke etterpå. Det blir med instruktør, så jeg aner foreløpig ikke hva slags løype vi får. Jeg er klar for høypuls, så da tar jeg det som kommer med godt mot. Kunne godt tenke meg skikkelige bakker, for det er lenge siden vi har hatt. 

Veiedagen min i morgen. Jeg håper jeg kan rapportere om et lavere tall enn forrige fredag. Fører det opp i tråden "Vi som skal ned i vekt før høsten". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løping, jogging eller lunting - jeg er imponert! Du er kjempeflink 👏😊 Lykke til med veiing i morgen, håper du har større hell med nedgang enn meg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Amatariel og @Lunalu :) Ja, det har blitt en del trening, så jeg er jo tilbake i gamet sånn sett.

Vekten er jeg ikke like fornøyd med dessverre. Er nå 66,3 kg. Jeg har gått ned bare 0,6 kg siden forrige fredag. Det synes jeg er veldig lite siden jeg ligger ganske lavt i inntak og trener såpass mye. Jeg følger Grete Roede, som anbefaler 1300 kcal for meg som er såpass lav og ikke noen spesiell tungvekter heller. Jeg lager absolutt all mat selv og teller hver eneste bittelille kalori. Det er i hvert fall ikke noe med inntaket som gjør at jeg ikke går ned mer pr uke. Mulig det er hormonelt. Jeg er nok straks i overgangsalder, og da skjer det jo et og annet med kroppen vet jeg :) Vel, ned går det jo, om enn utrolig sakte. 

Jeg får fokusere mer på helheten og den totale helsen. God balanse mellom godt kosthold, trening og søvn/hvile. Den sukkerfrie måneden går det veldig fint med fremdeles. Ingen sprekker hittil. Helg nr 2 uten sukker står for døren, men jeg regner med at det skal gå helt greit denne helgen også. Det er litt skummelt å si det, men det er liksom som om at sukkerbehovet bare forsvant :klo: Det kan gjerne bare holde seg vekk for alltid for min del. 

Løpetreningen i går ble nok en intervalløkt. Denne gangen var det 30-20-10 x 5, et minutts pause etter 5 bolker og fire runder med det. Da valgte jeg 8km/t på 30 sek, 9km/t på 20 sek og 10 km/t på 10 sekunderen. Man kan tenke at det var en ganske rolig økt, men det var det altså ikke. Det var jo ikke akkurat flatt, for det var henholdsvis 4%, 3% og 2% stigning. 4% stigning på det lengste draget. 20 runder med det der ble mer enn nok for de fleste av oss som var på den timen. Jeg så at noen av de sprekeste løp en km/t mer enn meg på hver av bolkene, så da tenker jeg at formen min faktisk er helt grei. Jeg mener å huske at jeg har løpt denne løypa på 8,9 og 11 tidligere. Det hadde jeg nok klart i går også om jeg hadde presset meg mer, men det er så lett å være etterpåklok :klovn: Rett etter løpetimen hadde vi en 30 minutters økt med crossfit. Der ble det mye høy puls i kombinasjon med vekter, så jeg er ganske mør og fin i kroppen i dag :) 

I dag skal jeg ha en hviledag. Hunden skal få noen gode turer, men ikke noe løping i dag. Så må jeg få litt orden i huset, så da får jeg heller svinse litt hjemme etter arbeidstid.

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var planen å løpe 10 km på over terskelfart. Jeg dro ut for å løpe og hadde med meg hunden. Hunden er ikke like glad i løpe sammen med meg hvis jeg skal løpe fort, så det ble som å ha med seg en dregg :( Jeg merket det allerede etter en km med forholdsvis høy fart. Da skjønte jeg fort at det var bare å glemme å løpe i den farten i en hel mil, og bestemte meg for at jeg skulle ta en 5km i stedet - med dregg. Resultatet ble jo deretter selvfølgelig, så jeg endte opp på 31 minutter. Målet mitt er jo å klare det under 30 minutter. Jeg skal ikke legge all skyld på hunden selvfølgelig, for formen min er fremdeles ikke helt på topp pga for mange kilo å drasse på, men jeg måtte faktisk tidvis dra hunden etter meg. Da ble det ekstra tungt og seigt. Det er ikke noe i veien med formen til hunden, for når den løper løs så sprinter den av gårde som bare det. Det er bare at den synes at det er så fryktelig kjedelig å løpe med meg :hund:  Vel, neste gang som jeg skal løpe med høypuls, så skal IKKE hunden være med. Da skal jeg løpe i vei uten å måtte ta hensyn til noen andre  :digge:

Lørdagsgodtet mitt i dag ble hele 20 gram popcorn + en proteinpudding uten sukker. Jeg har tidvis kjent på i kveld at det hadde vært fint med en godteskål stående som jeg kan mumse fra, men når jeg tenker på det nå så er jeg svært fornøyd med valget av lørdagskos.  Jeg kan legge meg i kveld med et smil om munnen og tenke at jeg har tatt mange gode valg i dag :)  Jeg har troen på at dette går rette veien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen og nok en helg er overstått. Fremdeles null sukkerinntak på meg. Jeg var i selskap i går og kunne sikkert gått bananas på kakefronten, men jeg holdt meg unna. Det var så mange andre sukkerfrie alternativer der at behovet rett og slett ikke var tilstede. Så ja, det går faktisk an å kose seg likevel :) 

I dag er det et helt nydelig vær her og da skal jeg jammen ta meg en løpetur ute i stedet for mølle. Siden det ble høypuls på lørdag så må det bli terskel i dag. Jeg går for 10 km. Må ha noen km i bena i forkant om jeg skal klare det løpet som jeg har meldt meg på til høsten. Forrige terskeltur på samme distanse ble på 1.21, og da løp jeg for det meste under terskel. I dag skal jeg prøve å legge meg akkurat på terskel og da bør farten litt opp fra sist om ikke formen har blitt dårligere i løpet av de siste dagene. Slutt-tiden vil jo gi meg svar på det :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ikke så aller verst tid i går på 10 kilometeren. Landet på 1.12. Jeg hadde veldig lyst til bare å løpe på, men jeg klarte å holde meg rundt terskelfart. Det er ikke så lett å holde igjen når bena bare vil flakse av gårde, men det må til om man skal få noe progresjon. Uansett så var det godt å kjenne på at jeg hadde mer å gå på.  Jeg ble litt småirritert da jeg hadde kommet ca halvveis og så at pulsen var i ferd med å stige litt. Da måtte jo farten litt ned for at jeg skulle kunne holde meg der jeg skulle. Æsj! Det er slettes ikke noe moro å holde igjen :sukk:

Jeg trenger mer bakketrening. Så om været ikke er helt komplett umulig til helgen så må jeg gå for den "djevelbakken" som jeg gikk forrige gang. Det er ikk noe jeg akkurat gleder meg til, men jeg må gjøre som instruktørene mine sier "gjør mer av det du synes er tungt/vanskelig" :jepp: Her skal formen opp og vekten ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi er det slikt at man må 'holde igjen' og greier når man løper. Kan ikke noe om sånt 😛 Men det høres jo logisk ut dersom man følger et opplegg for opptrening. Må være deilig å kjenne på at man har mer å gå på da! Aldri kjent det jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med treningen! Kjedelig å måtte holde igjen, men en veldig god indikator at du hadde mer å gi da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en litt stillere uke på treningsfronten enn ønskelig denne uken. Det skyldes rett og slett omstendigheter som jeg ikke får styrt, altså hendelser utenfra. Nok om det. Det ble i hvert fall en langtur på en time med hunden både på tirsdag og i dag tidlig før jobb. Det er jo også noe. I går var jeg på løpetrening med instruktør. Da fikk vi en ganske variert løype bestående av terskeløkt, intervall med høypuls og ekstremt bratt bakkeløp til slutt. I dag er derfor bena ganske tunge og litt gelé :tunge: Kjente det svært godt da jeg var ute og gikk i dag tidlig. Jeg trengte virkelig den bakketreningen. Det var jo det jeg skrev her på tirsdag også, så det passet veldig fint. Mer blir det i helgen.

Nå går jeg inn i den 3. helgen uten sukker. Jeg føler jo at jeg "jukser" litt når jeg spiser matvarer og drikker saft/brus som er søtet kunstig, men det gir i hvert fall ikke blodsukkerstigning eller kalorier. Så får man heller ta diskusjonen hvor vidt det er særlig sunt et annet sted. Det er jo ikke slik at jeg lever på kunstig søtstoffer heller. For det meste så spiser jeg ren mat og helt uten tilsettingstoffer, men spiser altså en og annen yoghurt eller proteinpudding uten tilsatt sukker. Så drikker jeg fun light saft og noe sukkerfri brus. Huden min er definitivt mye bedre nå enn det den var for 3 uker siden. Humøret også. Det meste føles mer stabilt. Jeg tar en uke til :) 

Jeg har gått ned 0,6 kg siden forrige fredag og veier nå 65,7 kg. Målet er fremdeles å komme under 60 kg. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke går ned mer pr uke enn det jeg gjør. Man skulle jo tro at med et underskudd på 1200 kcal i snitt pr dag så skulle jeg jo ha gått ned minst 1 kg pr uke, men det gjør jeg altså ikke. Det er ganske frustrerende. Jeg vet jo at kroppen ikke nødvendigvis klarer å forbrenne alle treningskaloriene, men om jeg er raus og trekker fra litt så har jeg fremdeles et godt underskudd. Denne kroppen skjønner jeg meg bare ikke på :_popcorn_: Jeg får bare fortsette med det jeg gjør, for nedover går det jo heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kroppen kan virkelig leve sitt eget liv innimellom. Virkelig ikke alt man skjønner seg på... Men flott nedgang likevel som du har hatt siste uka! Fortsett slik så når du målene til slutt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig frustrerende når vekta ikke spiller på lag. Jeg teller riktig nok ikke kalorier, men følger med og spiser ikke lenger sjokolade/smågodter og har sluttet helt med brus. Men vekta bare lirker seg bittelitt nedover. Jeg tenker at det må jo løsne tilslutt, når bare kroppen skjønner hvor vi vil og blir enig med våre valg🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke fikk trent på tirsdag og onsdag har jeg tatt igjen på fredag, i går og i dag. Fredag løp jeg en ganske rolig økt på mølle på en times tid og trente godt med styrke etterpå. I går lot jeg stryken være, men løp en svært rolig 10 km på bare 70% av makspuls som restitusjonsøkt. I dag gikk jeg "djevelbakken". Det ble faktisk et helt minutt kortere tid enn forrige gang jeg tok den, så formen er heldigvis stigende :) Litt mer av gråsteinen som jeg har i lommene har jeg lagt fra meg også, så da blir det jo litt lettere for hver gang. 

På fredag var det ganske tungt når det gjelder godtestop og vektnedgang. Jeg hadde en av mine verste dager på cravings på disse 3 ukene som jeg har hatt sukkerstopp. Det var en uro og rastløshet som jeg ikke har kjent maken til på evigheter. Det hjalp svært godt da jeg fikk på meg det åletrange treningstøyet, for da så jeg jo raskt at jeg IKKE skulle putte mer i munnen enn høyst nødvendig :sjokk: Så da jeg kom hjem fra trening på fredag kveld så var jeg svært så fornøyd med valgene jeg hadde tatt igjen. I går var det en litt lettere dag sånn sett, så det er jeg glad for. Det ville jo vært ganske slitsomt om man følte "ulvehunger" etter noe å putte i munnen hele tiden. Det er stor forskjell på sult og cravings, det er i hvert fall helt sikkert. 

Ja, jeg takker ja til all nedgang, @Amatariel :) Det går jo tross alt den rette veien. Tror også @Lunalu at det vil slippe etter hvert. Er bare at jeg helst skulle ha blitt kvitt alle kiloene i går. Er nok en litt utålmodig sjel i utgangspunktet :fnise: 

Jeg skal ikke gjøre så fryktelig mye mer av aktivitet i dag. Lar bena få hvile litt og lader opp til i morgen i stedet. Skal pusle litt i huset og få unna litt kjedelig husarbeid. Det må til det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningen i går ble ganske tung, men gøy :) Vi fikk intervall på 1% stigning, altså flatt, og løp i 2 minutter 10 ganger. 1 minutt pause mellom. Pulsen skulle ikke overstige 90% av makspuls, men heller ikke ligge under 85%. Her gjaldt det å finne en fart som ga den balansen uten å flakse opp og ned i fart hele tiden. Ikke så lett hvis man ikke helt kjenner tallene sine fra før, men jeg har de godt plantet i kroppen :jepp: Både makspulstesten og laktat-testen som jeg tok kommer svært godt med. Nok en gang så blir man totalt kjørt underveis i den siste intervallen. I begynnelsen så kan man tenke at "jøss, dette var da enkelt", men etter hvert så føles det alt annet enn enkelt om man husker på å holde samme fart hele tiden. Man kan lett bli fristet til å dempe farten bittelitt, men da får man ikke særlig progresjon i det man gjør. Litt kjipt å stå og stampe i den samme gjørma uten å komme seg av flekken kan man si ;) 

Jeg kjenner styrketreningen fra i går svært godt i bena i dag gitt. Litt sånn godt-vondt på en måte. Er bra støl, så jeg har helt klart fått brukt muskler som har vært på ferie en god stund. Jeg trodde jeg hadde fått igang hele apparatet, men tydeligvis så var det noe mer som måtte vekkes :ler2: 

I dag kom det nye ute-løpesko i posten som jeg har bestilt. Jeg gleder meg som et barn til å prøve dem på en løpetur. Det blir ikke i dag, for jeg har allerede vært på trening. Riktignok med bare en rolig styrkeøkt med øvelser som jeg må ta av og til etter kneskadene og operasjon, men de øvelsene er harde nok. Lar bena hvile til i morgen. Da skal de nye skoene på :yvonne: 

Jeg har sånn smått begynt å lukte litt på det å øke kalorinivået bittelitt. Lurer på om jeg skal øke opp til 1400. Det blir litt lite inn de dagene jeg trener hardt. Får tygge litt på den til i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med nye sko 😁 Skjønner du gleder deg til å bruke dem! Sikkert ikke dumt å vurdere kaloriinntaket noe. Kroppen trenger jo energi, spesielt til treningen. Du står virkelig på! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De nye løpeskoene fungerte fint. De var lette og fine, og hadde godt med demping. Mulig de passer best på asfalt., men funket fint ellers også. Det ble 13 km i skogsløyper i rolig løpe-/joggefart slik at også hunden kunne bli med ;)  De var tidvis svært bratt og seigt så jeg slet litt med å holde pulsen nede, men alt i alt så lå jeg ca der jeg skulle for en optimal langøkt. Det gikk fryktelig tregt på det bratteste altså :knegg: 310 m stigning er jo litt det.  Jeg "løp" jo hele veien uten stans og uten å gå som mye som en millimeter. Formen er jo ikke så aller verst vil jeg si, men jeg vet at den har vært bedre da jeg var litt lettere i vekt. Running Index viser nå at jeg skal klare 10 km på 1.03.30 og 5 km på 30.40. Det er riktignok bare beregninger ut fra siste resultater av løping, men tror det skal stemme ganske greit. Det var jo nesten det jeg løp 5 km på sist da jeg hadde med meg en dregg av en hund. Jeg har neppe blitt dårligere de to siste ukene.  Jeg skal ta en ny test på 5 km ute etterhvert. Mulig det blir lørdag. Jeg får se. 

I morgen er det veiedag igjen for meg. Foreløpig så ser det ikke ut til at det kommer til å bli den helt store nedgangen denne fredagen heller med mindre det skjer mye over natten. Jeg har sjekket en annen logg som jeg har fra før fra et par år tilbake. Ser at nedgangen da også lå mellom 0,4 - 0,6 kg stort sett hver uke med et og annet hopp på 0,8 en og annen gang. Lå på samme antall kalorier inn da også og var omtrent like aktiv da som nå. Så da må jeg nok bare innse at denne skrotten ikke gidder å gi slipp på særlig mer pr uke da :vekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag for meg. Vekten i dag viste 65,1 kg, som nok en gang er 0,6 kg ned siden forrige fredag. Kroppen vil bare ikke raskere ned. Jeg kan ikke spise mindre enn det jeg allerede gjør, og jeg tror ikke jeg bør trene mer/bevege meg særlig mer enn det jeg gjør heller. Hittil denne uken har jeg 15850 skritt i snitt pr dag. Loggen viser at jeg har forbrent 2600 kcal i snitt hver dag og spist 1336 kcal i snitt hver dag. Svært enkel matte viser jo at det gir 1264 kcal i underskudd hver eneste dag i snitt. Så når man vet at det skal 7000 kcal til i uken for å gå ned 1 kg så ser man fort at her er det ikke alltid at den levende kroppen fungerer slik som tallene på en lab/skrivebordet hos forskere mener at den skal ;) 

Jeg har de siste dagene grublet på om jeg skal øke litt i inntaket, men jeg kommer liksom ikke til noe fornuftig svar. Hvorfor skal jeg øke? Er jeg sulten? Nope. Holder kroppen igjen? Tja, mulig. Blir jeg slapp av å holde meg like lavt? Nope. Skader det nedgangen om jeg f.eks øker opp til 1500? Mulig. Det er vel ikke noe tvil om at man må ha mindre inn enn det som går ut, men akkurat det er nok ikke problemet mitt for tiden :ler2:  

Dette er min siste helg med detox uten sukker. Da har jeg altså holdt på i 4 uker. Nå har jeg lest til øyet har blitt stort og vått, men finner vel egentlig ingen god argumentasjon for totalavhold av sukker. Reduksjon ja, men ikke totalavhold. Sånn sett så føler jeg jo at hele prosjekt sukkerstopp har vært litt bortkastet. Dersom jeg skal se det positive i det så har det jo bidratt til bevisstgjøring. Jeg har funnet alternativer og har klart å holde blodsukkeret stabilt ved å holde meg til måltidene i stedet for småsnacksing. De gode vanene kan jeg jo uansett ta med meg videre :) 

Det blir totalt treningsfri i dag. Jeg tok en halvtimes gåtur med hunden kl 06 i dag før jobb, og det blir nok en til senere i dag. Noe bevegelse blir det jo naturlig nok, men ikke trening som i løping eller stryketrening av noe slag. Kroppen skal få ro og skal få hente seg litt inn. Jeg lurer veldig på å teste ut den 5 km i morgen. Får ta stilling til det i morgen. I dag skal jeg gjøre IKKENO :danse:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom mange av innleggene dine og blir regelrett imponert! Det virker som om du har skikkelig struktur på både trening og matinntak. Blir særlig inspirert av måten du legger opp løpingen din på, her får jeg lyst til å bli flinkere til å løpe etter pulsen. Jeg er ikke vant til å løpe så sakte som det jeg burde gjøre nå etter fødsel. Kroppen vil liksom opp i 10km/t uansett, og om jeg ikke følger med og bremser havner jeg på 190 i puls i løpet av kort tid. I tillegg til at kroppen løper løpsk har jeg nok også en tendens til å ville "vinne" økten hver gang, men jeg vet jo at det ikke funker sånn i praksis. 

Nå skal man jo ikke sammenligne seg med andre da man har ulik kropp og utgangspunkt, men min erfaring med nedgang er at det går mye saktere under 70 kilo, og under 65 kilo må jeg virkelig kjempe for hvert gram, selv om min høyde tilsier at jeg da fortsatt er i øvre område av normalvekt. 

Kos deg masse med hviledag, det er velfortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist sukkerredusert mat siden mai, men har ikke hatt total sukkerstopp. Det finnes jo så mange typer sukker, så jeg fant ut at jeg skulle kjøre godtestopp i stedet. Jeg har ikke det lenger nå, men har faktisk ikke lenger lyst på sjokolade eller smågodter, så for meg var det gull verdt med en slik stopp😊

Jeg tror du kan prøve å øke matinntaket litt. Det kan hende at stresshormonene i kroppen øker pga for energi/mat underskudd, og da vil forbrenningen gå ned. 
 

Sååå deilig med helg nå, kos deg masse - og nyt følelsen av at du kan gjøre Ikkeno med god samvittighet🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...