Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

@KaBom Du ga meg virkelig motivasjon fra din egen dagbok da du skrev dette:

Av erfaring vet jeg at jeg må jobbe hardere for hver kilo under 70, men samtidig at hver kilo merkes mer på kroppen, sikkert fordi det prosentvis utgjør mer av total kroppsmasse, så jeg prøver mentalt å forberede meg på at vekten kan stagnere fremover. 

Jeg har faktisk aldri tenkt på den måten før, men når jeg ser dette nedskrevet så blir jeg nesten litt flau over å syte over at jeg "bare" går ned 0,6 kg pr uke og mulig også stagnerer litt fra tid til annen :rodmer:  Det er jo klart at 0,6 kg utgjør mye på meg som bare ligger litt i øvre grense for normal BMI. Klart at jeg må jobbe hardere! TAKK :hjerte:

En annen stor greie for meg i dag var at jeg KLARTE Å LØPE UNDER 30 MINUTTER PÅ 5 KM i dag :bolledeig: Jeg er bare så fornøyd at jeg bare smiler fra øre til øre :duskedame: Jeg var fryktelig urolig i går og sa til de her hjemme at jeg antakelig ikke ville klare særlig mer enn sist jeg løp 5 km fordi jeg hadde trent litt vel mye i det siste. Følte meg litt nedpå mentalt rett og slett. Uansett så fulgte jeg all god lærdom om å spise fornuftig både kvelden før og en til to timer før løpet. Det ble havregrøt laget på 50/50 melk og vann +  yoghurt til kveldsmat og mine hjemmelagede havrerundstykker, et glass melk + en liten banan til frokost. Må bare si at det  var fulltreffer i dag! Jeg løp på 28.34 på 5 km :strix: Jeg har ikke landet ennå til tross for at det er flere timer siden :hoho: Dette er altså så stort for meg at jeg knapt klarer å beskrive det. Jeg er jo i en alder av 52 år en ganske godt voksen dame og da kan man ikke sammenlikne seg med de på 25-30 år. Ikke de på 45 år heller for den sakens skyld. 

I dag lar jeg kalorier være kalorier og skal kose meg med det som finnes i huset :fnise: Så får jeg heller gå tilbake til lavkalori og noe strengere kosthold igjen fra i morgen tidlig. En bitteliten lørdag med skikkelig tøv og fjas kan umulig skade i det lange løp :)  Juhuuu!

Endret av Ms. Steele
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shit - 5 km på under en halv time! Det er bare helt utrolig bra!! :duskedame: Veldig lov å være fornøyd med det! Du er en skikkelig inspirasjon altså. Hvis jeg får til å være halvparten så sprek som deg når jeg kommer til den alderen så skal jeg være fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk @Amatariel og @KaBom Jeg fikk virkelig feiret og dro på ferie bare kort tid etterpå. Da ble det dessverre ikke mer løping, for jeg har dratt på meg en skade. Jeg ble rett og slett for ivrig antakelig. Så nå må jeg mulig legge løping litt på hylla. Jeg skal prøve meg litt forsiktig igjen, men nå har jeg i tillegg fått en kjip luftveisinfeksjon og er litt småhanglete. Det er jo alltid noe som kommer i veien når jeg endelig når formtoppen :( 

Så nå når både feiring, ferie med all inclusive og spising/fråtsing er unnagjort så har jo vekten økt deretter. Jeg startet opp igjen i dag med lavkalori og sukkerstopp. Det blir antakelig begrenset med aktivitet på meg akkurat nå, men det gode kostholdet kan jeg jo ta tilbake. I dag viste vekten 67,1 kg og det er feil vei. Veier meg på fredag igjen for å se om jeg kan ha klart å få av meg litt av det som har kommet på i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi råd, men til  syvende og sist, du kjenner kroppen din. Gjør det du synes er riktig. 

Endret av Helene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff så kjedelig at du har pådratt deg en skade da 😕 skjønner at aktivitet ikke blir i hovedfokus da.
Men sånn for vektnedgang så sies det jo at det går 90% på kostholdet, så du får sikkert til noe der :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok delte meninger om vektnedgang vet jeg, @Amatariel, men de fleste hevder nok at mat er kilo og trening er gram. Det er litt mer sammensatt enn som så for min del, fordi hos meg så henger trening og kosthold svært nøye sammen. Når jeg ikke får trent så blir jeg sittende i sofaen og være fysen i stedet. Da er veien til skuffer og skap svært kort. Når jeg får trent så er det som om alt sug etter tull forsvinner og ergo jeg spiser mindre. Men uansett, så klarer man ikke å trene vekk et enormt overskudd heller. Det er faktisk ganske begrenset. Så sånn sett så har du jo rett. Takk for oppmuntringen :) 

Vekten viste et veldig mye hyggeligere tall i dag altså, så jeg er ved godt mot nå som vannet er i ferd med å slippe. Og skaden jeg har pådratt meg er slettes ikke så alvorlig. Må bare roe ned tempoet et par hakk. Jeg får svært god hjelp både av fysioterapeut og av løpeinstruktørene mine. Jeg har faktisk fått trent styrke i dag og da øvelser som ikke trigger skaden. Det foregikk helt rolig. Formen er heldigvis på bedringens vei, for luftveisinfeksjonen er på retur. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (15 timer siden):

hos meg så henger trening og kosthold svært nøye sammen. Når jeg ikke får trent så blir jeg sittende i sofaen og være fysen i stedet. Da er veien til skuffer og skap svært kort. Når jeg får trent så er det som om alt sug etter tull forsvinner og ergo jeg spiser mindre.

Jeg er helt lik! Derfor har jeg også innsett at trening/trim er veldig viktig for hvordan mine dager og uker utspiller seg. Jeg blir mer energisk når jeg trimmer (får lyst til å gjøre husarbeid hjemme, ikke se på TV), og ikke minst mindre fysen som du nevner. Godteri o.l frister overhodet ikke når jeg har vært i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Nå er jeg tilbake i gamet :) Arbeidsuken er over og jeg har hatt et godt kaloriunderskudd. Litt av det som hadde kommet på er borte igjen. Vekt i dag viste 66,5 kg. Det er 0,6 kg ned på fire dager. Er svært fornøyd med det selv om det selvfølgelig er mest vann. Uansett så motiverer det at jeg straks er tilbake der jeg slapp før ferien. Neste fredag så har jeg nok tatt av meg enda litt mer av den blytunge vektvesten. 

At jeg løp med noe ekstra vekt i dag merket jeg godt. Jeg prøvde meg på en "rask" 5 km, men det ble ikke mye raskt :ordlos: Jeg var jo så stolt for litt under en mnd siden at jeg klarte å løpe strekningen på 28, 34. I dag ble det hele to minutter mer... Ja ja, sånn blir det når man ikke trener noe særlig, men velger å fråtse i god mat og tøv i stedet. Er bare å fortsette med jobben med opp med formen og ned med vekten. Formen kommer seg heldigvis ganske raskt igjen, men det er helt klart ferskvare. Jeg skal løpe et testløp sammen med veldig mange andre nå i helgen, så det er jeg veldig spent på hvordan går. Jeg får bare rett og slett se på det som en vanlig treningsøkt. Målet med testløpet er jo å prøve løypa + å prøve ut hvor jeg skal legge meg med tanke på fordeling av fart og krefter. Må finne en god løpeøkonomi. Jeg gru-gleder meg litt. 

Min sukkerfrie reise fortsetter. Denne gangen har jeg ikke lyst til å stoppe etter bare en måned. Jeg har faktisk lyst til å gi det et forsøk frem til jul. Jeg vet av erfaring at desember byr på noen utfordringer der, men tenk for en seier det ville vært for meg om jeg fikk det til! Sukkerfritt for meg betyr jo bare at jeg ikke skal spise/drikke noe med tilsatt sukker og det burde egentlig ikke være noe problem. Foreløpig tar jeg en uke om gangen. Ukedagene går av seg selv. Det er nok lørdagene som jeg fremdeles må omstille hodet mitt på. Jeg klarte jo fire uker i august og har det friskt i minne. Dette får jeg til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok til en hel sukkerfri høst om du går virkelig inn for det :nikke: Veldig enig i at det ville føltes deilig å komme til jul å faktisk ha klart det. Å nå mål man har satt seg er en utrooolig deilig følelse. Mye bedre følelse enn den korte lykken man får ved å spise en sjokolade der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld her nå og jeg har hatt null utfordring med sukker. Jeg fikk i hvert fall et bevis på i dag hvorfor sukkerfrie måneder er lurt for meg. Jeg var i butikken og skulle bare handle inn de siste småtingene til helgen. Butikkhyllene og kurvene virkelig bugnet av sjokoladeposer og annet snop. Jeg gikk mellom alle reolrekkene og smilte for meg selv. Tenkte at hadde jeg ikke vært på "detox" så hadde jeg med 99% sikkerhet plukket med meg mye mer enn jeg egentlig hadde tenkt, selv på lavkalori. Så ja, dette hjelper meg helt klart til å holde kaloriunderskuddet godt nede der det skal være :)  Kjenner meg glad for det valget!

Nå har jeg skikkelige sommerfugler i magen pga morgendagen. Da er det testløp. Jeg har den tunge 5 km fra i går svært friskt i minne. I morgen skal jeg altså løpe dobbelt så langt, og det i en løype som jeg ikke kjenner i hele tatt. Vet at det er ganske bra stigning den første biten, men utover det vet jeg egentlig ingenting. Hm, hvordan i all verden skal jeg disponere løpet? :klo: Tja, det er jo nettopp derfor det finnes testløp. Er bare at dette har jeg aldri gjort før. Jeg har løpt flere 5 km i arrangerte løp, men da har løypene alltid vært kjente. Har aldri løpt 10 km i arrangerte løyper før og definitivt ikke ukjente. Jeg MÅ bare tenke at dette er en helt ordinær treningsøkt (noe det faktisk er). Dessuten så er det jo høyst frivillig :ler:

Skal ta en tidlig kveld slik at jeg får den søvnen jeg trenger. Ikke noe sen lørdag på meg i dag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til i morgen! Høres veldig spennende ut :D Høres ut som et godt utgangspunkt å være sukkerfri da, og ta en relativt tidlig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Amatariel :D Det gikk faktisk over all forventning. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg fikk det til, men jeg løp altså på 1.02.25 :strix: Som jeg skrev i det aller første innlegget mitt så er jo min pers på 10 km 1.02.10 og det var i juni i fjor. Da veide jeg dessuten hele 6 kg mindre enn det jeg gjør i dag. I tillegg så har jeg blitt et år eldre. Løypa i dag var også tidvis en del brattere enn jeg har løpt før.  Så alt i alt har jeg i grunnen gjort det MINST like bra som i fjor, om ikke bedre. Dette er så ufattelig gøy at jeg knapt kan tro det! I dag skal jeg ikke feire på samme måte som sist jeg nådde et mål (for det var ikke særlig lurt), men jeg skal tillate meg å sveve på en rosa sky resten av dagen :danse: 

Neste mål nå er å bli kvitt 5-6 kg. Jeg er godt i gang allerede og er 100% sikker på at jeg skal få det til innen jul. I dag er det nøyaktig 12 uker til julaften. Så nå gleder jeg meg veldig til jul og skal inn i de aller fineste kjolene mine igjen. Noen nye mål utover dette skal jeg ikke sette meg foreløpig. Det kan vente til nyåret. Akkurat nå føler jeg meg som verdens heldigste middelaldrende dame :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whoooo!! Fantastisk!! :juhu: Gratulerer med helt amazing resultat!! Det er jo bedre når du både er tyngre nå, eldre og løypa vanskeligere. Du kan virkelig være fornøyd ja.

Flott med et mål til jul - da er vi flere! Vi skal klare å gå ned de kiloene vi ønsker til da ja :nikke: :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, @Amatariel :klem: Det er gøy når man når mål. Ja, vi jobber på sammen frem mot jul.

I dag ble det en rolig løpetime på meg. Det ble på terskel i 45 minutter. Jeg måtte ned i fart i dag for å holde pulsen nede, men det var helt forventet siden kroppen var litt sliten fra i går. Så i dag ble det heller en restitusjonsøkt, men det var altså planlagt. Påfølgende styrkeøkten var seig, men jeg gjennomførte alle øvelsene som jeg skulle. Klapper meg selv på skulderen for at jeg ikke gir meg :) 

Inntaket går sin vante gang. Jeg holder fokus på  å holde kalorinivået nede, men samtidig skal det være næringsrikt. Det er jo et puslespill. Jeg har jo justert livsstilen for en stund siden og vet hva som skal til, men det er jo noe ekstra når man skal ned i vekt. Nedover går det heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time med lett styrketrening og uttøying unnagjort for i dag. Den lille skaden min må ikke bli verre, så jeg gjør alt fagfolkene mine rundt meg sier ;) Litt sånn flink pike. Det beste er jo at jeg kjenner at det faktisk hjelper. Nå har jeg også fått råd om hvordan jeg skal forholde meg til løpetrening frem til løpet neste helg. Jeg vil jo så gjerne få gjennomført det jeg har trent på en stund. Jeg har lært en hel masse bare på de siste ukene og kjenner at jeg er så utrolig heldig som har så mange flotte støttespillere og fagfolk rundt meg. Tenk om jeg bare hadde hatt de da jeg var 20 :knegg: He he, nei da. Jeg har slettes ikke hatt noe mål om å bli noen eliteutøver. Nå koser jeg meg med å vite at jeg kan løpe 10 km rundt timen. Mulig jeg skal snuse litt på under timen etter hvert, men det må bli til våren i så fall. 

I dag har jeg bestilt nye løpetights til å bruke ute til vinteren. Jeg har aldri løpt noe særlig ute på vinteren før, men det har jeg lyst til å gjøre mer av nå. Jeg må ha litt variasjon til den trauste mølla. Spent på hvordan det funker med "foret" tights. Som regel har jeg løpt med superundertøy under. Det slipper jeg kanskje nå. 

Så er det mulig at jeg må justere inntaket litt opp de neste dagene. Da blir det nok litt stillstand i nedgangen, men det er jo bare midlertidig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grattis med fin tid på 10km! 😀🤩 Og bra at du er flink pike i forhold til uttøying og styrke slik at du får gjennomført løp uten å bli verre. 

Og kjekt å unne seg løpeutstyr til vinteren. Kjøpte min første forede tights for to år siden og angrer ikke på det. I år funderer jeg på å kjøpe løpesko med pigg til vinteren. Har jogget med brodder uten store problemer tidligere, men det blir jo litt mer ustødig. Får kjenne litt på hvor mye jeg får løpt fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @KaBom :) Nå må jeg bare prestere like bra på selve løpet. Er så spent! Jeg har også fundert på om jeg skal kjøpe løpesko med pigg eller om jeg rett og slett skal få pigget noen jeg har fra før. Jeg er jo livredd for å skli og å falle, så tror kanskje det kan være en fin løsning med pigger. Jeg har som regel ikke løpt når det har vært isete, men ventet til enten snøen har festet seg godt eller når det har blitt bart. Skal sjekke litt. Kommer du over noen gode løpesko med pigg så gi gjerne et pip :) 

I går var jeg på intervalltrening i løpegruppa. Det var litt varierte intervalløkter og med økende fart for hver bolk. Vi har løpt den før vet jeg. Det gjaldt at man ikke startet for høyt, for da ble jo de siste intervallene helt koko høye :paff: Jeg endte opp med en sluttfart på rett under 13 km/t på de intervallene. Det holdt i massevis for meg når det var så mye som 3% stigning. Løypa ble avsluttet med et bakkeløp i intervall med høyeste stigning på 25%. Da ramlet farta ned på 6 km/t altså, for det var bratt! I dag er setemuskulaturen mør og fin :ler:

Jeg får ikke helt til å spise som jeg bør akkurat nå. Det er jo meningen at jeg ikke skal ha verken stort under- eller overskudd. Akkurat det synes jeg er litt vanskelig. Jeg vil jo ikke opp i vekt, så det har foreløpig endt med at jeg har ligget litt for lavt. I morgen skal jeg spise litt mer til både lunsj og middag. Det blir bra for kroppen!

Jeg har jo hatt fokus på vektnedgang og dagens vekt var 65,7 kg. Det er ned 0,8 kg siden forrige fredag. Jeg er jo veldig glad for å ha lagt fra meg enda litt mer fra vektvesten. Løpingen blir så mye lettere da. Kommende uke blir ikke fokuset nedgang altså, men "vedlikehold". 

I dag har det vært en helt rolig dag på treningsfronten. Jeg tok med meg hunden ut på en liten gåtur. Ellers så har jeg bare puslet litt rundt i huset, vært ute noen småærender og ellers tatt livet helt med ro. Litt fint med slike dager også. I morgen blir det full pinne igjen. Litt usikker om jeg skal løpe ute eller på mølle. Instruktøren anbefaler intervall to dager og rolig en dag kommende dager for meg. Intervall er lettest for meg på mølle, men jeg har jo en aktivitetsklokke som jeg kan sette opp intervalløkter til utebruk også. Er litt fersk på akkurat det, så mulig jeg skal bruke kvelden på å finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble intervall på mølle i dag. Jeg orket rett og slett ikke lese meg opp i går på hvordan intervalløktene fungerer på klokka. Så da ble det 120/30 på mølle i stedet. Jeg holdt litt over min konkurransefart og fikk pulsen godt opp til nærmere 90%, helt etter anbefaling fra instruktør. Det var litt tøft de siste sekundene i hver intervall, men det er jo meningen også. I morgen blir det hviledag igjen og bare noen rolige gåturer med hunden. 

Lørdag kveld og jeg er fremdeles "sukkerfri". Det vil si,  jeg har trodd at jeg har vært det hele tiden. Jeg har tidligere i uken visstnok spist tilsatt sukker uten å ha vært klar over det. At makrell i tomat er tilsatt sukker burde jeg jo vite og vet veldig godt, men jeg tenkte rett og slett ikke på det. Makrell er jo så sunt, men ikke nødvendigvis når den ligger i sukkerlake ;) Ja ja, så tabbet jeg meg ut på akkurat det, men sunne fiskeoljer fikk jeg i hvert fall da i det minste. Børster det hele av meg og går videre. En filleting er det jo, i min verden da. Noe godtespising har det ikke blitt, og det er jeg svært fornøyd med :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr når man har det travelt :) Mitt prosjekt om å holde meg sukkerfri går som det skal. Det gjør treningen også. Jeg har fått lagt opp et eget opplegg på hvordan jeg skal trene denne uken. På mandag ble det en høypulsøkt med intervall og i dag skal jeg løpe en rolig tur på maks 3-5 km, før det blir full pinne igjen på torsdag. Dagen før selve løpet skal jeg bare ta det helt med ro. Løpeøkta i dag blir utendørs, for da kan hunden bli med. Den vil nok helt sikkert sette pris på en rolig løpetur når det blir så kort. 

Nå er det bare noen dager igjen til selve løpsdagen og jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig :)  Jeg har jo i grunnen hatt bare et eneste mål når det gjelder selve løpingen og det er at jeg skal klare 10 km rundt timen. Det klarte jeg jo i og for seg på testløpet, men tenk om jeg hadde klart det på under 60 min :hund:  Instruktøren min sier at det toget nå er kjørt for lenge siden for denne sesongen, men da kan jeg jo ha det som mål neste år? Jeg får tenke litt på den gjennom vinteren og våren. 

Videre nå utover høsten og mot jul så er det målet om vektnedgang som gjelder. Unntaket er denne uken her siden fokuset ligger mest på vedlikehold. Det blir mer fokus på vekt fra neste uke. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...