Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Jeg har tidvis slitt litt med det å få i meg "riktig antall" kcal denne uken, men dagens vekt viser at jeg har klart det totalt sett likevel. Jeg har hatt mål om vedlikehold nå uken før løpet fordi jeg ikke skulle ha verken under- eller overskudd. Dagens vekt viste 65,5 kg og det er bare 0,2 kg ned. Det er jeg superfornøyd med! Så nå skal kroppen være ganske godt rustet ernæringsmessig i hvert fall. Jeg tror at jeg skal være ganske klar ellers også. Hodet er klart og jeg er mentalt innstilt på å gjøre det beste jeg kan. Så gjenstår det da å se om jeg har trent slik anbefalingene har vært da. Det kan være at jeg bommet litt denne uken, men det får jeg gjort lite med nå. Jeg får henge meg på en fartsholder og la det stå til :hoppe:

Urokråke som jeg er så har jeg jo ikke klart å sitte i ro i dag som jeg skulle. Ikke at jeg har trent i dag, men planen var jo egentlig at jeg ikke skulle gjøre noen ting. Så ble det til at jeg skulle jo bare... osv. Det var så mye jeg måtte få ordnet i dag i butikker og andre ærender fordi jeg ikke rekker det akkurat i morgen. Så plutselig var det kveld og jeg har slettes ikke vært i ro. Ja ja, sånn går no dagan :)  

Så i morgen er altså den store løpsdagen for meg. Jeg har sommerfugler i magen slik jeg hadde før testløpet for to uker siden også, men forskjellen denne gangen er at jeg bare gleder meg. Sist så gru-gledet jeg meg fordi jeg ikke helt visste hva jeg gikk til pga ukjent løype og totalt fremmed sted. Nå vet jeg :)  Så er den lille skaden som jeg hadde pådratt meg blitt minimal også. Jeg var jo noe bekymret en stund for at den skulle ødelegge løpet, men jeg tror jeg har kommet greit ut av det. 

Det blir en tidlig kveld på meg, for jeg skal lade godt opp. Litt næringsrik kveldsmat et par timer før sengetid og så er det natta for meg. :tellesauer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra hurra hurra :bolledeig: Jeg klarte målet om å løpe 10 km på under en time i går :danse:Det var en helt fantastisk følelse da jeg kom i mål og skjønte at jeg hadde klart det. Jeg nærmest klamret meg til medaljen min som hang rundt halsen :hoho:Det ligger så utrolig mye arbeid bak. Ikke bare fysisk trening, men også mentalt. Jeg har brukt enormt mye tid på å gjøre nøyaktig slik instruktørene har sagt, og jeg har brukt mye tid og ressurser på å spise riktig. Jeg skulle jo ikke opp i vekt den siste uken, men heller ikke ned slik at kroppen ble brutt ned. Ahhh, dette har vært en helt utrolig tid med mye jobb og frustrasjon, men også massevis av treningsglede. I dag skal jeg bare nyte tilværelsen og være sammen med familien min :hjerte:

Nå er jeg tilbake med fullt fokus på vektnedgang og ordinær trening igjen. Det er faktisk veldig godt det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk, @Amatariel :) Så utrolig fint sagt! Det varmer :hjerte:

Treningen på mandag var en forholdsvis rolig intervall hvor vi løp hhv under terskel, på terskel og litt over terskel. Ikke ofte vi har løpt på den måten, om vi har hatt en slik time noen gang da. Fint var det uansett. Det var deilig at jeg ikke skulle prestere noe spesielt og at jeg bare kunne løpe i vei :)  Det er gøy med arrangerte løp som jeg deltok i på søndag altså, men det er jammen godt å være ferdig også. Etter løpetimen så var det en liten halvtime med styrke. Den var litt tøff, men jeg blir ganske giret likevel. Deilig å kjenne at man lever!

I går ble det hviledag og bare et par gåturer med hunden, så da tenkte jeg at det passet fint med en løpetur ute i dag. Hunden er fremdeles slettes ikke glad når jeg løper fort, så det ble en rolig tur på 5 km ute i sola. Jeg merket godt at det har blitt merkbart kjøligere, for jeg måtte faktisk ha på løpejakke i dag. Det som var litt gøy var at løpejakka ikke strammet rundt magen og hoftene slik alle jakkene mine har gjort den siste tiden :danse: Ikke at jeg har gått ned så mye, men nok til at treningstøyet passer bedre igjen. Kjennes helt nydelig! Motiverende er det også. Jeg har rundt 5 kg igjen før jeg er tilbake der jeg var i fjor sommer, men jeg kjenner at det skal jeg klare innen jul. 

Det er nå litt over 3 uker siden jeg startet opp igjen med sukkerstopp. I går kjente jeg på litt uro og frustrasjon, men jeg holdt ut. Det måtte riktignok noen sukkerfrie alternativer til som en yoghurt, noen mandler og en liten bar, men det var jo ikke det verste jeg kunne putte i meg heller. Totalen havnet på ca 200 kcal mer enn jeg har budsjettert med. Jeg må bare passe på at det ikke blir slike økninger for ofte, for da går det jo ikke nedover :fy_fy:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det gått i ett siden jeg stod opp. Dagene starter av og til veldig tidlig her og noen ganger allerede før kl 05. Det merkes når kvelden kommer, og spesielt når jeg har vært på trening rett etter jobb. I dag ble det en løpeøkt på gruppetime og med påfølgende tung cross fit. Totalt 90 minutter. Slitsomt, men utrolig gøy :)  Er nesten som 16 ukers helvete og treningene der. 

Litt spent på vekten i morgen fordi jeg har ligget lavt i inntak som planlagt denne uken. Fremdeles sukkerfritt også. I tillegg har jeg fått trent som jeg pleier. Jeg har i hvert fall gjort mitt, så får kroppen gjøre sitt når den er klar for det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kjenner det her også når dagene starter tidlig 😴 gruer meg veldig til neste helg når vi skal stille klokken en time bakover. Skulle liksom fått en time søvn ekstra da, men nei, ikke når man har småbarn 😅 bare ekstra tidlig opp da! Og på slike litt tunge dager så er det ikke lett å få trent og holdt seg i god aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten i dag ble et gledelig syn. Den viste 64,7 kg og det er ned 0,8 kg siden forrige fredag. Det kjennes litt ekstra godt siden jeg måtte spise litt ekstra i forrige uke. Denne uken har jeg spist lavkalori igjen og trent som jeg pleier.

Denne helgen blir den 4. sukkerfrie helgen. I løpet av disse ukene så har jeg hatt bare én eneste dag som jeg syntes var litt vanskelig og som jeg hadde lyst til å snoke litt i skapene. Så da tenker jeg som så at det sukkeret antakelig ikke har vært så viktig som jeg kanskje har trodd. Jeg klarer det jo! Godtestopp/sukkerstopp er faktisk helt ok. 

I dag har jeg ikke trent, men det har jammen blitt over 11 000 skritt likevel :hæ:  Det blir fort noen steg når man går tur med hund, handler litt og pusler litt rundt her og der. I morgen skal jeg løpe på mølla. Det beste hadde jo vært å få løpt ute, men i blåst og sludd så frister ikke det :ordlos:  Jeg tenkte at jeg skulle prøve å få noen kilometer ekstra i bena. Øke litt gradvis utover vinteren slik at jeg kanskje blir klar til et litt lengre løp igjen til våren. Det hadde jo vært gøy å få til. Har ikke satt noe mål foreløpig. Det får jeg ta etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, @Amatariel :) Håper du også har hatt en fin helg!

Det ble langkjøring på mølle på meg i går som jeg hadde planlagt. Jeg hadde tenkt å løpe 15 km, men jeg rakk ikke mer enn 12 km. Jeg feilberegnet tiden jeg hadde til rådighet rett og slett. Litt synd egentlig, for jeg hadde en veldig god dag og var i skikkelig løpeform. Det er ikke alle dager man får det meste til å klaffe.

I dag har jeg vært i skogen med hunden. Det ble en times tid i vanlig gangfart med variert stigning og terreng. Da jeg kom hjem var jeg skrubbsulten. Mulig at det har blitt litt lite mat i forhold til hva jeg har brukt av energi, for selv etter å ha spist et helt ok måltid så kom suget etter "noe". Og dette "noe" ble en liten bit gulrotkake uten sukker fra fryseren. Den er helt grei kalorimessig, for den inneholder bare 117 kcal pr bit. Jeg har selv bakt den og delt opp i små porsjonsbiter og vet derfor nøyaktig hva den inneholder. Det ble med den ene biten. Det nytter ikke å proppe i seg, for da er jo hele vitsen med kos borte :fy_fy:  

I morgen blir det mest sannsynlig løping sammen med løpegjengen igjen og med påfølgende styrketrening. Det hjelper garantert på å minske lysten etter å snoke i skapene i hvert fall. Så gir det jo et godt bidrag til å få av seg flere gram fra "vektvesten" også :) Jeg gleder meg så enormt til det å komme ned igjen til den vekten som jeg skal. Det blir så utrolig mye lettere å bevege seg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt tall på vekten i dag, men foreløpig så noterer jeg meg den bare bak øret. Et fint tall to dager før veiedagen behøver ikke å bety noe som helst, men en viss glede i kroppen gir det jo :) Jeg ville blitt veldig glad om jeg ser det samme tallet på fredag også. 

Her går livet sin vante gang med treninger og fokus på kosthold. Mandagstreningen ble svært tøff fordi vi først løp i intervaller på litt over terskelfart i 45 minutter, og deretter ganske tung styrke etterpå. Derfor ble det bare litt lett styrketrening på overkropp i går + en god tur med hunden. I dag skal jeg på to treningstimer som fokuserer på hele kroppen. Den består av kombinasjon helkroppstrening + løping. En litt mer cross fit time. Det hele er på 75 min og blir antakelig intenst nok for min del, men det blir jo selvfølgelig slik jeg gjør det til selv. Man kan jo velge, men vil man ha en sterkere og sunnere kropp så lønner det seg jo å gjøre så godt man kan (og noen ganger bittelitt mer enn man tror man klarer). Det fine med slike instruerte timer er at man pusher seg mye mye mer enn man antakelig ville gjort selv på egenhånd. :trene:  Jeg ser på programmet 16 ukers helvete  bootcamp. Mye der er så utrolig gjenkjennelig. Jeg føler nesten at jeg til tider holder på med akkurat det samme :ler2: Jeg har ikke akkurat noen person å rapportere til, men jeg har jo denne dagboken min :hjerte: Det er så godt å kunne skrive ned alle tanker man har i hodet som går på livsstil. Så er det deilig å se tilbake på progresjonen som man har hatt også. 

Det går litt opp og ned på hvor snokete jeg blir på kveldene, men jeg merker at jeg er mest urolig når jeg har sovet litt dårlig og er trøtt og sliten. Da er trangen til å putte noe i gapet større. Det er akkurat som om kroppen trenger litt trøst eller påfyll. Akkurat som om det hadde hjulpet å putte i seg fjas og tøv. Pøh, da hadde jeg garantert blitt enda daffere og dorskere enn jeg var i utgangspunktet. Det som hjelper er faktisk søvn :)  Det er neppe noe behov for sukker i hvert fall. Tenker uansett at jeg nå har klart meg så mange uker uten sukker, og skal jammen klare meg videre i "prosjekt julaften". Jeg holder meg til lavkalori og med et godt sammensatt kostold. 

Endret av Ms. Steele
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine tallet som jeg så på onsdag fikk jeg jammen meg se i dag også gitt :) 63,8 kg og det er ned 0,9 kg siden forrige fredag. Kombinasjonen sukker-/godtestopp, trening og lavkalori i en skjønn forening fungerer fint for meg. Håper virkelig at den gode utviklingen fortsetter. Jeg har satt som delmål at jeg skal veie 61 kg innen 1. desember. Det bør være rimelig oppnåelig. 

Nå har jeg hatt noen veldig tunge og intense treningsøkter både mandag, onsdag og torsdag med både løping og styrke. Derfor blir det hviledag uten verken løping eller tung styrketrening av noe art i dag. Det eneste jeg skal trimme litt i dag er lommeboka :D Jeg må rett og slett ut og shoppe litt. Det trengs virkelig å få pyntet litt rundt hushjørnene her etter en litt rufsete høst. Det er jo meldt skikkelig vintervær her på østlandet til uken, så da er det greit å få alt på plass. Tipper at det blir noen ekstra skritt på telleren i dag selv om jeg ikke legger inn noe aktiv trening. Man skal ikke kimse av en god shoppingrunde :) Det blir i så fall en fin bonus. 

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk igjen, @Amatariel :) Det er godt når det går så bra. Da blir de eventuelle nedturene senere forhåpentligvis lettere å bære også. 

Puh, i dag har jeg virkelig fått kjørt meg! Jeg har løpt hele 20 km sammenhengende :svett: Det gikk svært så fint underveis, men da jeg var ferdig så var jeg i ordets rette forstand helt ferdig. Jeg skulle egentlig bare få litt flere kilometere i bena enn jeg pleier, men at det skulle bli så mye hadde jeg ikke tenkt på forhånd. Uansett veldig gøy å ha gjennomført da. Jeg brukte jo ganske lang tid siden jeg løp godt under terskel, men jeg klarte det :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du er med løpinga, og treningen generelt! Skikkelig imponerende!

Og så godt å se at vekta også går nedover, målet ditt innen 1.desember er jeg helt sikker på at du klarer med glans 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk @lb :) Det blir noen timer med trening pr uke ja ;) Det beste av alt er jo at jeg digger det! 

Dagens veiing ga ikke det mest oppløftende resultatet, men det ble uansett 0,4 kg ned siden forrige fredag. Vekt nå er 63,4 kg. Jeg synes at jeg jobber så bra, men blir belønnet med så lite. Selv om jeg vet at kroppen av og til kan holde igjen så er det jo ikke fullt så motiverene akkurat. Æsj, jeg får bare tenke at jeg når målet mitt til slutt. Det tar kanskje bare litt lengre tid enn jeg hadde håpet. Og hvem vet? Kanskje det blir enda flere gram ned om en ukes tid? For nedover går det jo. Det skal jeg i hvert fall ha for  :vekt:Ville blitt veldig glad om jeg kunne se 62-tallet da. 

Det har, som så mange andre uker, blitt mye trening denne uken også ja. Doble økter med både løping og styrke både mandag, onsdag og i går.  Det er jo deilig å kjenne på at kroppen funker i det minste. Hadde det ikke vært for at det bøtter ned her så hadde det blitt en løpetur igjen ute i løpet av helgen. Regn i seg selv plager meg ikke nevneverdig, men når det bare fosser ned fra oven samtidig som det er en kombinasjon av søle og slaps på stiene så frister det svært lite. Lurer litt på om jeg skal prøve meg på romaskinen i morgen tidlig i stedet. Så skal jeg endelig på en zumbatime i helgen også 💃 Det gleder jeg meg veldig til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra nedgang!! :klem: Aboslutt veldig mye bedre enn både oppgang og stillstans, så det må du ta med deg :nikke:  Bare fortsett som du gjør, så er jeg ikke i tvil om at du når målene dine.

Kos deg masse på zumba i helgen! Jeg var på det i går, sååå moro og deilig :danse2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Amatariel, du har helt rett. All nedgang er bedre enn det motsatte. Jeg må bare fortsette å tenke slik :) 

Det ble ingen romaskin på meg på lørdag, men heller en løpetur ute i regnet. Det verste slapseføret hadde regnet bort og da ble det ganske greit på stiene også. Ikke at det ble noen kjempelang løpetur, men jeg fikk gjennomført en 5 km. Så ble det jo zumba på søndag da. Som jeg koste meg 💃:hjerte:  Nå blir det vel zumba hver helg fremover på meg. Jeg blir jo rent lykkelig av det :love:

I går hadde vi en av de tyngste treningsøktene noensinne tror jeg. Vi løp bakkeintervaller med tidvis helt sykt bratte stigninger. Jeg var helt pumpa da vi var ferdige og tenkte at jeg ikke kunne fatte hvordan jeg skulle klare å gjennomføre boot camp-styrkeøkten etterpå. Jeg gjennomførte. Det er nettopp det som er helt knall med slike gruppetimer, at man får hentet frem krefter man tror man ikke har. Det skal sies at jeg var svært glad da de to øktene var over :hund: :trene: Kjenner det godt i kroppen i dag, så den skal få ro frem til i morgen. 

Jeg har vært noe smågrinete de siste dagene fordi kiloene sitter så forbasket klistret fast som de gjør. Aller helst så skulle jeg jo selvfølgelig ha passet inn i alle klærne mine i går. Så leser jeg litt i tidligere innlegg både av meg selv og andre at det slettes ikke er noe rart at det går tregere etter hvert, men at det også vil gå litt i rykk og napp. Det glemmer jeg innimellom selv om jeg vet det svært godt. I dag har jeg belønnet hodet mitt med gode tanker :) Jeg har faktisk gått ned 4 kg på 6 uker. Det er jo fint å tenke på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får visst fortsette å belønne hodet mitt med gode tanker, for jeg blir svært lite belønnet på vekten for innsatsen som jeg gjør :huh: 0,3 kg ned på en uke er jo ikke akkurat enorme saker å bli så veldig happy for. Vekten viser 63,1 kg. Nå begynner det virkelig å spøke for målet mitt om å nå 61 kg innen 1. desember altså. To fredager på rad nå så har vekten gått svært sakte ned. I det tempoet her så får jeg kanskje være fornøyd om jeg i det minste ser et fnugg av 61-tallet om tre uker. Det aller første målet mitt nå er faktisk at kjolen som jeg skal ha på julebordet om to uker passer uten at magen strutter ut som en ballong 🎈 Da må jeg faktisk bare fortsette å jobbe på. 

Jeg fortsetter å holde fokus på treningen og det gode kostholdet. Selv om ikke tallene på vektskålen viser helt velvilje for tiden så har jeg jo faktisk både økt muskelmassen og gått ned i fettprosent. Det viser i hvert fall den digitale baderomsvekten. Kroppen har definitivt blitt mye freshere og sunnere. Det er jeg veldig glad for både å se og å merke :yvonne: Jeg løper jo både lengre og raskere enn jeg har gjort noen gang. Så løfter jeg også tyngre vekter enn jeg har gjort før, tar flere push-ups på strake ben og er generelt mye mer smidig enn jeg har vært på lenge. Kroppen er glad og jeg er glad :) 

Sukker- og godtestoppen går sin vante gang. Litt seigt og trått er det jo noen ganger, men alt i alt så går det veldig fint. Om jeg skulle sette fingeren på hva jeg savner mest så har jeg vel i grunnen ikke noe godt svar. Til å begynne med så savnet jeg den store godteskåla på lørdagskvelden, men det gikk liksom litt over. Mulig jeg savner å kunne ta en og annen kjeks fra skapet, men jeg er jo glad jeg ikke "kan", for det er jo nettopp slike ting som gjorde at jeg gikk opp i vekt. Jeg tok jo ikke bare en og annen - jeg tok maaaaange :fnise: Nå har jeg jo lært meg til å kjenne stor forskjell på sult og cravings. Har jeg ikke lyst på en gulrot eller et eple så er jeg ikke sulten. Om jeg fyser på et eller annet så blir det noen få nøtter eller faktisk rett og slett et eple. Av og til hjelper det godt med bare en kopp te også. Jeg kan nemlig hvis jeg vil! Det har jeg jo fått besvist for meg selv i snart 7 uker nå :D 

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...