Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2024


EmKay

Anbefalte innlegg

Snickersogtwist skrev (Akkurat nå):

En skulle egentlig tro at jeg hadde gjort det samme, da jeg vanligvis er veldig kontrollerende på alt 😂 vell, kanskje det er fordi vi ikke har barn fra før eller at det ikke er vanlig i vår omgangskrets (så vidt jeg vet). Tror jeg hørte om NIPT for første gang i Mars/April her på forumet. Om en har råd og ønsker det så er jeg 100% støttende til det, jeg kommer sikkert til/ hadde sikkert valgt abort om det blir tydelig at vår har en av trisomiene så 🤷🏻‍♀️

Skjønner godt at mange ikke tar seg råd til det, spesielt nå som nesten alle får TUL i tillegg og den er vel 70-90% sikker. Vår plan var uansett å reise til Danmark om ikke NIPT ble lovlig her i landet. Barn har vært planlagt i mange år selv om vi ikke var aktive prøvere så lenge ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snickersogtwist skrev (2 timer siden):

Jeg har stusset litt i dette. Hvorfor er det så mange på forumet her som tar NIPT? Vi vurderte ikke i det hele da vi har ingen grunn til å tro at noe skulle være galt. Det har egentlig ikke vært nevnt av legene heller. Vi er jo friske, normalvektige, under 35 år, så ser ingen åpenbar grunn til å bruke 8000 kr på NIPT :o er det noe jeg ikke får med meg? 😂

For min del. Nå får jeg testen i Norge, men i mine forrige svangerskap dro jeg til Sverige. Betalte 5000kr husker jeg da. Å for min del er det verdt det. Jeg vil helst vite det før uke 12 så jeg kan ta en abort. Vet det er mye diskusjoner rundt dette, og tabubelagt, men jeg å mannen min er åpen og ærlig på at vi ikke ønsker barn med ekstra behov. Og jeg hadde ikke klart å vente til uke 18-20 for å få bekreftet om ungen er syk for så å gå gjennom en abort som innebærer fødsel. Det hadde jeg ikke klart. NIPT er enkelt. 

Man ser ikke alt gjennom disse ultralydene heller dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 19.7.2023 den 13.20):

Skjønner godt at mange ikke tar seg råd til det, spesielt nå som nesten alle får TUL i tillegg og den er vel 70-90% sikker. Vår plan var uansett å reise til Danmark om ikke NIPT ble lovlig her i landet. Barn har vært planlagt i mange år selv om vi ikke var aktive prøvere så lenge ☺️

Samme her. 

Vi har et barn fra før, og er enige om at vi ikke har kapasitet til et barn med trisomi i tillegg. Hverken i forhold til oppfølging av barnet vi har fra før, eller i forhold til å konstant kjempe for hjelp til det syke barnet. Men all ære til de som tar sånt på strak arm uansett utfall! 
VI tok det ikke sist, da var det Corona og utreiseforbud, og jeg synes de postbaserte testene var litt skumle. Så da gikk vi kun ut i fra tidlige ultralyder. Synes det var superskummelt, og vi var begge enige om å reise til utlandet for å ta testen neste gang. Nå er det jo lovlig i Norge, og kronekursen er rævva, så vi tar det privat i Norge for 8600 kr. :) 

Nå vil jo ikke en NIPT test sikre oss mot alt av sykdom, men det gjør hvertfall listen kortere, noe vi synes er verdt det. 
Jeg kjenner ingen andre personlig som har tatt NIPT privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på TUL og alt var bra ❤️. Nå skal jeg prøve å senke skuldrene litt. Ble satt frem 2 dager. 

Lykke til alle sammen. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 time siden):

Da har jeg vært på TUL og alt var bra ❤️. Nå skal jeg prøve å senke skuldrene litt. Ble satt frem 2 dager. 

Lykke til alle sammen. 

Så godt å høre! 🥰❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på nipt testen forrige onsdag, og alt var bra🙌🏻 det gikk nøyaktig 7 dager fra testen ble sendt hjemmefra til svaret var kommet:-) raskt levert 👌🏻 vi fikk også vite at vi venter en liten gutt💙 

Nå er jeg 12+6 🥹 Alt bra på ultralyden også ❤️ er så lettet og glad, og gleder meg sånn til februar!!😍 Nå skal jeg prøve å slappe av og bare nyte ❤️ 

Håper det går bra med dere andre 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Georgin skrev (7 minutter siden):

Fikk svar på nipt testen forrige onsdag, og alt var bra🙌🏻 det gikk nøyaktig 7 dager fra testen ble sendt hjemmefra til svaret var kommet:-) raskt levert 👌🏻 vi fikk også vite at vi venter en liten gutt💙 

Nå er jeg 12+6 🥹 Alt bra på ultralyden også ❤️ er så lettet og glad, og gleder meg sånn til februar!!😍 Nå skal jeg prøve å slappe av og bare nyte ❤️ 

Håper det går bra med dere andre 🥰

Så deilig å få svar om at NIPT så bra ut! Vi har tatt testen idag, er 12+0 (juhu!!). Hun mente jeg var 12+2, men tenker jeg venter til offisiell TUL på fredag med å ta det for god fisk. Dagens ultralyd var ganske så kort og enkel. Men fy søren så deilig å se den lille skatten leve!!! ❤️❤️ 
Jeg har ikke sovet i natt fordi jeg var så stressa, og "ikke bruk energi på ting man ikke får gjort noe med" er vanligvis mantraet mitt. Så det er ikke likt meg i det hele tatt. Begynte å grine i det jeg la meg ned på benken, og vannverket åpnet seg når jeg fikk høre hjerteslagene. Jeg visste ikke en gang at jeg hadde vært så bekymret. Så nå er en stor bør lettet fra skuldrene, det er helt nydelig. Nå håper jeg bare kvalmen forsvinner snart også, så er livet peachy! 😛 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georgin skrev (2 timer siden):

Fikk svar på nipt testen forrige onsdag, og alt var bra🙌🏻 det gikk nøyaktig 7 dager fra testen ble sendt hjemmefra til svaret var kommet:-) raskt levert 👌🏻 vi fikk også vite at vi venter en liten gutt💙 

Nå er jeg 12+6 🥹 Alt bra på ultralyden også ❤️ er så lettet og glad, og gleder meg sånn til februar!!😍 Nå skal jeg prøve å slappe av og bare nyte ❤️ 

Håper det går bra med dere andre 🥰

Så bra ❤️ så koselig med en liten prins 💙 Jeg har også endelig begynt å slappe av og nyte litt 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (1 time siden):

Så deilig å få svar om at NIPT så bra ut! Vi har tatt testen idag, er 12+0 (juhu!!). Hun mente jeg var 12+2, men tenker jeg venter til offisiell TUL på fredag med å ta det for god fisk. Dagens ultralyd var ganske så kort og enkel. Men fy søren så deilig å se den lille skatten leve!!! ❤️❤️ 
Jeg har ikke sovet i natt fordi jeg var så stressa, og "ikke bruk energi på ting man ikke får gjort noe med" er vanligvis mantraet mitt. Så det er ikke likt meg i det hele tatt. Begynte å grine i det jeg la meg ned på benken, og vannverket åpnet seg når jeg fikk høre hjerteslagene. Jeg visste ikke en gang at jeg hadde vært så bekymret. Så nå er en stor bør lettet fra skuldrene, det er helt nydelig. Nå håper jeg bare kvalmen forsvinner snart også, så er livet peachy! 😛 

Jeg sover heller ikke på natten før store avtaler 😅 hvis dagens UL gikk bra er nok også alt bra på fredag ❤️❤️ Håper du slipper kvalmen snart 🤞🏻

Jeg fikk som @Georgin svar på NIPT etter bare en uke så håper du er like heldig 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (21 timer siden):

Så deilig å få svar om at NIPT så bra ut! Vi har tatt testen idag, er 12+0 (juhu!!). Hun mente jeg var 12+2, men tenker jeg venter til offisiell TUL på fredag med å ta det for god fisk. Dagens ultralyd var ganske så kort og enkel. Men fy søren så deilig å se den lille skatten leve!!! ❤️❤️ 
Jeg har ikke sovet i natt fordi jeg var så stressa, og "ikke bruk energi på ting man ikke får gjort noe med" er vanligvis mantraet mitt. Så det er ikke likt meg i det hele tatt. Begynte å grine i det jeg la meg ned på benken, og vannverket åpnet seg når jeg fikk høre hjerteslagene. Jeg visste ikke en gang at jeg hadde vært så bekymret. Så nå er en stor bør lettet fra skuldrene, det er helt nydelig. Nå håper jeg bare kvalmen forsvinner snart også, så er livet peachy! 😛 

Så bra at ultralyden gikk bra❤️ håper du får raskt svar på nipt! Jeg klarte heller ikke sove natten til ultralyden, så du er ikke alene der. Det er så deilig når man ser den lille sprelle og hjerte slå 🥹

Håper kvalmen din gir seg snart🙌🏻 Jeg fikk aldri noe kvalme, og har vært utrolig bekymret på grunn av det. Men kjenner jo nå når alt har gått bra at jeg er glad jeg slapp unna 🙈 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georgin skrev (På 24.7.2023 den 14.45):

Fikk svar på nipt testen forrige onsdag, og alt var bra🙌🏻 det gikk nøyaktig 7 dager fra testen ble sendt hjemmefra til svaret var kommet:-) raskt levert 👌🏻 vi fikk også vite at vi venter en liten gutt💙 

Nå er jeg 12+6 🥹 Alt bra på ultralyden også ❤️ er så lettet og glad, og gleder meg sånn til februar!!😍 Nå skal jeg prøve å slappe av og bare nyte ❤️ 

Håper det går bra med dere andre 🥰

Fantastisk!! 🥰❤️ gratulerer så mye 💕 så glad på dine vegne 🤩 kan jeg spørre hvor lenge du skal gå på albyl-e?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise93 skrev (På 28.7.2023 den 21.27):

Fantastisk!! 🥰❤️ gratulerer så mye 💕 så glad på dine vegne 🤩 kan jeg spørre hvor lenge du skal gå på albyl-e?☺️

Tusen takk🥰❤️ Det vet jeg ikke egentlig, har ikke tenkt på det😅 Fikk beskjed om at jeg kunne gå på det helt til fødsel omtrent hvis jeg ønsket, men hun sa ikke hvor lenge hun mente jeg burde ta det 🤪 Jeg blir nok ikke å slutte å ta det med det første, føles litt som en trygghet å ta det 😇💙 hva med deg?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georgin skrev (10 timer siden):

Tusen takk🥰❤️ Det vet jeg ikke egentlig, har ikke tenkt på det😅 Fikk beskjed om at jeg kunne gå på det helt til fødsel omtrent hvis jeg ønsket, men hun sa ikke hvor lenge hun mente jeg burde ta det 🤪 Jeg blir nok ikke å slutte å ta det med det første, føles litt som en trygghet å ta det 😇💙 hva med deg?

En privat gynekolog sa at jeg kunne gå på det til fødsel, mens på sykehuset ville de at jeg skulle slutte med en gang, de mente at det ikke er nødvendig..  Men jeg har ikke slutta enda 😳 jeg vurderer å bare fortsette med det for min egen trygghet og slutte litt før termin! Er så redd for at noe skal gå galt om jeg slutter, selv om det sikkert ikke gjør det 🙈 så tror jeg bare fortsetter med det 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hå! Hvordan går det med dere damer?

Selv har jeg første dag på jobb etter ferien idag, og med kvalme som lever i beste velgående kjenner jeg at det er litt tungt. 
Var å tok de første blodprøvene i dag, litt sent pga ferieavvikling, og er litt småspent på langtidsblodsukkeret. Hadde svangerskapsdiabetes sist, og håper så at jeg slipper unna det denne gang. 

TUL på fredag gikk kjempebra, ble satt 3 dager frem, så ny termin er 5.februar. Når hun sa det da var 5 uker til OUL fikk jeg litt sånn *shit, bare 5 uker!?*. Har egentlig følte at tiden har gått kjempeseint, men plutselig føltes det rett rundt hjørnet likevel. Enda ikke fått svar på NIPT testen, men siden alt så fint ut på TUL tenker jeg at resultatet på NIPT sannsynligvis er som ønsket også. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (48 minutter siden):

Hei og hå! Hvordan går det med dere damer?

Selv har jeg første dag på jobb etter ferien idag, og med kvalme som lever i beste velgående kjenner jeg at det er litt tungt. 
Var å tok de første blodprøvene i dag, litt sent pga ferieavvikling, og er litt småspent på langtidsblodsukkeret. Hadde svangerskapsdiabetes sist, og håper så at jeg slipper unna det denne gang. 

TUL på fredag gikk kjempebra, ble satt 3 dager frem, så ny termin er 5.februar. Når hun sa det da var 5 uker til OUL fikk jeg litt sånn *shit, bare 5 uker!?*. Har egentlig følte at tiden har gått kjempeseint, men plutselig føltes det rett rundt hjørnet likevel. Enda ikke fått svar på NIPT testen, men siden alt så fint ut på TUL tenker jeg at resultatet på NIPT sannsynligvis er som ønsket også. ❤️ 

Så bra alt så fint ut ❤️. NIPT går nok bra når det så bra ut på TUL. Er 5 og halv uke til min OUL også, og jeg synes tiden går kjempesakte 🙈

Håper du får fine dager på jobb og at kvalmen gir seg 🤞🏻. Min kvalme har vært borte en stund, men hadde en liten runde oppkast i går helt ut av det blå. Skylder på den latterlig store kapselen med omega-3 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2023 at 1:22 PM, EmKay said:

Hei og hå! Hvordan går det med dere damer?

Selv har jeg første dag på jobb etter ferien idag, og med kvalme som lever i beste velgående kjenner jeg at det er litt tungt. 
Var å tok de første blodprøvene i dag, litt sent pga ferieavvikling, og er litt småspent på langtidsblodsukkeret. Hadde svangerskapsdiabetes sist, og håper så at jeg slipper unna det denne gang. 

TUL på fredag gikk kjempebra, ble satt 3 dager frem, så ny termin er 5.februar. Når hun sa det da var 5 uker til OUL fikk jeg litt sånn *shit, bare 5 uker!?*. Har egentlig følte at tiden har gått kjempeseint, men plutselig føltes det rett rundt hjørnet likevel. Enda ikke fått svar på NIPT testen, men siden alt så fint ut på TUL tenker jeg at resultatet på NIPT sannsynligvis er som ønsket også. ❤️ 

Heia, det går ganske bra - takk som spør! Er tilbake fra ferie i utlandet, men har fri en liten stund til:) 

Kvalmen er nesten helt borte, men kan kjenne litt på kveldstid hvis jeg er sliten og «pusher» det i tillegg til å generelt ha litt sensitiv brekningsrefleks 😂 Å drikke brus for raskt er farlig.. Eller å ha tette bihuler/være forkjøla 🥵 Meeen det går stort sett fint.

Var hos fastlegen og fikk høre hjertet på doppler i går så det var stas! Og når hun la den på magen og klemte litt så hørte vi et lite «knepp» i høytaleren som jeg også kjente tydelig innenfra… nesten som en boble som sprakk.

Det kaaan være liv sa hun! Selv om det er tidlig, men med morkake bak er det mulig å kjenne tidlig hvis man er oppmerksom på det. Hen har jo vært ganske aktiv på ultralyd så det er nok mye bevegelser! 

Bare spørsmål om tid før det viser seg om vi hadde rett 😍

OUL om fire uker, så da gleder vi oss til å se lille igjen og kanskje få vite om det er en liten jente eller gutt i magen 🩷💙 Og om alt står bra til naturligvis, det er det viktigste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sommerfugl154 skrev (27 minutter siden):

Heia, det går ganske bra - takk som spør! Er tilbake fra ferie i utlandet, men har fri en liten stund til:) 

Kvalmen er nesten helt borte, men kan kjenne litt på kveldstid hvis jeg er sliten og «pusher» det i tillegg til å generelt ha litt sensitiv brekningsrefleks 😂 Å drikke brus for raskt er farlig.. Eller å ha tette bihuler/være forkjøla 🥵 Meeen det går stort sett fint.

Var hos fastlegen og fikk høre hjertet på doppler i går så det var stas! Og når hun la den på magen og klemte litt så hørte vi et lite «knepp» i høytaleren som jeg også kjente tydelig innenfra… nesten som en boble som sprakk.

Det kaaan være liv sa hun! Selv om det er tidlig, men med morkake bak er det mulig å kjenne tidlig hvis man er oppmerksom på det. Hen har jo vært ganske aktiv på ultralyd så det er nok mye bevegelser! 

Bare spørsmål om tid før det viser seg om vi hadde rett 😍

OUL om fire uker, så da gleder vi oss til å se lille igjen og kanskje få vite om det er en liten jente eller gutt i magen 🩷💙 Og om alt står bra til naturligvis, det er det viktigste 

Så gøy! Elsker også å høre hjertelyd. Har valgt å ikke kjøpe noen doppler selv, bare for å ikke pådra meg flere bekymringer om man ikke finner (Eller "lure" seg selv med at man tror det er babyen, mens det faktisk er en selv, det har jeg hørt også kan skje), så det er stor stas å få høre hjertelyden hos jordmor!
Jeg kjenner også litt liv innimellom, som pittesmå bobler, så du skal bare se det var babyen du kjente :D 

Har også OUL om nøyaktig 4 uker faktisk, gleder meg veldig til å finne ut kjønn! Vet ikke om jeg "håper" på gutt eller jente. Har en jente fra før, og må innrømme at det var litt ekstra stas når jeg fant ut det den gang fordi jeg alltid har sett for meg meg selv som jentemamma. Men denne gang tenker jeg at det hadde vært veldig kult om det var en gutt og vi fikk en av hver, men at det også er supert med en jente - der vet vi liksom hvordan ting fungerer og vi har alt av klær utstyr 😛 (hadde planer om å kjøpe mest mulig nøytralt, men det røk fort ut når jeg så alle de bedårende rosa, blondete og blomstrete tingene 😛)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Heia, det går ganske bra - takk som spør! Er tilbake fra ferie i utlandet, men har fri en liten stund til:) 

Kvalmen er nesten helt borte, men kan kjenne litt på kveldstid hvis jeg er sliten og «pusher» det i tillegg til å generelt ha litt sensitiv brekningsrefleks 😂 Å drikke brus for raskt er farlig.. Eller å ha tette bihuler/være forkjøla 🥵 Meeen det går stort sett fint.

Var hos fastlegen og fikk høre hjertet på doppler i går så det var stas! Og når hun la den på magen og klemte litt så hørte vi et lite «knepp» i høytaleren som jeg også kjente tydelig innenfra… nesten som en boble som sprakk.

Det kaaan være liv sa hun! Selv om det er tidlig, men med morkake bak er det mulig å kjenne tidlig hvis man er oppmerksom på det. Hen har jo vært ganske aktiv på ultralyd så det er nok mye bevegelser! 

Bare spørsmål om tid før det viser seg om vi hadde rett 😍

OUL om fire uker, så da gleder vi oss til å se lille igjen og kanskje få vite om det er en liten jente eller gutt i magen 🩷💙 Og om alt står bra til naturligvis, det er det viktigste 

Hvor langt er du på vei nå? ❤️ jeg ble satt frem to dager på TUL og er 15 uker i morgen. Har ikke OUL før om nesten 5 uker da (19+5)🙈 jeg fikk også høre hjertelyd hos jordmor for en uke siden selv om morkaken ligger foran. Har ikke kjent noe liv enda, men så morsomt at det har begynt å komme dit hos deg 🤩 gleder meg veldig for akkurat nå føler jeg meg ikke gravid, blir fort sliten, men det er alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, *blueberry* said:

Hvor langt er du på vei nå? ❤️ jeg ble satt frem to dager på TUL og er 15 uker i morgen. Har ikke OUL før om nesten 5 uker da (19+5)🙈 jeg fikk også høre hjertelyd hos jordmor for en uke siden selv om morkaken ligger foran. Har ikke kjent noe liv enda, men så morsomt at det har begynt å komme dit hos deg 🤩 gleder meg veldig for akkurat nå føler jeg meg ikke gravid, blir fort sliten, men det er alt. 

Jeg er 14+5 i dag ☺️ Å bli satt frem, det betyr at termin er tidligere sant? 

Det er så koselig med hjertelyd 😍 

- Ja jeg gleder meg også til jeg er sikker på at jeg kjenner liv og at man både føler seg og ser enda mer gravid ut! 

Men det er ikke mange ukene til for oss det nå ☺️

OUL kan ikke komme fort nok! 👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (På 31.7.2023 den 13.22):

Hei og hå! Hvordan går det med dere damer?

Selv har jeg første dag på jobb etter ferien idag, og med kvalme som lever i beste velgående kjenner jeg at det er litt tungt. 
Var å tok de første blodprøvene i dag, litt sent pga ferieavvikling, og er litt småspent på langtidsblodsukkeret. Hadde svangerskapsdiabetes sist, og håper så at jeg slipper unna det denne gang. 

TUL på fredag gikk kjempebra, ble satt 3 dager frem, så ny termin er 5.februar. Når hun sa det da var 5 uker til OUL fikk jeg litt sånn *shit, bare 5 uker!?*. Har egentlig følte at tiden har gått kjempeseint, men plutselig føltes det rett rundt hjørnet likevel. Enda ikke fått svar på NIPT testen, men siden alt så fint ut på TUL tenker jeg at resultatet på NIPT sannsynligvis er som ønsket også. ❤️ 

Alt bra heeer! Uke 17 idag, så har OUL neste uke :) formen har vært fin hele svangerskapet; ingen halsbrann, kvalme, ømme pupper etc. kanskje litt stikking i både bryst og mage siden uke 15, men ingenting avskrekkende, såå alt ved det samme gamle. begynner å glede meg til å kjenne liv ig har begynt å stusse i barnerommet. Vi har fått vite at det meget trolig er en gutt, så det snevrer inn søket 💙💙

Ringer legekontoret idag for avtale en prøve for å sjekke toksoplasmose da jeg nylig kom tilbake fra 2 uker i Sør-Europa. Inkubasjonstiden er visst 5-21 dager, så får forhåpentligvis tatt en i uke 34 en gang.

Endret av Snickersogtwist
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...