Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2024


EmKay

Anbefalte innlegg

Fullmåne skrev (2 timer siden):

Gratulerer med lillegutt 🩵 

Er i uke 19 nå og i god form 😊 Var på kontroll i går å alt var bra med den lille i magen 👏🏻🙏🏻

Bekken er ikke noe å tulle med. Viktig å ta forhåndsregler tidlig så du ikke får varige skader. De på jobben vet nok at du gjør så godt du kan. Det er ikke noe godt å jobbe med plager. Du får nyte varmen i Spania. Det gjør nok ekstra godt for bekkenet ditt ☀️☀️☀️

God tur ☀️☀️☀️

Så deilig at formen holder seg bra, og at lille har det fint!

Tusen takk, en tur til varmen skal gjøre godt for både kropp og sinn kjenner jeg :D❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med dere? ☺️

Her går det ganske bra faktisk, bare klør litt og fryser en del 😅. Håper varmen kommer i trimester 3 ellers blir denne høsten og vinteren kjip 🥶. Kjenner en god del liv hver dag og har gjort det i noen uker 💗

Ellers har jeg fått litt shoppingdille etter jeg fikk vite kjønn så det har kommet noen klær i hus🙊 

Ny ultralyd om drøye to uker samt glukosebelastningstest. Gleder meg til første, gruer meg til andre 😅. Har blitt en del sjokolade i dette trimesteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 27.9.2023 den 13.20):

Hvordan går det med dere? ☺️

Her går det ganske bra faktisk, bare klør litt og fryser en del 😅. Håper varmen kommer i trimester 3 ellers blir denne høsten og vinteren kjip 🥶. Kjenner en god del liv hver dag og har gjort det i noen uker 💗

Ellers har jeg fått litt shoppingdille etter jeg fikk vite kjønn så det har kommet noen klær i hus🙊 

Ny ultralyd om drøye to uker samt glukosebelastningstest. Gleder meg til første, gruer meg til andre 😅. Har blitt en del sjokolade i dette trimesteret. 

Heyhey!

fryser litt ja? hører vell litt til sesongen ogsåå det! Jeg har vært syk denne uken, ganske medtatt med forkjølelse men den begynner endelig å lette litt.

kjenner igjen shoppedilla! Har brukt 2,5k de siste to dagene 😂 gud forby at den lille skulle komme tidlig å ikke ha klær! Tror jeg er spesielt preget av at det blir kaldere ute og jeg begynner å stresse med temperaturen i januar. 

Hadde glukosebelastningstest, alt så bra ut der! Den sukkerdrikken var ikke noe å skrive hjem etter, men STYRT den!  Så da er det egentlig bare å vente på fødsel? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
*blueberry* skrev (På 22.9.2023 den 8.24):

Ja, lille var litt for glad i å putte et bein eller en arm over så jordmor kunne ikke se helt sikkert 😅. Det var uansett ikke farlig sa hun, men hvis den sitter på enden får man litt ekstra oppfølging så de vil gjerne vite. 

Ja samme her. Hvor satt din? Min satt mellom midten og kanten 🤣, så ingen oppfølging. Men fikk samme beskjed som deg at dem måtte følge litt ekstra med om navlesnoren satt i hinnene eller helt på kanten. Men at det ikke var noe farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 21 allerede 😨 Tiden flyr! Jeg har smått begynt å gjøre litt i stand på barnerommet. Funnet frem litt ting fra eldre søsken og kjøpt inn det lille jeg mangler. 

Ellers har jeg også gått amok med babyklær 🤣 

Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta glukosebelastningstesten fordi jeg har tatt den i første svangerskap. Men bør jeg høre om å ta den uansett? Tok den ikke i svangerskap nr 2, men vurderer å høre om jeg kanskje bare skal ta den nå.

Dere som har et svangerskap bak dere. Må dere ta den testen denne gang også eller slipper dere?  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickersogtwist skrev (På 28.9.2023 den 19.50):

Heyhey!

fryser litt ja? hører vell litt til sesongen ogsåå det! Jeg har vært syk denne uken, ganske medtatt med forkjølelse men den begynner endelig å lette litt.

kjenner igjen shoppedilla! Har brukt 2,5k de siste to dagene 😂 gud forby at den lille skulle komme tidlig å ikke ha klær! Tror jeg er spesielt preget av at det blir kaldere ute og jeg begynner å stresse med temperaturen i januar. 

Hadde glukosebelastningstest, alt så bra ut der! Den sukkerdrikken var ikke noe å skrive hjem etter, men STYRT den!  Så da er det egentlig bare å vente på fødsel? 

Så kjedelig med forkjølelse, jeg har foreløpig sluppet unna 😅. Shopping blir det nok bare mer av fremover 🙈 det er jo så mye fint til de minste 😍

Så bra glukosebelastningstesten din var bra, håper min også er det 🤞🏻

Fullmåne skrev (6 minutter siden):

Ja samme her. Hvor satt din? Min satt mellom midten og kanten 🤣, så ingen oppfølging. Men fikk samme beskjed som deg at dem måtte følge litt ekstra med om navlesnoren satt i hinnene eller helt på kanten. Men at det ikke var noe farlig. 

Jeg får vite det på fredag 😅 da er det ny kontroll. Håper den sitter midt på ish 🤞🏻. Drømte her om dagen at vi var på kontrollen og fikk vite at det slettes ikke er en jente der inne, men en gutt 😂 så en ny bekymring har meldt seg for meg som har kjøpt inn rosa pysj med Minnie mus 💗😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (37 minutter siden):

Jeg får vite det på fredag 😅 da er det ny kontroll. Håper den sitter midt på ish 🤞🏻. Drømte her om dagen at vi var på kontrollen og fikk vite at det slettes ikke er en jente der inne, men en gutt 😂 så en ny bekymring har meldt seg for meg som har kjøpt inn rosa pysj med Minnie mus 💗😂

Åja. Fikk min sjekket på første ultralyd rundt 13 uker. Fikk beskjed om at det var da de best kunne se plassering av navlesnor. Når barnet blir større er det vanskeligere å se. Da jeg var på ordinær ultralyd klarte de ikke helt å se det, men de var som sagt ikke bekymret.

Er det ordinær ultralyd du har på fredag? 

Hehe vel blir det en gutt istedenfor blir han nok søt i den rosa minnie mus pysjen uansett sikkert🤣 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (7 minutter siden):

Åja. Fikk min sjekket på første ultralyd rundt 13 uker. Fikk beskjed om at det var da de best kunne se plassering av navlesnor. Når barnet blir større er det vanskeligere å se. Da jeg var på ordinær ultralyd klarte de ikke helt å se det, men de var som sagt ikke bekymret.

Er det ordinær ultralyd du har på fredag? 

Hehe vel blir det en gutt istedenfor blir han nok søt i den rosa minnie mus pysjen uansett sikkert🤣 

Nei, blir uke 24 neste uke 🥰 hun var ikke 100% sikker på OUL så derfor ble det satt opp ny kontroll for å sjekke det + at jeg har noe annen risiko i tillegg så er vel egentlig bare ekstra oppfølging. 

Blir det en slik overraskelse som i drømme så får vi en veldig søt gutt 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (12 timer siden):

Nei, blir uke 24 neste uke 🥰 hun var ikke 100% sikker på OUL så derfor ble det satt opp ny kontroll for å sjekke det + at jeg har noe annen risiko i tillegg så er vel egentlig bare ekstra oppfølging. 

Blir det en slik overraskelse som i drømme så får vi en veldig søt gutt 😂😂

Ok skjønner 😊 Vel det er jo mye fint med å få ekstra oppfølging også. Da får du sett den lille ekstra mye 😊 

Hehe 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (1 time siden):

Ok skjønner 😊 Vel det er jo mye fint med å få ekstra oppfølging også. Da får du sett den lille ekstra mye 😊 

Hehe 😄 

Ja da ☺️ er glad for god oppfølging. For å være helt ærlig er jeg egentlig veldig klar for at det skal bli februar 😅❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Alt vel? :D 

Her går det veldig fint. En sydentur gjorde godt for kropp og sjel, og nå er vi tilbake i hverdagen.
Lillegutt er aktiv som bare det, så akkurat nå er det faktisk helt andre ting som opptar tankene mest for tiden!

Vi begynner å nærme oss mer ferdig med hytten, og har fått kjøkken på plass! Jippi :D Neste er å få panel på vegger og tak på soverommene. Gleder meg max til å nyte permisjonsdager på fjellet ❤️ 
Når hytten er ferdig står uteområdet for tur, og jeg ønsker meg en natursteinsmur og litt masser for å heve terrenget litt i front. Tipper det kommer på sånn 50-100.000 en plass, og jeg har nå fått for meg at jeg skal klare å finansiere det kun ved å selge ting vi har liggende hjemme 😛 Så jeg har altså gått amok med salg! Har så langt solgt barneklær for 3500kr :D 

Og så har vi kommet i prat med en bekjent som skal selge huset sitt litt utpå nyåret etter et samlivsbrudd, så er vi heldig bli det jaggu meg nytt hus på oss etter hvert også. I såfall gleder jeg meg til innredning av babyrom til lillegutt, her hjemme har vi ikke plass til det per i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ❤️ alt er bra med både meg og lille. Influensavaksinen er tatt og glukosebelastningstesten bestått 🥳 Masse liv hver dag. 

@EmKay så spennende med hus og hytte og alt som skjer 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsdiabetes.. Noen av dere som har fått det påvist nå?

Jeg har vel i utgangspunktet gått klar mtp resultatene på glukosebelastningen, men siden fastende verdi var litt i høyeste laget opp mot grenseverdien, vil legen at jeg skal måle fastende noen uker for å være helt sikker. Dette siden jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes sist. Sikkert lurt, bare sykt kjedelig 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmKay skrev (På 18.10.2023 den 11.44):

Svangerskapsdiabetes.. Noen av dere som har fått det påvist nå?

Jeg har vel i utgangspunktet gått klar mtp resultatene på glukosebelastningen, men siden fastende verdi var litt i høyeste laget opp mot grenseverdien, vil legen at jeg skal måle fastende noen uker for å være helt sikker. Dette siden jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes sist. Sikkert lurt, bare sykt kjedelig 😛 

Nei, har ikke det.. så kjedelig da ☹️ får håpe det ikke er det 🙏 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det står bra til her også 😊 Er nå i uke 24 og alt går kjempe bra 🤞🏻🙏🏻 Kjenner også at februar ikke kan komme fort nok. Gleder meg sånn til å møte den lille i magen 🥰 

Den lille i magen er så nærme meg, men samtidig så langt unna. Det er så merkelig 🥰 og det er ekstra godt å kjenne så mye liv.

Skulle nå ikke tro at 3 gang skulle være så spesiell, men det er virkelig like spesielt hver gang. Selv om jeg har hvert igjennom dette før, så er det som om jeg bærer mitt første barn ☺️ Prøver å nyte hvert sekund, men jaggu er jeg utålmodig også 😅

Så bra at du hadde en fin ferie @EmKay☀️ Virker som du har mye gøy å se frem til med renoveringen og alt 😊 

Har ikke tatt noen glukosebelastningstest denne gang. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte i og med at verdiene mine var så bra første gang. Og heldigvis har alle andre prøver hvert fine så det er betryggende.

Satser på du får gode nyheter @EmKay veldig kjedelig, men bra du blir godt fulgt opp 😊

Endret av Fullmåne
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (På 25.10.2023 den 21.18):

Hei

Det står bra til her også 😊 Er nå i uke 24 og alt går kjempe bra 🤞🏻🙏🏻 Kjenner også at februar ikke kan komme fort nok. Gleder meg sånn til å møte den lille i magen 🥰 

Den lille i magen er så nærme meg, men samtidig så langt unna. Det er så merkelig 🥰 og det er ekstra godt å kjenne så mye liv.

Skulle nå ikke tro at 3 gang skulle være så spesiell, men det er virkelig like spesielt hver gang. Selv om jeg har hvert igjennom dette før, så er det som om jeg bærer mitt første barn ☺️ Prøver å nyte hvert sekund, men jaggu er jeg utålmodig også 😅

Så bra at du hadde en fin ferie @EmKay☀️ Virker som du har mye gøy å se frem til med renoveringen og alt 😊 

Har ikke tatt noen glukosebelastningstest denne gang. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte i og med at verdiene mine var så bra første gang. Og heldigvis har alle andre prøver hvert fine så det er betryggende.

Satser på du får gode nyheter @EmKay veldig kjedelig, men bra du blir godt fulgt opp 😊

Så deilig at du har en så fin opplevelse med det!
Selv er jeg litt delt. 
Jeg hater at kroppen ikke fungerer som vanlig, og at jeg ikke ser ut som vanlig. Men samtidig elsker jeg å kjenne liv. Eller, jeg vet ikke om jeg elsker det sånn egentlig, men tryggheten det gir om at alt forhåpentligvis er greit er veldig deilig. Så her er det ikke mye nyting, kun full nedtelling til termin. Under 100 dager igjen, juhu!

Har kontrollmålt noen dager nå i forhold til svangerskapdiabetes, og allerede hadde noen målinger som er for høye, både fastende og etter mat. Så kommer meg nok ikke unna diagnosen denne gangen heller nei. :( 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heihei🤍 Alt er vel her også, jeg bestod glukosebelastningen og er nå offisielt i tredje trimester! 
Tiden har virkelig bare flydd avsted nå i høst 😱 Føler at jeg ikke kan noe som helst og får litt smått panikk 😂 Men samtidig er det også koselig å tenke på lille bebis som kommer om ikke altfor lenge❤️

Han er aktiv i magen hver dag, særlig etter måltider og spesielt på kveldstid ☺️ Har ikke vært plaget noe særlig på natten, men våkner jo hver gang jeg skal snu meg i sengen, så er jo såklart litt trøttere enn vanlig på dagen da 😴

Hadde mye kynnere og bekkensmerter tidligere i høst så trappet ned til 50% på jobb og er veldig fornøyd med det! Har merket bedring, så nå er fokuset på å bare holde arbeidstrykket oppe, men uten å overbelaste ☺️ Det var nok helt riktig å jobbe litt redusert.  Nå føler jeg at jeg får det beste fra to verdener, med gode rutiner og kontakt med arbeidslivet samtidig som det er rom for nok avlastning når jeg trenger det! Hurra for at jeg er gravid i Norge🤍 
 

Nå for tiden holder jeg på å sette meg inn i hva vi tenker om diverse utstyr og hva vi ønsker. Tenker at en bedside-crib ikke er så dumt!

Hva har dere kjøpt inn og hvilke vurderinger gikk inn i valgene?☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (28 minutter siden):

Heihei🤍 Alt er vel her også, jeg bestod glukosebelastningen og er nå offisielt i tredje trimester! 
Tiden har virkelig bare flydd avsted nå i høst 😱 Føler at jeg ikke kan noe som helst og får litt smått panikk 😂 Men samtidig er det også koselig å tenke på lille bebis som kommer om ikke altfor lenge❤️

Han er aktiv i magen hver dag, særlig etter måltider og spesielt på kveldstid ☺️ Har ikke vært plaget noe særlig på natten, men våkner jo hver gang jeg skal snu meg i sengen, så er jo såklart litt trøttere enn vanlig på dagen da 😴

Hadde mye kynnere og bekkensmerter tidligere i høst så trappet ned til 50% på jobb og er veldig fornøyd med det! Har merket bedring, så nå er fokuset på å bare holde arbeidstrykket oppe, men uten å overbelaste ☺️ Det var nok helt riktig å jobbe litt redusert.  Nå føler jeg at jeg får det beste fra to verdener, med gode rutiner og kontakt med arbeidslivet samtidig som det er rom for nok avlastning når jeg trenger det! Hurra for at jeg er gravid i Norge🤍 
 

Nå for tiden holder jeg på å sette meg inn i hva vi tenker om diverse utstyr og hva vi ønsker. Tenker at en bedside-crib ikke er så dumt!

Hva har dere kjøpt inn og hvilke vurderinger gikk inn i valgene?☺️

Så fint at det går bra med deg 🥰 Jeg begynner også å få en masse spørsmål for alt er jo så nytt og jeg har ingen erfaring med barn og i alle fall ikke babyer 🙈.

Dagene flyr, men termin føles så altfor langt unna. Lille her er visst en aktiv frøken for her er det mye liv i alle retninger og til de fleste tider. Våkner ikke av henne, men er ofte litt øm og mørbanket på høyre side når jeg våkner 🤭. Høyre er favorittside her. 

Vi mangler en del ting enda, men har kjøpt vogn og seng på Finn.no. Vi valgte Stokke sleepi mini til seng fordi den er passe stor, har hjul og kan utvides med tiden. Vogna ble Cybex priam fordi mannen har vond rygg og med den slipper han å bøye seg for langt ned. Bilstol får vi av svigers og det blir en Cybex Cloud z2 med base fordi alle jeg kjenner elsker den og den passer til vogna. Stellebord får vi av mine foreldre og det blir nok Sundvik fra IKEA fordi den også fungerer som kommode. Vurderer twistshake sin badebalje fordi jeg har blitt anbefalt den selv om jeg ikke er så fan av influencermerker. Vi har ikke stort nok bad til å ha badekar så må ha en badebalje som kan brukes en stund samt pakkes sammen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (13 timer siden):

Heihei🤍 Alt er vel her også, jeg bestod glukosebelastningen og er nå offisielt i tredje trimester! 
Tiden har virkelig bare flydd avsted nå i høst 😱 Føler at jeg ikke kan noe som helst og får litt smått panikk 😂 Men samtidig er det også koselig å tenke på lille bebis som kommer om ikke altfor lenge❤️

Han er aktiv i magen hver dag, særlig etter måltider og spesielt på kveldstid ☺️ Har ikke vært plaget noe særlig på natten, men våkner jo hver gang jeg skal snu meg i sengen, så er jo såklart litt trøttere enn vanlig på dagen da 😴

Hadde mye kynnere og bekkensmerter tidligere i høst så trappet ned til 50% på jobb og er veldig fornøyd med det! Har merket bedring, så nå er fokuset på å bare holde arbeidstrykket oppe, men uten å overbelaste ☺️ Det var nok helt riktig å jobbe litt redusert.  Nå føler jeg at jeg får det beste fra to verdener, med gode rutiner og kontakt med arbeidslivet samtidig som det er rom for nok avlastning når jeg trenger det! Hurra for at jeg er gravid i Norge🤍 
 

Nå for tiden holder jeg på å sette meg inn i hva vi tenker om diverse utstyr og hva vi ønsker. Tenker at en bedside-crib ikke er så dumt!

Hva har dere kjøpt inn og hvilke vurderinger gikk inn i valgene?☺️

Så godt å høre at du ikke har svangerskapsdiabetes og at alt er bra💙 ikke lenge igjen nå! Syns også det er litt skummelt å tenke på at bebis I teorien kan komme når som helst. Men får håpe at den lille holder seg i magene våre en liten stund til☺️

31+5 her, så føler virkelig at det nærmer seg! Har nå gått fra 50% til å bli 100% sykemeldt. Hadde en skummel episode igår under tur med hunden der jeg fikk veldig vondt i mage/rygg og mange kynnere..  det ga seg når jeg kom hjem og la meg i senga men måtte ligge i ro hele kvelden. I tillegg sover jeg veldig dårlig på natta, må opp 3-4 ganger for å tisse og får ikke alltid sove igjen 🙈 må bare lytte til kroppen 🫣🩷 jobber som operasjonssykepleier så står og løper mye i gangene hele dagen, hehe 😅

Angående innkjøp har vi kjøpt bedside crib og en vanlig sprinkelseng fra ikea til hun blir større. Najell sin babynest, den er helt genial. Den har håndtak og man kan ta sidene ned så den kan bli en lekematte også 😍 vi får låne en vugge til å ha i stua. Har også kjøpt stokke sin tripp trapp stol med newborn så bebis kan ligge der når vi spiser middag osv! Twistshake sitt badekar, syns newborn puta som var med var så fin for bebis å ligge i! Vogna vi gikk for er Britax Smile 5Z med tilhørende bilstol. Mangler fremdeles bæresele, skal kjøpe den fra ergobaby som har fått best i test. Og vi mangler babygym 🙈 

Har dere kjøpt mye ull? Har noen plagg men tenker uansett at jeg ikke kommer til å være mye ute i starten så vet ikke hvor mange bodyer osv i ull man trenger liksom.. tviler på at det blir trilletur i januar hvis det er mye slafs/snø og is. De anbefaler vel ikke at man går ut når det er over -10 heller 🤔 har kjøpt en bilstolpose i dun som baby kan ligge i hvis vi skal på tur til besteforeldre osv. Også tenker jet kanskje at det er lurt med en ulldress/lue/votter/sokker fra lillelam ellernoe. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...