Helene Skrevet 2. juni 2023 Forfatter #81 Skrevet 2. juni 2023 Schmuhu skrev (På 1.6.2023 den 23.16): Dette var trist å lese. Det er et reellt eksempel på unødvendig men sann fattigdom i Norge. Nå er det viktig å være aktsom og konstruktiv med situasjonen. Vanskelige tider krever av og til vanskelige valg. Når det er sagt så må det også sies at du må ha fokus på å beholde hjertet ditt på rett plass. Jeg håper det ordner seg. Dette var en viktig presisjon. Vi snakker ikke lenger om ungdom som kom hjem fra utlandet tidlig i 20 årene sine. Vi snakker om en godt voksen person som har vært selvforsynt i 10 år. At hotell mamma ikke strekker til burde hun ha evne til å forstå ganske kjapp. Og det må du klart si fra om. Men du må gjøre det på en litt smart måte kanskje. Her er mine tips hvordan du muligens kan håndtere situasjonen: Vis frem ditt budsjett. Forklar hvor inntekten din kommer fra. Forklar hvorfor det ble sånn. Forklar utgiftene dine. Ditt budsjett burde selvsagt ikke inneholde henne som en tilleggsfaktor. Hun er voksen og selvforsynt. Såklart budsjetterer du ikke for henne i det daglige. Sistnevnt trenges ikke å snakke om. Dette her handler om ditt budsjett uten henne. Vis frem din sparekonto. Forklar hvor lenge du har brukt til å spare det opp. Gjerne vis kontoutskrifter og forklar innskudd og pengene som har gått ut igjen. Vis ved hjelp av budsjettet ditt at du ikke kan spare så mye om gangen og at det tar lang tid å spare 100.000,- kroner for deg. La din datter ta regnestykket. Forklar så at du også plutselig kan få uforutsette utgifter. Tenk om kjøleskapet går i stykker, samtidig som vaskemaskinen. Da går det veldig fort mer enn 10.000,- kroner som du må ha tilgjengelig øyeblikkelig. Det betyr at du har en grense du ikke kan gå forbi. Det er viktig å fremheve. Jeg er sikker på at hun skjønner det. NB! De to punktene over handler ikke om ditt budsjett sånn egentlig. Det handler mer om å skape forståelse og trygghet for henne. Det kan være tøff å snakke om det for henne. Hun vet jo at hun har gått på en smell. Det er vondt. For at du kan hjelpe din datter med økonomi og livssituasjonen fremover, så er det viktig at du er en trygg havn. Da blir det også lettere å ta opp de punktene som kommer nå. Det er dessuten ikke farlig å dele litt på din økonomi. Sett opp et budsjett til din datter sammen med henne. Ikke tenkt på inntektene i første runden. Se på hva hun trenger for å klare seg selv. Sett et realistisk beløp for husleie, strøm, mat og egenandeler i helsevesen. Bruk gjerne nettkilder til å understreke hva sum dere setter. Hun må forstå hva livet koster. Sett også opp et punkt om sparing, selv om det nå settes til 0,- kroner. Det er sårt men hun må takle det. Be din datter om å vise frem sine bankkonto. Det gjelder også eventuelle konto hos utenlandske banker. Spør om slike eksisterer. Ønsker du å hjelpe med økonomien, så må du få innsikt. Nå er det hennes tur å gi deg en omvisning. Ikke døm det du ser men observer hva ressurs hun har tilgjengelig. Lag en liste over midlene som er igjen og regn ut summen. Her er det for eksempel snakk om BSU pengene og noen småkroner fra det daglige. Blir hun vanskelig på det så må du forklare at hun også må bidra til å løse situasjonen. Dette handler også litt om å stole på prosessen og at du kan veilede med din livserfaring. Budsjettet er på plass. Nå stiller du et veldig viktig spørsmål. Hvor lenge går budsjettet hennes bra om hun hadde benyttet seg av sparepengene sine som også inkluderer BSU? La hun regne ut antall måneder. Det er viktig at hun tar regnstykket selv. Gi hun en god klem når svaret er på plass. Det kan være tøff. Hun kan jo sove hos deg en liten stund, så da tilbyr du å stryke både husleie og strøm fra budsjettet hennes. Det reduserer utgiftene hennes. Det er det du kan bidra med som mor på ditt lave budsjett. Legg merke til at hun fremdeles står for maten sin i budsjettet. Det er viktig å stå for egen forbruk. La henne ta regnestykket fra forrige punkt på nytt. Det er viktig at hun tar regnestykket selv igjen. Hvor mange måneder ender hun opp med nå? NB! Dette er handlingsrommet hennes. Dette er antall måneder hun har for å løse livssituasjonen sin på egen hånd. Det kan du gjerne si fra om og vær tydelig. Dette er tiden hun har før det går skikkelig på gaten. NB! Som mor kan du tar en vurdering om du ønsker å gi et tilskudd fra dine sparepenger eller ikke. Om dette kan utvide handlingsrommet hennes så kan det gi mening. Dette hadde jeg dog ikke delt med henne foreløpig. Ta kvelden og la det ligge en dag. Gi henne litt rom til å reflektere. Neste steg er å lage en avtale med henne om matbudsjettet. Hun oppfordres til å sette inn penger på din konto en gang i måneden. Bli enig om et beløp. Gjerne det beløpet som står på budsjettet hennes. Vær klar på at dette er penger som hun må skaffe selv om dette skal fungere. Vis til muligheten om å benytte seg av eksisterende midler slik som BSU. Du står da for all matinnkjøp. Gjerne be henne om å komme med innspill angående matrettene som skal lages. Lag en til avtale om at hun fra nå av står for sine egne kostnader i budsjettet. Så lenge hun bor hos deg er husleie og strøm gratis. Legeregninger må tas fra hennes egne midler fremover. Det gjelder også alt annet. Forklar at hun må passe på de godt og at alt unødvendig må kuttes ut. Om hun mener at det ikke er godt nok så oppfordrer du henne til å finne en løsning på det. Kanskje kan hun være uten telefonavtale en liten stund? Kanskje kan hun selge noe? Kan legetimen vente? Dette er hennes problem og hun må løse det innen det handlingsrommet hun har. La henne gå litt selv på en smell her. Det må virkelig kjennes. Undersøk selv hvilken rettigheter en har i det landet som din datter har jobbet de siste årene. Er det EØS kan det ofte også tas ut sosiale tjenester selv om en bor i Norge. Ofte fører dette likevel ikke til noe men verdt en liten research. Undersøk hva humankapital hun har. Hva slags jobb hadde hun før? Hva slags jobb kan hun tar nå? Ta en runde på finn og nav nettstedene. Se etter relevante tilbud. Hjelp henne med å skrive søknader og CV. Gjerne sett av litt tid hver dag til dette. Klarer hun å få seg en jobb, så spanderer du offentlig transport frem til første inntekt. Om hun ikke kom seg noen vei innen handlingsrommet hun har, så er det NAV og velferdsstaten som stiller opp. Forutsetningen er at hun har brukt opp alle sine midler. Da må det være tom. Du burde være klar over at dette er et verst tenkelig utfall som burde unngås med all makt. Skjer det likevel så må du kaste henne ut for troverdighetens skyll. La henne møte opp på NAV med bagasjen sin. Fra nå av er det et velferdsproblem og du må slippe henne for å beskytte din egen økonomi og hennes tilgang på velferdstjenester. Håper det hjelper litt, hvis ikke, så er det bare å scrolle videre. Schmuhu Dette var gode råd. Jeg er realist. Må finne fram økonomen i meg og bli kynisk. Tusen takk for gode råd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #82 Skrevet 2. juni 2023 Det som er kjipt er at det faktisk også er rettferdig. For hun har frivillig meldt seg ut av folketrygden, og sagt at dette er en gode hun ikke har behov for. Det blir som å si opp en forsikring, og deretter klage på at man ikke får dekket noe... Anonymkode: a5c05...be2 6 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #83 Skrevet 2. juni 2023 Alle vet da at dersom man flytter fra Norge så mister man etterhvert de norske rettighetene 🤔 I allefall burde man undersøke sånt før man melder seg utflyttet. Dette er jo også noen pensjonister som gjør, de flytter til Spania med trygda si og lever det gode liv, men så blir de plutselig pleietrengende og tror de kan reise tilbake til Norge og få ligge på norsk sykehjem. Ufattelig merkelig at folk ikke forstår de kan holde på sånn. Det er som om kjæresten min er utro og forlater meg det, for så å komme tilbake etter et år og tror han skal få meg tilbake. Det er jo ikke sjans i havet for at det skjer 😅 Når hun nå faktisk har kommet tilbake med halen mellom beina, så må hun være såpass ydmyk og skjønne at hun må ofre denne BSU-kontoen sin når NAV setter det som krav synes jeg. Er det slik at hun også går mot ufør pga helse får hun neppe brukt den til riktig formål uansett. Så.. Hvorfor har du HI kun 60 000 i året i ufør når minste ufør er en god del mer? Anonymkode: caf5c...15f 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #84 Skrevet 2. juni 2023 I Norge er veldig mange rettigheter knyttet til det å være i arbeid. Hvis hun bare har «litt helseutfordringer» så tipper jeg hun fint klarer å jobbe. Så hun bør kommer seg i en jobb fortest mulig. Mange sektorer skriker etter arbeidskraft. Anonymkode: fe431...50d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #85 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I Norge er veldig mange rettigheter knyttet til det å være i arbeid. Hvis hun bare har «litt helseutfordringer» så tipper jeg hun fint klarer å jobbe. Så hun bør kommer seg i en jobb fortest mulig. Mange sektorer skriker etter arbeidskraft. Anonymkode: fe431...50d Ikke lett å få jobb for det, arbeidsgivere flest har urimelige krav. Anonymkode: 3f252...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #86 Skrevet 2. juni 2023 Hvis hun ikke kunne bo hos mor, hva hadde skjedd da? Hun må da ha en inntekt? Eller melde seg på dagpenger eller sosialstønad? Hvorfor har ikke datteren din en inntekt? Hva var egentlig planen hennes da hun kom tilbake til Norge? Anonymkode: 2e70a...4e7 4
Helene Skrevet 2. juni 2023 Forfatter #87 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis hun ikke kunne bo hos mor, hva hadde skjedd da? Hun må da ha en inntekt? Eller melde seg på dagpenger eller sosialstønad? Hvorfor har ikke datteren din en inntekt? Hva var egentlig planen hennes da hun kom tilbake til Norge? Anonymkode: 2e70a...4e7 Planen hennes da hun kom hjem, det var å søke hjelp til helseutfordringene sine. Hun har slitt i mange år. Hun står nå på venteliste flere plasser. Legetimer 3 mnd fram i tid. Hurra for Helse-Norge. Datteren har ikke hatt inntekt de siste 7 mnd. Nei, hun får ikke en krone fra nav heller. De har avslått alle søknader. Hun hadde litt sparepenger da hun kom hjem. Nav sa, dette skal du leve på i 3 mnd. Etterpå sier de, du bor hos familie, vi betaler ikke for det. Hun har pr i dag ikke fått en krone fra nav. Så jeg graver ned i sparepengene. Det er ikke mat som koster. Det er ekstra strømutgifter, legetimer, medisiner hun trenger. Jeg greier ikke betale for alt med min vanlige inntekt. Kanskje jeg har pakket henne inn i bomull. Er klar for å gjøre endringer. 3
Helene Skrevet 2. juni 2023 Forfatter #88 Skrevet 2. juni 2023 Ideelt sett, jeg burde kastet datteren ut og leid ut rom som jeg hadde planlagt i utgangspunktet. Da hadde jeg greid meg godt økonomisk, og det offentlige hadde måttet finne et hjem for datteren. Det hadde blitt mye dyrere for nav. Men, jeg kaster ikke ut barnet mitt. Hun er det kjæreste jeg har. 3 2
Helene Skrevet 2. juni 2023 Forfatter #89 Skrevet 2. juni 2023 Må bare klarere. Jeg har uføretrygd. Etter skatt har jeg 60 000 å leve for, alminnelig inntekt. Ser at flere reagerer på inntekten. Jeg har ca 280 000 brutto. Betaler mye skatt. Leverte selvangivelse i april. Da kommer fakta fram. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #90 Skrevet 2. juni 2023 Legetimer og medisiner får hun vel på blå resept? Anonymkode: d858b...691 1
Gjest takinova Skrevet 2. juni 2023 #91 Skrevet 2. juni 2023 Hun må bruke BSU før hun kan få økonomisk hjelp fra NAV ja. Du skriver "litt helseutfordringer". Er det helt uforenelig med å jobbe noe?
Gjest takinova Skrevet 2. juni 2023 #92 Skrevet 2. juni 2023 Antiviruset skrev (20 timer siden): NAV er hjerterå! Det er akkurat hva dette systemet som politikerne styrer er. Finnes ikke sunn fornuft i det systemet. Rå utførelse av lover og paragrafer til fingertuppene. Sosionomene i NAV systemet trenes til å ikke føle empati. Det må de ellers ville få taklet den jobben. For å pålegge alle at de skal bruke opp hver krone de har før de får hjelp, er for staten å lage ris til egen ræv! Det er oppskriften på å lage livslange avhengighets forhold til sosial stønad. Mange av disse det gjelder vil aldri klare og spare opp noen buffer igjen. Så blir de avhengig av sosialbolig også. Systemet er pill råttent! Ja noen prøver å utnytte det, derfor rammer justisen alle. Jeg forstår hva du mener, men likevel: Med den tankegangen kan f.eks. unge mennesker som har arvet mye penger kjøpe seg en bolig eller la pengene stå på konto, droppe jobb og så be om støtte til livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #93 Skrevet 2. juni 2023 Helene skrev (21 timer siden): Hvordan gå fram? Min voksne datter kom hjem fra utlandet for 7 mnd siden. Hun har ingen inntekt, og heller ikke rettigheter på nav da hun ikke har bodd i Norge de siste 12 mnd. Hun har søkt sosial stønad et par ganger, men avslag hver gang. Hun har BSU, og de mener hun skal leve av dette. Hun har ingenting på konto annet enn noen kroner fra besteforeldre. Hun har litt helseutfordringer, står i den offentlige køen for behandling. Time, 3 mnd fram i tid. Jeg lever på uføretrygd og sparepenger. Siste selvangivelse, hadde 60 000 i alminnelig inntekt. Jeg greier å forsørge meg selv, men ikke en annen person i tillegg. Datteren er ikke kravstor. Men, legetimer, tannlege, medisiner, jeg betaler alt. Skyss. Alle småting betaler jeg, selv om jeg ikke har råd. Mange små ting blir til mye. Sparekontoen tømmes. Jeg har vondt i magen. Hvordan gå fram? Du svare nei til å forsørge henne. Så tømmer hun bsu og sparekonto. Og så får hun sosialstønad. Det hjelper ikke om du først tømmer dine sparepenger og så hun sine, ts. For der havner dere om du gir henne penger. Det er ikke til hjelp - det gjør alt verre. Anonymkode: 11cab...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #94 Skrevet 2. juni 2023 Har hun jobbet og forsørget seg selv i østen kan hun vel jobbe i Norge også. En eller annen jobb må hun da få. Skulle hatt enormt store helseutfordringer for å snylte på moren min på den måten. Anonymkode: eaaf3...32d 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #95 Skrevet 2. juni 2023 Helene skrev (På 1.6.2023 den 17.28): Hvordan gå fram? Min voksne datter kom hjem fra utlandet for 7 mnd siden. Hun har ingen inntekt, og heller ikke rettigheter på nav da hun ikke har bodd i Norge de siste 12 mnd. Hun har søkt sosial stønad et par ganger, men avslag hver gang. Hun har BSU, og de mener hun skal leve av dette. Hun har ingenting på konto annet enn noen kroner fra besteforeldre. Hun har litt helseutfordringer, står i den offentlige køen for behandling. Time, 3 mnd fram i tid. Jeg lever på uføretrygd og sparepenger. Siste selvangivelse, hadde 60 000 i alminnelig inntekt. Jeg greier å forsørge meg selv, men ikke en annen person i tillegg. Datteren er ikke kravstor. Men, legetimer, tannlege, medisiner, jeg betaler alt. Skyss. Alle småting betaler jeg, selv om jeg ikke har råd. Mange små ting blir til mye. Sparekontoen tømmes. Jeg har vondt i magen. Hvordan gå fram? Hva har din datter levd av under oppholdet iutlandet ? Er din datter arbeidsfør så bør hun melde seg hos NAV eller en arbeidsgiver å sørge for å få å sjå om hun kan få seg en jobb. Vi kan ikkje ha eit velfredsytem som deler ut gavepakker til alle som ikkje gidder å jobbe. Anonymkode: 2fdb3...60d 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #96 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke lett å få jobb for det, arbeidsgivere flest har urimelige krav. Anonymkode: 3f252...7ab Arbeidsgivere har urimelige krav? Anonymkode: cd766...b01 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #97 Skrevet 2. juni 2023 Helene skrev (1 time siden): Må bare klarere. Jeg har uføretrygd. Etter skatt har jeg 60 000 å leve for, alminnelig inntekt. Ser at flere reagerer på inntekten. Jeg har ca 280 000 brutto. Betaler mye skatt. Leverte selvangivelse i april. Da kommer fakta fram. Dette kan jo ikke stemme? Du betaler 220 000 i skatt? Anonymkode: cd766...b01 11 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #98 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke lett å få jobb for det, arbeidsgivere flest har urimelige krav. Anonymkode: 3f252...7ab Jeg nekter å tro at alle arbeidsplasset i deres omkrets har urimelige krav. Denne innstillingen er kun ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: eaaf3...32d 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #99 Skrevet 2. juni 2023 TS, hvorfor bruker ikke datteren din pengene på BSU-kontoen? Hvor mye penger er det på den? Anonymkode: 36379...38f 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #100 Skrevet 2. juni 2023 Million skrev (23 timer siden): Hun kan jo ikke sitte der med penger i banken, selv om det er BSU, og samtidig se den uføretrygdede moren sin loppe seg helt for penger for å forsørge henne?! Det er frekt, altså. Da får hun jamen meg ta dem ut og leve av dem til det er tomt. Eller til hun får jobb. Helt enig i dette. Anonymkode: d93a6...52a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå