Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis datteren har bodd utenlands i mange år og ikke skattet til Norge, da har hun heller ikke hatt skattefordelen av bsu-ordningen og kan da ta pengene ut av denne kontoen uten konsekvenser.

Anonymkode: 0cfe2...11d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om en person kaster bort all penger på ferie å ikke har noe når hun kommer hjem for å leve for så hadde jeg kasta henne ut.

Anonymkode: 21f5d...2de

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om en person kaster bort all penger på ferie å ikke har noe når hun kommer hjem for å leve for så hadde jeg kasta henne ut.

Anonymkode: 21f5d...2de

Helt enig, men det er ikke det personen har gjort. Les litt mere av tråden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (8 timer siden):

De eier allerede aksjer i samme firma, noen fra eller til gjør neppe noen forskjell.

Jo, det gjør en stor forskjell når det gjelder skatt. Det betyr jo at den skatten TS betaler i dag må de betale i steden.

I Norge har vi en idiotisk skatt som heter formuesskatt, og den må betales helt uavhengig av inntekt.

Anonymkode: fe431...50d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 15.54):

Akutthjelp får alle gratis.

Nevnte ikke det unntaket, fordi TS sin datter har ikke behov for akutt hjelp.

Hun er under utredning og behandling, for helseplager hun har hatt en stund.

Men uansett viktig at folk flest er klar over dette - at det er skiller her, med strenge regler. Selv om en er norsk statsborger, om en ikke har norsk personnummer og er medlem i folketrygden.

Men det ligger på sykehuset selv å velge å fakturere pasienten, om det er behandling sykehuset ikke får refundert via Helfo. 

Også turister i Norge fra utenfor EU/EØS og enkelte land vi har avtaler med må ha god god forsikringsdekning i Norge. De får hjelp med det akutte og blir stabilisert, men krever sykdommen/tilstanden behandling ut over det så må de betale.

Anonymkode: 61e62...35c

Sånn er det ikke. Man må betale for legetimen og utstyr/medisiner som blir brukt. Akutthjelp er ikke gratis. 

• Liker 1
Skrevet

Har lest hele tråden og venter fortsatt i spenning på grunnen til at denne datteren ikke kan jobbe noe som helst i noen som helst jobb, og ikke har kunnet løfte en finger på 7 måneder.

Mangler hun armer og bein? Er hun blind og døv? Tilbakestående?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner godt at dette føles som en umulig situasjon for deg, spesielt siden du har begrensede midler.

Jeg ser to muligheter for din datter:

1) Finne seg en jobb som ikke trigger det hun sliter med

2) Hive seg i en utdanning, sånn at hun får penger fra Lånekassen. Det er et par hundre tusen utbetalt i året, så har hun i hvert fall midler til situasjonen har stabilisert seg. Søknadsfristen på studier i det offentlige (altså, det billigste) er gått ut, så da må hun vente til restplassene legges ut i august.

Hvis hun får studieplass, får hun utbetalt mellom 40 og 50 000 kroner i august, og sånn 16 000 kr per måned til neste storutbetaling i januar.

Dersom hun har "vondt i viljen", ville jeg fått henne til psykolog. Det er vel du som må betale for dette, men jeg tror det kan være en investering å få datteren din til å bli mer selvstendig.

• Liker 3
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Har lest hele tråden og venter fortsatt i spenning på grunnen til at denne datteren ikke kan jobbe noe som helst i noen som helst jobb, og ikke har kunnet løfte en finger på 7 måneder.

Jeg tror at mange folk med disse funksjonshemningene fortsatt jobber 🙊

Antar at kvinnen heller er litt lat, og bruker unnskyldninger for å leve mer behagelig. Veldig synd for mora som må finansiere livsstilen :( 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Lurer på det samme, og på hva hun jobbet med i utlandet. Kan hun jobbe innen det samme, men i redusert stilling kanskje. 

Anonymkode: cd766...b01

• Liker 4
Skrevet
Tibbie skrev (2 timer siden):

Skjønner godt at dette føles som en umulig situasjon for deg, spesielt siden du har begrensede midler.

Jeg ser to muligheter for din datter:

1) Finne seg en jobb som ikke trigger det hun sliter med

2) Hive seg i en utdanning, sånn at hun får penger fra Lånekassen. Det er et par hundre tusen utbetalt i året, så har hun i hvert fall midler til situasjonen har stabilisert seg. Søknadsfristen på studier i det offentlige (altså, det billigste) er gått ut, så da må hun vente til restplassene legges ut i august.

Hvis hun får studieplass, får hun utbetalt mellom 40 og 50 000 kroner i august, og sånn 16 000 kr per måned til neste storutbetaling i januar.

Dersom hun har "vondt i viljen", ville jeg fått henne til psykolog. Det er vel du som må betale for dette, men jeg tror det kan være en investering å få datteren din til å bli mer selvstendig.

De summene for å studere stemmer ikke. Forslaget er likevel bra. Hun kan søke på restplass-studier som åpner 20.Juli. Føre opp bosted hos en venninne og bo hjemme med mor. 

AnonymBruker
Skrevet
tusentakkformeg skrev (På 1.6.2023 den 17.38):

Åh, stakkars deg og din datter ❤️ Jeg synes svarene du får er ganske «harde». 
Har hun tatt dette opp med lege? Kan han skrive en erklæring? Finnes det noen muligheter for henne å jobbe deltid? Har hun noen planer til høsten? Regner dere dette som kortvarig? Det er veldig drastisk å ta ut oppsparte BSU penger. 
klem til deg

Vel, det er synd på datteren til TS, siden TS ikke lærte henne økonomisk sans.

Anonymkode: 0a87b...815

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Tror hun lider av den tunge invalidiserende diagnosen "Vondt i viljen" kombinert med sykdommen " HSJGNVK - Hvorfor skal jeg gjøre noe når velferdskassa kan".

Anonymkode: eaaf3...32d

• Liker 7
Skrevet
Javisst skrev (34 minutter siden):

De summene for å studere stemmer ikke. Forslaget er likevel bra. Hun kan søke på restplass-studier som åpner 20.Juli. Føre opp bosted hos en venninne og bo hjemme med mor. 

Det er de summene jeg får utbetalt av Lånekassen, så de stemmer nok ;)

Som voksen kan man søke om mer studielån enn de som er yngre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vel, det er synd på datteren til TS, siden TS ikke lærte henne økonomisk sans.

Unødvendig kommentar.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tibbie skrev (Akkurat nå):

Unødvendig kommentar.

Det er jo sannheten? Har man lært opp barna sine i økonomi på en god måte, så skjer ikke dette.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo sannheten? Har man lært opp barna sine i økonomi på en god måte, så skjer ikke dette.

Hvis du er stygg, så trenger ikke jeg fortelle deg det bare fordi det er sant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv om barna har fått god opplæring ang økonomi hjemme, så kan de ende opp med å ta dårlige valg. Ts kan ikke lastes for at datteren tar dårlige valg. Men ts bør heller ikke forvente at fellesskapet skal ta ansvaret for det. Det bør datteren selv ordne opp i. 

Anonymkode: 50741...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men TS burde lære datteren at hun må bruke BSU kontoen sin nå i det minste. Man kan ikke bare reise utenlands, ikke betale inn til folketrygden og så kreve støtte fordi man ikke vil bruke sine egne penger. For datteren til TS har faktisk egne penger, på BSU. Hvis TS er økonom så burde hun enten fortalt datteren sin at hun måtte betale inn til folketrygden, eller fortelle henne at BSU ryker.

At TS mener BSU bør få stå og at staten skal betale for noen som er utmeldt av folketrygden når hun selv belærer andre fattige er usmakelig. 

Anonymkode: 9043b...2c7

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du hele tiden om det som står oppført som alminnelig inntekt på selvangivelsen? Det sier jo ingenting om hvor mye du har utbetalt i mnd.

Anonymkode: 6fa68...f63

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke drastisk å ta ut bsu, hvis det er et vilkår for å få offentlig støtte. Jeg måtte gjøre det samme som student, fordi jeg stod i en tid uten inntekt. Sånn er livet.

Anonymkode: f1033...512

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...