Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke datteren starte OnlyFans?

Anonymkode: 5125c...2ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (23 timer siden):

Planen hennes da hun kom hjem, det var å søke hjelp til helseutfordringene sine. Hun har slitt i mange år. Hun står nå på venteliste flere plasser. Legetimer 3 mnd fram i tid. Hurra for Helse-Norge. Datteren har ikke hatt inntekt de siste 7 mnd. Nei, hun får ikke en krone fra nav heller. De har avslått alle søknader. Hun hadde litt sparepenger da hun kom hjem. Nav sa, dette skal du leve på i 3 mnd. Etterpå sier de, du bor hos familie, vi betaler ikke for det. Hun har pr i dag ikke fått en krone fra nav. Så jeg graver ned i sparepengene. Det er ikke mat som koster. Det er ekstra strømutgifter, legetimer, medisiner hun trenger. Jeg greier ikke betale for alt med min vanlige inntekt. Kanskje jeg har pakket henne inn i bomull. Er klar for å gjøre endringer. 

Det er mye her jeg stusser over. For det er ikke sånn at en bare kan komme hjem til Norge og ha rett til behandling, når en har vært utflyttet til et annet land og blitt syk.

Hun her f.eks, flyttet bare til Sverige, reiste hjem da hun fikk kreft - men hadde ikke rett til behandling her.

Som nevnt i saken, så opplever norske sykehus at folk som har bodd utenlands blir henvist av fastlege, og blir først på sykehuset oppdaget at de evt må betale hele regningen selv.

https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6

Har din datter fått meldt flytting til Norge?

Det er ikke alltid så enkelt, og er litt i stuss hvordan hun som er uten jobb og uten egen bopæl har klart å overbevise både Skatteetaten (folkeregisteret) og NAV (folketrygden) om at hun skal få melde flytting til Norge.

For når en flytter tilbake til Norge, så sidestilles en med arbeidsinnvandrere fra andre land, når det gjelder krav.

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-siri-_20_-foler-seg-statslos-etter-utenlandsopphold-1.13483450

Har hun det formelle i orden?

Fått meldt flytting? Fått norsk personnummer?

For uten så vil hun ikke få blå resept, må betale fullt ut for legetimer, utredning og behandling.

Ingen frikort eller støtte fra pasientreiser.

Det blir fort fryktelig dyrt.

Om hun ikke har fått meldt flytting til Norge, og blir stående uten bopæl - så er ikke NAV/kommunen pliktig å hjelpe.

Og står en uten bolig, så kan det bli vanskelig å overbevise folkeregisteret.

Kan jo selvfølgelig hende din datter har dette i orden, og jeg håper det. Men folk som svarer her må også ta inn over seg at mye en tar for gitt i Norge, ikke nødvendigvis gjelder en utvandret person som nettopp er kommet tilbake.

Anonymkode: 61e62...35c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

* blir henvist av lege

Ikke fastlege, for det får en jo heller ikke uten å ha fått meldt flytting og fått norskt personnummer.

Så en må gå privat.

• Liker 1
Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker said:

For når en flytter tilbake til Norge, så sidestilles en med arbeidsinnvandrere fra andre land, når det gjelder krav.

Det er ikke helt korrekt, heldigvis. Har du norsk statsborgerskap så er Norge ansvarlig for deg. 

Om datteren brenner BSU og alle andre midler og møter med bagasje sin hos NAV, så tar Norge ansvar gitt at moren nekter datteren å bo hos seg.

Sykehus i Norge er gratis for alle uansett nasjonalitet. Det gjelder ikke private ønsker om spesialbehandling innen kreft. Det offentlige dekker ikke alle behandlinger. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet

Du eier egen bolig, og du har da kanskje mulighet til å leie ut deler av boligen? Om dere så deler soverom en periode, og så kan dere leie ut det ekstra soverommet på AirBnB. 

Anonymkode: d858b...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Helene said:

Se skattteregning minstefradrag med mere. Jeg eier bolig. Og jeg er medeier i firma. Jeg må betale skatt av dette. Dette utløser stor skatt i hverdagen. Jeg lever på uføretrygd., men må betale skatt som en millionær. Dette er et lite familiefirma. Dette firma hat eksistert i 50 år. Bare et firma på en liten by. 

Du har absolutt ingen inntekter av dette firmaet, men betaler kun formuesskatt? Da er vel det smarteste å selge seg ut.

Anonymkode: 5e293...64f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (På 3.6.2023 den 14.29):

Det er ikke helt korrekt, heldigvis. Har du norsk statsborgerskap så er Norge ansvarlig for deg. 

Om datteren brenner BSU og alle andre midler og møter med bagasje sin hos NAV, så tar Norge ansvar gitt at moren nekter datteren å bo hos seg.

Sykehus i Norge er gratis for alle uansett nasjonalitet. Det gjelder ikke private ønsker om spesialbehandling innen kreft. Det offentlige dekker ikke alle behandlinger. 

Schmuhu

Her tar du feil så det synger.

Selvfølgelig har vi ikke stilt oss slik at enhver i verden som blir syk bare kan reise til Norge å få gratis behandling.

Vi hadde jo blitt overflommet med amerikanere… 

Regninger på rundt 60 000 kr etter fødsel uten rettighetene i orden skjer f.eks.

Selv om mor er norsk statsborger må hun betale, fordi hun ikke hadde norsk personnummer:

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/politikk/2016/07/07/195227895/barnefamilie-ma-betale-60-000-kroner-etter-fodsel

Og jo - dette du sier er jo nettopp det så alt for mange misforstår.

Norsk statsborgerskap holder ikke. Det er ikke nøkkelen til medlemskap i folketrygden og andre rettigheter i Norge.

Har en meldt flytting utenlands, mistet medlemskap i folketrygden og norsk personnummer, da er det veldig mye en ikke har krav på.

Jeg linket også til konkret sak hvor nettopp dette hadde oppstått, etter så lite som 7 mnd botid på Island.

For Norge har etter EØS ikke lov å særbehandle arbeidsinnvandrere med norsk statsborgerskap med andre arbeidsinnvandrere. Så det er krav om bosted, jobb og økonomi for å få lov å melde flytting tilbake.

• Nyttig 6
Gjest Schmuhu
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig, skal sjekke opp i det mer presis når jeg får tid. Dette var jo spennende argumentert.

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har vi ikke stilt oss slik at enhver i verden som blir syk bare kan reise til Norge å få gratis behandling.

Da var vel min familie ett stort unntak. Vi hadde ikke norsk personnummer, ikke norsk pass og heller ikke bosted men fikk behandling på sykehuset i Norge uten problemer og uten at det kostet en eneste krone.

Har du et trafikkulykke i Norge så får du gratis behandling på sykehus uansett nasjonalitet.

Har du en kompleks kreftbehandling som ikke dekkes av det offentlige men kun av folketrygden så får du ikke dekket det om du ikke er med i folketrygden.

Godt mulig jeg tar feil.

Men hadde irritert meg veldig over Norge som velferdsstat dersom de gjennomfører førstehjelp uten å spørre meg først om det for å så deretter fakturere hendelsen.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Mulig, skal sjekke opp i det mer presis når jeg får tid. Dette var jo spennende argumentert.

Da var vel min familie ett stort unntak. Vi hadde ikke norsk personnummer, ikke norsk pass og heller ikke bosted men fikk behandling på sykehuset i Norge uten problemer og uten at det kostet en eneste krone.

Har du et trafikkulykke i Norge så får du gratis behandling på sykehus uansett nasjonalitet.

Har du en kompleks kreftbehandling som ikke dekkes av det offentlige men kun av folketrygden så får du ikke dekket det om du ikke er med i folketrygden.

Godt mulig jeg tar feil.

Men hadde irritert meg veldig over Norge som velferdsstat dersom de gjennomfører førstehjelp uten å spørre meg først om det for å så deretter fakturere hendelsen.

Schmuhu

Øyeblikkelig hjelp får man gratis, alt annet må betales for.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (På 3.6.2023 den 15.26):

Godt mulig jeg tar feil.

Schmuhu

Akutthjelp får alle gratis.

Nevnte ikke det unntaket, fordi TS sin datter har ikke behov for akutt hjelp.

Hun er under utredning og behandling, for helseplager hun har hatt en stund.

Men uansett viktig at folk flest er klar over dette - at det er skiller her, med strenge regler. Selv om en er norsk statsborger, om en ikke har norsk personnummer og er medlem i folketrygden.

Men det ligger på sykehuset selv å velge å fakturere pasienten, om det er behandling sykehuset ikke får refundert via Helfo. 

Også turister i Norge fra utenfor EU/EØS og enkelte land vi har avtaler med må ha god god forsikringsdekning i Norge. De får hjelp med det akutte og blir stabilisert, men krever sykdommen/tilstanden behandling ut over det så må de betale.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har absolutt ingen inntekter av dette firmaet, men betaler kun formuesskatt? Da er vel det smarteste å selge seg ut.

Ikke meg du spør, men jeg er i samme situasjon som TS. Hvis du vet om noen som vil kjøpe - ja FÅ - en minoritetsaksjepost i et familieselskap som ikke betaler utbytte men som genererer masse skatt, så si gjerne i fra! 

Anonymkode: fe431...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øyeblikkelig hjelp får man gratis, alt annet må betales for.

Var det ikke noe skriverier i media for en liten stund siden om ei som hadde kreft, flyttet til Sverige når hun ble frisk, bodde der noen år, så blusset kreften opp igjen. Da valgte hun å flytte tilbake til Norge, og opplevde at hun ikke fikk samme helsehjelp i Norge som første gang hun hadde kreft fordi at hun hadde flyttet ut av Norge og dermed mistet sine rettigheter her. 

Anonymkode: 50741...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke er for syk kan hun søke kvalifiseringsprogram eller annen hjelp til å finne jobb.

Anonymkode: e14e5...59e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 14.59):

Vi hadde jo blitt overflommet med amerikanere… 

Regninger på rundt 60 000 kr etter fødsel uten rettighetene i orden skjer f.eks.

Selv om mor er norsk statsborger må hun betale, fordi hun ikke hadde norsk personnummer:

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/politikk/2016/07/07/195227895/barnefamilie-ma-betale-60-000-kroner-etter-fodsel

Og jo - dette du sier er jo nettopp det så alt for mange misforstår.

Norsk statsborgerskap holder ikke. Det er ikke nøkkelen til medlemskap i folketrygden og andre rettigheter i Norge.

Har en meldt flytting utenlands, mistet medlemskap i folketrygden og norsk personnummer, da er det veldig mye en ikke har krav på.

Jeg linket også til konkret sak hvor nettopp dette hadde oppstått, etter så lite som 7 mnd botid på Island.

For Norge har etter EØS ikke lov å særbehandle arbeidsinnvandrere med norsk statsborgerskap med andre arbeidsinnvandrere. Så det er krav om bosted, jobb og økonomi for å få lov å melde flytting tilbake.

Vi har i mange perioder i livet bodd og  arbeidet utenlands, noen ganger med medlemsskap i folketrygden, andre ikke. Ingen av oss, hverken voksne eller barn, har noen gang mistet personnummeret. 

Personer med statsborgerskap har alltid rett til å bosette seg og arbeide i Norge. Det å kunne forlate og komme tilbake er blant de rettighetene statsborgerskap gir. Man får forsåvidt også tilbake medlemsskapet i folketrygden, men det krever et års botid dersom man ikke er i jobb.

Anonymkode: 460ac...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 17.29):

Vi har i mange perioder i livet bodd og  arbeidet utenlands, noen ganger med medlemsskap i folketrygden, andre ikke. Ingen av oss, hverken voksne eller barn, har noen gang mistet personnummeret. 

Personer med statsborgerskap har alltid rett til å bosette seg og arbeide i Norge. Det å kunne forlate og komme tilbake er blant de rettighetene statsborgerskap gir. Man får forsåvidt også tilbake medlemsskapet i folketrygden, men det krever et års botid dersom man ikke er i jobb.

Meldte dere flytting ut av Norge til folkeregistrert da? Og ble folkeregistrert i landet dere flyttet til?

Forbausende mange er ikke klar over det heller, og risikerer klammeri med Skatteetaten.Med statsborgerskap har en rett til å bosette seg i Norge igjen ja. Men en må likevel overbevise Skatteetaten/folkeregisteret og nav/folketrygden at det er en reell flytting.

Det har gitt problemer for endel som kommer tilbake til Norge uten bosted og uten inntekt. Som er realiteten for TS sin datter - derfor spurte jeg innledningsvis om TS vet om det formelle er på plass.

Jeg har linket til et eksempel på før i tråden -

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-siri-_20_-foler-seg-statslos-etter-utenlandsopphold-1.13483450

Sitat

Siri sidestilles nemlig med arbeidsinnvandrere til Norge fra andre steder i verden. Dermed må hun vise kontrakter både på leilighet og jobb minst seks måneder frem i tid. Hun blir også bedt om å skaffe annen dokumentasjon som viser at hun skal være i Norge det neste halvåret.

En kan ikke bo, jobbe og skatte i et annet land (utenfor EØS) - og så bare stikke hjem til Norge for å få helsehjelp, og reise tilbake til sitt egentlige bosted igjen etterpå, uten å være en reell, skattemessig flytting.

Innenfor EØS er det noe enklere. Men TS sin datter har bodd i østen (?) tror jeg det var?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tenkt på dette mange ganger. Selge meg ut. Det er et familiefirma,  ifølge reglene i firma, jeg har kun lov til å selge innenfor familie. Ingen i familien har råd til å kjøpe meg ut. Jeg får kanskje 100 000 i aksjeutbytte annet hvert år. Disse pengene går til å betale skatt. Jeg har overhodet ikke overskudd. Vi tar heller ikke ut utbytte om ikke bedriften går med overskudd. 

Dette er arbeidsplasser. Jeg setter meg selv bakerst, alltid. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt på dette mange ganger. Selge meg ut. Det er et familiefirma,  ifølge reglene i firma, jeg har kun lov til å selge innenfor familie. Ingen i familien har råd til å kjøpe meg ut. Jeg får kanskje 100 000 i aksjeutbytte annet hvert år. Disse pengene går til å betale skatt. Jeg har overhodet ikke overskudd. Vi tar heller ikke ut utbytte om ikke bedriften går med overskudd. 

Dette er arbeidsplasser. Jeg setter meg selv bakerst, alltid. 

Hvis du tar ut 100 000 i utbytte annethvert år, blir jo regnskapet ditt ennå mer feil. 
kan datteren din jobbe i dette firmaet med arbeidsplasser da? 

Anonymkode: cd766...b01

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som dette firmaet deres har livets rett, for å si det rett ut. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt samtaler med datteren. Nei, jeg pakker henne ikke inn i bomull. Vi er åpen og ærlig med hverandre. Hun sliter like mye som meg i denne situasjonen. 

Hun kom til meg i dag, hadde fått 3 000 kr fra nav. Første utbetaling på 7 mnd. Det første hun gjorde, overførte pengene til meg. Dette går til å dekke strøm. Jeg har dekket alt av utgifter, men det har gått løs på sparepenger

. Jeg har aldri hatt sparepenger før. Jeg har levd under fattigdomsgrensen, men greid meg godt. Så sparepengene i dag er litt hellig for meg. Vet at hverdagen til folk flest ikke er som min. Kanskje de som er ufør kan kjenne seg igjen. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 17.48):

Meldte dere flytting ut av Norge til folkeregistrert da? Og ble folkeregistrert i landet dere flyttet til?

Forbausende mange er ikke klar over det heller, og risikerer klammeri med Skatteetaten.

Med statsborgerskap har en rett til å bosette seg i Norge igjen ja. Men en må likevel overbevise Skatteetaten/folkeregisteret og nav/folketrygden at det er en reell flytting.

Det har gitt problemer for endel som kommer tilbake til Norge uten bosted og uten inntekt. Som er realiteten for TS sin datter - derfor spurte jeg innledningsvis om TS vet om det formelle er på plass.

Jeg har linket til et eksempel på før i tråden -

En kan ikke bo, jobbe og skatte i et annet land (utenfor EØS) - og så bare stikke hjem til Norge for å få helsehjelp, og reise tilbake til sitt egentlige bosted igjen etterpå, uten å være en reell, skattemessig flytting.

Innenfor EØS er det noe enklere. Men TS sin datter har bodd i østen (?) tror jeg det var?

Selvsagt meldt adresseforandring til folkeregisteret.  Ikke utflytting, for det krever at du f.eks ikke eier bolig i Norge, noe vi gjør. Det betyr at vi også har lever sjattemelding.  Selvsagt også hatt oppholdstillatelse der vi har bodd.

De gangene det har vært naturlig med fortsatt medlemsskap i folketrygden, så er det søkt om gjennom folketrygdskontoret for utenlandssaker.

Flyttet tilbake til Norge, inn i egen bolig, så ingenting rart. Personnummeret har alltid vært gyldige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...