Helene Skrevet 3. juni 2023 Forfatter #141 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det høres ikke ut som dette firmaet deres har livets rett, for å si det rett ut. Anonymkode: d858b...691 Jeg er helt enig. Firmaet går i pluss, det har vært der i 50 år. Men firmaet er en hemsko for meg. Jeg godtar det da dette betyr mye for min far. Firmaet er verdt flere millioner, og jeg må betale formuesskatt av det. Fra min uføreinntekt. Jeg tjener ikke en krone på dette firma. Jeg er klar til å selge eller gi F. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #142 Skrevet 3. juni 2023 Helene skrev (1 minutt siden): Jeg er helt enig. Firmaet går i pluss, det har vært der i 50 år. Men firmaet er en hemsko for meg. Jeg godtar det da dette betyr mye for min far. Firmaet er verdt flere millioner, og jeg må betale formuesskatt av det. Fra min uføreinntekt. Jeg tjener ikke en krone på dette firma. Jeg er klar til å selge eller gi F. Så du tar ikke ut 100 000 i utbytte annethvert år? Anonymkode: cd766...b01 5
Gjest Schmuhu Skrevet 3. juni 2023 #143 Skrevet 3. juni 2023 (endret) 2 hours ago, Helene said: Jeg har tenkt på dette mange ganger. Selge meg ut. Det er et familiefirma, ifølge reglene i firma, jeg har kun lov til å selge innenfor familie. Ingen i familien har råd til å kjøpe meg ut. Jeg får kanskje 100 000 i aksjeutbytte annet hvert år. Disse pengene går til å betale skatt. Jeg har overhodet ikke overskudd. Vi tar heller ikke ut utbytte om ikke bedriften går med overskudd. Dette er arbeidsplasser. Jeg setter meg selv bakerst, alltid. 1 hour ago, Helene said: Jeg er helt enig. Firmaet går i pluss, det har vært der i 50 år. Men firmaet er en hemsko for meg. Jeg godtar det da dette betyr mye for min far. Firmaet er verdt flere millioner, og jeg må betale formuesskatt av det. Fra min uføreinntekt. Jeg tjener ikke en krone på dette firma. Jeg er klar til å selge eller gi F. Saken er veldig enkelt. Gi aksjene dine i gave til et familiemedlem. Drit i innskuddet. Medeierskap har ikke noko verdi for deg uansett. Da slipper du skatten med en gang. Det er for mye risiko for deg ved å beholde investeringen. Dette kan du fikse i kveld. Schmuhu Endret 3. juni 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #144 Skrevet 3. juni 2023 2 hours ago, Helene said: Jeg har tenkt på dette mange ganger. Selge meg ut. Det er et familiefirma, ifølge reglene i firma, jeg har kun lov til å selge innenfor familie. Ingen i familien har råd til å kjøpe meg ut. Jeg får kanskje 100 000 i aksjeutbytte annet hvert år. Disse pengene går til å betale skatt. Jeg har overhodet ikke overskudd. Vi tar heller ikke ut utbytte om ikke bedriften går med overskudd. Dette er arbeidsplasser. Jeg setter meg selv bakerst, alltid. Hvor stor skattemessig verdi har aksjene? Der må dreie seg om ganske mange millioner hvis utbyttet ikke dekker formuesskatten. Anonymkode: 5e293...64f 1 1
Lorieen Skrevet 4. juni 2023 #145 Skrevet 4. juni 2023 Helene skrev (På 3.6.2023 den 18.11): Jeg er helt enig. Firmaet går i pluss, det har vært der i 50 år. Men firmaet er en hemsko for meg. Jeg godtar det da dette betyr mye for min far. Firmaet er verdt flere millioner, og jeg må betale formuesskatt av det. Fra min uføreinntekt. Jeg tjener ikke en krone på dette firma. Jeg er klar til å selge eller gi F. Du overdrar aksjene dine vederlagsfritt til din far eller din søster. Easy peasy lemon squeezy. Gjort på fem minutter. 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #146 Skrevet 4. juni 2023 @Helene Hvordan går det med å kvitte seg med aksjene. Fikk du gjort det? Anonymkode: 3b479...51c
Thyra Skrevet 4. juni 2023 #147 Skrevet 4. juni 2023 Enkelte her er så kalde og harde! Ja, datteren er voksen. Men man hjelper jo sine nærmeste når de ligger nede så langt man klarer!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #148 Skrevet 4. juni 2023 Thyra skrev (3 minutter siden): Enkelte her er så kalde og harde! Ja, datteren er voksen. Men man hjelper jo sine nærmeste når de ligger nede så langt man klarer! Selvsagt hjelper man barna sine, men det blir litt feil at ts skal bruke sine oppsparte midler sånn at datteren slipper å bruke sin BSU. Å realiteten er heldigvis også sånn at det ikke bare er for utflyttede nordmenn å komme tilbake når man blir syk, å så forvente å bli forsørget av fellesskapet eller helsehjelp på statens regning. Det er konsekvensen av å flytte ut av landet og ikke betale inn til folketrygden. Anonymkode: 50741...8cd 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #149 Skrevet 4. juni 2023 Thyra skrev (13 minutter siden): Enkelte her er så kalde og harde! Ja, datteren er voksen. Men man hjelper jo sine nærmeste når de ligger nede så langt man klarer! Hun klarer jo ikke? Anonymkode: cd766...b01 2
Thyra Skrevet 4. juni 2023 #150 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun klarer jo ikke? Anonymkode: cd766...b01 Ikke i lengden, nei. Men ser jo hun har et godt hjerte og prøver så langt hun kan. Enkelte her ville jo hivd henne rett på gata selv om de har god råd. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #151 Skrevet 4. juni 2023 Thyra skrev (Akkurat nå): Ikke i lengden, nei. Men ser jo hun har et godt hjerte og prøver så langt hun kan. Enkelte her ville jo hivd henne rett på gata selv om de har god råd. Det er ingen vits i og trekke det ut i lengden. Hun bruker sine egne sparepenger først, så søker hun om sosialhjelp. Og bruke mammas sparepenger først og så sine egne før hun får hjelp av nav gagner jo ingen! og ha et godt hjerte er bra, men det er best kombinert med fornuft. Anonymkode: cd766...b01 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #152 Skrevet 4. juni 2023 On 6/3/2023 at 6:03 PM, Helene said: Har hatt samtaler med datteren. Nei, jeg pakker henne ikke inn i bomull. Vi er åpen og ærlig med hverandre. Hun sliter like mye som meg i denne situasjonen. Hun kom til meg i dag, hadde fått 3 000 kr fra nav. Første utbetaling på 7 mnd. Det første hun gjorde, overførte pengene til meg. Dette går til å dekke strøm. Jeg har dekket alt av utgifter, men det har gått løs på sparepenger . Jeg har aldri hatt sparepenger før. Jeg har levd under fattigdomsgrensen, men greid meg godt. Så sparepengene i dag er litt hellig for meg. Vet at hverdagen til folk flest ikke er som min. Kanskje de som er ufør kan kjenne seg igjen. Hva var de 3 000 fra? Veldig bra at hun fikk hjelp fra Nav, men jeg forstar ikke hva de kommer fra? Anonymkode: 5baf8...293
Smascha Skrevet 4. juni 2023 #153 Skrevet 4. juni 2023 Helene skrev (På 3.6.2023 den 18.03): Hun kom til meg i dag, hadde fått 3 000 kr fra nav. Første utbetaling på 7 mnd. Det første hun gjorde, overførte pengene til meg. Dette går til å dekke strøm. Jeg har dekket alt av utgifter, men det har gått løs på sparepenger Så fint, TS. Høyrest ut som sosialstøtte? Då er ho iallfall blitt registrert i NAV og forhåpentlegvis får hjelp til å komma seg vidare. ❤️
Helene Skrevet 12. juni 2023 Forfatter #154 Skrevet 12. juni 2023 Bare litt oppklaring. Datteren er født og oppvokst i Norge. Har personnummer og har betalt skatt hit i mange år. Reiste til utlandet for å jobbe 1 år, da kom korona, så det ble endring i planene. Hun har hele tiden jobbet og forsørget seg selv, samt betalt skatt i det landet hun bodde. Da hun ble der i 3 år, ble hun automatisk utmeldt av folketrygden. Ifølge norsk lov har hun rett på et minimum av livsopphold, dvs, penger til mat og medisiner, legebesøk og lignende. Hun har ikke bedt om mere heller. Hun har fastlege som tar henne på alvor, og er henvist til behandling. I Norge viser det seg at du må vente 4-5 mnd bare for å få en utredning. Nav har også erkjent, og «innvilget» henne rett til hjelp. Hjelp til utredning, veiledning, hjelp til å komme ut i jobb, og etterhvert arbeidsavklaring. I Norge må man ha bodd her i de siste 12 mnd for å få rettigheter som arbeidsavklaring. Dette bestrider jeg overhodet ikke, jeg er egentlig kjempe enig. Men bare lurer på, har hun ikke rett til mat og tak over hodet? Min situasjon burde egentlig ikke spille noen rolle. Dette er et voksent menneske. Men faktum er at jeg har ikke god råd. Jeg er så heldig at jeg eier bolig nok til oss begge. Hadde jeg vært alene, så hadde jeg leid ut rom på Airbnb. Datteren har førsterett uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #155 Skrevet 12. juni 2023 Helene skrev (2 timer siden): Bare litt oppklaring. Datteren er født og oppvokst i Norge. Har personnummer og har betalt skatt hit i mange år. Reiste til utlandet for å jobbe 1 år, da kom korona, så det ble endring i planene. Hun har hele tiden jobbet og forsørget seg selv, samt betalt skatt i det landet hun bodde. Da hun ble der i 3 år, ble hun automatisk utmeldt av folketrygden. Ifølge norsk lov har hun rett på et minimum av livsopphold, dvs, penger til mat og medisiner, legebesøk og lignende. Hun har ikke bedt om mere heller. Hun har fastlege som tar henne på alvor, og er henvist til behandling. I Norge viser det seg at du må vente 4-5 mnd bare for å få en utredning. Nav har også erkjent, og «innvilget» henne rett til hjelp. Hjelp til utredning, veiledning, hjelp til å komme ut i jobb, og etterhvert arbeidsavklaring. I Norge må man ha bodd her i de siste 12 mnd for å få rettigheter som arbeidsavklaring. Dette bestrider jeg overhodet ikke, jeg er egentlig kjempe enig. Men bare lurer på, har hun ikke rett til mat og tak over hodet? Min situasjon burde egentlig ikke spille noen rolle. Dette er et voksent menneske. Men faktum er at jeg har ikke god råd. Jeg er så heldig at jeg eier bolig nok til oss begge. Hadde jeg vært alene, så hadde jeg leid ut rom på Airbnb. Datteren har førsterett uansett. Det kan jo ikke være sånn at alle som kommer hit skal ha rett på mat og tak over hodet. Hun kom hit frivillig, og ikke som flyktning, å må ta konsekvensene av det. Norge har ikke råd til å brødfø alle som har lyst til å komme hi, å kommer uten å ha ordnet seg jobb og bolig. Ja, jeg vet hun er norsk, men hun er ikke lenger i folketrygden å har dermed ikke alle rettigheter lenger. Har hun ikke rettigheter fra landet hun har bodd de siste årene? Kanskje hun kan få noe derfra? Anonymkode: 50741...8cd 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #156 Skrevet 12. juni 2023 Helene skrev (3 timer siden): Bare litt oppklaring. Datteren er født og oppvokst i Norge. Har personnummer og har betalt skatt hit i mange år. Reiste til utlandet for å jobbe 1 år, da kom korona, så det ble endring i planene. Hun har hele tiden jobbet og forsørget seg selv, samt betalt skatt i det landet hun bodde. Da hun ble der i 3 år, ble hun automatisk utmeldt av folketrygden. Ifølge norsk lov har hun rett på et minimum av livsopphold, dvs, penger til mat og medisiner, legebesøk og lignende. Hun har ikke bedt om mere heller. Hun har fastlege som tar henne på alvor, og er henvist til behandling. I Norge viser det seg at du må vente 4-5 mnd bare for å få en utredning. Nav har også erkjent, og «innvilget» henne rett til hjelp. Hjelp til utredning, veiledning, hjelp til å komme ut i jobb, og etterhvert arbeidsavklaring. I Norge må man ha bodd her i de siste 12 mnd for å få rettigheter som arbeidsavklaring. Dette bestrider jeg overhodet ikke, jeg er egentlig kjempe enig. Men bare lurer på, har hun ikke rett til mat og tak over hodet? Min situasjon burde egentlig ikke spille noen rolle. Dette er et voksent menneske. Men faktum er at jeg har ikke god råd. Jeg er så heldig at jeg eier bolig nok til oss begge. Hadde jeg vært alene, så hadde jeg leid ut rom på Airbnb. Datteren har førsterett uansett. Her synes jeg faktisk dere er veldig urettferdig. Hun har frivillig valgt å flytte å si fra seg medlemskap i folketrygden. Hun kommer hjem og får fortsatt gratis helsehjelp, men likevel klager dere på at det er ventetid?? Helsekøa blir i alle fall ikke mindre av at folk ikke gidder betale skatt/trygdeavgift og likevel forventer få gratis helsehjelp når de flytter hjem igjen. Anonymkode: a5c05...be2 7 3
Apis Skrevet 12. juni 2023 #157 Skrevet 12. juni 2023 Helene skrev (På 3.6.2023 den 18.11): Jeg er helt enig. Firmaet går i pluss, det har vært der i 50 år. Men firmaet er en hemsko for meg. Jeg godtar det da dette betyr mye for min far. Firmaet er verdt flere millioner, og jeg må betale formuesskatt av det. Fra min uføreinntekt. Jeg tjener ikke en krone på dette firma. Jeg er klar til å selge eller gi F. Du må få tak i en regnskapsfører, dette høres like vilt ut, som det må være galt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #158 Skrevet 12. juni 2023 Lorieen skrev (På 4.6.2023 den 18.21): Du overdrar aksjene dine vederlagsfritt til din far eller din søster. Easy peasy lemon squeezy. Gjort på fem minutter. Du tror folk ønsker å overta en ren utgiftspost sånn uten videre? Anonymkode: fe431...50d 1
Lorieen Skrevet 12. juni 2023 #159 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du tror folk ønsker å overta en ren utgiftspost sånn uten videre? Anonymkode: fe431...50d De eier allerede aksjer i samme firma, noen fra eller til gjør neppe noen forskjell.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #160 Skrevet 12. juni 2023 Helene skrev (På 2.6.2023 den 14.03): Ideelt sett, jeg burde kastet datteren ut og leid ut rom som jeg hadde planlagt i utgangspunktet. Da hadde jeg greid meg godt økonomisk, og det offentlige hadde måttet finne et hjem for datteren. Det hadde blitt mye dyrere for nav. Men, jeg kaster ikke ut barnet mitt. Hun er det kjæreste jeg har. Forstår du ikke gjør det, men Kansje kan du allikevel leie ut et rom? Datter og du kan jo dele et rom. Da får du litt mer inntekt. Hadde Kansje tenkt på hva du har som du kan selge. Og Kansje sjekke hva slags ekstrajobb som finnes som passer dere. Jeg jobber frilans på siden selv..har dere noe utdanning? Hva med vaskejobber, orker hun det? Anonymkode: 9bb8c...858 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå