Gå til innhold

Voksen datter uten inntekt


Helene

Anbefalte innlegg

Helene skrev (13 minutter siden):

Hun eier ingenting. Hun har ingenting. Jeg er MAMMA, selvfølgelig får hun et hjem hos meg. 
 

Nav snakker om langvarig hjelp. Jeg tenker, 6 mnd er ikke langvarig. 

Hvis Nav snakker langvarig så bruk argumenetene jeg skrev tidligere. Bruk av BSU utløser skatteplikt, svekker hennes langsiktige muligheter for å skaffe seg bolig i fremtiden, fratar henne retten til å opprette BSU igjen. Prøv det er lov å gjøre individuelle vurderinger av saksbehandleren.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men gi nå jenta beskjed om å skaffe seg en jobb da for svarte! Hun har vel ikke tenkt å bli sosialklient i ung alder! 

Anonymkode: fe431...50d

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du selv å leve for i måneden? Siden du sa det sto 60 000 i inntekt i fjor? Har du stort lån? Mye på sparekonto? Hvis du selv er blakk kan det jo hende du kan få noe form for støtte for en periode. Ta imot nødhjelp, bostøtte og matposer eller hva det er mulig å få. Og hun kan utsette tannlege f eks til hun har egen inntekt. Hun bør også klare seg uten lommepenger, penger til transport osv nå. Det får hun evt ta av bsu kontoen. Men hus og mat hadde ikke jeg heller nektet mitt voksne barn som trengte hjelp, uansett hvor lite jeg har. 

Anonymkode: 0169a...5ce

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke støtte til datteren, det er til moren som er ufør og nå har høyere utgifter til strøm og mat. Det er ikke vilt i det hele tatt, det er noe de kunne hatt krav på om det ikke var for den spesielle situasjonen datteren nå er i fordi hun har bodd i utlandet og har blitt syk. Hadde hun bodd her og blitt syk ville de jo fått masse støtte. Du vet heller ikke om hun har jobbet eller studert i utlandet, det er da ikke sikkert hun bare har reist og brukt penger. 

Anonymkode: 0169a...5ce

Hadde hun studert i utlandet ved godkjent studiested hadde hun ikke mistet rettigheter i folketrygden. 

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Litt helseutfordringer»? Betyr det at hun ikke kan ta seg en liten deltidsjobb engang? 

Anonymkode: 1e765...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er din datter? Hvorfor kan ikke hun jobbe? 

Anonymkode: f6ba0...a48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har ikke studert i utlandet, hun har jobbet og forsørget seg selv. Hun har forsørget seg selv de 10 siste årene. Så det å komme hjem til Norge uten rettigheter er en overraskelse for henne. Hun er norsk, men har bodd i utlandet i 3 år. 

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (4 minutter siden):

Hun har ikke studert i utlandet, hun har jobbet og forsørget seg selv. Hun har forsørget seg selv de 10 siste årene. Så det å komme hjem til Norge uten rettigheter er en overraskelse for henne. Hun er norsk, men har bodd i utlandet i 3 år. 

Da er det bare å tømme bsu, du kommer ikke utenom. Og ikke prøv å svindle staten slik som noen over her oppfordrer dere til, det gir alle som får stønad av nav et dårlig rykte og det er lett å bli tatt. 

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det bare å tømme bsu, du kommer ikke utenom. Og ikke prøv å svindle staten slik som noen over her oppfordrer dere til, det gir alle som får stønad av nav et dårlig rykte og det er lett å bli tatt. 

Anonymkode: 9043b...2c7

Er det å svindle staten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. Hadde hun studert i Norge måtte hun også brukt egne midler før hun fikk sosialhjelp. Hadde hun jobbet, ordet er sykdom ( akkurat dette er jo litt diffust ) som gjør at hun ikke kunne jobbet nå kunne hun fått sykepenger. Uansett hva hun har gjort i utlandet måtte hun jo vite at hun kom blakk hjem om hun ikke sparte. Dersom hun er virkelig syk vil hun jo få hjelp på sikt, men bsu kontoen ryker nok. 

Anonymkode: cd766...b01


Det er et sjokk for mange som flytter ut, føler seg som norske, men oppdager at de ikke har rettigheter i Norge om de flytter tilbake. Folk setter seg dessverre ikke nok inn i konsekvensene.

Nei, hun har ikke nødvendigvis slik at hun vil få annen hjelp enn sosialstønad i Norge, selv om hun er syk.

Har man bodd og jobbet utenfor Norge i mange år har en mistet sitt medlemskap i Folketrygden. Det er inngangsbilletten til alle våre velferdsgoder.

Om datteren skulle ende opp som ufør, og uføretidspunktet settes til før hun flyttet tilbake til Norge - så vil hun ikke ha rett til norsk AAP eller uføretrygd.

Det er slik, fordi en vil unngå at folk fra andre land, eller som bor og skatter til andre land, skal flytte til Norge for å kreve velferdsytelser de ikke har betalt inn til om de blir syke.

Jeg gjetter jo bare, men høres litt ut som om nettopp det er situasjonen med TS sin datter.

Om det er, så vil hun jo evt ha rett på velferdsytelser fra det landet hun bodde og jobbet i da. Så alt er ikke helt svart.

Men melder en flytting ut av Norge, så melder en seg også ut av folketrygden og alt av støtteordninger vi her til lands tar for gitt.

 

Anonymkode: 61e62...35c

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (3 minutter siden):

Er det å svindle staten? 


Om å bevisst forsøke å lure unna midler for å få utbetalt støtte en egentlig ikke har rett på er svindel…?

Ja. Ja, det er det.

 

Anonymkode: 61e62...35c

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (4 minutter siden):

Er det å svindle staten? 

Om hun overfører bsu midlene sine til deg, og så søker stønad? Absolutt. 

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren kvalifiserer til å få afp. Men, hun har ikke bodd i Norge de siste 12 mnd. Nav har erkjent at hun har rett på dette. Men det er 12 måners regelen. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (Akkurat nå):

Datteren kvalifiserer til å få afp. Men, hun har ikke bodd i Norge de siste 12 mnd. Nav har erkjent at hun har rett på dette. Men det er 12 måners regelen. 

Afp? Er ikke det en pensjonsordning?

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 20.26):

Afp? Er ikke det en pensjonsordning?

Anonymkode: 9043b...2c7

Tipper kanskje hun mener aap, arbeidsavklaringspenger?

Anonymkode: 085bb...258

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 minutt siden):

Datteren kvalifiserer til å få afp. Men, hun har ikke bodd i Norge de siste 12 mnd. Nav har erkjent at hun har rett på dette. Men det er 12 måners regelen. 


AAP mener du?

Ja, en vil få fornyet sitt medlemskap i folketrygden etter 1 år botid i Norge.

Men vær veldig obs likevel.

Har hun noen som helst mulighet til å jobbe litt, så vil det være klokt.

For dette med når sykdommen hennes startet er viktig. Settes uføretidspunktet til før hun flyttet tilbake til Norge, så vil hun ikke ha rett på uføretrygd.

 

Anonymkode: 61e62...35c

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 20.28):

Tipper kanskje hun mener aap, arbeidsavklaringspenger?

Anonymkode: 085bb...258

Ja AAP kan man få etter 12 måneder, men blir hun ufør har hun vel ikke full trygdetid og møter et nytt problem.

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere. Svindel, det har aldri vært i min hverdag. Jeg er åpen og ærlig. Se, er åpen. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har kanskje ikke begrepene i orden.  Datteren kvalifiserer til arbeidsavklaringspenger. Hun har alltid jobbet der står det ikke på vilje. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (26 minutter siden):

Er det å svindle staten? 

Ja

Anonymkode: cd766...b01

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...