Gå til innhold

Voksen datter uten inntekt


Helene

Anbefalte innlegg

Hvordan gå fram? Min voksne datter kom hjem fra utlandet for 7 mnd siden. Hun har ingen inntekt, og heller ikke rettigheter på nav da hun ikke har bodd i Norge de siste 12 mnd. Hun har søkt sosial stønad et par ganger, men avslag hver gang. Hun har BSU, og de mener hun skal leve av dette. Hun har ingenting på konto annet enn noen kroner fra besteforeldre. Hun har litt helseutfordringer, står i den offentlige køen for behandling. Time, 3 mnd fram i tid. Jeg lever på uføretrygd og sparepenger. Siste selvangivelse, hadde 60 000 i alminnelig inntekt. Jeg greier å forsørge meg selv, men ikke en annen person i tillegg. Datteren er ikke kravstor. Men, legetimer, tannlege, medisiner, jeg betaler alt. Skyss. Alle småting betaler jeg, selv om jeg ikke har råd. Mange små ting blir til mye. Sparekontoen tømmes. Jeg har vondt i magen. 
 

Hvordan gå fram? 

  • Liker 2
  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene skrev (Akkurat nå):

Hvordan gå fram? Min voksne datter kom hjem fra utlandet for 7 mnd siden. Hun har ingen inntekt, og heller ikke rettigheter på nav da hun ikke har bodd i Norge de siste 12 mnd. Hun har søkt sosial stønad et par ganger, men avslag hver gang. Hun har BSU, og de mener hun skal leve av dette. Hun har ingenting på konto annet enn noen kroner fra besteforeldre. Hun har litt helseutfordringer, står i den offentlige køen for behandling. Time, 3 mnd fram i tid. Jeg lever på uføretrygd og sparepenger. Siste selvangivelse, hadde 60 000 i alminnelig inntekt. Jeg greier å forsørge meg selv, men ikke en annen person i tillegg. Datteren er ikke kravstor. Men, legetimer, tannlege, medisiner, jeg betaler alt. Skyss. Alle småting betaler jeg, selv om jeg ikke har råd. Mange små ting blir til mye. Sparekontoen tømmes. Jeg har vondt i magen. 
 

Hvordan gå fram? 

Kast henne ut.

På den måten må NAV hjelpe henne samtidig som hun forhåpentligvis forstår at hun må gjøre noen grep.

  • Liker 29
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (2 minutter siden):

Hvordan gå fram? 

Reflektér over ordet voksen.

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sosial så må man dessverre være tom for alle økonomiske midler før det innvilges. Når hun har ingenting igjen så kan dette søkes og kreves siden hun er voksen og skal ha til livsopphold samt husleie til deg.

Anonymkode: b16cf...e1e

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun brukt alle pengene på utenlandstur uten å tenke på hva som skjer når hun kommer hjem? Hun har større behov for at du setter grenser og lærer henne verdien av penger enn at du betaler for henne. Her må dessverre BSU brukes om hun ikke kan få jobb eller studielån. 

Anonymkode: ca569...325

  • Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ha rett til noe støtte, ihvertfall bostøtte siden dere nå er to i husstanden istedetfor en. Prøv bostøttekalkulator. 

Anonymkode: 0169a...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må hun bruke BSU, så søke sosialstønad når det er tomt. Du skal ikke forsørge ett voksent barn.

Anonymkode: b913f...2b8

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars deg og din datter ❤️ Jeg synes svarene du får er ganske «harde». 
Har hun tatt dette opp med lege? Kan han skrive en erklæring? Finnes det noen muligheter for henne å jobbe deltid? Har hun noen planer til høsten? Regner dere dette som kortvarig? Det er veldig drastisk å ta ut oppsparte BSU penger. 
klem til deg

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må skaffe seg jobb! Hva som helst. 

Anonymkode: 80e64...4d1

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ikke tømme bsu’en min for å få støtte

Anonymkode: 95e05...87e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde og i utlandet i mange år og flyttet hjem uten jobb. Bodde hos moren min til jeg fikk fast jobb. Jobbet i vikariater en periode. En uke her, to uker der. Det var tøft, men det gikk. Datteren din må dessverre bruke bsu kontoen sin. Når hun ikke sparte opp andre midler før hun flyttet hjem igjen er det eneste mulighet.

Anonymkode: f8ed1...aa4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosialstønad er siste mulighet, når en er tom for alle andre midler.

Det er helt riktig at en ikke får sosialstønad samtidig som en sitter med penger på bok.

Hvordan har din datter samvittighet til å la deg betale for alt, når hun har penger på konto…?

Hun skal forresten prise seg lykkelig over å ha fått kommet tilbake. Uten jobb, leilighet eller studieplass pleier det å være svært vanskelig.

 

Anonymkode: 61e62...35c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun har ødslet penger på reising uten en plan når hun kommer hjem igjen, så får hun sprette bsu.

Hun har i utgangspunktet ikke hatt råd til denne reisingen. Dessuten er hun frisk nok til å reise, så da kan hun også jobbe. Hun får ta den jobben hun får, ikke være kresen.

Jeg hadde ikke betalt for datteren min om hun har brukt flere tusen på reise og kommer hjem for å leve på meg. Da hadde hun fått ett krav fra første dag om å skaffe seg inntekt.

At bostøtte er nevnt her er helt villt. Hvorfor skal skattebetalere betale for at datteren din ikke jobbe?

Anonymkode: df8b3...f3a

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet må være det minst empatiske jeg har sett. Utrolig mange forståelsesløse og iskalde mennesker her.

Jeg tror bare dere må lage en plan - og det er nok dessverre slik at hun må bruke sin BSU selv om det koster både restskatt og at man mister muligheten til å ha BSU igjen. Jeg synes du kan gi tak over hodet, og med det er du en god mor, men kostnadene ellers må hun betale selv. Hva har hun stående på BSU? 

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er hun så syk at hun ikke kan arbeide? Finnes det virkelig ingen offentlige hjelpemidler via NAV som dekker dette? 

Anonymkode: f5a22...299

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver litt helseproblemer. Er det såpass at hun ikke kan jobbe deltid? 

Hun må ta av bsu-en før hun får hjelp ja. Det er jo det svaret dere får, og alt må tømmes før sosialhjelp.

Anonymkode: f08d8...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er hun så syk at hun ikke kan arbeide? Finnes det virkelig ingen offentlige hjelpemidler via NAV som dekker dette? 

Anonymkode: f5a22...299

Så lenge man melder fra flytting fra Norge, så mister man rettigheter. Mange er ikke klar over at man kan ha frivillig medlemskap i folketrygden og bo i utlandet. Det er noen punkter som må være oppfylt selvsagt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når hun har ødslet penger på reising uten en plan når hun kommer hjem igjen, så får hun sprette bsu.

Hun har i utgangspunktet ikke hatt råd til denne reisingen. Dessuten er hun frisk nok til å reise, så da kan hun også jobbe. Hun får ta den jobben hun får, ikke være kresen.

Jeg hadde ikke betalt for datteren min om hun har brukt flere tusen på reise og kommer hjem for å leve på meg. Da hadde hun fått ett krav fra første dag om å skaffe seg inntekt.

At bostøtte er nevnt her er helt villt. Hvorfor skal skattebetalere betale for at datteren din ikke jobbe?

Anonymkode: df8b3...f3a

Det er ikke støtte til datteren, det er til moren som er ufør og nå har høyere utgifter til strøm og mat. Det er ikke vilt i det hele tatt, det er noe de kunne hatt krav på om det ikke var for den spesielle situasjonen datteren nå er i fordi hun har bodd i utlandet og har blitt syk. Hadde hun bodd her og blitt syk ville de jo fått masse støtte. Du vet heller ikke om hun har jobbet eller studert i utlandet, det er da ikke sikkert hun bare har reist og brukt penger. 

Anonymkode: 0169a...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...