Gå til innhold

Voksen datter uten inntekt


Helene

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt tatt opp før i tråden, men... Hvor er faren til denne datteren og kanskje han kan hjelpe til?

Anonymkode: 58a15...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette har sikkert blitt tatt opp før i tråden, men... Hvor er faren til denne datteren og kanskje han kan hjelpe til?

Anonymkode: 58a15...689

Er sikkert han eller hans familie hun har bodd hos i Frankrike . Der de pleier og feriere hvor de bor og spiser gratis uten og snylte på andre. Dette er vel ts sitt gode tips når hun blir oppgitt over folk som klager over dårlig råd og ikke kan dra på ferie. 

Anonymkode: cd766...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er sikkert han eller hans familie hun har bodd hos i Frankrike . Der de pleier og feriere hvor de bor og spiser gratis uten og snylte på andre. Dette er vel ts sitt gode tips når hun blir oppgitt over folk som klager over dårlig råd og ikke kan dra på ferie. 

Anonymkode: cd766...b01

Hæ? 

Kjære ts, for en fæl og vanskelig situasjon. Men - det er ingen vei utenom enten få jobb eller sprette BSU. :klem: 

Anonymkode: 897c0...fc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har aldri vært tilstedet. Fransk, han har det greit men eier ikke skjorta. Det har alltid vært meg og datteren. Bare oss. Hun har bare meg. Hennes muligheter å komme inn på boligmarkedet et bsu. Jeg kan ikke hjelpe henne. Så, jeg kommer aldri til å be henne om å ta denne. Dette er ikke en sytetråd. Jeg har det tøft, ja, har levd med tøffe tak før. Lurer rett og slett på hvordan hjelpe datteren videre.  Har fått flere gode råd inne her nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uføretrygd på kr 280.000 i året og betaler kr 220.000 i skatt i året? Det nekter jeg å tro på, du betaler ikke 78% i skatt.

Du har mer enn kr 5.000 utbetalt i mnd. 
 

 

Anonymkode: 1e765...a92

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette kan jo ikke stemme? Du betaler 220 000 i skatt? 

Anonymkode: cd766...b01

Dette er jo tull. Det er ingen som betaler nesten 80 % skatt

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts! Hvorfor svarer du ikke på det flere spør om?? Hvorfor kan ikke datteren din jobbe litt? Vikar, helgejobb, hva som helst… Er hun virkelig sååå syk? 😳

Anonymkode: f7620...10e

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Helene said:

Hennes muligheter å komme inn på boligmarkedet et bsu.

Nei. BSU begrenser deg faktisk betydelig når det gjelder å komme seg inn på boligmarkedet. Du har en lav maksgrense som er egentlig for lav for mange områder i Norge.

Det er inntekt, sparing og lån hos en bank som får deg inn på boligmarkedet. Eller så er det foreldre og arv. De pengene på BSU er fort spart opp igjen når en er helt alene og har kontroll på budsjettet og forbruk. Det er helt vanlig å spare 60k eller mer per år. Det klarer ikke BSU å fange opp. BSU er en ordning for ungdom.

I tillegg kommer at din datter sannsynligvis er rundt 30år og ikke er så ungdom lenger. BSU ordningen blir en sparekonto med lav rente og taper på inflasjon. Å ta fra BSU er et naturlig valg i denne situasjonen. Derfor foreslår også så mange at dette er veien å gå. Det er til slutt opp til din datter hva hun velger.

En dag er du også tom for sparepengene dine og da må du treffe et valg.

Hvilket valg koster deg mer dårlig samvittighet? Råder du å ta ut fra BSU eller går du for dine sparepenger?

Schmuhgu

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har uføretrygd på kr 280.000 i året og betaler kr 220.000 i skatt i året? Det nekter jeg å tro på, du betaler ikke 78% i skatt.

Du har mer enn kr 5.000 utbetalt i mnd. 
 

 

Anonymkode: 1e765...a92

Jeg forstår det slik at ts har 280000 i uføretrygd brutto+60000 fra annen inntekt. Stemmer dette, ts?

Anonymkode: 41b8c...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva levde datteren av i utlandet?

Anonymkode: 5e293...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Helene said:

Må bare klarere. Jeg har uføretrygd. Etter skatt har jeg 60 000 å leve for, alminnelig inntekt. Ser at flere reagerer på inntekten. Jeg har ca 280 000 brutto. Betaler mye skatt. Leverte selvangivelse i april. Da kommer fakta fram. 

Så mye skatt betaler du ikke så lenge du ikke har kjempehøy formue....

Anonymkode: 5e293...64f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Helene said:

Hun bodde ikke i EØS land. Hun jobbet i østen. Hadde en god jobb. I dag står hun på bar bakke. Jeg vet at hun sliter også med å være avhengig av meg. 
 

Helt ærlig, jeg har ikke økonomi til å forsørge en person til. Ja, min alminnelige inntekt er 60 000 pr år. 

Alminnelig inntekt sier ingen ting om hva du har utbetalt.🤔

Anonymkode: 5e293...64f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår det slik at ts har 280000 i uføretrygd brutto+60000 fra annen inntekt. Stemmer dette, ts?

Anonymkode: 41b8c...bbc

Hun sier hun har 60 000 i alminnelig inntekt. 

Anonymkode: 5e293...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (1 time siden):

Far har aldri vært tilstedet. Fransk, han har det greit men eier ikke skjorta. Det har alltid vært meg og datteren. Bare oss. Hun har bare meg. Hennes muligheter å komme inn på boligmarkedet et bsu. Jeg kan ikke hjelpe henne. Så, jeg kommer aldri til å be henne om å ta denne. Dette er ikke en sytetråd. Jeg har det tøft, ja, har levd med tøffe tak før. Lurer rett og slett på hvordan hjelpe datteren videre.  Har fått flere gode råd inne her nå. 

Det er ikke opp til deg å bestemme om hun skal ta bsu kontoen. Nav har satt som krav at disse pengene må brukes opp før hun får støtte så enten må hun få seg en form for arbeid for å klare seg eller ta bsu’en. Du sier hun er voksen så da burde hun være selvstendig nok til å forstå såpass. 

Du hjelper henne ved å gi henne ansvar for seg selv. Hun kan ikke lene seg på deg når du ikke har råd til å hjelpe henne. Voksne mennesker må klare seg selv. 

Anonymkode: 9043b...2c7

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 17.41):

Jeg måtte ikke tømme bsu’en min for å få støtte

Anonymkode: 95e05...87e

Problemet er nok at hun har bodd for lenge i utlandet til å være medlem av folketrygden, og får da avslag på avslag. Ikke sikkert hun må bruke av bsu men muligens eneste mulighet.

Anonymkode: 88dc0...97e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager lar du barnet ditt loppe deg for penger som hun kan få fra NAV? Alt som trengs å gjøres er å tømme sparekontoen og dermed søke sosialen. Jeg jobber omtrent hver dag og har mindre igjen av penger til livsopphold enn sosial mottakere. 

Anonymkode: b7bb0...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvorfor i alle dager lar du barnet ditt loppe deg for penger som hun kan få fra NAV? Alt som trengs å gjøres er å tømme sparekontoen og dermed søke sosialen. Jeg jobber omtrent hver dag og har mindre igjen av penger til livsopphold enn sosial mottakere. 

Anonymkode: b7bb0...532

Hvorfor i alle dager søker du ikke om supplerende sosialhjelp hvis det du skriver her stemmer? 
og oppfordre andre til og jukse til seg penger er veldig dumt, både fordi de kan bli ferska, men også fordi det blir mindre til dem som trenger det. Inkludert ts selv. Folk klager over at det har blitt så tungvindt og søke om sosialhjelp, kan du tenke deg hvordan det har blitt sånn? 

Anonymkode: cd766...b01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se skattteregning minstefradrag med mere. Jeg eier bolig. Og jeg er medeier i firma. Jeg må betale skatt av dette. Dette utløser stor skatt i hverdagen. Jeg lever på uføretrygd., men må betale skatt som en millionær. Dette er et lite familiefirma. Dette firma hat eksistert i 50 år. Bare et firma på en liten by. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Helene said:

Se skattteregning minstefradrag med mere. Jeg eier bolig. Og jeg er medeier i firma. Jeg må betale skatt av dette. Dette utløser stor skatt i hverdagen. Jeg lever på uføretrygd., men må betale skatt som en millionær. Dette er et lite familiefirma. Dette firma hat eksistert i 50 år. Bare et firma på en liten by. 

Det virker at det ikke bare er din datter som må se på budsjett her. Mitt tidligere innlegg om å gå gjennom budsjett blir mer og mer aktuelt.

Hvor mye inntekt og utbytte får du fra medeierskapet i denne bedriften? 

Hvor mye skatt må du betale for medeierskapet per år? Sjekk skattemeldingen din.

Hva er differansen? Går du i pluss?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (52 minutter siden):

Se skattteregning minstefradrag med mere. Jeg eier bolig. Og jeg er medeier i firma. Jeg må betale skatt av dette. Dette utløser stor skatt i hverdagen. Jeg lever på uføretrygd., men må betale skatt som en millionær. Dette er et lite familiefirma. Dette firma hat eksistert i 50 år. Bare et firma på en liten by. 

Hvorfor i alle dager er du medeier i dette firmaet? 

Anonymkode: cd766...b01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...