Gå til innhold

Voksen datter uten inntekt


Helene

Anbefalte innlegg

Grandidosa83 skrev (57 minutter siden):

Kast henne ut.

På den måten må NAV hjelpe henne samtidig som hun forhåpentligvis forstår at hun må gjøre noen grep.

Oppskriften for å miste kontakt

Anonymkode: fb912...c95

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en vanskelig situasjon. Er det aktuelt for datteren din å forsøke å jobbe?

Tror du hun kanskje blir friskere av å være i arbeid?

Må være slitsomt.

Anonymkode: a3ea3...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger til... Var det meg, hadde jeg krevd at hun betalte for mat og husleie. Da får hun realitetsorientert seg. Men jeg er ikke ufør, og vet ikke hvordan det er å være syk, med en datter som har helseutfordringer. Jeg er ganske rik, og da jeg krevde husleie fra min voksne datter, begynte hun å jobbe og utdanne seg... Heldigvis...

Anonymkode: a3ea3...4a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg måtte ikke tømme bsu’en min for å få støtte

Anonymkode: 95e05...87e

Hvorfor ikke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får vel jobbe som alle andre?? Ærlig talt!

Anonymkode: fe431...50d

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din må enten finne seg en jobb asap eller melde seg som arbeidssøker hos NAV. Der kan hun få tilbud om ulike arbeidsmarkedstiltak, alternativt arbeidsavklaring hvis helseutfordringene gjør det vanskelig å arbeide.

Anonymkode: 460ac...681

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oppskriften for å miste kontakt

Anonymkode: fb912...c95

Hvis datteren er voksen forstår hun at hun ikke kan leve på sin uføre mor. Sekundært er det bare å si at man ikke gjør dette for å være slem, men fordi det er nødvendig økonomisk sett.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså snakk om hvem sine sparepenger det skal tære på. Dine, eller hennes? Hvem er det som er i en akutt økonomisk vanskelig situasjon? Hun. Ergo: sprett BSU'en og gå til nav etterpå.

Anonymkode: 42e95...aa4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde hun bodd her og blitt syk ville de jo fått masse støtte. Du vet heller ikke om hun har jobbet eller studert i utlandet, det er da ikke sikkert hun bare har reist og brukt penger. 

Anonymkode: 0169a...5ce

Har en vært student uten deltidsarbeid hvor en har tjent nok (ganske mye) de siste årene har en, også om en har holdt seg i Norge, ganske begrensa med rettigheter. Da er det livsopphold gjennom sosialen som gjelder. Da må en ikke ha midler, så disse må brukes først. Så kan en få støtte til bolig og liv, men det er vel nå aktivitetsplikt for å motta livsoppholdsmidler

Anonymkode: cad12...939

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt om sosial stønad én gang, og da måtte jeg ikke sprette BSU.

Anonymkode: bc00c...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (7 minutter siden):

Hvis datteren er voksen forstår hun at hun ikke kan leve på sin uføre mor. Sekundært er det bare å si at man ikke gjør dette for å være slem, men fordi det er nødvendig økonomisk sett.

Antar datteren er enten  på venteliste med noe fysisk eller psykisk sykdom. Det er ikke god situasjon for noen av dem, men det er iskaldt å kaste datteren på gata. Hun får nok sosial stønad til slutt eller sove over tilfeldige folk eller venner. Men stor sannsynlighet for at man glemmer aldri at man ble hivet ut av sin egen mor på det laveste hvis det er pga sykdom og ikke latskap. 

Da kan man ikke forvente at det blir mer kontakt. 

Anonymkode: fb912...c95

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg måtte ikke tømme bsu’en min for å få støtte

Anonymkode: 95e05...87e

NAV er hjerterå! Det er akkurat hva dette systemet som politikerne styrer er. Finnes ikke sunn fornuft i det systemet. Rå utførelse av lover og paragrafer til fingertuppene. Sosionomene i NAV systemet trenes til å ikke føle empati. Det må de ellers ville få taklet den jobben.

For å pålegge alle at de skal bruke opp hver krone de har før de får hjelp, er for staten å lage ris til egen ræv! Det er oppskriften på å lage livslange avhengighets forhold til sosial stønad. Mange av disse det gjelder vil aldri klare og spare opp noen buffer igjen. Så blir de avhengig av sosialbolig også. Systemet er pill råttent! Ja noen prøver å utnytte det, derfor rammer justisen alle.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har søkt om sosial stønad én gang, og da måtte jeg ikke sprette BSU.

Anonymkode: bc00c...b39

Man skal ikke ha BSU for å få sosial stønad, så det er noen i NAV som gjør en dårlig jobb 

Anonymkode: fb912...c95

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om pengene overføres på mor må hun tilbakebetale skattefradraget som hun har fått.

Anonymkode: 460ac...681

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett om pengene overføres på mor må hun tilbakebetale skattefradraget som hun har fått.

Anonymkode: 460ac...681

Joda og bitter dette også, men da kan i alle fall disse pengene brukes til bolig når den tiden kommer og hun er ikke helt på felgen slik NAV vil ha henne før de hjelper. Ned i rennesteinen og litt til ! Det er NAV sin taktikk. For når man er helt tom for penger går dagene og ukene også før noen sosialhjelp vedtak er fattet og utbetalt. I den tiden må mange leve av almisser fra familien. Velferdsstat ? Ja for noen grupper i samfunnet kanskje, for de fleste ikke.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke støtte til datteren, det er til moren som er ufør og nå har høyere utgifter til strøm og mat. Det er ikke vilt i det hele tatt, det er noe de kunne hatt krav på om det ikke var for den spesielle situasjonen datteren nå er i fordi hun har bodd i utlandet og har blitt syk. Hadde hun bodd her og blitt syk ville de jo fått masse støtte. Du vet heller ikke om hun har jobbet eller studert i utlandet, det er da ikke sikkert hun bare har reist og brukt penger. 

Anonymkode: 0169a...5ce

Det er ikke helt riktig. Hadde hun studert i Norge måtte hun også brukt egne midler før hun fikk sosialhjelp. Hadde hun jobbet, ordet er sykdom ( akkurat dette er jo litt diffust ) som gjør at hun ikke kunne jobbet nå kunne hun fått sykepenger. Uansett hva hun har gjort i utlandet måtte hun jo vite at hun kom blakk hjem om hun ikke sparte. Dersom hun er virkelig syk vil hun jo få hjelp på sikt, men bsu kontoen ryker nok. 

Anonymkode: cd766...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å få sosial så må man dessverre være tom for alle økonomiske midler før det innvilges. Når hun har ingenting igjen så kan dette søkes og kreves siden hun er voksen og skal ha til livsopphold samt husleie til deg.

Anonymkode: b16cf...e1e

Hun eier ingenting. Hun har ingenting. Jeg er MAMMA, selvfølgelig får hun et hjem hos meg. 
 

Nav snakker om langvarig hjelp. Jeg tenker, 6 mnd er ikke langvarig. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU midler er penger låst etter skattereglene, det utløser skatteplikt å bruke de til annet en bolig. Det vil være svert ugunstig for henne å bruke de pengene dette vet Nav, dere må prøve å snakke med en annen saksbehandler? jeg mener det er kommunen som setter rammene rundt sosialstønad som nav veilederne må forholde seg til .Det er nok ulik praksis i kommunene rundt om kring i landet, har du sjekket hjemmesiden til kommunen din? bruker hun BSU pengene mister hun rett til å oprette BSU på nytt samt det vil svekke hennes mulighet å eie bolig i fremtiden dette sammen med skatteplikten er argumenter dere kan bruke. Det er hovedsaklig unger fra "rike" foreldre som sparer i BSU og ikke unge med uføre foreldre, at hun nå må bruke BSU viser at dette også gjør gapet mellom fattig og rik her i landet større. Jeg liker egentlig ikke bruke ordet fattig og rik her i Norge for vi er nå tross alt heldige som bor her enten vi har mye eller lite penger. Men ja dere skjønner nok hva jeg mener. 

Endret av anonym78910
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er det eneste hun eier. Resten av hverdagen, har ikke en krone. Og får avslag på sosial hjelp. Jeg har da forsørget henne i 7 mnd. Jeg gjør det med glede. Dette er ungen min. Men har ikke økonomi til det. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...