Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Frøkenfryden skrev (29 minutter siden):

Vi får håpe dette tenkte barnet du hadde fått ikke ville blitt i behov av en abort en gang..

Tror du jeg hadde likt noen mindre fordi de tok abort? Jeg kjenner flere som har tatt abort som jeg er veldig glad i. Jeg er ikke feilfri jeg heller, og jeg klarer fint å skille mellom folk og handlinger,  selv når det er noe jeg har sterke meninger om. Med mindre de støtter den tyrkiske diktatoren, der går grensen 

Jeg tror nemlig at de fleste kvinner som tar abort ikke deler mitt syn på det som drap, da hadde de ikke gjort det

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det de "kristne dydene", som feks nestekjærlighet, at alle har lik verdi og at ingen har rett til å dømme sine medmennesker som ligger til grunn for ønsket om å forby og kriminalisere abort? Tviler. Det er i hvert fall ikke det som lyser ut av innlegget jeg siterer her.

Anonymkode: 6b83c...796

Barnets rett til å leve er mer nestekjærlig enn å drepe fordi kvinnen ikke gidder ansvaret.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Barnets rett til å leve er mer nestekjærlig enn å drepe fordi kvinnen ikke gidder ansvaret.

Anonymkode: 41eb4...bff

Så altså:

- Nestekjærlighet for noen

- Gradering av menneskers verdi

- OG manglende forståelse for og empati med andre som havner i vanskelige situasjoner. Imponerende. 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så altså:

- Nestekjærlighet for noen

- Gradering av menneskers verdi

- OG manglende forståelse for og empati med andre som havner i vanskelige situasjoner. Imponerende. 

Anonymkode: 6b83c...796

Hvem er det egentlig som graderer mennesker her?

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så altså:

- Nestekjærlighet for noen

- Gradering av menneskers verdi

- OG manglende forståelse for og empati med andre som havner i vanskelige situasjoner. Imponerende. 

Anonymkode: 6b83c...796

Velger de å bryte loven ved å ta abort om det blir forbudt er det deres problem, ikke mitt. 

Degradering av mennesker er det aborttilhengerne som driver med, dere mener jo mennesker skal kunne drepes om kvinnen ikke gidder ansvaret. Snakk om sykt og motbydelig menneskesyn.

Anonymkode: 41eb4...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barnets rett til å leve er mer nestekjærlig enn å drepe fordi kvinnen ikke gidder ansvaret.

Anonymkode: 41eb4...bff

«Ikke gidder» faktisk. Snakk om å ha lite forståelse for ulike menneskers situasjon🙄

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (4 minutter siden):

«Ikke gidder» faktisk. Snakk om å ha lite forståelse for ulike menneskers situasjon🙄

99% av aborter tas fordi kvinnen ikke gidder, veldig få tas fordi kvinnens liv er i fare eller liknende reelle grunner.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som det er skrevet flere ganger i denne tråden så er det LANGE ventelister og massevis folk som ville ønsket disse barna. Vi har mange ufrivillig barnløse, som må søke gjennom utenlandske byrå. En prosess som tar årevis fordi det er ventelister og mye papirarbeid som må frem og tilbake mellom landene. Dette med at vi har for mange barn i verden er kanskje sant, men landene med mest barn har vi ikke lov å adoptere fra, grunnet uetiske regler der borte. I Norge blir det sagt gang på gang at vi har ikke nok barn, så hvorfor blir dette "argumentet" trukket fram når det ikke er relevant her? 

Er selv barnløs men uansett motstander av abort. Jeg har sterilisert meg for å unngå uønsket graviditet ettersom jeg personlig hadde satt mitt eget liv i fare ved en graviditet. Samme som Topsi hadde jeg nok uansett ikke blitt godkjent for adopsjon grunnet sykdom. Hadde jeg ønsket barn og vært frisk, hadde jeg definitivt ville adoptert. Gir ikke mening at jeg ikke kan være i mot abort kun fordi jeg ikke har barn? 

Anonymkode: 616cb...ac6

lmao beklager, men ifølge Topsi så må du dessverre være fosterforelder uansett om du ønsker barn eller ikke. Selv om du ikke kan gå gravid, kan du vel ta inn et par barnehjemsunger? Vi må alle ta i et tak når Topsi forbyr abort. Selv vi som ikke ønsker barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (3 minutter siden):

lmao beklager, men ifølge Topsi så må du dessverre være fosterforelder uansett om du ønsker barn eller ikke. Selv om du ikke kan gå gravid, kan du vel ta inn et par barnehjemsunger? Vi må alle ta i et tak når Topsi forbyr abort. Selv vi som ikke ønsker barn.

Artig du,  men at du var en usaklig debattant visste jeg jo 

Endret av Topsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvem skal ta disse barna da, når selv du som ihuget abortmotstander ikke er villig til å ta ett eller to barn?

Norge har allerede for alt for mange barn som mangler fosterhjem, hvordan forklarer du dette? Dersom folk som sliter med infertilitet er så ivrig etter å få barn, burde det ikke vært venteliste på å få fosterbarn?

I 2022 ble det utført 11 967 aborter. HVEM skal ta disse barna? Etter 2 år er det 24 000 barn, og etter 4 år er det snakk om 50 000 barn, i tillegg til de barna som allerede venter på fosterhjem. Skal vi åpne for utenlandsadopsjon? Skal man forby assistert befruktning og pålegge de som sliter med infertilitet å adoptere dersom de ønsker barn? Og øvrige som kan få barn selv kan føde maks ett eget barn for så å adoptere dersom man ønsker flere barn?

Et annet aspekt når «markedet» da vil overfylles med barn og adoptivforeldre kan velge og vrake, er hva som skjer med de barna som ikke er født friske? Hvem skal ta de? Eller skal de bare flyttes rett fra fødestuen til barnehjem?

Anonymkode: 7caf9...23d

For de som gikk på skole for veldig lenge siden, så husker de sikkert den kjempetragiske lærdommen om de russiske barnehjemmene, hvor det var alt for mange barn og for lite ansatte og midler. Barn som lå i krybber og senger i flere timer uten tilsyn, gjerne en hel dag. Små barn som måtte ta vare på spedbarn. Barn med spesielle behov som bare blir liggende å se i taket i ei sprinkelseng.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Artig du,  men at du var en usaklig debattant visste jeg jo 

Det var jo et klassisk eksempel på det jeg har sagt hele tiden i tråden.

Folk som er imot abort men ikke pokker om de skal måtte fostre noens unger.

Så noen som har blitt gravid og ikke ønsker det, av hva enn tragisk årsak, skal tvinges, men dere som tvinger folk til å føde skal ikke løfte en finger for å ta vare på barna når de kommer til verden?

Hvem da. Hvem da? Hvem skal fostre disse barna? For det blir jaggu mange av de til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (Akkurat nå):

å noen som har blitt gravid og ikke ønsker det, av hva enn tragisk årsak, skal tvinges, men dere som tvinger folk til å føde skal ikke løfte en finger for å ta vare på barna når de kommer til verden?

Som sagt. Hadde jeg fått lov å adoptere så gjør jeg det gjerne. Hvis du skal svare meg  videre kan du sitere meg ordentlig eller la være, det samme gjelder lår du diskuterer mine innlegg ift andre. Noe annet er uredelig 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 timer siden):

Helt seriøst kunne hun bodd hos meg. Men du misser poenget mitt

Jeg tror DU misser poenget. Hvor mange fattige og hjemløse finnes ikke det allerede i USA? Dette kommer til å bli et økende problem fordi man nå tvinger kvinner til å bære frem barn de ikke har forutsetninger for å ivareta. Det var i 2014 2,5 millioner hjemløse barn i USA, og vil nå garantert bli økende når kvinner har mistet rettigheten til abort.

Og dette applauderer du. Som andre har nevnt tidligere, abortmotstandere bryr seg mer om foster enn barn som allerede eksisterer.

Og hjemløse mennesker har som vi vet ikke penger til å forsørge seg, så hva fører det til? Økt kriminalitet for å skaffe seg penger til mat og tak over hodet. Ikke har de råd til medisinsk hjelp heller, så hvordan tror du det står til med psyken og den fysiske helsen til familiene som lever på gaten i USA? Men det er klart, det er bedre å vokse opp hjemløs på gaten i USA, med en mor som må ta deg med mens hun prostituerer seg for å gi deg mat, og en far som er inn og ut av fengsel for vinningskriminalitet i et desperat forsøk på å gi familien penger, enn å ha blitt abortert som et intetanende foster i uke 7 🏳️

Anonymkode: 7caf9...23d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og dette applauderer du. Som andre har nevnt tidligere, abortmotstandere bryr seg mer om foster enn barn som allerede eksisterer.

Overhodet ikke sant. For det første er fosteret et barn som eksisterer, ellers hadde jeg overhodet ikke brydd meg om abort. For det andre,  det er få grupperinger som gjør mer for å hjelpe kvinner og deres barn enn både religiøse og abortmotstandere, hvis en ser på USA. Jeg kan godt finne linker hvis du vil ha, eller er det bare noe du slenger ut fordi det er det du er blitt fortalt?

Forøvrig blir noen av disse sentrene der de hjelper kvinner som ønsker  det og deres barn utsatt for brannangrep fra aborttilhengere 

Endret av Topsi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror DU misser poenget. Hvor mange fattige og hjemløse finnes ikke det allerede i USA? Dette kommer til å bli et økende problem fordi man nå tvinger kvinner til å bære frem barn de ikke har forutsetninger for å ivareta. Det var i 2014 2,5 millioner hjemløse barn i USA, og vil nå garantert bli økende når kvinner har mistet rettigheten til abort.

Og dette applauderer du. Som andre har nevnt tidligere, abortmotstandere bryr seg mer om foster enn barn som allerede eksisterer.

Man kan løse problemene med fattigdom og samtidig ha omtanke for og ønske at barn skal få leve, og ikke måtte bli drept av egoistiske kvinner som ikke vil ta ansvar.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man kan løse problemene med fattigdom og samtidig ha omtanke for og ønske at barn skal få leve, og ikke måtte bli drept av egoistiske kvinner som ikke vil ta ansvar.

Anonymkode: 41eb4...bff

Så løs problemet da? Få se regnestykket ditt på hvordan f. eks norge skal greie å hjelpe, hva var det, ca 1000 foreldreløse unger hvert år hvis abort blir ulovlig? Dvs.... 1000 nye hvert år. Og alle skal ha støtte til de er 18. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

miniomelett skrev (6 minutter siden):

Så løs problemet da? Få se regnestykket ditt på hvordan f. eks norge skal greie å hjelpe, hva var det, ca 1000 foreldreløse unger hvert år hvis abort blir ulovlig? Dvs.... 1000 nye hvert år. Og alle skal ha støtte til de er 18. 

Det kan løses med økt støtte til adopsjon.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men du sier du støtter abort om legen mener det er fare for mors liv og helse..

På hvilke måte er det ikke fare for mors liv og helse når mor blir tvunget til å gjennomføre et svangerskap etter en voldtekt? 
At en mor velger å gjennomføre et svangerskap etter en voldtekt er noe helt annet enn å bli tvunget til det. 
 

Anonymkode: f69fc...bc7

Savner et svar her @Topsi.

Anonymkode: f69fc...bc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (18 minutter siden):

Så løs problemet da? Få se regnestykket ditt på hvordan f. eks norge skal greie å hjelpe, hva var det, ca 1000 foreldreløse unger hvert år hvis abort blir ulovlig? Dvs.... 1000 nye hvert år. Og alle skal ha støtte til de er 18. 

12 000 aborter i 2022. Så må vi legge til antall barn som venter på fosterhjem.

Regnestykket går ikke opp, og ikke vil de ta inn et barn selv.

Anonymkode: 7caf9...23d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

12 000 aborter i 2022. Så må vi legge til antall barn som venter på fosterhjem.

Regnestykket går ikke opp, og ikke vil de ta inn et barn selv.Anonymkode: 7caf9...23d

Hvem sier at vi ikke vil det? De fleste vil bli født i hjem hvor de er ønsket, så 1-2000 flere adopsjoner blir det kanskje. Og det klarer man med prioritering av ressurser og midler til det, abortmostandere klarer å ha flere tanker i hodet på en gang nemlig.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...