Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er du som nekter å gi svar, for du skal bare ha de svara du liker 😊 god bedring. 

Anonymkode: d89b8...858

Du har en spesielt umoden måte å debattere på. Andres meninger er "åndssvakt", og du ønsker god bedring til den som er uenig med deg. 

Du later til å tro at de som er for fri abort ønsker flest mulig aborter? Vi gjør jo ikke det, skjønner du. Vi er for den enkeltes rett til å velge for seg selv. Stor forskjell! Abortmotstandere vil påtvinge andre å måtte fullføre et hvert påbegynt svangerskap, mens vi som er for fri abort ønsker at den enkelte kvinne skal ha rett til å velge for seg selv. Ser du forskjellen? Ditt ønske om å bestemme for andre kvinner vs mitt ønske om å la den enkelte kvinne velge selv. Dermed blir kommentaren din til Lilly Rose om at hun er hyklerisk helt meningsløs. 

Og angående Jesus og Gud og dømming. Uansett om Gud dømmer de som tar abort så var jo Jesus klar på at vi mennesker ikke har rett til å dømme hverandre. Ser du forskjellen der også? Så lenge du ikke er Gud så ønsker ikke Jesus at du dømmer andre 😇

 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 19.39):

Tror du virkelig at det du sier nå er noe ikke alle vet? Åpenbart kan en befruktet eggcelle bli en baby.

Men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør ikke om et frø kan bli en blomst. Jeg spør om et frø er en blomst. Si du har bestilt roser til brudebuketten og får en pose frø, er du happy? På samme måte er ikke et embryo et menneske. Enda. Vedkommende jeg siterte mente at en eggcelle og en sædcelle ble et menneske så fort de smeltet sammen. Et frø er sammenlignbart fordi det inneholder en kime med en eggcelle som er befruktet av en sædkjerne. Det betyr ikke at frøet er en blomst. Enda.

Anonymkode: f2ea7...e08

Nei fortsett å fortell den løgnen til deg selv, ser ut som det funker for deg 😊

Anonymkode: d89b8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 19.47):

Du har en spesielt umoden måte å debattere på. Andres meninger er "åndssvakt", og du ønsker god bedring til den som er uenig med deg. 

Du later til å tro at de som er for fri abort ønsker flest mulig aborter? Vi gjør jo ikke det, skjønner du. Vi er for den enkeltes rett til å velge for seg selv. Stor forskjell! Abortmotstandere vil påtvinge andre å måtte fullføre et hvert påbegynt svangerskap, mens vi som er for fri abort ønsker at den enkelte kvinne skal ha rett til å velge for seg selv. Ser du forskjellen? Ditt ønske om å bestemme for andre kvinner vs mitt ønske om å la den enkelte kvinne velge selv. Dermed blir kommentaren din til Lilly Rose om at hun er hyklerisk helt meningsløs. 

Og angående Jesus og Gud og dømming. Uansett om Gud dømmer de som tar abort så var jo Jesus klar på at vi mennesker ikke har rett til å dømme hverandre. Ser du forskjellen der også? Så lenge du ikke er Gud så ønsker ikke Jesus at du dømmer andre 😇

 

Anonymkode: 6b83c...796

Det er åndssvakt å ikke se at alle mennesker må være et foster først for å kunne bli den de er idag. Men du ble kanskje aldri født du? For fosteret er ikke verdt noe for dere, men du har vært et foster selv. Når det er fri abort så blir det lettere for alle å ty til det som en lett løsning. Men for all del: la alle gjøre som de vil, jeg har ikke sagt de ikke kan gjøre det de vil. Jeg har ikke noen interesse av å stoppe det. De lever jo godt med det selv å ta vekk barnet sitt i magen. Helt greit. 👍 Selv kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre noe sånt, men det er fordi jeg er glad i det som er en del av meg selv. 

Merkelig at du er så opptatt av Bibelen og Gud når det står i Bibelen du skal ikke drepe. Men det utelater du så klart, det er kjekt å ta ut deler av Bibelen som du selv liker så tar du bort det du ikke liker. 😊

 

Anonymkode: d89b8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For abort. 

Jeg har ikke noe med hva andre velger å gjøre med livet sitt. Denne debatten generelt er sterkt preget av at det eksisterer ett ekstremt ytterpunkt av  en mindre gruppe mennesker som tar flere aborter grunnet dårlige livsvalg. Samt andres religiøse syn. Det vil alltid eksistere ekstreme ytterpunkter i alle situasjoner, men det er ikke representativt for gjennomsnittet. Jeg er heller ikke for at mennesker misbruker helsevesenet, men det er på generel basis, medisiner, behandling og ressurser. De har åpenbart behov for psykisk hjelp. 

Mange aborter ville nok vært spart om det langt tidligere ble viet mer tid og penger inn i forskning og informasjonsdeling rundt kvinnehelse. For en abort er ikke noe man har på bucketlista, det er ganske heavy greier som alle ønsker å unngå. Når man ser hvor mange feiloppfatninger folk (både kvinner og menn) har rundt menneskets reproduksjon så skjønner man hvorfor det blir så mange "uhell". 

Det legges heller ikke til rette for at folk skal kunne få barn i dagens samfunn, økonomi og forventinger til samfunnet. Evolusjonen like så, det er direkte farlig for et menneske å føde uten oppsyn grunnet smalere hofter og hodestørrelsen til babyen. 

I stedet for å skrike og kjefte fordi man er uenig, får man heller jobbe for å finne løsninger 😊 Det bør jobbes for at aborttallene skal ned, men ikke ved å nekte abort, men ved å hjelpe folk å unngå uønsket graviditet i utgangspunktet. 

Anonymkode: 06131...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei fortsett å fortell den løgnen til deg selv, ser ut som det funker for deg 😊

Anonymkode: d89b8...858

Hvilken løgn?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er åndssvakt å ikke se at alle mennesker må være et foster først for å kunne bli den de er idag. Men du ble kanskje aldri født du? For fosteret er ikke verdt noe for dere, men du har vært et foster selv. Når det er fri abort så blir det lettere for alle å ty til det som en lett løsning. Men for all del: la alle gjøre som de vil, jeg har ikke sagt de ikke kan gjøre det de vil. Jeg har ikke noen interesse av å stoppe det. De lever jo godt med det selv å ta vekk barnet sitt i magen. Helt greit. 👍 Selv kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre noe sånt, men det er fordi jeg er glad i det som er en del av meg selv. 

Merkelig at du er så opptatt av Bibelen og Gud når det står i Bibelen du skal ikke drepe. Men det utelater du så klart, det er kjekt å ta ut deler av Bibelen som du selv liker så tar du bort det du ikke liker. 😊

 

Anonymkode: d89b8...858

Hvem ser ikke at mennesker må være fostre først for å kunne bli den de er idag? 

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken løgn?

Hvem ser ikke at mennesker må være fostre først for å kunne bli den de er idag? 

Anonymkode: f2ea7...e08

De sier jo at et foster idag ikke er et menneske. Det er et foster. Derfor er abort greit. 

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De sier jo at et foster idag ikke er et menneske. Det er et foster. Derfor er abort greit. 

Anonymkode: d89b8...858

Du skrev selv at «alle mennesker må være et foster først», altså at man først er et foster deretter et menneske.

Anonymkode: f2ea7...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 8.41):

Nei, jeg er absolutt for abort. Kan gjerne også utvide grensen til 18 uker. Nemda som er i dag er unødvendig byråkrati.

Anonymkode: 8f2ee...dff

Det er for fostre som ikke er levedyktige og mangler hjerner og livsviktige organer som man kan søke om senere abort på. På de andre er det uke 12 og det med god grunn.

"Alle organene er på plass, nå starter fosterets vekst- og modningsfase."

"Nervecellene formerer seg raskt og synapser (overgangen mellom to nerver) dannes overalt i hjernen."


"Fosteret har reflekser, og det øver nå på å svelge fostervann. Det kan også gjespe og suge."

Anonymkode: d6dfc...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare under visse omstendigheter at abort burde være lovlig. Voldtekt og incest er et par av dem. Og der hvor det er fare for mors liv.

Hvis damer har et problem med det begynn å bruke kondom eller avstå fra sex. Sex er ingen menneskerett og alle veit det kan bli barn av sex.

Anonymkode: 1dd64...8ce

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skrev selv at «alle mennesker må være et foster først», altså at man først er et foster deretter et menneske.

Anonymkode: f2ea7...e08

Ja det mener jeg ja. Men det er ikke det de sier om fosteret når det tas abort. Men skjønner du bare er her for å kverulere og vri på ordene så det passer deg. 

Anonymkode: d89b8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det mener jeg ja. Men det er ikke det de sier om fosteret når det tas abort. Men skjønner du bare er her for å kverulere og vri på ordene så det passer deg. 

Anonymkode: d89b8...858

Det var du som begynte å sitere meg og hive ut ord som åndssvakt om noe jeg ikke skrev engang? Jeg diskuterte med en som mente at en befruktet eggcelle fra første stund var et fullverdig menneske på lik linje med meg og deg. Og det er det jeg har prøvd å argumentere i mot, da jeg mener at et menneskefoster i tidlige stadium ikke er et fullverdig menneske enda. Jeg har aldri sagt at et foster ikke kan bli en baby, et barn, et menneske. Alle som kan bittelitt om hvordan et barn blir til vet jo det.

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er åndssvakt å ikke se at alle mennesker må være et foster først for å kunne bli den de er idag. Men du ble kanskje aldri født du? For fosteret er ikke verdt noe for dere, men du har vært et foster selv. Når det er fri abort så blir det lettere for alle å ty til det som en lett løsning. Men for all del: la alle gjøre som de vil, jeg har ikke sagt de ikke kan gjøre det de vil. Jeg har ikke noen interesse av å stoppe det. De lever jo godt med det selv å ta vekk barnet sitt i magen. Helt greit. 👍 Selv kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre noe sånt, men det er fordi jeg er glad i det som er en del av meg selv. 

Merkelig at du er så opptatt av Bibelen og Gud når det står i Bibelen du skal ikke drepe. Men det utelater du så klart, det er kjekt å ta ut deler av Bibelen som du selv liker så tar du bort det du ikke liker. 😊

 

Anonymkode: d89b8...858

Selvsagt må alle først være et foster. Og fosteret utvikler seg til et menneske. Ingen har benektet det. Det som benektes er at et embryo eller foster ER et menneske. Og dermed benektes også at det å abortere et embryo er det samme som å drepe et menneske. Dette har blitt forklart mange ganger fra flere nå, men jeg skal ikke falle for fristelsen til å si at det er åndssvakt å ikke forstå det.  

Jeg er ikke så opptatt av Bibelen, jeg er ikke kristen, men mange av de fanatiske abortmotstanderne er jo så kristne. Noen (ikke alle) fremviser ganske dømmende holdninger. Syntes dermed det var greit å minne om at Gud, som de jo ser opp til, sier at mennesker ikke skal dømme hverandre. Og du, man trenger ikke Bibelen til å fortelle at man ikke skal drepe. Det står i loven. Drap straffes med lang fengselsstraff. Alle vet jo det. 

 

 

 

 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/23/2023 at 9:11 AM, AnonymBruker said:

Men har man rett til å drepe et barn,

Anonymkode: 565f6...2e1

Allerede her feiler du i innlegget, ved at du tar det for gitt at andre har samme definisjon som deg. Deretter forsøker du å påføre en meningsmotstander skam for sin mening. Da blir det uinteressant å lese resten av innlegget.

Anonymkode: 206c8...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot abort. Å fjerne et foster, betyr å ikke gi noen mulighet/frarøver til å oppleve livet uansett om man mener det er liv eller ikke liv som foster. 

Anonymkode: 383a1...6bb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (4 timer siden):

Kan ikke forestille meg å se i øynene til en kvinne som har drept barnet sitt.

Hadde jeg himlet mer med øynene nå så tror jeg at jeg kunne sett hjernen min.

Anonymkode: 3ee6e...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...