Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Topsi skrev (På 6.7.2023 den 10.23):

Men du argumenterer for at siden folk bryter loven så kan man like godt gjøre det lovlig. Faktum er at når abort er ulovlig så reduseres aborttallene,  det ser vi blant annet i Texas 

Forventer du at jeg som mener abortber å ta livet av et menneske skal si at "åja, det skjer likevel, så da er det greit"? 

Jeg er ikke for ulovlige aborter heller,  men hvis abort var ulovlig så hadde samfunnet gjort mer for å stoppe det, og færre liv ville gått tapt

Hvordan ser du for deg at kriminalitetsraten kommer til å utvikle seg i Texas da? Du er vanvittig naiv om du ikke forstår hvilken ufattelig negativ konsekvens dette kommer til å få! 

Anonymkode: 7caf9...23d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan ser du for deg at kriminalitetsraten kommer til å utvikle seg i Texas da? Du er vanvittig naiv om du ikke forstår hvilken ufattelig negativ konsekvens dette kommer til å få! 

Anonymkode: 7caf9...23d

Skal vi drepe 100 uskyldige fordi 5 av dem kan bli kriminelle? Vi dreper ikke engang krimnelle

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men hvem skal ta disse barna da, når selv du som ihuget abortmotstander ikke er villig til å ta ett eller to barn

Jeg har svart på dette flere ganger, det er forøvrig ikke at jeg ikke er villig, men jeg ville ikke blitt godkjent for adopsjon

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker du begrepene drap og drepe om abort om du ikke mener det er likestilt med drap?

Anonymkode: f2ea7...e08

På samme måte som foster ikke er likestilt med et  menneske men ER et menneske er ikke abort likestilt med drap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Skal vi drepe 100 uskyldige fordi 5 av dem kan bli kriminelle? Vi dreper ikke engang krimnelle

5? Forstår du ikke sammenhengen mellom fattigdom og kriminalitet? Hva skjer når 18 åringen som har blitt gravid kastes ut av foreldrene? Hvor skal hun bo? Hvordan skal hun forsørge seg og barnet? Å tro at dette bare rammer 5 stykker viser vel bare hvor lite samfunnsorientert du er og naiv!

Anonymkode: 7caf9...23d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5? Forstår du ikke sammenhengen mellom fattigdom og kriminalitet? Hva skjer når 18 åringen som har blitt gravid kastes ut av foreldrene? Hvor skal hun bo? Hvordan skal hun forsørge seg og barnet? Å tro at dette bare rammer 5 stykker viser vel bare hvor lite samfunnsorientert du er og naiv!

Anonymkode: 7caf9...23d

Helt seriøst kunne hun bodd hos meg. Men du misser poenget mitt

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg sier det igjen jeg, selv om du nok glatt kommer til å overse det igjen.

Alle mennesker MÅ dø, det er faktisk den eneste garantien vi har her i livet at vi ikke kommer til å overleve.

Den dagen men har skapt et barn har man allerede bestem at dette barnet skal dø. 

Anonymkode: 58e4a...a24

Noe så på bånn, helt åndssvakt skrivd. Alle mennesker må til slutt dø ja, etter et langt liv hvor de har ønsket å leve lengst mulig. Det er ingen som ønsker å være et abortert foster. 

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men hvem skal ta disse barna da, når selv du som ihuget abortmotstander ikke er villig til å ta ett eller to barn?

Som det er skrevet flere ganger i denne tråden så er det LANGE ventelister og massevis folk som ville ønsket disse barna. Vi har mange ufrivillig barnløse, som må søke gjennom utenlandske byrå. En prosess som tar årevis fordi det er ventelister og mye papirarbeid som må frem og tilbake mellom landene. Dette med at vi har for mange barn i verden er kanskje sant, men landene med mest barn har vi ikke lov å adoptere fra, grunnet uetiske regler der borte. I Norge blir det sagt gang på gang at vi har ikke nok barn, så hvorfor blir dette "argumentet" trukket fram når det ikke er relevant her? 

Er selv barnløs men uansett motstander av abort. Jeg har sterilisert meg for å unngå uønsket graviditet ettersom jeg personlig hadde satt mitt eget liv i fare ved en graviditet. Samme som Topsi hadde jeg nok uansett ikke blitt godkjent for adopsjon grunnet sykdom. Hadde jeg ønsket barn og vært frisk, hadde jeg definitivt ville adoptert. Gir ikke mening at jeg ikke kan være i mot abort kun fordi jeg ikke har barn? 

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (9 minutter siden):

Jeg har svart på dette flere ganger, det er forøvrig ikke at jeg ikke er villig, men jeg ville ikke blitt godkjent for adopsjon

Dersom det hadde blitt forbudt å ta abort, så hadde vi plutselig hatt en kjempeutfordring med å finne fosterhjem til en horde uønskede barn. Tenker det da hadde tvunget seg frem en letting av reglene for å bli godkjent som adoptiv- eller fosterforeldre.

Fortsatt klar for å ta til deg noen barn som trenger et hjem? Minner om at en god del av fostrene til mødre som IKKE vil ha dem mest sannsynlig utsettes for diverse rus i fosterlivet .. 

Ser du også vil la en gravid 18-åring bo hos deg. En dråpe i havet. Du må nok åpne opp for noen flere. 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som det er skrevet flere ganger i denne tråden så er det LANGE ventelister og massevis folk som ville ønsket disse barna. Vi har mange ufrivillig barnløse, som må søke gjennom utenlandske byrå. En prosess som tar årevis fordi det er ventelister og mye papirarbeid som må frem og tilbake mellom landene. Dette med at vi har for mange barn i verden er kanskje sant, men landene med mest barn har vi ikke lov å adoptere fra, grunnet uetiske regler der borte. I Norge blir det sagt gang på gang at vi har ikke nok barn, så hvorfor blir dette "argumentet" trukket fram når det ikke er relevant her? 

Er selv barnløs men uansett motstander av abort. Jeg har sterilisert meg for å unngå uønsket graviditet ettersom jeg personlig hadde satt mitt eget liv i fare ved en graviditet. Samme som Topsi hadde jeg nok uansett ikke blitt godkjent for adopsjon grunnet sykdom. Hadde jeg ønsket barn og vært frisk, hadde jeg definitivt ville adoptert. Gir ikke mening at jeg ikke kan være i mot abort kun fordi jeg ikke har barn? 

Anonymkode: 616cb...ac6

Så kan tenåringer som har blitt uønsket gravide være fødemaskiner for de privilegerte infertile kvinnene i villaveien. God ide ..

Hvordan tror du det går med disse tenåringene etterpå? Eller bryr vi oss ikke om det? 

Du kan, som Topsi, la en eller flere av disse tenåringsjentene bo hos deg kanskje? 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kan tenåringer som har blitt uønsket gravide være fødemaskiner for de privilegerte infertile kvinnene i villaveien. God ide ..

Hvordan tror du det går med disse tenåringene etterpå? Eller bryr vi oss ikke om det? 

Du kan, som Topsi, la en eller flere av disse tenåringsjentene bo hos deg kanskje? 

Anonymkode: 6b83c...796

Kvinner mellom 20 og 29 tar flest aborter. Er og helt unødvendig å la det gå så langt som en abort. Er haugevis av prevensjonsmetoder å velge mellom. 

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dersom det hadde blitt forbudt å ta abort, så hadde vi plutselig hatt en kjempeutfordring med å finne fosterhjem til en horde uønskede barn. Tenker det da hadde tvunget seg frem en letting av reglene for å bli godkjent som adoptiv- eller fosterforeldre.

Fortsatt klar for å ta til deg noen barn som trenger et hjem? Minner om at en god del av fostrene til mødre som IKKE vil ha dem mest sannsynlig utsettes for diverse rus i fosterlivet .. 

Ser du også vil la en gravid 18-åring bo hos deg. En dråpe i havet. Du må nok åpne opp for noen flere. 

Anonymkode: 6b83c...796

Ja, jeg hadde glatt adoptert, og elsket, et barnet om ellers ville blitt abortert hvis det var mulig 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kan tenåringer som har blitt uønsket gravide være fødemaskiner for de privilegerte infertile kvinnene i villaveien. God ide ..

Hvordan tror du det går med disse tenåringene etterpå? Eller bryr vi oss ikke om det? 

Du kan, som Topsi, la en eller flere av disse tenåringsjentene bo hos deg kanskje? 

Anonymkode: 6b83c...796

Fødemaskiner faktisk, jaha. Bedre seksual undervisning er en start tenker jeg, bedre opplysninger fra foreldre også kanskje. Om det merkelige senarioet hvor en tenåring ikke hadde noen annen plass å gå, så ja kunne hun bodd hos meg.

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/23/2023 at 8:39 AM, solflekken said:

Når dere svarer, ikke tenk på spesielle situasjoner, det kan dere kommentere heller. Når du svarer skal du tenke generelt. Hva du føler er mest rett osv. Det er fordi jeg er ikke så interessert i hva folk tenker i spesielle situasjoner. Der tror jeg fleste parten kan være for, selv om de er mer i mot. Så dere må bare tenke genrelt, når dere svarer.

Kommer til å redigere dette innlegget og skrive mer, dersom dette blir et populært innlegg.

Jeg tenker at det er helt opp til hver enkelt å bestemme selv og ikke noe jeg eller du som bekjent, forbigående eller nabo trenger å bry seg om. 

for meg er det fair at det ikke gjøres etter levedyktighet utenfor magen. men nå mener jeg at menn også skal kunne ta økonomisk abort innenfor samme tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (33 minutter siden):

På samme måte som foster ikke er likestilt med et  menneske men ER et menneske er ikke abort likestilt med drap

Er foster i tidlig stadium, et embryo, er ikke et menneske. Mener du at et frø er en blomst?

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg hadde glatt adoptert, og elsket, et barnet om ellers ville blitt abortert hvis det var mulig 

Vi får håpe dette tenkte barnet du hadde fått ikke ville blitt i behov av en abort en gang..

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kvinner mellom 20 og 29 tar flest aborter. Er og helt unødvendig å la det gå så langt som en abort. Er haugevis av prevensjonsmetoder å velge mellom. 

Anonymkode: d89b8...858

Hva får deg til å tro at disse kvinnene ble gravide og tok abort fordi de ikke har brukt prevensjon? Hørt om prevensjonssvikt (nei, ingen prevensjon er 100% sikker), voldtekt, incest, sykdom hos mor eller foster, mislykket sterilisering av menn, osv. det er mange årsaker til at kvinner velger abort (også av planlagt graviditet), men typisk abortmotstandere å anta at det handler om at kvinner ikke gidder å bruke prevensjon.

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fødemaskiner faktisk, jaha. Bedre seksual undervisning er en start tenker jeg, bedre opplysninger fra foreldre også kanskje. Om det merkelige senarioet hvor en tenåring ikke hadde noen annen plass å gå, så ja kunne hun bodd hos meg.

Anonymkode: 616cb...ac6

Utfordringen er bare at seksualundervisning og informasjon fra foreldre, samme hvor god den er, ikke hindrer uønskede graviditeter. Det er ikke slik at de som blir gravide uten å ønske det ikke vet at det kan skje. De vet også om prevensjon. Men så skjer det likevel. De blir presset, eller de lar seg rive med, i øyeblikket. 

En rusmisbruker som er uplanlagt gravid, kanskje utagerende og ute av kontroll, kastet ut hjemmefra fordi foreldrene har fått nok. Eller kanskje stukket av fra en barnevernsinstitusjon. Vil egentlig ha abort, men får ikke for det har blitt forbudt. Blir enda mer utagerende og bruker enda mer dop. Du er klar, eller? Dette er scenarier som kan skje, selv om du synes det er merkelig. 

Anonymkode: 6b83c...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å tro at disse kvinnene ble gravide og tok abort fordi de ikke har brukt prevensjon? Hørt om prevensjonssvikt (nei, ingen prevensjon er 100% sikker), voldtekt, incest, sykdom hos mor eller foster, mislykket sterilisering av menn, osv. det er mange årsaker til at kvinner velger abort (også av planlagt graviditet), men typisk abortmotstandere å anta at det handler om at kvinner ikke gidder å bruke prevensjon.

Anonymkode: f2ea7...e08

Og typisk for dere som er for abort er at det er veldig kjekt for dere å trekke frem spesielle situasjoner som ikke ligger bak de fleste abortene! De fleste som tar abort er friske, har kjærester, har frivillig sex. Men er jo kjekt for dere å dra frem de mest tragiske eksemplene bare for å rettferdiggjøre at det skal tas liv. Prevensjon kan og fungere i de fleste tilfeller, om ikke det slurves med. Eller det er en produksjonsfeil. 

Anonymkode: d89b8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og typisk for dere som er for abort er at det er veldig kjekt for dere å trekke frem spesielle situasjoner som ikke ligger bak de fleste abortene! De fleste som tar abort er friske, har kjærester, har frivillig sex. Men er jo kjekt for dere å dra frem de mest tragiske eksemplene bare for å rettferdiggjøre at det skal tas liv. Prevensjon kan og fungere i de fleste tilfeller, om ikke det slurves med. Eller det er en produksjonsfeil. 

Anonymkode: d89b8...858

Nå nevnte jeg mange scenarioer der kvinnen ikke er gravid fordi hun ikke har giddet å bruke prevensjon og samtidig ikke ønsker barn, og uavhengig av årsak til graviditeten så er faktum at et abortforbud vil påvirke alle disse kvinnene i alle ulike situasjoner. Derfor er det høyst relevant å trekke frem i en slik diskusjon. Men du hiver ut påstander om omfang her, har du kilder til at disse friske kvinnene tar abort fordi de ikke har brukt prevensjon og ikke ønsker barnet?

Og det tas ikke liv da et embryo ikke kan leve.

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...